Čekání v zimě a v průvanu. Otevřená hala „Hlaváku“ budí rozpaky, IPR však slibuje i závětří
Nákresy ukazují, jak bude nová odbavovací hala rozdělena.
Představení vítězného návrhu na novou podobu odbavovací haly pražského hlavního nádraží spustilo mezi veřejností pozdvižení. Vášnivé diskuse a komentáře plní sociální sítě, za přepracování návrhu dokonce vznikla petice. Lidé se podivují nad orientálním vzhledem stavby a zejména nad radikální změnou koncepce haly.
Se zachováním současné budovy vítězný projekt, na rozdíl od svého konkurenta z finále, nepočítá. Její větší část se vstupy do metra má totiž nově tvořit jen zastřešená dřevěná konstrukce, která bude ze stran otevřená. Cestující se tak obávají průvanu a zimy během čekání na vlak či přestup na MHD.
Nový Hlavák: Nevzhlednou nádražní halu nahradí největší dřevostavba v Česku
Pražský Institut plánování a rozvoje, který měl architektonickou soutěž na starosti, však uklidňuje, že cestující budou nadále čekat na vlak v teple. Zveřejnilo schéma, kde jsou prostory pro cestující vymezeny a rozděleny.
Odbavovací hala má dnes dvě hlavní části. Ta, která se nachází pod magistrálou a má známý červený interiér, zůstává. „Změní se pouze její dispozice, aby poskytla větší komfort cestujícím,“ uvádí IPR.
Současná spodní část haly projde demolicí. Nová dřevostavba přezdívaná diskutéry „pergola“ bude sice nadále zastřešená, ale bez bočních stěn. „Bude fungovat jako přestupní prostor pro tramvaje a metro a bude nabízet komfortní vstup do parku i odbavovací haly. Díky tomu, že se pod ní nachází vestibul metra,“ vysvětluje IPR.
Cela dřevěná konstrukce bude zakryta průsvitnou ETFE fólií. Obě části pak bude oddělovat prosklená stěna s vchody, která se bude nacházet těsně za vstupy do metra.
Prostor na čekání se zmenší
Faktem však je, že vnitřní prostor pro čekající cestující se výrazně zmenší. Horní část haly u odjezdových informačních tabulí bývá už v současnosti často plně zaplněna lidmi. Další tak musejí čekat ve spodní části haly.
Ta však bude nově vystavena v zimním období větru a zimě, což komfort cestování nepochybně sníží. V létě pak nebude moci být klimatizována, což bývá na řadě letištních či nádražních hal v jižní a západní Evropě standardem.
„Vítězný tým reaguje na potřebu modernizovat odbavovací halu hlavního nádraží a připravit ji pro budoucnost. Zároveň ji přirozeně propojuje s prostorem parku a plánované tramvajové trati přímo před budovou se zachováním respektu k prostředí, kde se hala nachází,“ uvedl k vítěznému návrhu generální ředitel Správy Železnic Jiří Svoboda.
Ve finále o Nový Hlavák bojoval i český ateliér. Návrh zachovává původní halu, Italy fascinuje
Správa železnic hovoří o potřebě kompletní rekonstrukce nové odbavovací haly od roku 2016, kdy pražské hlavní nádraží převzala do majetku. Podle SŽ byla předchozí rekonstrukce, zajišťovaná firmou Grandi Stazioni a završená v roce 2011, nekvalitní a nedostatečná.
Největší bolestí je střecha, kterou zatéká, nedostatečná je podle SŽ například také vzduchotechnika. Práce na střeše začnou nenápadnou nultou etapou, která spočívá v odstranění plotu u chodníku z Vinohrad.
Podívejte se na nákresy vítězného projektu dánského ateliéru Henning Larsen Architects: