ČD zvažují přestavbu části RegioPanterů na vícesystémové. Kvůli trati do Kadaně
Elektrická jednotka 440 RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy
České dráhy budou muset v příštích dvou letech vyřešit, co s jednotkami RegioPanter v Ústeckém kraji. Jednou z variant je
Podle mě tady pochybili všechny tři strany:
1 .SŽDC se měla vykašlat na elektrizaci těchto cancourků (Kadaň, Litvínov, u Brna), pokud v místě není potenciál nákladní dopravy.
2. ČD velmi krátkozrace koupily nové DC vlaky a když už je chtějí upgradovat, tak o baterky a ne o AC výbavu. Mohli by pak obsloužit i jiná místa v regionu mimo dráty – např. Benešov, Litoměřice horní apod.
3. Kraj neměl tlačit na SŽDC, ale na ČD, aby udělaly ad 2. A nemusel si brát po leta cestující jako rukojmí a nutit je přestupovat v Prunéřově a v Louce.
Tak zrovna Zastávku u Brna by bylo vyjíždět s baterkami trochu nesmysl, ale jinak souhlas, jednotka s bateriemi je mnohem levnější a v podstatě to samé, než vyhodit půl miliardy za na údržbu náročnější drátizaci cancourků.
ad 1. Pokud tím „u Brna“ je myšlena mj. elektrizace Židlochovic, tak u ní je potenciál 30min. intervalu v období špičky = velmi intenzivní využití i bez nákladní dopravy.
ad 3. Před těmi několika lety ještě byl bateriový pohon doslova „v plenkách“.
1.SŽDC je správce tratí a dělá to,co je po ní požadováno(Ministersvem dopravy,krajským odborem dopravy,nákladními dopravci).
2.ČD koupily to,co požadoval před jedenácti léty objednavatel dopravy,který na ni připlácí.Podobné je to v současné době,kdy dopravci kupují a objednávají vozidla pro další období.Jaká místa obslouží určuje objednavatel,né dopravce.Upgate na baterky se nejdřív bude zkoušet a teprve se ukáže,jak bude drahý v provozu .Apgate na 25 kV je do budoucna asi perspektivnější.
3.Před 10 lety ještě bateriová vozidla byla jen experimentální.
Nakonec ta drátizace nebude stát půl miliardy.To bude stát celá stavba včetně přestavby nádraží Kadaň,dálkového zab.zařízení atd…
Ad 3.: Což jsou v případě „hybridu s baterkami“ nepotřebné záležitosti, které lze postavit kdykoli jindy, až budou skutečně aktuálně potřebné, a finance i stavební kapacity tím ušetřené by bylo možno využít aktuálně účelněji jinde. A k čemu vlastně budou ty přímé vlaky, když jimi v praxi pojede jen pár lidí?
Asi to tam neznáte,protože ty přímé vlaky jsou do Chomutova,Jirkova,Mostu,rychlejší,než s přestupem na rychlík.Přestupní vazby v Mostě jsou na osobáky,né na rychlíky.I to Ústí je rychlíkem jen o 10-15 minut rychlejší,než přímý osobák,ale s rizikem zpoždění R a čekání na peroně(čekárna v Prunéřově je zavřená) v Prunéřově.
Naštěstí už o dopravě nerozhodují lidi z druhého konce republiky,kteří to znají jen z jedné šotojízdy.
„Přestupní vazby v Mostě jsou na osobáky,né na rychlíky.“ Máte pravdu jen zčásti (ano od Loun + ve špičce z Oseku, ne od Postoloprt; v době dokončení elektrizace žst. Kadaň rovněž „ne od Lovosic“). „I to Ústí je rychlíkem jen o 10-15 minut rychlejší“ Přičemž rozdíl počtu zastavení „R vs. Os“ je 10 zastavovacích míst. Jestliže rozdíl činí jen 10 – 15 minut, je někde něco v nepořádku. „ale s rizikem zpoždění R a čekání na peroně(čekárna v Prunéřově je zavřená) v Prunéřově.“ (…) “ Naštěstí už o dopravě nerozhodují lidi z druhého konce republiky,kteří to znají jen z jedné… Číst vice »
„nerozhoduje o tom, co se kde (ne)bude budovat.“
Naštěstí ne.Proto se buduje elektrifikace do Kadaně navzdory argumentům,že to zhorší cestování davům cestujících z Kadaně do Postoloprt 🙂
„„Co kdyby rychlík z Chebu měl (větší) zpoždění?“ (Proč by je měl mít?) naštěstí nerozhoduje o tom, co se kde (ne)bude budovat.“
To bude rozhodovat o množství přestupujících na rychlíky.Ty rychlíky se tam sejdou vždy dva(od Chebu i Ústí) a zpoždění každého je problém(čekání na druhý,nebo ujetí přípoje).
Vyhozené peníze. Cestující mezi CV a Kadaní pobere Šukafon.
Kterým tam je se strojvedoucím na víc docela neefektivně, když by to za pár minut byla schopna stočit jedna souprava a jeden fíra.
A přípoje od Krušnohorů?
Dle jednoho z dřívějších článků (a jeho přílohy https://i2.wp.com/zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/01/uk3.jpg?ssl=1), mají mezi Prunéřovem a Kadaní jezdit od 9 h ráno do konce provozního dne vlaky Regiojetu v 1 h taktu. Která možnost platí? – (buď) Krom Regiojetu tam po 9. h budou jezdit i vlaky ČD (tzn. po nově elektrizovaném úseku pojedou až 2 páry vlaků za hodinu). – (nebo) Po 9. h tam budou jezdit již jen vlaky Regiojetu (resp. přesněji: vlaky v rámci vysoutěženého provozního balíčku, jehož součástí není linka Děčín – Ústí – Most – Kadaň-Prunéřov/Kadaň); veškeré činění jako přestavba Panterů na 2systémové + obecně zajištění přímého spojení… Číst vice »
Bude tam jezdit i Děčín-Kadaň,i RJ Prunéřov-Kadaň.Proto nemohou jezdit na Předměstí,protože by se tam nevlezly.
Konečně budou zase vlaky bez přestupu v Prunéřově do Chomutova,Mostu,Bíliny,Ústí.
Což mimo jiné znamená, že v době pobytu Panteru ČD v Kadani, učiní vlak RJ obrat do Prunéřova a zpět = neefektivní využití náležitostí, kdy tentýž obrat by mohl být učiněn náležitostí ČD. Tzn. zahrnutí pendlů Prunéřov – Kadaň a zpět do toho provozního souboru, jehož vítězem se nakonec stal Regiojet, se může v této věci zdát neprozíravým, resp. plýtvavým.
Ano, „plívové“ osobní vlaky budou bez přestupu, takže relace Chomutov a možná i Most to vyřeší – ale „hafo“ lidí bude stejně muset i nadále přestupovat, protože na větší vzdálenost osobním vlakem bude jezdit jen málokdo, zejména pojede-li ještě na nějaký další přestup (který pochopitelně bude rovněž spíše od rychlíků než od osobních vlaků).
Skoda, ze nejde nijak propojit Kadan a Klasterec, mesta od sebe vzdalena coby kamenem dohodil, drive tak propojena,… dnes je mezi nimi hranice…
Kadaň a Klášterec propojují autobusové linky DÚK 600 a 601, které jedou přímou trasou, bez zajížďky přes Prunéřov.
A kdo nechce jet autobusem, má tu možnost. V Prunéřově fungují přípoje na rychlíky.
Technicky by to bylo možné spojit – po tělese bývalé tratě: https://mapy.cz/s/3p0qL. Pak by mj. bylo možné vést Os vlaky Chomutov – Klášterec – Karlovy Vary se závlekem přes Kadaň, tzn. spojit dvě vozební ramena v jedno. Výhody i nevýhody takového možného řešení jsou asi nabíledni (zlepšení spojení do/z Kadaně vs. prodloužení cestovní doby Os vlaků v relacích „skrz Kadaň“); každopádně platí, že takové řešení reálně není předpokládáno.
No ja myslel kratkou spojku, Klasterec, Kadan, a klidne i dnes zrusenou trati az do Zatce, jen podel silnice 225, bez toho zavleku hluboko na jih…
Zajimave je, jak je videt z vysky byvala trat az k prehrade…
Nechápu, proč se má dopravce přizpůsobovat zpackané elektrizaci SŽDC. Jen ať jezdí pod střídavými dráty 810 až na Kadaň předměstí.
Protože je velmi pravděpodobné, že 25kV bude postupovat dál až 3kv zaniknou.
Spíš se divím, že od začátku nekupovali ČD výhradně Pantery dvousystémové.
Tak ony v době nevyužitelnosti stejnosměrných jednotek v Česku z roku 2011 už stejně takhle staré žádné jezdit ani nebudou..
Těch 12 stejnosměrných Panterů bylo objednáno v roce 2008,když se ještě „odborníci“ v ČR smáli Slovákům,co si to vymysleli za blbost přestavět 3 = na 25 kV 🙂
To spíš se divím, že se tu „se vší vážností“ neuvažuje o přeložení kadaňského nádraží a lince Kadaň – Žatec.
(myšleno lehce ironicky)
Při velmi fantasmagorických úvahách by se dala postavit na trati z Kadaně do Kaštic u Poláků odbočka přes Chbany a napojení na trať Plzeň Žatec u Žaboklik. 🙂
Ad Vladimír: Není potřeba fantasmagorických úvah. Přeložka Žatec západ – Kadaň a dále s rozvětvením směr Chomutov/Klášterec nad Ohří v rúzných variantách napojení na současné tratě 124, 160, 140 a bývalé 164 byla velmi vážně místně projednávaná a projektovaná na konci 70-tých a v 80-tých letech jak odvedení Buštehradky z úseku Březno u Chomutov – Chomutov. Existuje dost podrobná projektová dokumentace včetně zápisů o projednávání trasy se zástupce Severočeského kraje, dotčenými obcemi, dočenými podniky a třeba i dotčenými JZD a státními statky – fascikl jsem měl někdy v listopadu v ruce, má na výšku takových 10 až 20 cm. Řešilo… Číst vice »
Děkuji za informace, o tomhle jsem nikdy nikde neslyšel/nečetl.
Proc fantasmagorickych, ta trat tak jak je ma velky potencial a tohle by byla jen spojka podel silnice o par km…?
Jedine co nechapu, proc se szdc neustale snazilo, nebo snazi, celou lokalku zrusit uz roky, kdyz ji vyuziva celkem dost cestujicich…
Tak jste byl rychlejsi nez ja, me se to take nabizi, misto te jizni zajizdky, prima trat vicemene podel silnice…
Pokud už uplynula udržitelnost dotací (jako, že už je to nějakej ten pátek, co se kupovaly), tak by bylo nejjednodušší jednoduše prohodit ústecké a olomoucké pantery. Střídavina do Nezamyslic dorazí na svatého Dyndy a jinak na svých výkonech dva systémy nepotřebují. Případně pokud by měly být skutečně ostravské Ešusy přesunuty do Prahy a nahrazeny Pantery, tak koupit nové do Ústí a ústecké poslat na Ostravsko, kde by pod stejnosměrem mohly žít šťastně až do smrti.
Prohodit ústecké a olomoucké pantery nejde, protože se výhledově počítá s přepnutím tratí v jižní části olomouckého kraje na střídavinu
Ano, *výhledově*.
Jako první se mají přepínat Říkovice, které už jsou technicky připravené. A přepojení je i tak v nedohlednu. Takže jestli někdy budou Nezátky na střídavině, otevřu šáňo (a to sem abstinent). Takže podle mě je také nejjednodušší redislokace.
Říkovice asi srpen 2022
„Takže podle mě je také nejjednodušší redislokace.“
Jenže těch Paterů na Děčín-Kadaň je potřeba nejmíň 5(plus nějaká záloha)Takže redislokace by musela být z Olomouce a také Brna.Takže nejjednodušší to není.
Tak na redislokaci zapomeňte nebo si najděte jinej kraj. Ty vaše vraky si můžete vetknout… třeba RegioJetu, ale my v Olomouci a okolí vám na ně zvysoka kálíme.
Aneb proč hledat řešení, když problém můžeme odložit až na stavého Dyndy a ještě to řešení přehodit do jiného kraje.
Spousta lidí tady vytýká nedostatek prozíravosti, že ČD nenakoupily technologii, která tehdy byla… nebo spíš nebyla. A takovýhle krátkozraký názor se kupodivu líbí.
Konečně správné rozhodnutí u HV ČD. Bohužel neprozíravost je bude stát víc, než to co ušetřili při nákupu vozidel. U takových 471 je to také čeká , protože rekonstruovat 171 na 3kV a pak to přepínat 25kV, je hezké, ale drahé.
Než se něco přepne na střídavinu v Pražské nebo Ostravské aglomeraci, tak budeš mít fousaty vnoučata.
To jsou právě ty vyhozené peníze, kdyby se to hned s rekonstrukcí přepínalo, nemuselo se vše nové dimenzovat na 3kV i na 25kV. Už jen zbývá projektovat takto i RS3, aby byla ještě ekonomičtější, A jako důvod uvést, že nejsou dvousystémové HV.
Úsek Český Těšín – Mosty u Jablunkova st. hr. má plánovaný termín dokončení přestavby na střídavinu v roce 2025 a další úseky budou navazovat. Kolem roku 2020 by se měly začít dělat práce v ostravském uzlu (hl.n., Mariánské Hory apod.), při té příležitosti se zvažuje rovnou přestavba a přepnutí, takže fosaty vnoučata budeš mít docela brzy…
Zvažuje se, takže se to nejspíš nestane a je pravda, že v současnosti přes Ostravsko proudí mraky jednosystému, takže jestli by nebylo lepší tyhle věci dělat jako přepinatelné, nebo stejnosměrné, když by se do nákladů měla zahrnout i náhrada všech dnes jezdících stejnosměrných vozidel dopravců..
Je skutečně takový problém pověsit dráty až k zastávce Kadaň předměstí? Nemusí se tam za každou cenu stavět eurobetonové nástupiště a kilometry zbytečného zábradlí (o PHS raději nemluvě), stačilo by jen postavit trolej o pár stovek metrů dále. Takto bude elektrifikace znamenat paradoxně zhoršení dostupnosti centra města vlakem.
Je to problém.Nevleze se tam jednotka,nevleze se tam druhý vlak,jak píšu níže.
Tak to protahnem jeste dal….
nebo muze vlak deponovat na mestu a tam jen zajizdet….
Nebylo by pro tuto chvíli lepší řešení udělat tu trať na 3kV tak, aby šla do budoucna přepnout na 25kV? Když to jde na trati Olomouc – Uničov, proč by to nešlo tady. Navíc tady prakticky až do Kadaně-město vede souběžně nákladní trať, která má též 3kV, extrémně mnoho vlaků tam nejezdí, tak by se třeba dalo napájení na přechodnou dobu vyřešit odtamtud.
Česká železnice je plná „provizorních řešení“, rovnáků na vohejbáky a podobných kůlniček řešících něco na přechodnou dobu = navždy…
Udělat elektrizaci na jeden systém s přípravou na druhý je podstatně dražší, než ji postavit rovnou na střídavou. Například trolej musí mít větší průřez. Pokud to není nějaký úsek kde je pro to fakt dobrý důvod, nevyplatí se to.
a musí mět více stožárů, dvě měničky a je toho více, jak se dělá přechod říkovice-nedakonice, tak aji zabezp. přejezdů a kompletní zabezpečení, dvakrát dělat stavební povolení atd.
A nebude tam problém právě s tím napájením? Kde se nachází měnírna SŽDC (někde tam bude i DNT) na 3kV? Nebude už daleko, že úbytky napětí na tu vzdálenost nebudou už splňovat tolerance pro napájení?
Když je teď dělení až kousek pod Kadaní-Prunéřovem a po souběžné trati DNT jezdí těžké nákladní vlaky, tak pro těch několik lehkých osobních vlaků by se tam „šťáva“ určitě našla.
Tak že by se nenašel výkon u DNT bych taky nepochyboval. A asi by se v současnosti dalo i změřit, kolik se toho odebere.
Typl bych si, že to spíš bude politicko-ekonomický tlak, že opravdu bude změna trakce.
Nerozumim tomu, ze nedojde k elektrifikaci useku Kadan – Kadan predmesti, takze tento usek bude asi nejspise take bez pravidelne obsluhy…
Nebo přidají na pantery rovnou i baterky a bude vyřešeno (nebo jenom baterky).. 😀
Na bateriový provoz bude fungovat i klimatizace a topení při čekání na obrat v Předměstí ?
při čekání by to fíra připojil na proud.
Me spise vadi, ze nneumime vlaky na vodik nebo i prachsproste hybridy diesel+elektika…
Na Předměstí už Panter nedávno byl a to dokonce několikrát…
obávám se, že přidání baterií je přes příliš velká prozíravost, která v případě naší železnice spadá spíše do scifi,
totéž nelektrifikace úseku do předměstí je ukázkou typické české malosti a nedomyšlenosti, dyť by to přeci bylo dražší, a uvažovat o přínosu nikdo nedokáže…..
Na to předměstí jezdí většinou 0 cestujících,občas 1-2.Stavět tam perony je asi zbytečné.Ono na to historické náměstí moc místních nejezdí,protože bydlí blíž hlavního.
Navíc by se tam nevešly 2 soupravy,protože x.35 přijede Panter z Děčína a v x 48 bude odjíždět Regio-Jet k rychlíku.Ten přijede zase v y:15 a Panter do Děčína bude odjíždět za nějakých 7 minut.
V současnosti se tam naprosto běžně odstavují na manipulační kolej“regiokřápy“ ČD, když v letní sezóně o víkendech jezdí Šatavovy „šukafóny“ po Doupovské dráze, a nikomu to nevadí (leda možná občas vlakovému personálu ČD, který s tím má trochu práce navíc): kdyby se stanice prodloužila až za zastávku, byl tam vytvořen samostatný obvod a adekvátně upraveno zabezpečovací zařízení (které se v rámci stavby bude stejně upravovat na dálkové ovládání), tak by byl jednou pro vždy pokoj a fungovalo by to ku prospěchu všem – ale to bychom chtěli od „kompetentních“ osob na SŽDC příliš …
– (Pominu-li nevhodnost toho, že spoje pojedou 3x – 4x za 2 h, z toho 1x za 1 h RJ a ostatní ČD, což znamená soupravu v oběhu navíc než kdyby všechno bylo v režii Panterů ČD, tak: ) Mohla by tam zajíždět alespoň jedna z těchto linek. – Argumentace dosavadním stavem (mj. v počtu cestujících na zastávku „Kadaň předměstí“) je nelogická vzhledem k tomu, že budoucí stav = nově přímé spojení s Chomutovem, Mostem atd., více spojů než dnes atd., to vše mj. s cílem navýšení počtu cestujících (kde část z nich může mít cíl nejblíže zastávce Kadaň předměstí… Číst vice »