ČD míří v Jihočeském kraji k nové desetileté smlouvě a nákupu dalších pěti Panterů

Jihočeský RegioPanter, nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJihočeský RegioPanter, nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kraj předpokládá, že se mu ročně zvýší náklady na provoz elektrických vlaků o 50 milionů.

České dráhy nejspíš v Jihočeském kraji získají výrazně delší jistotu působení na zdejších elektrifikovaných tratích, než mají dosud. A kraj se zároveň dočká pěti dalších nových jednotek RegioPanter. Na posledním zasedání se na tom výraznou většinou usneslo jihočeské zastupitelstvo.

Zastupitelé odsouhlasili odeslání oznámení, kterým kraj zpraví Evropskou komisi o záměru uzavřít s Českými drahami novou smlouvu, a to bez soutěže. Jde o tzv. prenotifikaci, kterou je třeba udělat rok před samotným podpisem smlouvy.

Jde o ojedinělý postup, neboť ČD mají na jihu Čech zánovní desetiletou smlouvu. Na jejím základě provozují v kraji elektrické vlaky od prosince 2019; pořídily přitom deset nových RegioPanterů, které byly dodány letos. Celkem tak v kraji jezdí (včetně čtyř starších) čtrnáct těchto elektrických jednotek.

Podle Českých drah i podle kraje je ale třeba k zajištění veškerého provozu „pod dráty“ (vyjma Bechyňky) ještě dalších pět jednotek. „Abychom mohli všechny naše tratě, které jsou pod elektrickou trakcí, uspokojit nejnovější soupravou pro 21. století,“ řekl na zastupitelstvu radní pro dopravu Antonín Krák. Dodatečná pětice RegioPanterů má obsluhovat tratě České Budějovice – Horní Dvořiště a Rybník – Lipno.

K tomu je ale podle materiálu pro zastupitelstvo nejvýhodnější rozvázat dosavadní smlouvu a uzavřít s Českými drahami smlouvu novou s platností od prosince 2023, a to opět na deset let. Drahám by se tak jistota působení v elektrické trakci v Jihočeském kraji prodloužila o čtyři roky. Podle pravidel Evropské unie lze přitom zakázku na dopravní obslužnost na železnici zadat bez soutěže maximálně na deset let. Poslední desetileté smlouvy bez soutěže lze přitom zadat nejpozději před koncem roku 2023, k čemuž kraj směřuje.

Současná smlouva přitom s vypovězením počítá jen v případech, kdy ji jedna či druhá strana poruší. Nepočítá se tak s ukončením smlouvy dohodou. Kraj nicméně poukazuje na to, že tuto možnost mu dává občanský zákoník. Podle předkladatelů návrhu je záměr v souladu s legislativou.

„Nové jednotky umožní přímé vedení vlaků České Budějovice – Lipno nad Vltavou, kdy tak dojde ke zvýšení komfortu cestujících, rychlosti, bezpečnosti (jednotky budou vybaveny z výroby zabezpečovacím systémem ETCS, které by bylo jinak nutné dodat za vyšší cenu do stávajících vozidel),“ píše se v dokumentu pro zastupitelstvo.

Kraj předpokládá, že se mu ročně zvýší náklady na provoz elektrických vlaků o 50 milionů. Vyšší finanční náklady souvisejí podle něj s výší odpisů z pořizovací ceny a z podílu na vybudování nové opravárenské haly, kterou ČD chystají v Českých Budějovicích.

Výhodnost má tkvět v tom, že dráhy nové jednotky pořídí na základě rámcové smlouvy se Škodou Transportation na 50 jednotek, tedy za ceny roku 2019.

Pro prenotifikaci hlasovalo 37 zastupitelů, proti bylo sedm. Kritika se ozvala od Pirátů. Jejich zastupitel Martin Kákona vyjádřil názor, že přímé zadání jde proti záměrům Evropské unie, která prosazuje soutěže. Navíc RegioPantery podle něj nejsou pro Lipenku optimální. O jejich testování na této trati psal deník Zdopravy.cz naposledy v září.

Tagy České dráhy Jihočeský kraj RegioPanter
106 komentářů