LOT 3a leaderboard

ČD Muzeum vrátilo do Budějovic Kafemlejnek. Vozidla zůstanou v regionech, říká nový šéf

Parní lokomotiva Kafemlejnek (310.093). Pramen: České dráhyParní lokomotiva Kafemlejnek (310.093). Pramen: České dráhy

Rozhodnutí Muzea Českých drah má ale obecnější rozměr a nemusí se týkat jen budějovické lokomotivy.

Muzeum Českých drah se snaží smazat křivdu, kterou čtyři roky cítili jihočeští příznivci železniční historie. Trvale vrátilo do Českých Budějovic „místní“ lokomotivu Kafemlejnek (310.093) z roku 1901, kterou v roce 2017 nečekaně převelelo do Telče. Vrací se i historické vagony.

Za vrácením stroje do depa, kde byl počátkem 80. let zachráněn, stojí Marek Plochý, který ČD Muzeum vede od loňského června. Změnil tak rozhodnutí svého předchůdce Miloslava Kothery.

„Lokomotiva se už do Telče nevrátí, zůstane v Českých Budějovicích, neboť tam patří,“ sdělil deníku Zdopravy.cz Plochý. Přesun mašiny z Budějovic do Telče označil za nešťastné rozhodnutí. Kafemlejnek (310.093) se letos v červenci po pěti letech vrátil i na jihočeskou část Šumavy. Plochého rozhodnutí má ale obecnější rozměr a nemusí se týkat jen budějovické lokomotivy.

„Bez lidí v daném místě to nebude fungovat. Já mohu nakomandovat mašiny na jedno místo, ale ti lidé sem nebudou jezdit z Budějovic nebo z Brna. Vozidla jsou v místech, kde dříve byla velká vůle k jejich zachování, což za reálného socialismu vyžadovalo velké odhodlání i statečnost. Dlouhodobě je v těch místech k těm strojům vztah, předává se to z generace na generaci a má to tradici. Díky tomu se ty parničky zachovaly,“ doplnil Plochý, který je zastáncem uchování historických vozidel v regionech.

Spolu s Kafemlejnkem byla z Budějovic před lety odvezena i Bugatka (556.0506) z roku 1958. Ta zůstává neprovozní v deponii v České Lípě, její oprava se zatím nechystá. „Využitelnost takovéto těžké lokomotivy je daleko nižší než u menších lokomotiv,“ řekl Plochý.

VIDEO:

Velký rozhovor s Markem Plochým přinese deník Zdopravy.cz o víkendu.

Tagy ČD Muzeum České Budějovice Kafemlejnek parní lokomotivy seznam
22 komentářů