ČD oznámily soudní smír s Leo Mobility. Firma Leoše Novotného má uhradit náklady

Jednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express v Praze. Pramen: LEJednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express v Praze. Pramen: LE

Novotného firma podle ČD původně žalovala státního dopravce o zaplacení stovek milionů korun.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Stejně mě fascinuje, že ČD si tady roky nechávají proplácet ztrátový provoz na trase Praha – Ostrava a po nástupu konkurence zlevní lístky na zlomek ceny a najednou začnou být na té trati v zisku. Neříkám, že je to nereálné, přecijen nižší ceny přilákají více cestujících, ale pochybuji, že to tak bylo a přecijen mám problém uveřit, že tehdejší provoz byl ztrátový.

JKan

Ďalší, kto to vtedy nedočítal. Pôvodná „strata“ bola vrátane kompenzácie za sociálne zľavy (študenti, dôchodcovia). Keď sa to potom kvôli Regiojetu začalo platiť zvlášť, šlo s pomocou objemov peňazí za tieto kompenzácie, ktoré následne inkasovali ČD (a potažmo aj Regiojet), pomerne jednoducho dopočítať, že tá „strata“ bola reálne pomerne vysoký zisk.

Zdenda

Mizerná vymahatelnost práva v Česku.

Gwann

Co to blabolis, trolle?

Čekalo se na výsledek sporu posuzovanrho UOHS a Evropskou komisi.

Přečti si nekolikrat clanek, mezitím se facku a možná pak pochopis

Leinad

Jeden rok mají ČD prokazatelnou ztrátu, druhej rok ji „nemají.“

Leinad

Pidle EK i UOHS holt bylo naprosto v pořádku za vyšší jízdné mít prokazatelnou ztrátu a po snížení cen začít vydělávat.

Filip Jirsák

Pokud by to snížení cen jízdného znamenalo přilákání dalších cestujících, mohlo to tak být. Nebo se změnou cen mohlo dojít ještě k jiné změně, třeba snížení nákladů.

Neříkám, že to tak bylo, nemám k tomu dost informací. Každopádně snížení cen nemusí vždy znamenat snížení zisku. Intuitivnější to asi bude v opačném směru – zvýšení cen neznamená vždy zvýšení zisku.

noerf

Problém je, že pokud poklesla cena jízdenek (nebo se snížila cena mistenky), v průběhu doby ČD zrušily některé spoje a část vlaků se zkrátila o několik vagónů, tak logicky to nevypadá na nějaký výrazný nárůst cestujících. Pokud nejezdili vlaky na této trase poloprazdné, čemuž by neodpovídala poměrně nízká dotace 2,5 Kč/km.

Filip Jirsák

Ale vypadá to minimálně na pokles nákladů.

JKan

Pôvodná cena bola vrátane nákladov na kompenzáciu sociálnych zliav (študenti, penzisti). Následne sa to vplyvom príchodu Regiojetu začalo účtovať zvlášť a keď si človek preráta objem prostriedkov následne inkasovaných ČD (a prípadne pričíta aj časť prostriedkov inkasovaných RJ) je z pôvodnej straty odrazu pomerne výrazný zisk.

Leinad

Obecně by to tak být mohlo. Nicméně jde o prokazatelnou ztrátu, kterou ČD skutečně měly před příchodem RegioJetu (a kdyby ji šlo zmenšit snížením ceny, nařídil by to objednavatel dávno předtím).

kolemběžící

Nezapomeňte ovšem zdůraznit, že tato zákonitost funguje jen na dráze, v žádnem případě ne u daní, jak nám tu někteří experti dokladují.

Tam je úměra striktně přímá: vyšší daně – vyšší výnos.

Leštění

Tato zákonitost funguje naprosto všude viz letošní problémy s rozpočtem, kdy vyšší daně neznamenají vyšší výběr, protože lidé začali šetřit a méně nakupovat.

kolemběžící

Mně to říkat nemusíte. To je spíš šťouch do těch, co tvrdí, že pan Laffer je vedle jak ta jedle.

Gwann

Podívejte se kolik je lafferuv bod a pak kecejte. Žádné dané realne ještě nešly nahoru a stejně někteří lidi šetří. Předpokládám, že nejste banka či CEZ. Které už speciál odvod mají.

Jiří Kocurek

Nerad bych se dostával až k němu, kdy mi, jakožto zaměstnanci, po zaplacení mandatorních výdajů (tj. vč. daní) zbyde na suché brambory.

Leinad

S takto konkrétními případy opatrně.
Začalo se šetřit hlavně kvůli daním? Jsou nad Laffarovým bodem? Vybralo by se více, kdyby za stejných okolností(válka, panikáři řvoucí že nebude plyn, peníze napumpované předchozí vládou) nedošlo ke zvýšení daní?

Zdenda

Je tam spousta proměnných, zjednodušeně to shrnuje Laffaerova křivka.
Situaci na dráze má na svědomí velice svízelná vymahatelnost práva v Česku.

JKan

Nie, len Vy ste to tak ako väčšina ostatných nedočítal celé. Pôvodná strata bola totiž VRÁTANE kompenzácie sociálnych zliav (študenti, dôchodcovia), keď si spočítate koľko následne (po oddelení) činil objem prostriedkov na tieto zľavy, z pôvodnej straty sa stáva pomerne výrazný zisk.

JackBrno

Tak logicky, přišla konkurence, tak se musí i stávající dopravce snažit dostat ceny na minimum, aby byl konkurenceschopný. A jestli zrovna na té jedné konkrétní trase jezdí podnákladově, to se dá jen stěží prokázat. A to tím spíš, když tam i Leo minimálně část jízdenek podnákladově taky prodává, vzhledem k dynamické tvorbě cen.

Leinad

Ten dopravce to prokazoval sám rok před příchodem konkurence, prokazatelnou ztrátu mu hradil objednavatel.

JKan

Vy ste to totiž (tak ako väčšina ostatných) nedočítal celé. Strata za vyššie cestovné totiž bola vrátane kompenzácii za sociálne zľavy a v zisk za nižšie cestovné bol po tom, čo sa začali sociálne zľavy účtovať extra.

Gwann

A co kdybychom přestali být kolektivně každý nejlepším trenérem, soudcem aj. A nechali tyto profese odborníkům?

Já se taky nehadam se zednikem, zda má vhodný stuk…

PetrN

Hlavně je funny, že brečí zrovna leoexpress, který vozil a stále vozí lidi za 99 Kč 😀 …Na druhou stranu to, co cd na té trati předváděly před vstupem RJ a LE, ať už cenově nebo kvalitativně, byl výsměch, za který by flastr zasloužili, o tom žádná 😀

Leinad

1) LE nebyl a stále není dominantní. (A tipuji že letos to nemusí platit ani na ČD)
2) Za 99 neveze všechny cestující, ale jenom pár lidí co stihnou v předstihu mimošpičkovou místenku

PetrN

Jistě, ale cd taky nevozily všechny za levno, ale jen mimo špičku ….Ale suma sumárum, všichni 3 mají máslo na hlavě a mohou si podat ruku, RegioJet zase pro změnu likvidoval konkurenci na bus lince Praha-Brno, když chvíli jezdil snad i za korunu. Jeden za osmnáct, druhý za dvacet bez dvou 🙂

noerf

Na trase Praha – Brno Student agency snížil cenu u kreditové jízdenky po určitou dobu na 50 Kč, což mu údajně pokrylo náklady a byla to cena konkurence, standardní cena byla tehdy tuším 65 Kč. A dostal za to pokutu od ÚOHS šest milionů.
Za jednu korunu jezdil z Liberce do Prahy poměrně krátké období, protože jej tamní dopravce nepustil na nádraží v Liberci. Z Prahy do Liberce jezdil za normální cenu.

Jiří Kocurek

A všichni věděli, že pak bude chtít několik stovek za jízdenku, zatímco ČSAD by jezdilo za původní ceny dodněška.

noerf

Aktuální cena autobusů Regiojet Praha – Liberec 95 km, 109 – 119 Kč, aktuální cena vlaků Praha – Tábor 100 km, 169 – 186 Kč. Opravdu věříte, že ceny autobusů Student agency jsou drahé?

PetrN

Ale v jaké kvalitě by ČSAD jezdilo ….RegioJet má ceny běžné a srovnatelné s jinými dopravci, ale kvalita je úplně jinde než co předváděli tehdejší ČSAD s Vrakosami a podobnými pekáči

Karel

Oběma směry jezdil za korunu. A udělal si v Liberci zastávku u terminálu MHD, aut. nádraží využívá minimálně

Švarc

50 Kč mu těžko náklady pokrylo, ani těch 65 Kč, když vezmu, že by měl plný autobus, tj.60 lidí a tržba tedy někde okolo 3500 na celý autobus, tak náklady ani před těmi 15 lety nemohly být 17 Kč/km, podle mě byly někde okolo 22 až 25 Kč/km.

Leinad

Tou dobou ČD jezdily i za 35 Kč.
Já bych řekl, že to tehdy neporušoval ani jeden – ČD za 35 vezli jen pár lidí (nákup měsíc dopředu). SA – nebyly dominantní, ve vlacích bylo hodně kapacity. A na 250km přecijenom ne každý snesl bus po nejdelších svhodech v ČR.
Letuška – rozhodně nebyly dominantní.

Erik85

Tzv šťastné Elišky se měsíc dopředu koupit nedaly. Šlo o standardní Elišky, které se do dne platnosti neprodaly. To chce fakta, ne přání Danečku.

noerf

Tak vzhledem k tomu, že Leo Express vstoupil na trh v době, kdy na trati působili České Dráhy a Regiojet a ceny v tu dobu byli hodně nízko, tak si nemyslím, že mohl reálně uspět.

MTl

Proč by ne?
Jeďte s Leo a uvidíte minimálně rozdíl v tom že máte jiste.misto, které si vyberete ( u cd i s místenkou musíte někoho vyhazovat on nechce a mnohdy ani místo neuvolní a ani průvodci vám nepomůže řekne že to je věc cestujících).
Další drobný rozdíl je voda a noviny zdarma.
Káva v Leo je z presovace kdežto v cd jen instant.
Stačí ne?

XP3

A když u Leo není místo, tak jedete také? Normální člověk místo uvolní vždy, idiot, resp.rádoby nadčlověk to neudělá nikdy a nikde… Jinak já si dávám pravidelně kávu u ČD v jídelním voze a že by byla instantní skutečně nepozoruji 😉

Tonda Sehnal

Pokud někdo hodnotí úroveň přepravní služby mmj podle kvality kávy tak ano, stačí… 🤦🤷

***** Petr

Pokud jsi zažil kyselé ksichty , stání na jedné noze a všude zimu/horko, smrad a špínu a pak nástup RJ či Lea s kávou (ne s kaší z termozky za pade a to jenom možná) tak to byl víc než luxus. A ano, službu hodnotím komplexně, tedy i s tou kávou 🙂 novinami, wifi, zásuvkami, ochotnou obsluhou a hlavně svým místem. To že jedu odněkud někam je nutnost, ne přidaná hodnota.

PetrN

Jízdenka ve špičce z Prahy do Ostravy za 1200 😀 Díky, stačí 😀 LE je suverénně nejhorší dopravce, co se týče servisu, jasně vede RJ, co se týče spolehlivosti, tak CD. S místenkou s cd jezdím někam skoro každý týden 2x a v životě se mi nestalo,že by mi někdo neuvolnil místo, na kterém sedím, tzn, bez urážky, bude asi chyba u vás 😀

Leinad

Nezařazení deklaroveného vozu se mi párkrát stalo, i když většinou s vratkou 😀

Jan Sova

Ale v Leo jedete tramvají a odspoda je to poznat (pravda příčinou je kvalita u SŽ) …. Sedačky v economy tvrdé a blízko za sebou, že si rád vzpomenete na koženku.