Čekání v zimě a v průvanu. Otevřená hala „Hlaváku“ budí rozpaky, IPR však slibuje i závětří

Nový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen Architects

Nákresy ukazují, jak bude nová odbavovací hala rozdělena.

311 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
qěcy

Hezký to je.
Ale otevřenou střechu s průvanem, špínou, listím, zimou ani náhodou nechci. Stačí Masarycka, kde je teď zima, jako prase. Postoj Hřiba vyznívá velmi arogantně.

A ještě by mě zajímalo, jak velkou vichřici ta střecha vydrží.

Jakub P

Co maj všichni s těma holubama? Narozdíl od stávajícího extrémně členitýho stropu haly, kterej může snadno sloužit jako holubí megasídliště mi přijde, že u tý konstrukce z vítěznýho návrhu nemá takovej holub pod tou střechou kam si sednout, natož se uhnízdit. Všechno hladký vertikální nebo dolů obrácený plochy. Cokoli má rovnou plochu nahoru, na to přímo dosedá krytina. Bejt holub, budou pro mě o dost lákavější ty stromy kolem, než tahle konstrukce… Netopýři by byli něco jinýho, u těch bych věřil, že jim tahle konstrukce bude vyhovovat (kdyby byla na stropě tmavý vlhký jeskyně nebo sklepa se stálou teplotou) ale… Číst vice »

jkt

Co holubi, ale Kalousek…

Hroch obojživelný

Copak Kalousek, ale jmelí…!

Martin

Holub se dostane všude, koukni na hlavaku sice tam dali sítě, ale stejně tam jsou.

Martin

Na obrázku hezký a v reálu těžko říct, chtělo by to něco praktického kde se da v klidu a v pohodě dělat údržba a pořádek a ne že vám budou holuby kalit na hlavu,což u této otevřené haly asi bude.

mic

Musím říct, že pergola se mi docela líbí. To ano. Ačkoli mi přijde dost vysoká, možná by se do toho místa i hodila. Ale: -pergola jako taková se hodí spíš do teplých krajin, kde průvan pod ní osvěžuje. Možná by ale šlo vymyslet uzavřenou variantu… -většina lidí dnes přechází mezi vlakem a metrem. Pokud budou lidi procházet dveřmi v prosklené stěně, budou se ty průchody nárazově ucpávat. Představte si že ty davy procházejí dnešními východy ven do parku. Třeba pak někoho napadne je otevřít trvale, čímž se průvan dostane i do horní haly. -s tramvají před nádražím mám stále problém.… Číst vice »

qěcy

Když to zasklí, nemám s tím problém.

Marek

Přiznávám, že o věci moc nevím, ale zajímalo by mě, proč vůbec podnikat přestavbu něčeho co funguje docela dobře (jistě by to mohlo být lepší, ale současně to zásadní nedostatky nemá) za 2 miliardy korun ??? A jestli má být „užitná hodnota“ vlastně nižší (podle článku menší prostor pro čekající cestující a navíc částečně nekrytý před počasím), tak je to podle mého naprostý nesmysl. Ale rád se nechám přesvědčit.

Tomáš

Nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci.

Jakub P

1) ne, nefunguje to dobře a s očekávaným nárůstem počtu cestujících hrozí, že to přestane fungovat úplně
2) užitná hodnota nebude nižší, prostor na čekání v teple bude víc, jen budou logicky odsunuty bokem mimo hlavní trasu pro rychlej průchod (kterej je taky potřeba)
3) přestavba nádraží je jen část toho návrhu, je tam taky potřeba dovést tu tramvajovou trať a vylepšit dnes ostudnej park. Jak tramvajová trať, tak úpravy parku něco stojej.

Karel Mio

Kapacita haly ze sedmdesatych let je podle projektu 210 000 cestujicich denne.

Petr

Zimní obrázek z vánočními trhy ve Vrchlického sadech: https://henninglarsen.com/en/projects/2200-2299/prague-central-station

neznamyjarek

Je tam hezká stavba muzea Volvo. A v realizaci. Děkuji za odkaz.

Ondra

Návrh se mi líbí, proč ne. Akorát by mě zajímalo, jestli se taky počítá s údržbou. Bude někdo lézt po těch vaznících a čistit to od prachu a holubincu? Bude někdo umývat velké skleněné plochy? A až ty sloupy budou pocmarane, bude se to prebrusovat, nebo jak? Zkrátka když si to zkomplikujeme třebaže i hezkou stavbou, jestli ji dokážeme i hezkou udržet? Podle mě by součástí všech projektů mělo bejt i vyčíslení nákladů na udržení stavby v dobré kondici třeba na 50 let, tedy jakási životnost a udržitelnost. Ne že bych nějak miloval kachličky a beton, ale můžete na ně… Číst vice »

Marek

Souhlas

Hroch obojživelný

Vypodobnil jste to naprosto přesně, ale primárnímu účelu to nevadí. V principu se totiž jedná o zastřešený Sherwood, čili takový upgrade třídy pro bezdomovce. Venku na lavičkách pod stromy bude nově homeless economy class, pod pergolou homeless first class.

Pozn. záměrně jsem se vyhnul označení business, protože kapsářský byznys bude integrální součástí obou nových tříd.

jkt

Strecha ma byt z folie s teflonovym povrchem, ne ze skla, co podle materialu dodavatele neni potreba cistit jinak nez destem.

Jirka

Že by to byl další dlouhodobý Tunel a i záměr postavit tak, aby byla nutná častá rekonstrukce a další kapříky domů předem dohodnutým hráčům? Z příspěvků co zde uvádí nulovou životnost stavby a nákladnou údržbu mě tohle napadlo, že si někdo i zde si chce záměrně zařídit dojnou kozu.

Petr

Kdyby byl nas stat takhle organizovanej, tak by to tu vypadalo uplne jinak…

none

Kolik procent casu to tam bude profukovat? Skleneny dvere jsou fajn, ale asi nebudou vetsinu casu zavreny. Chtelo by to videt model.
Prijde mi to pekny, ale nekde, kde nebudou porad courat lidi. A napsat, ze na nadrazi ubyde mist, kde lze cekat na vlak… No nevim. Melo by to mit jedno patro s lavickama kde bude sance si sednout.

Vokurka

Vymyslely hlavy…

Vokurka

Nejlepší na takových akcích je, že schvalovatel vítězného projektu jede vlakem jednou za rok a obyčejný člověk, který jezdí vlakem každý den na to kouká s otevřenou pusou a nechápe co to zase chytré hlavy vymysleli….

Michal M

Já tam jezdím skoro každý den a schvaluju to. 🙂

Jirka

Jsem zvědavý kdo pochopí ironií, já bych nestavěl nic, nechal bych tam holou pláň aspoň by se tam nebyli degeši….

Ještě že když jsem dvakrát týdně na hlaváku tak jen projdu.
Když si lidi volí takové zástupce co si na tyhle posty dosazují své figurky a jde jen o koryta….

Sériový jezdec

To je stejně pecka. Zboříme nádražní budovu a místo toho postavíme pergolu 🤣 Čekal bych, že se prostor před tabulí zvětší a přibudou tam lavičky, aby lidi nemuseli sedět na zemi. A on se naopak ještě zmenší, protože proč ne? Holt další z mnoha důvodů proč jet radši autem.

Michal M

Určitě, kvůli absenci nesmyslné spodní haly bude někdo jezdit autem, Dej si objlad.

Jirka

Že by Axel 🤣.

Mě se zatím ježdění vlakem vyplatí když jedu sám, ale pak už těch 200 km vítězí auto.
Nebo že bych mladou kopl do zadku, stejně se z ní vyklubala další potvora, a nebudu muset jezdit už nikam

Oldřich Sládek

Axel je podle mě nově „Ech“ 😁

Verča

Trefa do černého. Míst k sezení je už nyní žalostně málo a na přestupu mezi vlaky cestující někdy má víc než hodinu čekání. Bivak na zemi nebo nízkých paticích kolem sloupů jsou naprosto nedůstojné, hlavně pro starší lidi. Studené kovové lavičky bez opěradel – nu, aspoň něco. Čekárna už se nazývá vznešeně „ČD Lounge“ a bez místenky tam nesmíte. Kam jsme se dostali??

jans

Mě se ten vítězný návrh líbí – na červen, červenec, srpen a září perfektní! Akorát jsem nenašel tu druhou část – co tam bude stát od října do května, nevíte?

Tomáš

Budeme jezdit z Libně.

Martin

Bezdomovci se k tobe radi prituli

Vlastimil Kocurek

Tento projekt nezapadá do Prahy, a poškozuje urbanismus města. Spojení Fantovy klasicistně-secesní architektury a povedeného brutalismu má nyní završit orientální architektura ??? To Dánům nějak uniklo, a nyní můžeme čekat jen na mimořádně silnou kampaň zainteresovaných a ta bude plná apologetiky (obhajoby za každou cenu). Mě by zajímal názor našich předních kritiků a znalců architektury, zejména pana arch. Lukeše.

ydš

Lépe jste to nemohl popsat. Já to beru, že se Praha snaží zpříjemnit ten náš hlavák, ale toto! Co trochu respektu k už postavenému.

Michal M

Co je na tom brutalismu povedeného? Znouzecntnost najebaná pod nesmyslnou dálnici.

Jakub P

Upřímně, ta půlka haly pod magistrálou docela povedená je (nebo byla než její horní patro Grandi Stazioni totálně ucpali příliš mnoha velkými obchody).

Taky ji vítěznej návrh spíš vrací blíž k původnímu stavu.

Problém té budovy je ta obří, ale přitom depresivně temná druhá půlka. Které se vítěznej návrh rozumně rozhodl zbavit a nahradit ji něcím daleko otevřenějším.

EPM

Pan arch. Lukeš byl členem poroty

Jan Pytela

Date sem plan budovy, kde je jasne videt ze retail kolem burger kingu i dole zmizi, aby se tam dalo lepe cekat i prochazet a doplnite to vyrokem, ze “prostor nahore byva plny” a “jednoznacne se zmensi”.

Proc? Nemluve o tom, ze je to teprve ideova faze a nic neni rozhodnuto.

marek hudec

vitezny navrh bych videl podle znameho hesla „mysleli jsme to dobre a dopadlo to jako vzdycky…“
pejsek a kocicka varili dort a vznikl z toho nesezratelny ajntopf…
btw – asi vite, ze kdyz se otevrou v dolnim vestibulu vicere dvere, solidne tam profukuje uz ted….jak to bude s timhle prostorem az tam bude stat pergola vysoka k deseti metrum asi dlouho vysvetlovat netreba……ale kdyz chteji rybi mozky z IPR vichrnou hurku za iks giga, at si ji maji

Hýkus se fíbe

Gigapergola.
Tento způsob čekání na vlak zdá se mi poněkud nešťastným.

Roman

Nemám nic proti této architektuře, nicméně více mě trápí, co bude stát údržba. Pokud bude tato konstrukce otevřená, pak je to ideální místo pro hnízdiště holubů a pavouků, které brzy pokálí každý prostor pod konstrukcí, tedy potřebný neustálý úklid. Nemusí však jít jen o holuby, stačí aby nám zafoukal vítr, zasněžilo, zapršelo, a všechno nám to hezky poputuje dolů do metra. Další údržba jde samozřejmě na vrub samotné konstrukce, musí se ošetřovat a opravovat, čistit. Nevím nevím, nemůžu si pomoct, vidím tu více mínusů než plusů.

Michal M

Zejména ti pavouci, tuhle jsem si v lese málem vymknul kotník na pavoučím kobližku.

Jirka

Nebo je to záměr 😉💸

Tomáš

Jediné co mě na tom návrhu pergoly uklidňuje, že jsou v bočních částích umístěny stojany na kola.

Pako

😂

Pája

Mám jednu otázku: kolik bude stát oprava opravy, nebo chcete-li rekonstrukce téhle rekonstrukce poté, co všechny zmiňované neduhy pocítí cestující v praxi?

none

Treba bude v zaloze nafukovaci hala….

jkt

…s modelem Sablikove.

Monika Krieg.

Sice u nás není zima jak na Sibiři, ale čekat několik hodin v průvanu na zpožděný vlak bude brutál. A že těch zpoždění je!! Třeba si cestující zvyknou vozit s sebou spacák nebo ovčí rouno na nejhorší přečkání.

Nixon99

Nejsem architekt, nebudu si na něj ani hrát, ale SŽ asi následuje pražský magistrát, kdy se v lepším případě řeší pitomosti (zábradlí, přemalovávání pruhů, stavění stolečků a židliček,….) v horším případě řešení přinese něco horšího než doposud. Už dnes je horní část často přeplněna, většina lidí stojí a nemá si kam sednout a část cestujících čeká ve spodní části. To tam jako po novu budou mrznout pod pergolou. Doporučuji zřídit tam managamentu SŽ pracoviště. Navíc pocitově se dřevostavba na toto místo nehodí. Kdyby to bylo nádraží ve městě někde v národním parku, či CHKO, super. Ale v centru města, které… Číst vice »

Jakub P

Ne, budou čekat v teple ve znovu zvětšené horní části nebo ve zrekonstruované Fantově budově. Případně rovněž v teple v nových prostorách na boku haly.

Granja

I Hujer toužil po „zaskleném“ místě. Dobře věděl proč.

Pako

Asi založím nové občanské sdruženi s názvem: „Shnilé mosty zbourat a pergoly nestavět!“

VS

Vážená redakce,

šlo by, prosím, ve článku upřesnit, budou-li vstupy do metra ve vytápěné, nebo ve profukované části stavby?

Děkuji.

Tomáš

Dle obrázku budou vstupy do metra ve vámi označené „profukované části.“

VS

Děkuji.

DavidK

Nevím, zda jste se na ty fotky díval… Ale… Z těch fotek lze jasně vidět, že vstupy do metra se ve vytápěné části haly nacházet nebudou…

VS

Dobrý den

díval, ale neumím na vizualizaci zaskleného průchodu odhadovat vzdálenosti.
Děkuji.

VS

Když tedy kolegové diskutující potvrdili umístění mimo vytápěnou část, znamená to: 1. Zbytečný přechod z vytápěného metra ven a po několika krocích zase do haly 2. Úzké místo ve dveřích, bude se jimi v páteční odpolední špičce valit ohromné množství lidí 3. V době špičky budou tedy dveře otevřeny nepřetržitě dlouhé minuty. 4. Více místa nahoře půjde využít pouze v případech, že tam budou rozmístěny další tabule s odjezdy. Ochutnávkou jsou davy lidí v neděli večer, když je v daném víkendu uzavřeno metro a chodí se na tramvaje a tramvajovou náhradní dopravu. Domnívám se, že pátek odpoledne bude horší, protože… Číst vice »

MirekK1

Metro není vytápěné :-).

Leštění

Jsem rád že bourání vypravnich budov a nahrazování přístřeškem došlo až do Prahy:-))))

Rejpal

Zaznělo zde, že nádraží není nákupák, tak proč to tak vypadá třeba v Lipsku nebo ve Vídni a na dalších západoevropských nádražích? Pokud budu čekat před hl.n. na tramvaj směr Václavské náměstí, tak určitě na mě bude pršet, protože nástupiště už nebude pod pergolou. Zajímalo by mě jak dlouho vydrží čistá ETFE fólie na střeše pergoly, když vedle je magistrála a jak se tato střecha bude čistit. Architekti totiž většinou neřeší náročnost údržby a mnohé stavby podle toho za několik málo roků po dokončení vypadají.

Vlastimil Kocurek

Architekti často neřeší ani jestli je stavba realizovatelná (opera Sydney, postavená po 17 letech, určité pochybnosti mám i o jiných projektech, nechci být konkrétní, natož aby se snižovali přemýšlet o údržbě, nebo jak to bude vypadat za pár let, je to byznys, dostanou zaplaceno, a tím to pro ně končí. Velmi často neřeší ani všechny urbanistické dopady.
Vy jste fakt Rejpal, když nastolujete téma údržby :):)

Pezos

Jojo, na nádraží nemají být obchody, mají se tam válet ožralí smradlaví asociálové, to se potom někteří odpůrci obchodů budou cítit jako mezi svými (konec sarkasmu).

MirekK1

Tihle ožralí špinaví asociálové se právě válejí v té rušené části haly 🙂

Jakub P

Na nádraží mají být obchody, ale nemají stát přímo v cestě přestupům mezi MHD a vlaky, jako to v současné době je. Mají být od těchto nejfrekventovanějších „rychlých“ tras tak daleko, aby bylo dost místa na krátkodobé čekání (na dlouhodobé tam mají být pohodlné prostory taky mimo ty nejfrekventovanější trasy.

J.K

Ještě k redukci komerčních prostor – o kolik by SŽ přišla za nájem?

Ech

Tipnu si, že výnosy z pronájmu (bez přefakturace energií) z CELÉHO pražského hlavního nádraží můžou být okolo hladiny 0,1 až 0,2 miliardy ročně

Neumím odhadnout náklady na běžné opravy nádraží a na provoz nádraží (ochranka atd.). Čili netuším kolik čistého.

V 2015 nabízela CPI za skoro všechna nádraží v ČR cca 4 miliardy, ale neuváděla kolik bude chtít odložit jako garanci skrytých vad, čili nevím kolik by byla čistá prodejní cena. Pro srovnání: obchoďák TESCO prakticky na brněnském hlavním nádraží byl prodán prý za 0,8 miliardy
https://www.irozhlas.cz/ekonomika/realitni-magnat-vitek-chce-za-4-miliardy-koupit-od-ceskych-drah-vsechna-nadrazi-_201603231547_mkaspar

Lysimachia

Axeli, musíš zásadně napsat, že jde o „firmu SŽ“. Vždyť ty příspěvky pak nemají žádnou štábní úroveň!

Každopádně je to zajímavý příspěvek, kde Axel píše, že něco „neumí“ a „netuší“.

Martin Lér

Prostor v červené hale se má výrazně zvětšit, mají zmizet některé vestavby

Petr

A bude tam stále zatékat?

Zapa

A nejsou ty 2mld i cena za tuhle rekonstrukci?

Vlastimil Kocurek

Rekonstrukce nádraží v Teplicích bude stát 1 miliardu. Snad není potřebný další komentář.

Náklady tedy budou vyšší, tak jako u všech velkých staveb, např. tunel Blanka, Justiční palác na Praze 10, etc-

Nose Peak

Jistěže. Perla brutalismu se musí opravovat dobovými technologiemi. Jestli tam po rekonstrukci nepoteče, památkáři si budou stěžovat…

neznamyjarek

Zatékání je součástí koncepce budovy.

Petr

Protože ty vestavby tam jsou pro srandu králíkům a nikdo je vlastně nepotřebuje

Jakub P

Rozhodně je nikdo nepotřebuje v místech, kde takto překáží a zmenšují prostor použitelnej pro krátký čekání/průchod.
Je velmi rozumný je přesunout víc do stran a do rekonstruované Fantovy budovy.

milan

DLE MĚ ÚPLNĚ NEJPRAKTIČTĚJŠÍ A SNAD I NEJHEZČÍ ŘEŠENÍ ODBAVOVACÍ HALY NÁDRAŽÍ JE JEJÍ SITUOVÁNÍ PŘÍMO POD JEHO KOLEJIŠTĚM – tak jak je plánována na novém hlaváku v Brně s eskalátory mezi odbavovací halou a jednotlivými nástupišti nad ní, tedy čili bez dlouhých a více méně úzkých podchodů mezi halou a nástupišti! Je mi ovšem jasné, že výstavba odbavovací haly pod stávajícím kolejištěm je dost technicky náročná, ale jistě nikoliv nemožná – nejspíše by se nejpraktičtěji postupovalo tzv. zadu do předu s uzavírkou vždy jednoho nástupiště a jemu po stranách přilehlých kolejí + zadní koleje předcházejícího nástupiště. Důvodem by bylo… Číst vice »

Nose Peak

Do novýho nádraží v Brně zatéká už teď – ve Vaňkovce přes to měli hozenou plachtu…

Jirka

Podívejte se na investice a projekty SŽ, kde je i rekonstrukce Vinohradských tunelů, to se pak lidí co jezdí přes Prahu podělají radosti.

milan

Dle mě chybné na výtězním návrhu je z praktického hlediska nejen neuzavření – resp proti současnosti otevření tzv. odbavacího prostoru haly, ale zejména i jeho reálné zmenšení, přestože se uvádí do roku 2050 – do pouhých cca 35ti let zdvojnásobení odbavených vlaků a cestujících denně tím nádražím.

V neposlední řadě se mi osobně nelíbí navíc zastínění výhledu mězi historickou Fantovou budovou a Vrchlického sady rím navrženým přístřeškem dřevostavby – místo, aby rekonstrukce tyto 2 místa propojila prakticky i opticky, tak je výtězný návrh minimálně opticky ještě více rozděluje!

MOS

GRATULUJI, ZDE JSTE OPRAVDU VÝÝÝTĚZ. Jinak obsah O.K., forma K.O.

Tomáš

Jako vždy, co Čech to architekt a hlavně nic neměnit. Náš smradlavý rybníček si přece nenecháme od nikoho vypouštět a určitě ne od nějakých cizáků.
Uvidíme jestli původní stav bude také bránit „vlastním tělem“ nějaký lokální „věrozvěst“ jako v případě Národní knihovny.
Jen to toho pěkně řízněte, všechno bude lepší než současný stav.
Každopádně souhlasím s tím, že architekti si honí akorát své ego a každodenní praktičnost je až na posledním místě. Oni přece vlakem z hlaváku každý den jezdit nebudou. Až bude přes léto 40 ve stínu, přijedou se tam podívat ve svých klimatizovaných autech.
Vzhůru do překrásné budoucnosti.

Petr

To není „co Čech to architekt“. My ale budeme to nádraží používat a taky platit. Takže návrh krásnej, autoři ať si klidně zbourají půl svýho baráku a postaví místo něj pergolu (zima nevadí, bude tam závětří), ale já osobně jsem proti (což mi samozřejmě bude asi houby platný).

Hroch obojživelný

Mně stačí naše překrásná současnost. Za půlku peněz, které vydělám a povinně odevzdám, tady jeden exhibuje, druhý chce stavět neužitečné pitomosti a třetí mi přijde vysvětlit, jaký jsem prosťáček, když se mi to nelíbí.

Blzx

Taková podstatná informace, která se asi do článku nehodila. V horní části, která zůstane kryta dojde k ÚBYTKU komerčních ploch ve středové části, tím se podstatně zvýší prostor pro cestující, který je dnes nejvytíženější. Zároveň se tento krytý prostor protáhne do stran a dojde k vytvoření opravdových čekáren.
Prostor pro cestující se opravdu podstatně zlepší a nebudou muset čekat venku, pokud nebudou chtít.

Ech

Mohl Vás tedy bych poprosit o foto, že prostory Praha-Hlavní nádraží jsou plné cestujících/návštěvníků nádraží tak moc, že další se nevejdou/nelze projít?

Děkuji.

Připomínám, že čekat lze i nyní ve 2.NP vedle parkujících aut. Stačí aby čekajícím firma SŽ zvládla aspoň 10 minut předem uvést číslo nástupiště.

Blzx

Zkuste už jen třeba v pátek/neděli špičku, proboha. A to se očekává nárůst ze 70 000 cestujících na 200 000 cestujících, tohle je fakt neudržitelné. Každý, kdo tam šel někdy ne ráno nebo pozdě večer, to ví.

Tady máte https://g.denik.cz/63/fd/praha-nadrazi-cekani-zpozdeni-cestovani-doprava-zeleznice-vlak-03r.jpg

Surio Mario

Stačí i menší mimořádnost nebo pár zpožděných obratových vlaků a v horní hale pod magistrálou není k hnutí a dole u pokladen brzy taky ne. Přičemž mimořádnost je na programu tak dvakrát týdně, v zimním období při sněžení i mnohem častěji.

Ech

K té Vaší úvaze o ztrojnásobení počtu cestujících vlakem… Ehm, uvědomujete, že v současnosti cestující platí jen cca 10% až 20% z částky, kterou stojí jejich cestování vlakem. Zbývajících 80% dorovnávaly dotace. Jenže státní kasa je prázdná a zadlužená….

Tedy očekávat nárůst přepravených osob 300% je velmi originální myšlenka za této situace. Možná Vám pomůže, když připomenu, že dnes není 1.4.

El Barto

A zase další stará tisíckrát opakovaná axelovská šablona, tentokrát „cestující platí jen cca 10% až 20% z částky, kterou stojí jejich cestování vlakem“. Jak originální.

Gwann

jasně, budu čekat v podzemní garáži. fakt jste génius. nechte jít dělat do dlážděné? na vás čekají…

Ech

Vážený pane, reagoval jsem na předřečníkova slova, že podlahová plocha P-Hlavní nádraží nestačí.

Stačí. No jistě, že stačí za ty peníze.

Blzx

Já jsem k tomu, stejně jako autor článku a většina diskutujících, byl taky skeptický a měl jsem stejné problémy s návrhem. Ale obtěžoval jsem se podívat na prezentaci návrhu od komise, SŽ a autorů návrhu a musím říct, že snad všechny má obavy byly rozptýleny. Dokonce bude konečně i lepší průhled z parku na starou budovu. Pořád se bojím toho, jestli nějaké aspekty budou fungovat tak, jak byly zamýšleny, ale zrovna obava o čekání cestujících na mrazu, větru a dešti je opravdu bezpředmětná. Opravdu na to mysleli s ohledem na klimatické podmínky, komise to také kontrolovala a je to promyšlené… Číst vice »

Frantík

Možná by to dopadlo jinak, kdyby se do hlasování počítalo i „ponechat současný stav“. Architekti prostě musí vykázat činnost, no.

Petr

Jasny. Vsak on ty komercni prostory ted nikdo nevyuziva… /s
Jakej presne problem se ten navrh snazi resit?

Zapa

Tak budou jinde, než kde jsou nyní. Ještě teď si vzpomínám na to, když po té poslední rekonstrukci od Italů, mělo plno lidí problém s tím, že to je obchoďák a ne nádraží. Ono i díky tomu, že je horní hala tak zastavěná, to tam vypadá, jak to vypadá.

Blzx

Nádraží není nákupák. Bude tam lékárna, billa, jídlo, kavárny, to stačí. + dokonce počítají i s rezervou, kde by bylo možné v případě potřeby udělat další obchody, ale nebude to zabírat místo pro pohyb cestujících.
Návrh řeší nepropustnost prostoru v kontextu výrazného navýšení cestujících a celkové nedostatečné kapacity pro jeho růst, lepší propojení všech druhů dopravy – vlak, metro, tramvaj, auto, autobus, pěší spojení.

VTT

Škoda, že jste tuhle moudrost nesdělil v Lipsku, Vídni, Tokiu (u všech společností),…

Ondra Holub

Jo jo, na nádraží je potřeba co nejvíce obchodů, kde se prodávají hadry, boty, parfémy (ne normální drogerie), případně další „nutnosti“ k cestování vlakem. Ideálně tak, aby nebylo možné si někde jenom tak sednout a prostě čekat na vlak 😉

Hroch obojživelný

Ty krámy tam jsou proto, že provozovateli haly prostřednictvím nájmu z prodejní plochy významně přispějí k hospodářskému výsledku. Nezapomínejte, kdo tu halu rekonstruoval a za jakým účelem.

To, že Vy si na cestu potřebujete koupit svačinu, pití, časopis, případně zapomenutou zubní pastu, nejspíš nebylo součástí business plánu.

Jakub P

Ony i ty obchody tam jsou fajn a vítěznej návrh s nimi počítá. Jen nesměj, jako v aktuálním stavu pražskýho hlaváku, překážet tomu, aby nádraží dobře fungovalo jako nádraží. Obchody jsou tam fajn podružná funkce, ne ta hlavní…

Jakub P

Lipsko nebo Tokio neznám, Vídeň, stejně jako třeba Berlín, ty obchody má, ale má je šikovně bokem, ne překážející v hlavní trase průchodu.
Stejně jako vítěznej návrh tady. Ty obchody a restaurace v něm jsou, jen daleko praktičtěji umístěný (z pohledu fungování nádraží jako nádraží) než v současnosti.

Petr

Jak resi propustnost prostoru? Trasa vlak – metro – trmavaj (budouci) vede uz ted po prijimce. Zanedbatelnym spuntem jsou eskalatory, ktery ale tenhle projekt nijak neresi.

mlokXCM

Mě se návrh líbí, ale nesouhlasím s těmi, co říkají, že se v dolní části, která má být odstraněna, nečeká na vlak. Ve většině času se tam sice dá bez problémů projít, ale zejména v pátek a v období letních prázdnin tam čeká hodně lidí. Pátky jsou jasné proč a v létě to je dáno tím, že jezdí vlakem různě velké skupiny lidí, často dětí, na tábory atd. Zejména část mezi knihkupectvím a eskalátory bývá hodně plná. Obdobně to bude například těsně před Vánoci. Důvod je to, že plná bývá horní část. Shodou okolností v jednom z podchodů je nějaký… Číst vice »

VTT

Já osobně občas čekám přímo v tom knihkupectví a krátím si čas listováním knihami. 🙂

Lysimachia

V pátek to kolem knihkupectví v létě vypadá spíš jako skautský tábor.

Možná se od toho ctění architekti odpíchli a počítají s tím, že ponovu si cestující donesou vlastní stany.

Jirka

České dráhy a SŽ si můžou kecat co chtějí. Aby se přilákali cestující, tak musí existovat spojení a cenová nabídka nebo buď dopravu budou řešit jinak nebo až bude někam jezdit finančně neúnosné tak budou hledat jiné řešení, např změna práce blíž k bydlišti.

jura

Ta soucasna pred ulici uzavrena spodni hala nad vstupy do metra SLOUZI jako cekarna pro cestujici. Ne, ze ne. Ano, mnoho cestujicich ceka pred odjezdovymi tabulemi pod magistralou, kde to byva hlava na hlave, coz jinym cestujicim spechajicim na vlak prilis komfortu neprida. Co je potreba, tak cekajici cestujici rozprostrit do te spodni haly. Pridanim lavicek, pridanim odjezdovych tabuli a poradkovou sluzbou, ktera nenecha bezdomovce na pokoji.
Slavna orientalni pergola vyrazne ubere uzavreny prostor pro cekajici cestujici. Funkcne to nadrazi pro cestujici zhorsi.
Kam dali zadavatele, architekti a vyhodnocovatele rozum? Vzdyt toto je dobry zpusob jak cestujici vyhnat do aut.

vasek.beroun

No nevím. Architekty často moc nezajímá praktičnost, životnost, snadnost údržby,….. Ve staré hale je mj. problém vzduchotechnika. U této pergoly ji vyřeší příroda. To byl i můj úplně první dojem- tady bude fičet, jako na vídrholci. Třetí návrh se mi zdá konzervativní, praktický a pro nádraží vhodný. Sice by nebyl na všech pohlednicích, ale dlouho by sloužil.

vasek.beroun

PS: Např. hala drážďanského nádraží byla zakryta fólií podle návrhu britského architekta. Vydržela cca 5let, do prvního většího sněhu. Roky se flikovala a teď se celá mění. Hlavně, aby zase nenapadl sníh.

Lysimachia

Takže víme, co čeká Karlovy Vary?

roman.kosorin

Nemůžu si pomoct,ale ten návrh co skončil na 3. Místě se mi líbil nejvíc. 🤔🚂
A určitě mi přišel funkční. Tato pergola možná z dálky vypadá zvláštně ale čekat v zimě v průvanu na vlak… no nevím…. 🤔🚂

Petr

Bude to stejně, jako ve Vídni (stanice Wien-Mitte), kde vstup do metra je zastřešený, ale bez bočních sten. Celkem není to špatně.

jura

A neni Wien-Mitte pro primestske vlaky, nikoliv pro dalkove?

Petr

Zastavují se tam i dálkové vlaky, například do
Břeclavi nebo do Laa/Thaya Bahnhof.

Petr

Je. Je to hloupe srovnani. Praha hl.n. se ma srovnavat s Wien Hbf a ne s Wien Mitte.

Petr

Porovnávám architekturu a komfort pro cestující, nikoliv význam nádraží. Ve stanici Wien Mitte je podobná „pergola“ a nikomu to nevadí.

none

To mi pripomina, jak jak jsem v zime sedel uvnitr budovy v Suchdole nad Odrou. Pruvan ze ti stran…
Ma se oteplovat, tak to treba bude dobry 😀

Dálkový cestující

Architekty nemám rád, stavařině nerozumí, protože to o jejich studiu není, takže si myslí, že nejsou svázáni konvencemi. Arogantní lidi, na stavbě nepříjemní ve stylu ke komukoliv – to je váš problém, my skončili těmito velmi drahými omalovánkami, kde je mraky chyb a provedení si domyslete sami. V ČR jsem nezažil jedinou stavbu, kde byli, aby to nebyl drahý a nedotažený kýč, provozně prostě šílený a drahý a mnohdy investor hodně dlouho litoval, že tak přeplatil tyhle mazaly, až zjistil, že to množství projektové dokumentace je jenom základní (což by v ceně kdejaké normální projekční kanceláře dostal a ještě by… Číst vice »

Michal M

Jak je to dlouhý, tak je to blbý. Ale zase má člověk pocit, že si zaslouží svačinu.

Karl vB.

Vy tady opakovaně zvládáte vyvolat vámi popisovaný dojem i pouhou jednou větou.

Michal M

No svačinu si každopádně zasloužíte.

marek hudec

dej si fidorku a precti si neco o stavarine

Michal M

Fidorka je hnus, Mondeléz ji dost zmršil.
A proč si mám číst něco o stavařině? Náhodná dobrá rada?

Jan Tichavský

Já bych všechny achitekty nebo projektanty neházel do jednoho pytle, jsou i schopní, kterým záleží na použitelnosti, i když o těch se moc nepíše. Ale je pravda, že poslední dobou jsou ty návrhy spíš jako další zářez na Instagram než pro praktické použití. O to horší je, že to výběrové komise volí jako nejlepší návrhy.

Dálkový cestující

Na kvalitu mezi architekty jsem nenarazil, u projektantů je to o něco lepší, ač co může znát student, který tam jde rovnou po škole, bez praxe z terénu – taky je to tak vidět. U projekčních kanceláří sem tam kvalita je, ale pokud vezmete garážového projektanta na koleni, tak to taky nedopadá a pka se staví podle malování v písku z terénu. Ono schopní stavitelé postaví i bez projektu u těch lehčích staveb, takže se mnohdy na tohle hřeší. Bez ohledu na vysoké školy, nejlepší moje škola byla stavba, kam jsem dobrovolně chtěl a rovnou na ty největší a do… Číst vice »

Leinad

Tak cena údržby samotná není problém, je potřeba řešit celkovou cenu od stavby (rekonstrukce) do další rekonstrukce.
Jo Kotasova stanice Střížkov se musí občas umýt. A majitel na tom rád šetří. Ale nadruhou stranu, nemusí se tam svítit přes den. Pokud by tam sklo nebylo, musel by majitel dát víc peněz za elektřinu – ale na úklidu vidíme, že by to nedělal.

kukubaku

Pergola pro hřadování holubů, která zabíjí vzhledem jak Fantovu budovu, tak i čelo nové haly. Altány se do parků sice kdysi umisťovali, ale tohle je trochu mimo. Jak poznamenali jiní – „Chceme lidi dostat do MHD/VHD, tak jim to zpříjemníme poryvy větru, deště, zimou…“.

Frantík

Oni taky znepříjemňují ty auta a kola, aby lidi chodili pěšky.

Michal M

Je to asi tak strašný jako kopule nad nástupišti. Nechceš tam taky udělat vrátka, aby tam nefoukalo, ty poryve?

MHD

Zatímco současná hala kapacitně +/- odpovídá, ta nová stačit nebude.
Když budou nějaká větší zpoždění na Českou Třebovou, budou čekající cestující stát na mrazu, protože se dovnitř nevejdou.
Jediní, kdo nové řešení ocení, jsou bezdomovci. Těm se naopak zvětší přístřešek.

Kafro

Jenže tam kde dnes čekají cestující, v horší části haly, tak dojde k velkému zvětšení prostoru pro čekání úbytkem komerčních prostor a jejich přesunutím.

gwann

Jeste uvazuji…ze by bylo fajn udelat z hlavaku pamatku. To by byla fajn sabotaz, ne?

Petr

Si delejte srandu… A uz se toho nikdy nezbavime.

gwann

Lepsi stavajici pomnik stavebnictvi 70. Let nez stanice vetrna hurka…

Petr

Ona ani ta stavajici hala neni zadnej zazrak. To ze se ted nasel nekdo, kdo to dokazal navrhnout jeste hur jeste neznamena, ze to nekdy v budoucnu nejpujde navrhnout zase lip. Uz by to bylo asi 150. Dandovo unikatni pamatkove chraneny nadrazi.

Jan Tichavský

Hlavně aby nebyla památka z toho parku kolem.

Zapa

V tomhle stavu v jakém je to teď, tedy po předělání původních interiérů? Fajn by bylo, kdybyste nevymýšlel kraviny.

Trumway

„Čekání v zimě a v průvanu. Otevřená hala „Hlaváku“ budí rozpaky,“

To je jako s tím nákl.v. kdy „vlak je hrozně dlouhý, každý čeká že už je konec a ono tam vzádu …..“

V tomto případě si taky někteří lidé pořád myslí, že globální oteplování a ona zatím doba ledová 🙂

gwann

Takze akorat potvrzeno, co jsme tu nevericne deklarovali. Otevreny altan, kde chca nechca bude asi muset cekat cast lidi. Pokud tedy se radeji nebude cekat i v podchodech, kde se nebude dat ani projit.

Bravo, bravo, bravo.

Premyslim, zda tohle je produkt pouheho kretenismu nebo to ma primo slouzit k diskreditaci IPR jako celku a prosazeni developerskych myslenek oproti jakemukoliv urbanismu – vzdyt vidite ze ipr je neschopny

jal

Praha záviděla Brnu plánované zhoršení přístupu k vlaku, odsunout to moc nejde, tak aspoň chtějí tohle.
: – )

Petr Drozda

Kreténismus

Michal M

Hele a ty jseš z Prahy?

Michal M

Já mám pocit, že používám nějaký jiný hlavák. V dolní hale je čekání na vlak opravdu okrajová aktivita. Vidím tam lidi se různě potkávat a obejdujou a posedávaj tam všelijací vágusové.
Líp se tam potkává se skupinou, je to přehlednější terén – to půjde i nadále.

Hroch obojživelný

Rozumím tedy dobře, že se vlastně má jednat o přístřešek pro bezdomovce? V tom případě architektonické řešení chápu. Jen mi řekněte – nezdá se Vám to pro daný účel zbytečně okázalé?

Michal M

Ne, má to být přednádražní prostor určený k přestupu na metro a tramvaje.

Trumway

„obejdujou a posedávaj tam všelijací vágusové“
A vo-vo-vo tom to je! Proč se přístřesky staví prosklené? Aby do nich bylo i na dálku vidět. Proč se staví tak, že v nich protahuje ? No, aby tam nikomu nebylo teplo a dlouhodobý pobyt nepřinášel ani špetku komfortu. Ono v průvanu a každému na očích se fakt blbě chrápe.

none

Myslis treba odstraneni dveri v Holesovicich? Venku minus deset, uvnitr krasna nula…

Yetty

V dolní části hlaváku nikdo nikdy nečeká. To je jen průchodák metro – tramvaje, metro – vlak, tramvaj – vlak, vlak- metro, metro – tramvaj.

Zkuste se na to nádraží jet nejdřív podívat.

gwann

Drahy, jsem tam kazdy tyden alespon 2x.

Ano, vetsina ceka nahore. Ale i tak tam nekdo porad v prostoru dole ceka, zvlast kdyz je nahore totalne nacpano. Nebo povazujete za dostacujici uziti prostoru az hustotu typu kalkatska dira?

Kdyby se dolu daly nejake lavicky, bude daleko vic lidi i dole. Jenze to by nekdo musel resit bezdaky.

Kafro

Prostor nahoře, kde dnes čeká většina cestujících, se výrazně zvětší díky úbytku komerčních prostor a jejich přesunutím.

Michal M

„Někdo tam v prostoru dole čeká“ je argument pro udržení haly?

Yetty

Ja taky .

A holt tech par jedinců co tam hypoteticky čeká, může v případě hnusného počasí čekat tam, kde ostatní.

jura

O nikoliv. Ceka. A mohlo by vice, pokud by tam byly lavicky.
Naopak je prave potreba dostat cekajici cestujici od odjezdovych tabuli v stredni casti nadrazi, kde to je hlava na hlave. Casto se prave tudy neda na vlak spechat (i
spechani se na nadrazi stava)

Lex009

Architekt si řekne „Vzdušné, prosvětlené, okopírujeme Lisabon, dřevo na pohled zahřeje, bezdomovci tam nebudou, protože jsme řekli, že tam nebudou. To musíme dát, vyhrát, ať máme na víno a kaviár“ Negativa se nikdy nezmiňují, nebudete si dehonestovat svůj projekt přeci.
Obyčejný člověk/cestující, co tam bude chodit den co den, si řekne něco úplně jiného.

Bohužel takhle to funguje…

Kafro

Prostor nahoře, kde dnes čeká většina cestujících, se výrazně zvětší díky úbytku komerčních prostor a jejich přesunutím.

Lex009

Jakože na tramvaj budu čekat někde nahoře? Tak to asi ne, předpokládám…

MajsterN

A kde by ta tramvaj mela byt, vevnitr?:)

Granja

….a vlastně zabije se několik much jednou ranou. Avizované zvýšení frekvence se pro výmluvy, že se tam už nevejde následně předznamená ústup od rozvoje stanice, bezdomovci se stanou uvědomělými a nebudou se k nádraží stahovat, SŽ je bohatý podnik a pronájmy nepotřebuje tak jako je tomu v jiných zemích ke kterým tolik vzhlížíme a demoliční práce v rámci minimalizací jsou perfektním byznisem.

Jaaa

Tak mi teda řekněte, kde je to zvýšení kapacity, kvůli kterému se to prý dělá?

dzejejc

Tak odbavovací hala bude nově celý park, takže tam se těch lidí vejde…

Jan Tichavský

Budou se hlásit odjezdy i do parku?

Granja

To bude mít na starosti místní kolotočář.

Kafro

Prostor nahoře, kde dnes čeká většina cestujících, se výrazně zvětší díky úbytku komerčních prostor a jejich přesunutím do jiných částí.

Lysimachia

Vy jste jak kolovrátek.

Dálkový cestující

To je nový hlavák v Barceloně?

Když mají prachy, klidně i dvoupatrový – jenom ať to neskončí tak, jak se plánují megalomanské projekty v závěrech hospodářských cyklů, že s finanční krizí, to skončí v půlce a lidi v provizoriu dalších 30 let a jízdenky bude vydávat pán v unimobuňce.

Katalánec

V Barceloně máme normální „interierovou“ nádražní halu. Vstup do metra je také vnitřkem.

milanrx

Vlastně vše už bylo o téhle hrůze řečeno jen se nikdo nepozastavil nad tím, že při první rekonstrukci se nemohlo změnit ani osvětlení aby to nenarušilo ráz budovy a najednou se může část bourat? Co na to památkáři? To nejednou nevadí?
Hlavně, že se bojuje o kus šrotu na Vyšehradě.
Jo, ještě v té haluzi chybí třeba krmelec a ohrádka se zvířátkama ať je to stylový.o)

gwann

Cunat by se tam volne pohybovalo dost

adamgolias

vše už tu bylo napsano. dvě miliardy za vec , kterou 90%cestujicich nechce. sž , praho , proberte se. opravte stropy , vymeťte bordel s lůzou , důkladně uklízejte a ze zbylých penez rekonstrujte trate at se nemusi jet 50km hodinu a pul.

Jaaa

Na nic z toho nejsou evropský dotace. 😉

Andrej

Na rekonstrukce tratí jsou.

adamgolias

kde pisu o dotacich

Frantík

No jakože se dotace musí nějak spotřebovat, tak se dávají na tyto kraviny.

milanrx

tesat do kamene

Yetty

K těm „90% cestujících, kteří to nechtějí“ jste přišel jak?

gwann

Pohledem do zdejsi diskuze

Yetty

Tak to je reprezentativní vzorek jak noha.

Ale jako vtip dobré.

Lysimachia

Je pravda, že zrovna Vaše výlevy moc reprezentativní nejsou.

Stačí se kouknout kamkoliv na sociální sítě, do diskusí konkurenčních plátků, sherwoodská megakůlnička schytává hejt všude.

gwann

Ale zkuste anketu, dnes je vhodne pocasi. Doporucuji otazku – prejete si zbourat stavajici halu a nahradit ji pristreskem bez bocnich sten? A abyste se pak vlezli nahoru, tak vam tam zrusime obcchody abyste si mohli kouout akorat vodu ze svobodova automatu

Yetty

Hele, a viděl jste vůbec ty nákresy? Hala tam pořád je. Uzavřená.

Takže, kde je problém?

Lysimachia

Třetinová…

adamgolias

prustrel zdejsi diskuze

Granja

Moje řeč.

HonzaK

Je to krasny. Skoda, ze neni vic vizualizaci horniho patra. Odtamtud je potreba odstranit obchody, protoze to je misto, kde se ceka.
A samozrejme by mela Dobra sprava neco udelat s tim, aby byly nastupiste znamy vcas, jako v Nemecku. Pak nebude potreba cekat.
Ale ta samotna architektura je krasna a odvazna, vic takove odvahy Praha potrebuje, at tu nejsme jak ve skanzenu

Lojzik

Krása ale není důležitější než funkce a využitelnost. Já nějak nechápu, proč bych měl lézt do metra venkem, když dosud do něj jdu krásně teplem a suchem? Do toho jsou kolem toho různé shopy, bistra a restaurace, které pro čekající cestující taky velice dobře fungují.

Radekr

Ano, ale pokud se nepletu, tak největší plochu tam zabírá Intersport a CCC, což si myslím, že není úplně nezbytné mít na nádraží.

jan.sekanina

Dovolím si nesouhlasit. Pro me to krásné není. Navrh se mi nelibi. Vzhledem ani funkcí.

milanrx

A zase jeden šotoušek co zamrznul o století zpět, kdy bylo nádraží jen velká hala max zaplivanej bufet a PNS.
Co kdyby jsi občas vystrčil zadnici ven a podíval se jak vypadají nádraží a třeba i letiště jinde. lidi nestojí jen o to čekat v nějaké velké haluzi ale třeba si i nakoupit během čekání na vlak.
Ono, kdyby do těch obchodů lidi nechodili tak tam nebudou…

gwann

Ne sotous, na tohle je jine slovo

Kozor24

Přesně tak

Michal M

Popiš mi za jakých okolností čekáš na hlaváku na vlak a proč tak činíš mezi obchodama v dolní hale.

gwann

Zruste to co vydelava, abyste mohli postavit to, co nevydela ani korunu ale naopak jude hodne stat na pocatku i behem existence a co nikomu k nicemu neni.

Pricemz zy 2mld si jeste musime pujcit…

Michal M

Snahu přivést co nejblíž tramvaj a zastřešit místo přestupu na ní ocenit nejde?
Ten štrůdl lidí co se valí na zastávku tramvaje je mnohem zásadnější než občasný čekající cestující v dolní hale…

milanrx

Vy jste zase mimo, ostatně jak čtu vaše příspěvky tak skoro stále…

Michal M

Tak je nečti, šmudlo.

Andrej

Ja si myslím, že to není krásný. A ještě k tomu je to nefunkční.

jal

Škoda, že není vizualizace v zimě. Prázdný prostor s nafoukaným sněhem daleko pod střechu a pokrytý desítkami cedulí „wet floor“. Prostě moderní, bez těch cedulí se dnes neobejde nic nového. : – )
Kdo bude čistit to prosklení střechy? Nikdo, ono to plastové ani čistit nepůjde. Opravy? Zatékání a degradaci dřeva vyřeší za pár let návrh nové spodní budovy , která jako by z oka vypadla dnešní podobě. Možná bude od stejné dyzajnérské firmy…

Karl vB.

Autorům vítězného návrhu „Šťastný Hlavák“ se geniálně podařilo spojit dvě téměř neslučitelné věci:
– Prahou nově zloženou tradici efektních přístřešků na zastávkách MHD, které nijak zvlášť neochrání cestující před nepřízní počasí s novým trendem SŽ uplatnovat dřevo na „zapadlých“ venkovských zastávkách umístěných kdesi v přírodě.
https://zdopravy.cz/zastavka-pro-hory-a-lesy-studenti-navrhli-pro-spravu-zeleznic-dreveny-pristresek-147158/
Citace vyjádření Správy železnic: „Vítězný návrh, pojící dřevo, originální design a snadnou údržbu, budeme v budoucnu vídat například v podhorských oblastech.“ se zas až tak moc neliší od nadšeného hodnocení „pergoly“ umístěné v torzu Vrchlického sadů.

Jan Tichavský

Dvoumetrový robustní přístřešek udržovat jde relativně snadno (i když ty členité povrchy z odkazu, nevím nevím), 15 metrová konstrukce bez přístupu na střechu, to už je jiný level.

none

Je to výzva 😀

Dejv

Je třeba si uvědomit, že nejste v DE nebo PL, kde se ráno v 6 ví, odkud pojede večerní EN do Berlína. SŽ je marná a vyhodí nástupiště 10 min. předem. Je trapný přístřešek pro holuby. Ten kdo to schválil, zase musel vzít tučný úplatek.

Jaaa

Úplatek to nebude. Prostě jen snaha se zapsat, když to platí jinej.

Radekr

Kdyby aspoň 10 minut…

gwann

Vetsinou 5 min

none

Kdyz budou sikovny, budou pravidelne menit nastupiste a lidi nebudou zabirat misto v hale a budou se presouvat po nastupistich sem a tam.

Jan K.

Je potřeba tam zastřešit i ten vstup do metra a určitě nezmenšovat prostor pro čekání na vlak. Těch lidí co tam čeká na vlak je opravdu hodně.

Michal M

Není. Všichni čekají v té horní.

jan.sekanina

Nemate pravdu. Hodne lidi ceka treba v hirni casti knihkupectví.

Šejdr

Vy jste na Wilsonu ještě nebyl, nebo jednou ve čtyři ráno, že jo?

Yetty

Jsem tam dvakrát denně. Ráno. A večer. A ne, v dolní části fakt lidi nečekaj.

Jan Tichavský

Takže u té velké tabule odjezdů, u menší po stranách, plus u obchodů, kolem výstupů z metra stojí jen tak z dlouhé chvíle?

Yetty

Nikdy jsem tam neviděl někoho čekat. Jen lidi chodíci od jednoho druhu dopravy k jinému.

Lysimachia

Doporučuji zajít k očnímu lékaři.

Nebo si myslíte, že ti před tabulemi jsou zástupy šotoušů, co tam stojí z dlouhé chvíle?

Michal M

Přesně tak. Párkrát mi i ujelo metro, jak jsem se prodíral těma davama čekajících…

none

Kupujes si na to metro mistenku?

Blzx

Prostor pro kryté čekání cestujících se ale vůbec nezmenší – naopak zvětší v těch částech, kde je jejich výskyt největší. Celé horní patro, které zůstane kryté, bude vyčištěno od obchodů + přibudou skutečné čekárny (ty dnes ani nemáme) a prostor se protáhne do stran. Autoři i SŽ to mají spočítané na m2. Reálně se přichází pouze o prostor, který z největší části zabírá knihkupectví a ostatní obchody v té bublině. To bude ale víc než dost kompenzováno a prostory pro pohodlné čekání cestujících se opravdu zlepší. Pokud by se někdo obtěžoval podívat na prezentaci projektu, věděl by, že pro cestující… Číst vice »

Vlastik

Kolik bude stát údržba dřevostavby a jaká je její plánovaná životnost?

Petr

Tvl závětří… My budeme na největším nádraží v zemi mít závětří. Co by taky ne, když ty dánský jelita to využívat nebudou…

Lex009

Brno bude mít největší nádraží 😅
S předěláním ŽUBu už to tak opravdu je…

Gregyros

Jedna stavba horší jak druhá, tyhle rozhodnutí jsou asi pokus o systematickou sabotáž železnice..

Ivan_pha

Mám rád kombinaci staré a moderní architektury. Ale tohle přilepit k hlaváku fakt ne. Hodí se to spíše do teplých krajin. Náročná údržba, které víme, jak dopadne… jako vždy.
K čemu potřebujeme k jedné a druhé hale ještě třetí? Ať předělají stávající, co zfušovali Italové a je to.
A že tahle střecha vyžene bezdomovce? Dobrý vtip. Holubů se tam taky vejde více.

Kamui

Já nejsem všeobecnně proti moderní architektuře, ale nelíbí se mi tohle mixování stylů (historická výpravní budova vs tahle moderní dřevěná konstrukce). Něco takového by se mi líbilo třeba v rámci budoucího VRT terminálu Praha východ, ale ne zde.

Honza V.

Mně tedy právě ta pergola připadá, že si hraje na nějakou secesi.

Jaaa

To má k secesi hodně daleko. 🙂

Trumway

Spíš recesi.

Jan Tichavský

Hraje si akorát na výrazné místo v portfoliu vítězného týmu.

Petr

Takže, prostaví se finance, ale nic se nezlepší a na funkci to nebude mít snad vliv.

Michal M

Nic se nezlepší, akorát tam začne jezdit tramvaj a zmizí jedna zcela dysfunkční budova.

gwann

Ta stavajici budova je daleko funkcnejsi nez nejaky altan. Pokud to nechapete, tak si jdete teeba dnes stoupnout na pul hodiny pred halu a cekejte. Pak vlezte dovnitr a az vam rozmrznou pazoury tak napiste neco o funkcnosti

Michal M

Vzhledem k tomu, že si nechodím stoupat ani do současné haly tak nevím proč bych to dělal.
Zase další zatvrzelý modrogum a kamarád obřích hal, ve kterých si stovky lidí kupují jízdenky a čekají na Detvan…

gwann

Tak s drahou opravdu nemam profesne ani rodinne nic spolecne. Jen mi prijde stavajici stav rozhodne lepsi nez zvonarka ze dreva.

Ale na tom se zjevne neshodneme.

Michal M

Ano, neshodneme. Ono i tahle vizualizace je jen kousek návrhu a pro jeho komplexnější posouzení by chtělo mít celý materiál.

Frantík

A ta tramvaj s tím přesně souvisí jak? Klidně může jezdit tam, kde jsou dneska lavičky před halou.

none

Z nadrazi rovnou pod tramvaj?

Lojzik

Bude, stávající funkce bude ve spodní části významně omezena.

FrantaM

Velká dřevěná pergola navržená zeleným mozek, která má pranic společného s historií či současností Prahy.

Frantisek

To navrhoval voják? 😮 😀 „Zeleně“ to snad označuje pouze „markéting“.

Jan Tichavský

Na tomhle není nic zeleného. Udržitelná architektura je třeba původní zastřešení peronů 1-4. Ocelová konstrukce má už 115 let, dá se stále opravovat, je nedávno po rekonstrukci a zdá se, že ještě dlouho vydrží. Podle mě přežije i tyhle dřevěné stropy. A je funkční i elegantní.

FrantaM

Souhlas

Tadeáš Koranda

To dopadne jako naše nádherné černé zastávky MHD, které jsou opravdu krásné, ale mají drobnou nevýhodu: nechrání cestující před deštěm a sněhem a také často chybí lavička, která ve starší zastávce byla.

jan.sekanina

To u přístřešku zastavky je pomerne podstatna vada, nemyslite. Vzhled prostě není u stavby jedina důležitá vlastnost.

Ondra K.

Jenomže malý rozměry střechy přístřešku a absence bočních stěn se nedělají kvůli vzhledu, ale kvůli úspoře prostorových nároků. Na spoustu míst se „plnohodnotný“ přístřešek prostě nevejde.

Lysimachia

Díky že to píšete. To radši ty staré plechovky s výplněmi z drátokovu polepené kdovíčím.

Jinak při odstraňování inzertních ploch zmizely i mapy města, které mi tam přišly užitečné.

Frantík

Teď tam bude akorát schéma MHD jak v metru. Čáry sice budou jinak tlusté takže poznáte, jak často to jede, ale vůbec ne, přes které ulice.

Lysimachia

O těch nových schématech bych pomlčel.

Ale připadá mi poslední době, že jsem se ocitl v podivné dystopii, kde o funkčních věcech rozhodují podivní designéři, kteří asi svůj produkt posuzují podle toho, jak se bude vyjímat na Instagramu či Pinterestu.

J.K

Ještě možná řešení aby se architekt nažral a návrh zůstal celý – co na zimu v té otevřené části zapalovat ohně?:)

Honza V.

Po vzoru Veletržního paláce?

Oldřich Sládek

Myslím, že tento návrh je pro pražské podmínky omyl. Ba ne, není to omyl, je to chyba, která se nám vymstí.

Michal M

Není to omyl. Nádraží by vzhledem k taktové dopravě a e-ticketingu (obojí znamená, že nádraží je průchoďák) bohatě stačily kapacity Fantovy budovy.

MajsterN

Takt (přímý) je třeba 2 hodiny. Jste nikdy nejel třeba do Zlínského kraje, že.

Michal M

Já jezdím vlakem co má takt hodinu, ale ani jedno ani druhé nevyžaduje dostavit se na nádraží půl hodiny předem a korzovat po dolní hale.

jan.sekanina

Nemate pravdu. Jdete si prohlednout jina evropska moderní nadrazi. Berlin,Madrid,Viden. Pak to srovnejte s navrhem Pergoly.

Dan

Jel jste někdy v Česku vlakem? Zažil jste někdy v Praze čekání na zpožděný vlak v těch dnech, kdy se nějaká trať zašpuntuje a pár hodin se nejezdí?

gwann

Treba v zime kdyz zamrznou vyhybky na onj a nejezdi par hodin nic…

Michal M

Kolik takových událostí je? Na to můžou být prostory ve Fantovce, je jich tam hafo a minimálně využitých.

Jan Tichavský

Jaký je kapacitní, bezbarierový přístup do Fantovy budovy? Jeden výtah, dva eskalátory? To neobslouží ani lidi čekající na jeden rychlík.

Blzx

Přístup do Fantovy budovy se výrazně zlepší, návrh počítá s tím, aby byl přirozenější a kapacitnější. Nebojte, mysleli na to

Lysimachia

Myslíte tím to obří schodiště (místo jezdícího pásu), že?

Frantík

Nebo i naopak, pokud chytne zpoždění metro, pak vám vlak ujede, čili je lepší tam být předem.

Jaaa

To opravdu ne. MHD taky nejezdí načas, takže kdo jede někam dál než do Berouna, potřebuje rezervu.

Michal M

A ta rezerva je tak dlouhá, že většinou vyžaduje korzování po dolní hale hlavního nádraží.

Blzx

Někteří místní mají asi potřebu dostavit se na vlak, kterým pojedou hodinu, o půl dne dříve a strávit ho v tom „příjemném“ prostředí hlavního nádraží. Sice si tam ani dnes nesednou, reálně tam nic není, ale proč se neohánět absurdními situacemi

gwann

A kdyz mi ujede vlak kvuli zpozdeni a nenavaznosti nebo proste vlaky nenavazuji, tak se ceka kde?

Michal M

Rychlík / kavárna / když je to na dýl tak Edison / Jindřišská věž…
Ono už není totáč a dospělý člověk (nevím jak drážní důchodci vašeho typu) nečeká vestoje ve vyvágusených halách, ale může si dovolit někam zajít na kafe.

Frantík

A proč by chodil „někam“, když může mít jídlo třeba v Burger Kingu – kde by samozřejmě mohlo být i něco „lidovějšího“ ?

Jan Tichavský

Těžko může být průchoďák, když dopravce často přistaví vlak pár minut před odjezdem a SŽ si nechává ohlášení o konkrétní koleji/nástupišti na poslední chvíli.

jan.sekanina

Souhlasím. Je to omyl.

Šalina na Špilas

Přesně. A zbytečně vyhozené peníze do něčeho, co SŽ nebude umět udržovat.

Michal M

To bude udržovat možná spíš DPP – bude to nad tramvají a vstupy do metra.

gwann

Dle vzoru prosek?

J.K

No v počasí co je zrovna teď bych tam čekat nechtěl ani v závětří. Ale chápu že když architekt šanci zavětří, není čas řešit prkotiny jako že lidi zmrznou.:)
Jinak to dřevo vydrží světlé, než zešedne, rok nebo dva?

Zapa

Dotaz. Kde byste nechtěl čekat a hlavně na co? Pokud na vlak, tak na ten budete čekat uvnitř, pokud na tramvaj, tak na tu v současnosti čekáte o nějakých 500m dále, také na otevřené zastávce. Fakt by mě zajímalo, jestli alespoň jeden ze soutěžených návrhů návrhů, měl vyhřívanou tramvajovou zastávku?

Radim

Vnitřek bude poloviční, než je teď, ale cestujících se očekává dvojnásobek…

Zapa

Z návrhu je patrné, že horní hala by měla být otevřená a zbavena některých současných přístaveb, takže tam se prostor pravděpodobně zvětší. V dolní hale máte stejně dneska v cca 1/3(?) knihkupectví a zbytek jsou příchozí plochy kudy se chodí na vlak a k metru, tam se opravdu většinou nečeká. A znovu opakuji, postupně se bude otevírat rekonstruovaná Fantova budova, kde se dá umístit plno provozů nesouvisejících nutně s provozem.

Frantisek

Ale proč se tam nečeká, že. Právě proto, že tam někdo nacpal krámy – s oblečením… Takže se všichni tísní nahoře, z toho minimum má šanci si sednout, a to i při desítkách minut zpoždění vlaků…

Michal M

František zase fabuluje.

adamgolias

frantisek dokonale popsal situaci. vy jste nemel nikdy moznost cekat na vlak v dobe kolem Vánov dve hodiny , že? to je oblibeny darek cestujicim ve zdejsich krajich. na hl nadrazi slo trebba zajit do spodni haly , na masarykove nadr uz jen drkotate zuby. tak po novu bud budeme hlava na hlave u usti do podchodu nebo nastydneme pod stanem.

gwann

Bezte si stoupnout pred halu na pul hodiny a pak se vratte do diskuze. Uz jsem vam to psal. Protoze ukazkove ignorujete realitu tak si to potrebujete vyzkouset na vlastni kuzi

Michal M

Můžete mi to napsat ještě 10x, ale spodní halou rychle procházím, to je její jediné využití. Chybět mi nebude a lidi, co sem píšou, nejsou z Prahy a jen si do toho projektujou nějaké svoje představy o nádražích z poloviny minulého století.

gwann

V Praze bydlim uz 18let…

gwann

Na zstavce saliny se neceka hodina

Frantík

Pokud by se nic nezměnilo, jenom tramvaj jela kolem hlavní haly, dalo by se čekat vevnitř (pro jeden směr).

Václav

Výmluvy, výmluvy a zase výmluvy…
Zhoršení podmínek pro čekající cestující je nezpochybnitelnou vadou návrhu, ale to evidentně Praze, tím méně SŽ nevadí…

Blzx

Prostor pro cestující se zvětší v těch částech, kde je jejich výskyt největší. Celé horní patro, které zůstane kryté, bude vyčištěno od obchodů + přibudou skutečné čekárny (ty dnes ani nemáme) a prostor se protáhne do stran. Autoři i SŽ to mají spočítané na m2.
Reálně se přichází pouze o prostor, který z největší části zabírá knihkupectví a ostatní obchody v té bublině. To bude ale víc než dost kompenzováno a prostory pro pohodlné čekání cestujících se opravdu zlepší.

Pokud by se někdo obtěžoval podívat na prezentaci projektu, věděl by, že pro cestující to bude značný posun dopředu

Frantík

Jo, takže knížky už si při čekání na vlak nekoupím.

none

Dnes lze knihu nakupovat kdekoli. Do ctecky 😉

aaaa

To že se hala zmenší o polovinu zatímco čekáme zvýšení počtu cestujících na více než dvojnásobek mi nepřijde jako positivní vývoj.

Jan Tichavský

Už dnes je v horní části dost plno a to tam nečekají všichni. SŽ aspoň nainstalovala displeje s odjezdy do podchodů, takže se dá čekat i tam, ale stejně ty lidi překáží ostatním, když vystoupí celý vlak.

Blzx

Hala se vůbec na polovinu nezmenší. Prostor pro cestující se naopak zvětší v těch částech, kde je jejich výskyt největší. Celé horní patro, které zůstane kryté, bude vyčištěno od obchodů + přibudou sutečné čekárny (ty dnes ani nemáme) a prostor se protáhne do stran. Autoři i SŽ to mají spočítané na m2.
Reálně se přichází pouze o prostor, který z největší části zabírá knihkupectví a ostatní obchody v té bublině. To bude ale víc než dost kompenzováno a prostory pro pohodlné čekání cestujících se opravdu zlepší.

Ondra

Právě proto se do toho zapojí i stará fantova budova, bude se čekat i v ní. Mě to dává smysl.

Lysimachia

Jakože se někdo podrápe po schodech do staré budovy, aby zase lezl dolů? Z prvního nástupiště toho mnoho nejezdí a z dálkové dopravy prakticky nic.

Mickey

Když chce čekat ty dvě hodiny, co tu někdo psal, tak může klidně jedno patro po eskalátoru vyjet.

MilanSima

Tak slovo hala zpravidla označuje nějaké uzavřené prostory. Např sportovní hala, průmyslová hala atd. Což v tomto případě z fotek patrné není.

Kozor24

Však je to jenom hodně drahý altán

Zapa

Pokud bude horní hala pročištěna od některých nových vestaveb, místa tam bude asi dost, viz. ta jedna vizializace do interiéru. Některé provozy, které nutně nesouvisí s přepravou, asi fakt nemusí být na nejlukrativnějších místech haly. Pořád ještě čekám jak dopadne rekonstrukce interiérů Fantovy budovy a co bude tam.
Jedinou obavu kterou mám, je o údržbu vnější konstrukce.

Michal M

Souhlasím a docela vám věřím, že tyhle prostory máte dobře navnímané, včetně různých denních dob.

Názor

Fantova budova je sice pěkná představa, ale tady zůstane průchodnost okrajová, pokud nabízí přístup pouze k prvnímu nástupišti. Provozy nesouvisející s přepravou jsou vesměs komerční, které ale znamenají nájemné, které je možné využít pro financování. Nádraží by si měla na sebe vydělat, což vítězný návrh zásadně opomíjí. Stavba za 2 miliardy podřízne značnou část příjmů do budoucna. Bohužel se jede jen na efekt, ne na praktičnost, natož ekonomičnost.

Lysimachia

Přesně. To si vážně diskutující s představou o využití Fantovy budovy představují, že cestující poleze do Fantovy budovy, aby se za chvíli vracel zpět?

Nemluvě o tom, že většina těch nevyužitých prostor je ještě v dalším podlaží, tam nepoleze nikdo. A ono jich tolik také není, DUČR tam asi zůstane a taneční sál zrovna není čekárna.

Michal M

Počkejte, to se točíte jako korouhvičky. Za standardního provozu čeká/prochází se v dolní hale naprosté minimum lidí.
Pak tu někdo zmínil čtyřhodinové čekání na vlak když je někde nehoda. Tady nevidím důvod proč by na tak dlouhou dobu někdo nemohl přejít o patro výš do Fantovky.

Lojzik

Ti stávající nájemci na místech, kde jsou, ničemu nevadí ani nepřekáží. Tak proč je potřeba něco pročišťovat? Já jsem se stávající podobou spokojenej, fakt to dobře funguje, lidi maj při čekání kam zajít a zkrátit si čas na čekání. Pokud stála předchozí rekonstrukce technologicky za nic (nedokážu posoudit, nerozumím tomu), tak je samozořejmě potřeba to vyřešit. Ale celkový koncept je podle mě fakt dobrej a funkční. Samozřejmě, dalo by se mnohem lépe pracovat na detailech a porešit nejbližší okolí. Ale i těch feťáků, socek a bezdomovců už je tam jen zlomek toho, co býval v devadesátkách. A možná jsem divnej,… Číst vice »

Lysimachia

Diskutující, co volají po „vyčištění“ od bezdomovců asi fakt nemají srovnání, co se dělo na nádraží před 20 lety a jak to tam vypadá dnes. V podstatě se dá říct, že makrohlediska tam žádné živly nejsou.

Pamatuji časy, kdy si tam vprostřed haly dávali lidi k „snídani“ perníček.

Jan Tichavský

Souhlasím, to spíš potkám po cestě na vlak sekuriťáka než bezdomovce nebo feťáka, ti se zdržují venku.

Laborec425

Nebo si pamatuju, jak jsem si tam v devadesátých letech prohlížel jízdní řády a přišel ke mně regulérní naháněč mladých kluků, co přijížděj do hlavního města vydělávat si svým tělem 😀

Lojzik

Ještě mi prosím vysvětlete, jak do té Fantovy budovy dostanete lidi. Je do ní parádní přístup od magistrály a nebo po eskalátorech zespoda z haly. A co tam? Pryč musíte zase tudy nebo na první peron. Toho si jsou a budou nájemci velmi dobře vědomi a ty prostory pro klasický retail pro ně nikdy nebude zajímavý.

gwann

A chybejici najemne vylepite ze sveho.

Martin

Tak samozřejmě…. Chudák takový klavírista, který tam bude muset sedět a hrát celý den v tom průvanu. Některé čekající cestující to dokonce může i (bez platné jízdenky) vcucnout do metra.

Michal M

Navíc mu hru bude rušit rámus projíždějících tramvají.