ČD oznámily soudní smír s Leo Mobility. Firma Leoše Novotného má uhradit náklady

Jednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express v Praze. Pramen: LEJednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express v Praze. Pramen: LE

Novotného firma podle ČD původně žalovala státního dopravce o zaplacení stovek milionů korun.

České dráhy tento týden oznámily ukončení vnitrostátních soudních sporů se společností Leo Mobility ohledně někdejší cenové války na trati Praha – Ostrava. České dráhy své cenové chování po nástupu RegioJetu a Leo Expressu obhájily před Evropskou komisí i českým Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, trval však spor s Leo Mobility u českých soudů. Ten nyní končí soudní dohodou.

Leo Mobility je čtyři roky stará firma Leoše Novotného mladšího, zakladatele Leo Expressu. Leo Mobility dnes ve skupině Leo Express (Leo Express Global) vlastní 44,3 procenta. Polovinu mají dle výroční zprávy za rok 2022 španělské dráhy Renfe, pět procent strojírenská skupina CAF a zbytek drobní akcionáři.

Novotného firma podle ČD původně žalovala státního dopravce o zaplacení téměř 419 milionů korun, následně byla žaloba upravena na částku necelých 34 milionů korun plus úroky z prodlení.

„Soudní smír byl uzavřen v tom smyslu, že se spor ukončuje a žádná ze stran nemá nárok na žádné plnění. ČD byly žalovány, soudní řízení vést nechtěly, tudíž je logické, že měly zájem řízení ukončit s takovým výsledkem, který je obsažen v soudním smíru. Soudní smír byl uzavřen před rozhodnutím soudu prvního stupně a tudíž ani případný úspěch ČD před soudem prvního stupně by nemusel vést k ukončení řízení, neboť protistrana by se mohla odvolat. Soudní smír tak v dané situaci byl i pro ČD nejvýhodnějším řešením (časově i ekonomicky), když s konečnou platností odstranil veškeré sporné nároky Leo Mobility a věc je tak na vzájemné úrovni definitivně ukončena,“ sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Pro Leo Mobility to ale podle ČD nebude úplně zadarmo. České dráhy mají dle soudního smíru nárok na náhradu nákladů řízení a Leo Mobility je také povinna nahradit náklady státu související s řízením. O kolik peněz jde, deník Zdopravy.cz zjišťuje, informaci přinese později. Jako nefinanční plnění měla Leo Mobility zveřejnit výsledek dohody, což se stalo na stránkách leo-mobility.com. Mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík na dotazy deníku Zdopravy.cz nereagoval.

„Společnosti Leo Mobility a České dráhy si od dohody slibují narovnání vzájemných vztahů a současně zlepšení podmínek pro další rozvoj udržitelné veřejné dopravy, který bude založený na principech zdravé konkurence v ceně a kvalitě služeb,“ stojí v prohlášení, které ČD rozeslaly novinářům a které je i na stránkách leo-mobility.com.

„Kauza se vlekla dlouhé roky a rozhodnutí Evropské komise i Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže jsou pro nás zadostiučiněním. Nynější dohoda se společností Leo Mobility se týká souvisejícího národního sporu v této kauze. Vzájemným vztahům to určitě prospěje,“ doplnil předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.

České dráhy se zbavily velké hrozby platit řádově miliardy korun Evropské komisi i svým konkurentům loni v září. Tehdy Evropská komise oznámila, že celé řízení, pojmenované Falcon, zastavila. Trvalo od listopadu 2016 na popud RegioJetu a Leo Expressu. Pro ně byl naopak verdikt Evropské komise nepříjemnou zprávou v boji o náhradu údajné škody u soudů.

Předmětem sporů bylo snížení cen jízdenek Českých drah na trase Praha – Ostrava v době, kdy na trh vstoupily RegioJet a Leo Express. Konkurenti označovaly ceny za podnákladové a chování státního dopravce za predátorské.

Tagy České dráhy LEO Express Leo Mobility soud o podnákladové ceny Praha - Ostrava
42 komentářů