lot
Automobily

Cebia: poptávka po dieselech znovu roste

Škoda Octavia Combi. Foto: Škoda Auto
Škoda Octavia Combi. Foto: Škoda Auto

Vliv aféry Dieselgate na prodej aut s naftovými motory v Česku skončil, tvrdí ve své nejnovější analýze trhu nových a ojetých aut společnost Cebia.

Podle dat Cebie došlo na trhu ojetých aut ve třetím čtvrtletí po dlouhé době k nárůstu podílu aut s naftovým motorem. Zatímco v prvních šesti měsících tvořil jejich podíl 52 %, za prvních devět měsíců letošního roku vykázaly naftové motory mezi prodávanými ojetinami 55% podíl. V případě nových vozidel se podíl zvýšil nad 30 %.

Podle Cebie je vliv aféry Dieselgate dobré sledovat na vozech, u nichž byl podíl nových prodaných vozidel na naftu vždy významný. Mezi novými vozy je měnící se situace proto patrná zejména u modelů Škoda Octavia, která je dlouhodobě nejprodávanějším autem v Česku.

Podle dat Svazu dovozců automobilů v posledních měsících docházelo k nárůstu registrací nových dieselových Octavií na úkor benzínových. Například v lednu letošního roku byl podíl nových naftových Octavií 47 %, benzínových 53 %. Od května se situace obrátila ve prospěch dieselových motorů a například v říjnu činil jejich podíl 54 %, zatímco benzínových ubylo na 43 %. V meziročním srovnání došlo letos oproti předchozímu roku k mnohem mírnějšímu propadu podílu nových Octavií na naftu (o 5 procentních bodů oproti 16 procentním bodům v roce 2018, kdy vliv aféry dosáhl podle dat svého vrcholu.

„Kvůli aféře Dieselgate došlo u mladých vozů spíše ke zdražení benzínových Octavií než k poklesu cen naftových verzí,“ uvádí Cebia. Z pohledu cen ojetých Octavií ovlivnila aféra Dieselgate trh nejvíce v druhé polovině roku 2017, kdy v důsledku poptávky došlo k neočekávanému nárůstu ceny benzínových modelů. Již koncem loňského roku se však cena vrátila na běžnou očekávanou úroveň.

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pedro72

Já bych si už dieselsaura nepořídil. Jsou složité a nijak levné. Full hybrid je překonává ve všech parametrech.

R2R2

Ano, full hybrid je prekonava jak ve slozitosti, tak v cene, tedy ve vsech parametrech, ktere jste jmenoval 😉

Dáda

Full hybrid je není tak složitej jako nafta? Benzíňák s přímým vstřikem a turbem je jednodušší než nafta? I ty brepto…

Pedro72

Turbo? Na co? Je to full hybrid. Žádné turbo, žádný lapač sazí, žádný protidusíkový tentononc, navíc žádná spojka. Je to jednodušší než budík na perko.

Dushan

Vysvětlení je jednoduché, prozatím v žádném městě Česku nebyly zavedeny zóny se zákazem vjezdu dieselových aut, tak jak to platí v západní Evropě.

Hanzi

To bude asi tím, že povětšinou v západní Evropě mají hotové obchvaty těch měst.

Jiří Kocurek

Jo to bude skvělé. EURO 6 diesel dodávka nebude smět přivézt zboží, ale na železnici tamtéž bude 742 tahat dva 010.
Už vás vidím, jak si pro ledničku/pračku … jedete na nádraží na kole.

Dushan

Omezení vjezdu dieselů se týká neplnění normy EURO 5, takže dopravce, který má odpovídající vozidla je v pohodě.

Hanzi

Dokud to černé zlato poteče ze země, diesel auto bude nesmrtelné. Elektromobil rozhodně nikdy nebude mít parametry spalovaciho motoru a pokud se nestane nějaký technický zázrak který by alespoň trochu elektro přiblížil spalovacimu motoru, k jeho masovému šíření nedojde.

Vladimír Chadima

A co údajně naše revoluční baterie HE3DA? Máte o nich někdo nějaké čerstvé zprávy?

Dushan

Dle info z jejich webu, kde uvádějí měrnou kapacitu 125 Wh/kg jsou zhruba na 50% hodnoty článků Li-Ion. Žádný datasheet s dalšími údaji nemají veřejně k dispozici. Celkově to na relovuci v bateriích pro elektromobilitu nevypadá.

Dáda

Jen mlžej, konkrétná katalog nebo kus na odzkoušení jsem zatím neviděl a neměl. Mylsím, že celý H3DA je jen PR akce a tunel na dotace.

E.M.

Máte pravdu, elektromobil rozhodně nikdy nebude mít parametry spalovacího motoru, neboť jej v mnohém překonává. Například konstrukční jednoduchost, úroveň hluku a vibrací, průběh výkonu a točivého momentu, rychlost reakce na požadavek zrychlení, komfort nepotřebnosti řazení, efektivita a schopnosti náhonu na všechna kola, možnosti řízení trakce při použití více motorů atd.

🙂

Vladimír Chadima

Ano, je to tak, to je každému trochu technickému vzdělanci jasné. Problém jsou asi stále baterie. Doufám, že se to vyřeší, až můj diesel ojezdím, tak moje další auto bude elektromobil – právě kvůli výše uvedeným technickým přednostem.

Jiří Kocurek

…schopnosti náhonu na všechna kola…

Tak proč tohle šalina K2 nemá?? Mimochodem, eketromotor je super, jen ta baterie. Sice už to není 10 hodin dobíjení jako před 100 léty, aby byla byterie plná, ale pořád to není ono.

Jiří Kocurek

A první auto s pohonem 4×4 byl nějaká Spyker z Nizozemí v roce snad 1909. Pro někoho možná překvapivě, ale ani Jeep Willys, ani Praga V3S nepotřebují elektrickou trakci k pohonu všecho kol.
PS: Náhon býval u mlýna.

noerf

E.M.: Má to však i své stinné stránky. Dotankování prázdné nádrže zabere pět minut, kdežto dobíjení je stále v řádu hodín. Hranice, kdy se vyplatí elektroauto byla někde u 400 000 km. To 90 % vozidel nikdy nenajede. Nehledě na to, že po deseti letech musíte pořídit novou baterii. Zatímco většinu aut, Vám opraví v jakémkoliv servisu, elektroaut se část mechaniků bojí, protože jsou stále pod proudem. A při zahořeni vozidla, benzínové nebo dieslové uhasí hasiči v řádu minut, elektroauto se musí ponořit minimálně na tři dny do vodní nádrže. Takže těch negativ je zatím mnoho a to nemluvím o… Číst vice »

Hanzi

Já bych dokonce řekl, že těch negativ je víc jak pozitiv. a za deset let budou řvát právě ty zelený zblbla aby se vyřadili elektomobily , až se začnou hromadit použité baterie a nikdo nebude vědět co s tím, Tak jako skončilo jádro v Německu.

Vladimír Chadima

No, máme ještě řešení přes vodík a palivové články, jsou dokonce hlasy, že pro elektromobily je to perspektivnější cesta. Víte někdo něco o tom, v čem je problém, co brání většímu rozšíření tohoto pohonu?

noerf

Použití vodíku jako paliva zatím brání, že se na vývoji pracuje jen omezeně a sériová výroba prakticky neexistuje, což znamená vyšší cenu výroby za kus.
Na rozdíl od elektroaut by u vodíkového pohonu mohla být cena v rámci sériové výroby a užití konkurenceschopná.
Bohužel dotace do vývoje, výroby nebo nákupu elektroaut společně s ekoteroristickým šílenstvím bohužel neumožňují rozvoj vodíku jako paliva.

E.M.

Problém je v zoufalé neefektivitě vodíku. Výroba, přeprava, skladování a opětovná přeměna na elektřinu v palivovém článku má otřesné ztráty. Plus riziko výbuchu, drahý a častý servis vozidel.

Dáda

Je potřebí dořešit prár problémů (efektivita výroby, stlačení/zkapalnění a dlouhodobý skladování), bohužel se tomuto směru nedostává takovývh financí a podpory jako směrům jiných. Vodík je mrcha, která ráda „utíká“ i přes relativně homogenní materiály a mnohým kovům dělá při dlouhodobém styku problémy s jeho složením a strukturou.

Dáda

Vnímám 2 problémy:
1 – elektrika
2 – baterky
baterky drahé, nebezpečné při poškození, krátká životnost
Elektrika – kde ji všechnu budeme brát?
Až se vyřeší tyto problémy, pak bude mít elektromobilita smysl.

Vladimír Chadima

Když se nad tím zamyslíte, tak dieselové motory mají nepopiratelné výhody: v důsledku vyššího provozního tlaku lepší využití paliva=nižší spotřeba=nižší emise CO2, dále díky vyšším tlakům při vznětu větší točivý moment, nemusím tak často řadit=opět nižší spotřeba. Sám mám Volvo XC90 160kW a věřte mi, že často ukazuji záda i sportovně laděným benziňákům. Diesely možná hodně zaplatily za aféru Dieselgate, ale po zavedení povinnosti mít filtr pevných částic mají čisté koncovky výfuků. Možná si to jíž spotřebitelé uvědomují a Češi jsou jak známo skeptičtí k vnucovaným pravdám a zařídí se podle vlastního zdravého rozumu. Naproti tomu vysokotlaké benziňáky s přímým… Číst vice »

666

Myslím, že jste vůbec nepochopil podstatu Dieseldage – NOx

666

Dieselgate

Vladimír Chadima

Ve svém příspěvku píši o prachových částicích, NOx vychází z chemie – při spalování nafty v určitém režimu (common rail) se tomu nevyhneme. Ten režim se vymyslel pro lepší promíchání paliva se vzduchem= opět nižší spotřeba. Takže je to něco za něco a nějakým nařízením z vyšších míst se to nedá oblafnout. Podle mne fyzikálně-chemické zákonitosti procesu spalování v naftových motorech spolu s tlakem Evropské unie na snižování NOx vedly k zoufalství automobilek a k falšování měření emisí. Neříkám, že je to dobře, ale pokud regulační požadavky jsou mimo technické možnosti výrobců automobilů, tak to potom takto dopadne. Ještě bych… Číst vice »

666

Samozřejmě, že emise NOx šlo vyřešit. Jenom podvádění bylo prostě levnější.

Není nic jednoduššího než si sám vyzkoušet sám, co my, kteří jedeme za vámi, dýcháme z vašeho Volva. Zaveďte hadici z vašeho výfuku k vám do kabiny.

Vladimír Chadima

Jak píši, neříkám, že podvádění je správně. Ale pokud mám nějakou hmotnost auta, jedoucí nějakou rychlostí, překonávající valivý a jiný odpor, tak musím konat práci. Tu práci konám spálením určitého množství paliva za čas, ve kterém je skryta energie. Spálení je chemická reakce, při které se tvoří NOx, čím více paliva, tím více NOx. Takže pokud víte, jak tuto zákonitost oblafnout, sem s tím, mne napadá snad jedině zachytávání NOx v nějakém aktivním roztoku. To je samozřejmě spojeno s náklady a nepohodlím. Ale proč ne, pokud to zákaznící budou akceptovat.

Jiří Kocurek

Dieslový motor nemá štrtící klapku. Jeho výkon se řídí množstvím paliva vstřikovaným do válce/sacího potrubí. Tím pádem při nízkém zatížení zákonitě dojde k tomu, že ve směsi je málo papliva a přebytek kyslíku (a dusíku). A v tuto chvíli vzniká NOx. Částečně se to dá vyřešit recirkulací, kdy se část nasávaného vzduchu nahradí spalinami. Což by fungovalo dobře, pokud by motor jel v ustáleném režimu. Ovšem při poskakování v koloně nebo mezi retardéry je „ustálený režim“ nemyslitelný. Proto je potřeba nastavět co nejvíce sklidňovacích retardérů a zablokovat stavbu obchvatu, aby se emise zvýšily. Jeden nepohodlný výzkum říká, že ve zklidněné… Číst vice »

Dáda

Přičemž totéž paltí pro přímovstřiky s benzínem – taky nejedou na homogenní směs, takže vyrábí NOxy a také částice sazí. Jen někteří idioti to nechtějí slyšet. Ono dokonce i při spalování homogenní směsi vznikají NOxy, ale v menší míře a katalizátor je umí redukovat a díky tomu umí i oxydovat nespálený uhlovodíky a CO. Redoxní katalyzátor… Jsou systémy redukčních katralyzátorů na NOXy i pro dízl, akorát se holt vývoj ubírá cestou nejmenšího odporu. Pokud mám možnost upravit SW, vyjde to levnejc, než vybavit vozidlo redukčním katem, případně SW pomůže „menšímu“ katu k „lepším“ výsledkům..

Dáda

totéž leze z „komína“ kotlů, totéž leze z TSI benzíňáků. jakmile je spalování s přebytkem vzduchu (tj ve vysoké teplotě se žhaví N2 a O2 ze vzduchu) vzniknou oxidy dusíku. Pitomej blesk při bouřce ve svá dráze a bezprostředním okolí vyrobí ze vzduchu Ozón + NOxy. To tak prostě je. Jen u Dieslů tím idioti pořád argumentují.

FrantaM

NOx není problém od doby co se do nových aut dává DeNOx systém na základě močoviny.

Vladimír Chadima

Děkuji za info, tušil jsem, že už něco takového je, ale nemohl jsem to rychle dohledat. Znamená to tedy, že hlavní nedostatky dieselů ve vztahu k ekologii jsou už odstraněny? To by pak znamenalo, že zůstávají jen ty výhody dieselů (výše). Možná i to je důvod, proč prodeje opět stoupají, jak se v článku píše.

666

Ekologii spalovacích motorů nelze za rozumné peníze vyřešit nikdy. Vždy nebude fungovat při studeném motoru nebo naopak při vysoké zátěži.

Šlo by toto potíže velice potlačit, ale toto spalovací vozidlo by bylo dražší než elektromobil.

Dushan

Ne, nedostatky dieselu nejsou odstraněny, protože redukce emisí závisí na bezvadné funkci DPF, který po čase podstatná část motoristů „vykuchá“ a pak to dopadá, jak je zmíněno v článku…
https://zdopravy.cz/lov-aut-s-vykuchanym-filtrem-zamiri-i-mimo-prahu-sedm-procent-vozu-neproslo-namatkovou-kontrolou-38471/

Vladimír Chadima

Ale za to nemohou diesely, ale jejich majitelé…

Dáda

FAP řeší saze a NOxy nechá 100% volně projít. FAP a NOXY oboje vyžaduje jinou technologii k redukci toho na co jsou určeny.

Dáda

Jako redukční činidlo netřeba mít jen močovinu, může být použit i přebytek paliva.

Dáda

NO-xy vznikají vždy a všude, kde je tlak, teplota a dusík vedle kyslíku – tj u všech spalovacích procesů, kde je přebytek vzduchu (chudá směs) – kotle, TSI motory, naftové motory, sváření plamenem, ohňostroj Bouřka (blesky)…

Kubrt

„Češi jsou jak známo skeptičtí k vnucovaným pravdám a zařídí se podle vlastního zdravého rozumu“

Heh, a ty co žádný rozum nemají? Ti se řídí vnucovanými lžemi? Fakt vtipná představa, jak Pepa Moulis přechytračí všechny ynteligenty…

Vladimír Chadima

Ta vnucovaná pravda je tvrzení, že diesely jsou nejškodlivějšími věcmi na světě. A ten vlastní zdravý rozum mi říká, že diesel je úsporné spolehlivé auto s motorem, který je technicky na výši, s mohutným zátahem. A takto si to spočítat snad dokáže i ten Pepa Moulis…

Dushan

„jemné prachové částice v ovzduší (PM10 a PM2,5) jsou kvůli schopnosti vázat látky, které mají karcinogenní nebo mutagenní účinky, významným rizikovým faktorem s mnohočetným efektem na lidské zdraví.“
https://zdopravy.cz/lov-aut-s-vykuchanym-filtrem-zamiri-i-mimo-prahu-sedm-procent-vozu-neproslo-namatkovou-kontrolou-38471/

Obtloustlý Travolta

Sice všechno hezké, jak jsou fosilové za fialky, lépe řečeno v to neochvějně věří, viz. plácání o rozumu Čechů. Problém leží jinde – především v záboru prostoru, hluku, riziku nehod a třeba v otěru pneumatik, jehož škodlivost raději nikdo nezkoumá. Jediné řešení tkví v alternativě k autům. Co budete dělat, až vás (zpohodlnělé lenochy) vyženou z měst i s vašimi auty? Zóny, diesely, co tem nebude smět příště? Ti co ve městech žijí a jsou leností spoluobčanů nejvíce biti konečně začínají být konečně slyšet a výsledek vidíme v již v mnoha městech. Zóny parkování a emisní omezení budou stále více… Číst vice »

pozorovatel

Proč tolik agresivity a útoků proti jen dieselovým motorům, když se to vaše tvrzení vztahuje fakticky na všechny automobily, jen v mírně různé míře?

Vladimír Chadima

Typicky fundamentální řešení, zakážeme všechno, křičící menšina si osobuje právo vytlačovat část uživatelů veřejného prostoru. Zkuste si udělat průzkum, jaký je poměr uživatelů aut ve městě a např. cyklistů. A hned to bude jasné.

Obtloustlý Travolta

Je vás s auty moc, tak se musíte chce nechca začít ohlížet i na další účastníky silničního provozu. My co ve městech žijeme, nemůžeme donekonečna řešit následky vašich do jisté míry rozmarů, pohodlnosti a lenosti. Což se hlavně vztahuje na puch kyselých smradů vycházejících z dieselů. Jistě nic zdravého. A kupodivu nás, po nějakých cca 80ti létech bezuzdné, podpory jen a pouze automobilistů začali zástupci samospráv brát více v potaz. Jak výstižněji, nežli paralelou s bolševismem nazvat situaci, kdy třeba v GB ve velkém ničili veřejnou dopravu, aby vyhověli rozmachu ekologicky velice špinavého byznysu s auty? Pravda, sice se leccos… Číst vice »

Vladimír Chadima

Konkrétně Německem bych moc neargumentoval, jejich snaha zavděčit se zeleným extremismům povede k tomu, že po odstavení jaderných elektráren (což je jeden z bezuhlíkatých zdrojů) budou muset nakupovat stále elektřinu u nás a nebudou moci odstavit uhelné elektrárny, takže nesplní emisní cíle. A za mě vás mohu ubezpečit, že jsem rozhodně nezapomněl jezdit tramvají, pokud jedu vyřizovat něco do centra, kde vím, že nezaparkuji, tak jedu klidně MHD. Pokud funguje v tom konkrétním městě MHD dobře, není problém. Miluji vlaky a do Prahy rozhodně pojedu raději vlakem než po šílené D1. Takový je život – rozmanitý, jako lidé. Každý si… Číst vice »

Obtloustlý Travolta

Jenomže od určitého momentu to co píšete přestává platit. Všeho moc škodí, přemíra individuální (víceméně virtuální) „svobodné“ dopravy začala ubližovat všem kolem, jak píši předtím. Což se musí řešit, jinak spějeme k pokračování nerovností, nespravedlnosti. Zatím jsem za to, že volím ekologičtější způsobu dopravy trestán často mizivou nabídkou služeb veřejné dopravy. Netýká se příliš měst, spíše venkova. Mají na to papaláši různé výmluvy, typu té z nejblbějších „nechceme vozit vzduch, jsme přece hospodáři“, ale uvědomme si, že v autě ten vzduch vozíte mnohem více, a (to je největší omyl) nikoliv za své, ale za obtěžování všech kolem sebe. Což nevnímali… Číst vice »

Vladimír Chadima

Už se v těch vašich argumentech ztrácím, takže končím, nemám na to už čas. Jinak situaci v ČB znám dobře, ano, špatná, mělo by se to zlepšit obchvatem Úsilné-Hodějovice. Doufám.

Obtloustlý Travolta

Nejde o obchvaty, byť jsou důležité, ale o cíl cest většiny motoristů, ucpání center měst, tomu obchvaty příliš nepomůžou.

Hanzi

Další zelený zblblo. Dikybohu v téhle republice vás moc vážně neberou.

Dáda

V Budějovicích by chtěl bydlet každý! Kromně mne teda…

Dáda

JAsně, Nemci se svým zvyšování podílu uhlí na výrobě elektřiny jsou fakt „vzorovou“ zemí.

Placebo

Nejlepší by bylo vyhnat vás a podobné ekofanatiky.

Dáda

Ano jsou. Nicméně je zapotřebí také říci kde vznikají. Bohužel idioti tvrdí že jen v dieselech. Jenže ony vznikají i v benzínech s přímým vstřikem, otěrem brzd, otěrem pneumatik, a to nemluvím o průmyslu (hutě, slévárny, elektrárny)
Stovyk tisíc dieselových aut = jeden otevřený ocelářský konvertor nebo tandemka (Siemens-Martinská) pec.

Kkarel

Lidí dostávají rozum a na e-auta si ještě budeme muset chvíli počkat.

pozorovatel

No, nevím – že by 400 prodaných hybridů v ČR za 11 měsíců byla nějaká „rána do vazu“ prodeji automobilů s „klasickými“ pohony …

Vladimír Chadima

Ano, jak píši výše, počkám si na něj s radostí – až bude stát srovnatelně s dieselem a dojezd alespoň 500 km.