Dopravci Železnice

ČD zkouší na poslední chvíli urvat zakázku RegioJetu. Jsou jak trhovci, říká radní

Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy
Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy

Radní Ústeckého kraje dnes čeká klíčové hlasování o podobě železniční dopravy v kraji po roce 2019. Podle původních plánů mají schválit jednání se společností RegioJet, která v poptávkovém řízení na provoz části elektrických vlaků nabídla nejnižší cenu.

Do hry se ale ještě včera na poslední chvíli zkusily dostat České dráhy. Zřejmě ale nemají velkou šanci.

Státní dopravce poslal včera hejtmanovi a radním dopis s novou nabídkou.  Stalo se tak poté, co nejprve od právníků Českých drah dorazil na kraj dopis, ve kterém krajské politiky obvinili z nezákonného postupu. Později napsalo vedení ČD žádost na kraj, aby postup ještě prověřil. Poslední dopis obsahuje novou nabídku.

Konkrétní cenu České dráhy neuvedly, z textu je ale patrné, že firma je ochotna oproti původně nabízené ceně výrazně slevit. „Cena je i nadále k jednání,“ uvádí v dopise. V něm tvrdí, že pro kraj jsou výhodnější variantou například „kvůli zázemí silné a stabilní společnosti“ nebo zkušenostmi z provozu nebo rozsáhlým vozovým parkem. „Jsme připraveni Ústeckému kraji nabídnou komplexní možnost zajištění dopravní obslužnosti. Ucelené pojetí dopravní obslužnosti může být pro váš kraj mnohem vhodnější a výhodnější,“ píše se v dopise.

Podle náměstka pro dopravu Jaroslava Komínka (KSČM) bude mít konečné slovo Rada Ústeckého kraje. Sám ale pro jednání s Českými drahami nehodlá hlasovat. „Chovají se jak trhovci. Soutěž je uzavřená. Ze čtyř uchazečů nabídli nejvyšší cenu. Pokud se nedohodneme s RegioJetem, přichází na řadu jednání s druhým v pořadí,“ řekl Komínek. Druhý skončil Leo Express.

Kraj se nechystá ani na uzavření jediné smlouvy pro celý kraj. Už minulý týden vypsal další poptávkové řízení na provoz části motorových vlaků, další soutěže chce ještě vypsat co nejrychleji.

46 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • ČD prostě nasadily osvědčenou kombinaci vyhrožování a „zlevňování“ (poprvé vyzkoušeno na Karlovarsku při soutěži na trať 149 v roce 2005).

  • Je zajímavé, jak si soudruh radní stále neuvědomuje, že fiasko s autobusy je dílo jeho a jím vedeným odborem dopravy. Oni už u otevírání obálek museli vědět, že nabízená cena neodpovídá realitě. Jak je to s reálnou cenou na železnici nevíme a musíme věřit, že soudruh (který by měl za autobusy dávno skončit, ale v ČR se nekončí za horší průšvihy, takže to nečekejme) poučil a nebude si z železnice dělat pokusného králíka.

  • Tak výběrové řízení se dá dělat online „dražbou“ nebo obálkou.

  • mně teď čd připomíná kapše, talky nabídli největší cenu a po prohře préj můžou být nejlevnější.

  • Bude zaujímavé sledovať, ako sa bude cena za vlkm v prípade, že to naozaj získa Regiojet, vyvíjať. V prípade trate Bratislava – Komárno sa začínalo na myslím 63% ceny za vlkm ZSSK v danom roku (a strašne sa tvrdilo ako sa ušetrí), tento rok už sú na zhruba 110% ceny za vlkm ZSSK v roku 2018.

    • Tak mám dojem, že i ZSSK by ve smlouvě měly inflační doložku.

    • To: Mimochodem předseda KSČM působí vcelku úspěšně jako pomocník při exportu Českých firem v zahraničí, kupodivu pomáhá i nejbohatším Čechům.

    • Jan: Záleží na nastavení smlouvy, na druhou stranu se významně zvýšili tržby, které jsou příjmem objednatele, takže si myslím, že je to stále pro objednatele výhodnější.

  • O jaké soutěží p náměstek mluvi? Vždyť soutěž má jasná zákonná pravidla a Ústecký kraj ani soutěž notifikovanou nemá a ani ji nevyhlasil. Znamená to že udělal nějakou nezákonnou soutěž? Zdá se že se nám tady rozmohl takový nešvar…..

  • Celkem běžné u pseudořízení. Prostě aukce bez pravidel. Ale řádný hospodář je řádný hospodář:-)

  • Zoufalejší než jsme mysleli. 😀 Holt do dříve kompaktní fronty vnikají nájezdníci, pak už to půjde rychle až první prorazí..

  • Zázemí na severu mít Regiojet ani mít nemusí,protože v SOKV Ústí nad Labem mu moc rádi provedou potřebné opravy a údržby vozidel…..od toho Ústecké depo funguje,aby konkurenci udržovalo vozidla.

    • Aby jste nebyl prorokem. Teď ještě dráhy ještě nějak více vykrást, vznik „středisek služeb“ (a máme to zadarmo) je dirka, ale nikoliv Jančurova formátu.

    • Nechci predimat, ale nedivil bych se kdyby mezi nimi dohoda vznikla.
      A když ne, nebojím se že RegioJet to má spočítané a ví jak se zařizuje servis.

    • Soudruh K. zřejmě uvažuje pragmaticky a chápe, že momentální účast jeho „rodné“ strany v Parlamentu i ve vedení Ústeckého kraje představuje derniéru. Mládí v zadeli, do důchodu daleko, ve Velké hradební nejlíp. Změnit korouhev je sice muška, ale vyžaduje to určitou přípravu.

      • Komouši jsou v poslední době vůbec divní. Onehdy se soudruh Kováčik rozčiloval, že si restauratér – buržoust nemůže vybrat, zda jeho hospoda bude kuřácká/nekuřácká. A že personál si může taky vybrat.
        Neměl by být soudruh Kováčik už z principu na straně vykořisťovaných?? :-))

        • Nj, komouši se mění… mnohdy mi přijde, že jsou demokratičtější a pragmatičtější než jiné strany v PČR.

          • To: Mimochodem předseda KSČM působí vcelku úspěšně jako pomocník při exportu Českých firem v zahraničí, kupodivu pomáhá i nejbohatším Čechům.

    • Mně to spíše připadá jako nějaký interní boj různých osob a skupin uvnitř kraje a jeho vedení – v Ústí nad Labem by to ostatně nebylo nic nového a poprvé …

  • A proč by se nemohli chovat jako trhovci? Vždyť o to kraji přece jde, aby zaplatil co nejméně, ne?

    • To ano, ale tu cenu měli poslat nižší poprvé, a néé poté co se dozvěděli cenu RJ , tak jí podstřelej, a teď volají že nabízejí nejméně, tohle by si vůbec neměli dovolit, nějaký ÚOHS by je měl praštit přes prsty a dát jim „výchovnou“ pokutu, aby se příště už začali chovat tržně a néé jak malá děcka 😉

      • konkurenční boj, je ale i že se podstřelí cena konkurence.. když chtěj tak tržně soutěžit, tak s tímto přeci musí počítat..

  • Ví někdo, jak to kraj plánuje dělat s osobníma pokladnama? ČD nebude mít zájem provozovat pokladnu na místech, kde nejezdí a tam kde provozuje menší část vlaků. Taky by po kraji mohli chtít peníze za provoz pokladen v těchto stanicích.

    • Jestli se nepletu, tak na v malých stanicích mají dohodu se SŽDC a jejich zaměstnanec (výpravčí) prodává lístky. Takže tento model může zůstat zacovaný i s jiným dopravcem. A nebo se lístky budou kupovat jen ve vlaku.

      • Zalezi mozna na tom co bude pozadovat kraj. V Moste jizdenky GWTR prodava Dopravni podnik mest Mostu a Litvinov na svem predprodejni miste MHD pred nadrazni budovou. Diky to doslo i k tomu, ze vam prodaji i predplatni kupon na MHD i v nedeli, coz je takova rarita. Neznam zadny DP kde by vam prodali v nedeli a o statnich svatcich predplatne jizdne. Zalezi tedy na RegioJetu s kym se domluvi, pokud se nedohodne, pronajme si prostor od SZDC na vetsich nadrazi a bude je prodavat sam a zbytek stanic se bude obsluhovat ve vlaku.

        • Mě jde spíš o místa jako Postoloprty, Bílina, atd… (Louny, pokud to vyhrajou i tam). Tam kde je jedna pokladna a ČD ji buď budou nebo nebudou držet. A proč by ji měli držet když tam budou provozovat jenom část spojů. Čím víc se to všude bude dělit mezi více dopravců, tím větší to bude problém. Tohle je v tomhle ohledu jen takový „pilot“. Nedělám si iluze že prodej lístků v těchto stanicích pokrývá náklady na jejich provoz. A pokud bude kraj chtít, aby tam byly, tak je bude muset zaplatit. A lidi ty pokladny chtějí. Obzvláště starší lidi se s těma internetama obtěžovat nebudou.

          • Výsledkem rušení prodeje ve stanicích je vždy vyšší únik tržeb, protože při větší frekvenci a delších soupravách průvodčí všechny cestující odbavit nestačí a na lokálkách s provozem 0/0-S zase těžko lze požadovat na strojvedoucích, aby odbavení většího množství cestujících zajistili (zejména pokud ani samotní cestující o to nejeví zájem).
            A až tam Chrdle natáhne „dálkoviny“, tak už ve stanicích nezůstane pro stak se zákazníky vůbec nikdo – a jak to potom dopadá, to už dlouho známe odjinud …

        • „Neznam zadny DP kde by vam prodali v nedeli a o statnich svatcich predplatne jizdne.“
          Tak to znáte dost málo …

          • Ktery jiny mestsky dopravni podnik ma otevreny predprodejni misto i v nedeli a svatcich?

            • Minimálně pražský DPP (v několika vybraných místech) = viz: http://www.dpp.cz/prodejni-mista-jizdnich-dokladu/ – navíc i v neděli funguje například (od 08:00 hodin do 18:30 hodin s polední přestávkou) i informační centrum ROPIDu na hlavním nádraží, kde rovněž lze něco ze sortimentu jízdenek PID zakoupit.

  • mirekk: Ve Volarech převzalo GWTR celé depo včetně strojvůdců. Takže se dá čekat obdobný postup, alternativa je umístit depo na nějaké vlečce u nějakého výrobního podniku. Tuším, že Arriva má depo na vlečce EP Cargo v Malešicích.
    Regiojet má pronajaté kolejiště od SŽDC na Smíchově, bohužel pronajaté budovy patří ČD a ti radši prázdné budovy.
    Řešení může být výstavba nových dep buď SŽDC a pronájem dopravcům, nebo by si depa museli stavět sami dopravci a to není úplně reálné, neboť vhodné pozemky historicky vlastní SŽDC a hlavně ČD.

  • Ono s tím zázemím, zejména technickým, to vzhledem k tomu, že Regiojet žádné nemá, bude ještě zajímavé.

    • Však on si to už u SŽDC nějak vydupe…….:-) 🙂 🙂

    • Regiojet má technické zázemí. Většina šotoušstva o něm ale neví, tak je přesvědčena, že žádné zázemí nemá. Má ho v Praze na Zličíně v bývalém ČKD, později Siemensu. Dvě koleje, každá pro pět vozů, dále má v nájmu další čtyři býval zkušební kobky, kam se vejde do každé jeden vůz. To rozhodně není špatné a malé zázemí. Jen není vidět, protože kolem něj nejezdí osobní vlaky, kterými se šotoušstvo vozí:-):-):-).

      Samozřejmě je otázka, jak to bude v okolí Ústí nad Labem, navíc ještě do toho může vlézt politika a vše zůstat při starém a Regiojet tam nic vozit nebude a tedy nebude potřebovat žádné zázemí.

      • Tak proto jsem viděl jet několikrát přes Žvahov žlutou loko s vagonem… Díky za spojitost… 🙂

      • Ano o Zličíně vím. Já to sice nenapsal, ale komentář jsem vztahoval na sever Čech, když článek je o severu.

    • Re. mirekk
      V 90-ti procentech podobných případů. Tedy, že si koupím nové stroje, tak si je kupuji i se servisem. A je potom na dodavateli, kde ten Siemens, Pesa nebo Alstom ten Betriebshof postaví.
      Takový Hex má v Halberstadtu dvoukolejnou novou, nízkoenergetickou halu a šlus.
      Westbahn má Westbox v Linzi. Minimum zaměstnanců a nízké náklady na provoz. Westbahn tam zaměstnává dva lidi na noční. Kolik Stadler nevím.

      • Ano, to je vše hezké. Ale Regiojet už, pokud opravdu v kraji vyhraje, bude provozovat víc vlaků než dosud. To znamená, že taky musí počítat s tím, že jak staré vlaky, tak potom i nové, budou mít nějakou poruchovost. A to poruchovost za provozu, na trati. Co potom? Nemůže počítat s tím, že pro neschopný vlak bude vypravena loko od ČD. Ti ho v tom samozřejmě nechají vymáchat a zaplatit případnou NAD a další náklady.
        Proto jsem reagoval tím, že musí mít technické zázemí. A samozřejmě i záložní stroj(e) v dosahu, ne někde v Praze či Brně. Zbrojení může proběhnout z cisteren, ale i na to musí mít prostory, kolej. Většina běžné údržby lze provést někde u peronu, ale hodně ne.

        • proč by ho v tom nechali, snad dispečer najde kolem volnou lokotku a ta RJ odtáhne, vy jako třeba nepomožete na silnici a zjištujete nejdříve kdo to je?

          • Kdokoliv odtáhne vzdechlinu do první stanice , to může SŽDC nařídit (a na jednokolejce by byl dopravce proti sobě, čekat donekonečna na uvolnění trati).
            Ale co pak? Mašina se vrátí pro svůj vlak(pokud jo ve stanici musela nechat, normálně není důvod, pak si pokračuje po svém. )

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora