Čekárna, záchytka nebo pitevna? Správa železnic dokončila proměnu varnsdorfského nádraží
Správa železnic jedná s městem o dalších možných úpravách budovy.
Správa železnic (SŽ) dokončila rozsáhlou proměnu nádražní budovy ve Varnsdorfu. Většinu původní rozlehlé budovy zbourala, zbytek opravila. Výsledek zveřejnila na sociálních sítích, kde ale čelí značné kritice zejména za podobu čekárny.
Čekárna nepůsobí na snímku jako místo, kde by chtěl cestující trávit delší čas. Diskutující se na sociálních sítích podivují nad vykachlíkováním a nejčastěji místnost přirovnávají k pitevně či záchytce.
Podle mluvčího Správy železnic Jana Nevoly má ale řešení interiéru své důvody. „Strohé vyvedení interiéru opravené stanice souvisí s našimi předchozími zkušenostmi s provozem budovy. Ta leží v blízkosti tzv. sociálně vyloučených lokalit a v minulosti byla častým terčem vandalů,“ uvedl Nevola.
Podle něj nejde pravděpodobně o finální podobu. „Určitě bychom dokázali navrhnout i hezčí čekárnu, než je tato. Jednáme s městem o dalším využití výpravní budovy a také o stavu veřejně přístupných prostor. V tuto chvíli nám šlo především o snadnou údržbu čekárny a její zpřístupnění cestujícím, kteří se dosud museli obejít bez toalet a čekárny,“ vysvětlil Nevola.
Správa železnic pro velkou budovu ve městě na hranicích s Německem neměla využití, zájem o budovu nemělo ani město. Téměř sto metrů dlouhá budova šla z více než dvou třetin k zemi. Zbytek prošel velkou opravou.
Parkoviště jen pro zaměstnance
Samotná oprava zbývající části budovy znamenala výměnu střešní krytiny nebo opravu fasády s doplněním oken po zdemolované části objektu. „Prostor po budově nahradilo nové parkoviště, které u nádraží chybělo a bylo potřeba. Nechybí ani místo pro odpočinek, které je doplněno několika lavičkami, odpadkovými koši a zelení v podobě sedmi stromů,“ popsalo město Varnsdorf na svých stránkách.
Parkoviště ale zatím běžní cestující využít nemohou, vjezd je dovolen pouze zaměstnancům Správy železnic. „Parkoviště je sice stavebně dokončeno, ale ještě nebylo zkolaudováno – do té doby je přístupné pouze zaměstnancům údržby Správy železnic, po kolaudaci pak i veřejnosti. K té by mělo dojít na přelomu února a března,“ dodal Nevola. Není přitom jasné, na základě kterého paragrafu stavebního zákona mohou parkoviště využívat jen zaměstnanci SŽ.
Optimalizace vlakového nádraží ve Varnsdorfu vyšla Správu železnic na téměř 27 milionů korun. Stavební práce lehce pozdržela přeložka trafostanice mimo demolovaný objekt