ČD chybí po nehodách jednotky. Nedostatkové jsou teď hlavně elefanty
Roztržení souprav po nehodě, Český Brod. Pramen: Správa železnic
Nehody vyřadily Českým drahám třináct různých jednotek, někde musí vypravit náhradní soupravy.
Tak doufám, že nebudou cpat do Prahy City Elefanty z jiných krajů. Když si je tam samí zničili, tak ať si namísto 471 nacpou do Prahy vyřazované vřeštíci 460 a Honeckery, kterých mají nadbytek, protože je nikdo nechce objednávat. A u malých motorových vozidel po nehodách na silničních přejezdech je to jasné, okamžitě pronajmout náhradní a náklady do poslední koruny naúčtovat viníkovi!
Hlavně, že ČD zlikvidovaly všechny „žabáky“… Teď by se pražákům hodily, kdyby na ONJ zůstaly. A navíc byly nízkopodlažní.
A možná by se setkaly i s „designovým“ ohlasem.
451/452 má snad nejvyšší naději na nějaké vzkříšení podle současných standardů.
Hm, no… tak dva elefanty chybí a pokud mě paměť nešálí, tak zůstaly i dvě jednotky 451 🙂 Takže jednu dotáhnout ze Šumperka, druhou ze šrotiště v Chomutově a jedeme, ne? 🙂
Nie, sorry, to už fakt nie. Mnohé 451 na ONJ už boli doslova šrot, bez náhradných dielov a bez praktickej možnosti opravy. Mal som ich rád, ale je to história.
Přesně to bylo první, co mě napadlo.
Hlavně škoda krakenu, ti by se hodili. Nebo ještě přeposlat tornáda z olomouce, vlozaky půjčime z Brna.
Proč půjčit ? Musely jsme ji je dát a tak ať nám je vrátí
No tak to už je asi jedno jaké šroty budou jezdit na zálohách. Jestli pojede tornádo, nebo peršing s honeckry a možná i se syslem už pro cestujícího není zase takový rozdíl.
A zase se bude sahat na trať do Berouna. Jakoby nestačily nekonečné výluky, nedojíždění vlaků do cíle a stálá zpoždění. Dojíždění autem to jistí a klidně mi nasázejte mínusy.
Zpozdeni kolem Berouna je samo dusledkem vyluk, ale hlavne preplneni trate zejmena vlaky, ktere jezdi jen do Revnic a Dobrichovic
Jo to si Pražáci neuměli spočítat ze jim těch 70 elefantu bude malo?jj obnova vozového parku ČD je někdy fakt parodie.napr. 460 alias tornádo ..hajtra před rizsypanim ..sak co že to má 50 let,kurva objednám 20 jednotek a mužů ty popelnice poslat do Třebové.
Jako cestující z Ostravska, klidně nějáké 460 podarujeme, v tomhle počasí je to opravdu zážitková jízda.
náhodou, ta 460 by se jim tam fakt hodila. Funguje tam úplně parádní moderní zabezpečovač, jaký ani elefant neviděl. Takže se nemůže stát nehoda, jako u Českého Bordu. Funguje to tak, že si tam cestující otevře okno, vystrčí hlavu, sleduje návěstidla a hlídá že strojvedoucí dělá co má. 😀 JInak zatáhne za záchrannou brzdu.
To jo, to je jedna ze svou výhod, polospousteci okna s dobrým větráním a možnosti nouzového zásahu. Ale mám obavy, že Elefanty objednané moravskoslezským krajem si ty hovada od ČD najebou do Prahy a do Ostravy budou zase cpat ty 50 let staré vřeštíci šroty s komunistickým interiérem. Když si ty nové zničili ve středních Čechách, tak ať si ty staré šroty nacpou tam!!!
Coz o to, ono se na to upozornuje, ale jsou lide, kteri rikaji, ze to staci a ono porad roste primesto a kapacita mizi hodne rychle… Druha vec je, ze nikdo nepocital, ze s ridicu se stanou ignoranti a nechci rici co, mozna ze to maji jako adrenalinovy sport posilat auta pred vlak na prejezdech…
Ano, jestliže se ročně střetne z vlakem 140 aut, musí se to započítat. K té ignoranci – podle mne za to může alkohol, každodenní pití, a drogy. A krajní nezodpovědnost. Ovšem znám přejezdy, kde člověk nevidí nic ani doprava ani do leva, jen ten kříž, ………
I kdyby jich bylo 200, tak budou všechny v pohybu. Nejdražší mašina je ta, která stojí. Citát shůry.
Navrhuji sáhnout do párou poháněných rezerv. 😀
Ty zas nesmeji jezdit v lete ve vedrech a suchu, kvuli pozarum… :-p
Nejde. Vydán zákaz provozu sazometů.
Jak se to dělalo před 100 lety, když bylo vedro? 😀 Obsadit hlásky, při průjezdu vlaku koukat co hoří. 😀
Dneska hláskař kromě kýble a znalosti kde je potok může mít i mobil
Tak někde mají snad ještě i „papiňáky“? 😀
Haha, vy jste ale vtipálek.
Mam takovy pocit, ze na primestskych tratich brzy nebudou kapacitne stacit ani 6-vozove jednotky… Nebo se budou muset postavit nove trate a stavajici nechat jen pro primesto,…
Na Beroun je jasne, ze ten tunel uz je nutnosti a rekostrukce stavajici trati take… Ovsem otazkou je, zda ve spickach budou stacit i patrove 6-vozy, protoze interval uz ted je na kratkem useku do Radotina 7.5min., a min. do Dobrichovic to brzo bude treba take…
SŽ při koridorizaci ráda dělala krátká nástupiště.
A ještě dělá,naposledy Duchcov
A korona s tím nezahýbala? Neříkejte mi, že jezdí teď lidí stejně nebo víc..
A co jezdí jako náhradní souprava místo jednotky 471. Těch souprav s patrama Bmto taky není mnoho a pokud chybí jednotky tak nějákou soupravu museli někde sehnat. Ty soupravy s tim syslem a patrama jsou snad jenom 3.
Tak ono tech vozu bylo původně jen 50 a lemplove z vozového depa Vršovice jich pár zvládli poslat do šrotu ještě za bolševika po cca 10 letech provozu…až následně se zjistilo, že to je leply a ne vozy, tak se to zlepšilo…
A taky zdaleka ne vše je v Praze…jakkoliv nasazování soupravy ve složení 363+BDs+Bmto fakt nechápu… (Kolin-Svetla aj.)
To je jednoduché zajištění nízkopodlažní soupravy tam, kde nejsou Regio Pantery . Viděl jsem to vícekrát na málo vytížených tratích v HB a v ČB. Pershing, jeden nebo dva patraky a jeden služební BDms.
Jaky dvoupatrový třídící vůz?
Je tam „lokomotivou a patrovými a řídicím vozem“, z toho neplyne, že řídící vůz je patrový.
I když by to byl dobrý nápad. Pokud ovšem nebudou mít projektanti hlavu jen k tomu, aby jim nepršelo do krku.
Které hospodářské zvíře vymyslelo 1.třídu u syslů a 954 na konci do soupravy, to by mě teda zajímalo…
Vím že za to dostanu mínusy a možná se na mne vrhne OSA. ale nejde to neudělat:
Slon chodí na poštu, už nám chybí do počtu,
cest ují círychle ven,
stejně nikam nejdem…
(zpívá se na melodii Pošty od Pokáče)
*cestující rychle ven,
V rámci počítání slabik jsem to špatně složil zpátky do slov.
Něktré ty příspěvky, co tu čtu, bych nevyplodila ani já. Některé příspěvky nejsou o faktech, ale o negativním přístupu a zaujatosti, nevědomosti, bez zjištěných faktů,… A netýká se to jen tohoto článku
Železniční doprava je složitá a nelze jednoduše něc změnit.
Každý dopravce má své neduhy, bylo tomu tak, je a bude nadále.
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
§10 Stejně to bude na hovno
Ohledně zpoždění: Teď jsem jezdil dva týdny v Rakousku vlakem. Zpoždění jsem zažil dvakrát: ve Villachu, kdy mě 87 minut zpoždění vlak z Chorvatska a pak v Rybníku, kdy jsem vjel zpět do Čech a rovnou to nevyjelo přesně na vteřinu jak jsem byl zvyklej ty dva týdny, ale hned si tam dali nějakou tu minutku a pak na pomalé jízdě další a hned v ČB bylo deset minut. Ale vím, že je to o infrastruktuře a spolehlivosti vozidel a zde je to zatím pořád hoooooooooooodně pozadu. Viz. i ujíždění přípojů, když má vlak zpoždění nad deset minut a pak… Číst vice »
Nedalo by se dát pro osvěžení sumář těch zásad provozu na železnici. Aby člověk si osvěžil pamět. Díky. O.
STFW DF ČD.
Milá Veroniko, když se má taková monstrózní firma rozvíjet, musí použít marketingové pravidlo KDE JSME (na jaké úrovni skutečně jsme), a KAM chceme jít.
Vy píšete že ty příspěvky nejsou o faktech, ale jediný příspěvek, kterému chybí fakta i nějaké podnět nebo názor, je bohužel ten váš. Ne já mám na to dost vzdělání, a mohu vás ubezpečit, že příspěvky nejsou negativistické, jen je píší lidé s rozvinutým kritickým myšlením.
To platí i pro všechny, kteří to oplusovali.
Příběh starý skoro 30 let.
ČD si za tuto situaci mohou sami (nemyslím za ty nehody…). Vždy koupí o pár strojů více než je turnusová potřeba a když k tomu přičteme stálou (po dvaceti letech provozu?) dosti vysokou provozní nespolehlivost ešusů…..
No ČD mají to, co jim zaplatí kraj. V tomhle jsou ČD relativně nevinně.
Ne; mají si s krajem dohodnout a nechat zaplatit to, co jsou schopny reálně vyjezdit.
Jenže kraj má nějaké požadavky na vozidla a jejich počet a podle toho to taky vypadá za tu cenu. Už dávno mohly být objednány nové jednotky, ale Středočeský kraj je odmítl zaplatit. V tomhle jsou ČD prostě nevinně. Žádný jiný dopravce by to za ty poplatky lépe nevyjezdil s vozidly srovnatelnými s těmi, které zde provozují ČD.
Každá smlouva je věc dvou stran. Chápu, že je to těžké a že kraj/ROPID tlačí na maximální počet vlaků, ale ČD v tom nejsou naprosto nevinně – jsou smluvní strana, ve smlouvě se k něčemu zavázaly a měly by to plnit. Nehody se dějí od počátku existence železnice, není to žádné novum.
Netvrdím, že by to teď někdo zvládl lépe než ČD.
Jenže na kvalitu a spolehlivost musí dohlížet kraj, jehož zastupitelé jsou voleni ve volbách. Dopravce jako takového to příliš zajímat nemusí (když to napíšu tvrdě), pokud jezdí v závazku řeší hlavně plnění smlouvy. A ta smlouva holt není napsaná asi ideálně. Ono ten problém s nedostatkem 471 už tu nějaký ten pátek je, ale Praha respektive hlavně Středočeský kraj to nějak zásadně neřeší, spíš jen tak záplatuje, viz modernizované Bmto.
Objednavatel nemůže řešit nedostatek ešusů, to je věc dopravce. Správně píšete, že dopravce řeší plnění smlouvy – přesně tak – a k tomu musí mít vozidla, jinak není schopen smlouvu plnit. A ty si, v našem aktuálním systému, musí zajistit. Pokud mu to výše platby ze strany objednavatele neumožňuje, je smlouva špatná a neměl jí podepisovat – tedy slibovat nesplnitelné. Už se opakuju, nemám k tomu víc co říct.
Tak ČD to asi jakžtakž nějak vyjezdí a po platbě od kraje z toho ještě asi vyjdou v plusu, tak proč by to neměly podepisovat? Když nějaká určitá část vlaků nepojede, protože to smlouva v podstatě neumožňuje (nedostatečné množství peněz na dostatek záložních souprav), tak to ČD vůbec nevadí, když z toho vyjdou pořád v plusu. A objednavatel nedostatek 471 řešit rozhodně mohl a může. Když se dělala nová smlouva, mohl požadovat nové jednotky a za to, že by je dopravce nenasadil by ho tvrdě pokutoval. To by pak už ČD nepodepsaly, kdyby na to nebyla dostatečná kompenzace. Z toho… Číst vice »
Na jednu stranu máte pravdu, ale je si dá požadavek, na 15 souprav, dopravce může namítnout, že to je málo, že stačí, aby z důvodu nehody 3 vypadly a je problém a co udělá objednavatel? Ano, když bude rozumný, tak objednávku navýší aby byl dostatečný počet záloh (bohužel to moc reálně nevidím, když vidíme, jaký problém mají kraje zaplatit nová vozidla), nebo řekne fajn, tak Vás nechceme a najdeme si někoho, kdo to odjezdí i za současných podmínek (byť bude třeba o 2 Kč/km dražší). Takže dopravci nezbývá moc možností, než se přizpůsobit, pokud nechce přijít o výkony (přeci nebude… Číst vice »
Ty Ešusy a Regíny si ČD pořídily, když kraje ještě nebyly nebo financování regionální dopravy včetně investic (přes kraje) ještě nefungovalo.
No tady jde hlavně jak to je teď. A odpověď je, že ČD už si nemůžou dovolit být ztarátové, takže pokud chce kraj nové vlaky (respektive dostatek nějakých dostačujících), tak si musí holt připlatit.
ČD podepisují smlouvu s krajem s vědomím, že nemají na plnění ale smluvní pokuty jsou nízké. (Jiní dopravci se chovají podobně, to neznamená že je to dobře)
Ano, ale ještě jednou zopakuji, že přesně tohle musí řešit objednavatel, aby k takovéhle situaci nedocházelo.
Tak v začátcích provozu 471 to byla skutečně co do spolehlivosti katastrofa. V dnešní době už to tak zlé není. Na to, kolik toho ešusy najezdí na příměstských linkách, těch chcíplotin tolik není. Ešusem na S9 jezdím roky téměř denně a jen jednou se mi stalo, že jsme nedojeli – při rozjezdu vypadávala nějaká ochrana, fíra s tím ještě doskákal do Hostivaře a konec.
Tak snad to nahrazení Ešusů pojízdným šrotem Bmto z NDR objednatelé řádně ohodnotí na pokutách. Když měl RJ na Komárno po nehodách (a na rozdíl od ČD v případě Brodu nezaviněných) odstavená vozidla, také se volalo po exemplárních pokutách.
Skutečně není nutné, aby mezi Smíchovem a Radotínem jezdily vlaky v 15 min intervalu.
Je to skutečně nutné, nejde totiž o úsek Smíchov – Radotín, ale o úsek Praha hl. n. – Řevnice, kde je v pracovní dny čtvrthodinový takt. Pokud by ho někdo zředil na půlhodinový, lidé budou stát ve všech v uličkách. To fakt nejde…
Asi začnu situaci v těchto vlacích fotit, nejsou výjimkou celá prázdná patra (a nejedná se o 1.třídu). Ty elefafanty jezdí nejen v těchto intervalech, ale navíc zdvojené.
Jasně, proti hlavnímu směru se vždy najdou volná místa. Tak navrhněte řešení, jak by se ráno do Prahy jezdilo dvojitě po 15 minutách a z Prahy jednoduše po půl hodině, a nehromadili se vám horníci v dole, resp. počet ešusů v Berouně (Kolíně, Benešově…) neklesl do záporných hodnot.
A nemohly by po 15minutách z Prahy jezdit nezdvojené a z Berouna/Kolína/Benešova zdvojené po půl hodině? Jen se ptám, nejsem odborník
Situace se týká odjezdů z hlavního nádraží v odpoledních hodinách.
Že by většina lidí nastupovala až na Smíchově???
Zcela jistě jich není tolik, aby zaplnili sotva polovinu kapacity k sezení.
Což ale nic nezachrání, hlavní problém je v ranní špičce, která je ostřejší.
To klidně můžete, ale pokud se bavíme o spojích ve směru špičky, tak kromě těch, které jezdí na přelomu sedla a špičky (např. typicky okolo 14:00) nebo to nebudete fotit těsně před Berounem, tak nebudete mít moc co vyfotit.
Zo ale není otázka toho jestli má dopravce dost jednotek, ten se má starat o to aby odejzdil vše dle smlouvy. A i kdyby jezdilo do Radotína míň vlaků tak to půjde na úkor turnusovaných plesnivých pater.
No patra jezdí na 171 již nějaký ten rok pravidelně, byť tedy ta modernizovaná.
No ono je nutné aby ve špičkách jezdily 4 vlaky za hodinu až do Řevnic ne jen do Radotína (případně alespoň do Dobřichovic). Co už není nutné jsou ranní posilové vlaky jen do Radotína, tam už je nabídka značně přebytečná, na druhou stranu na 171 jsou mimořádnosti skoro každý den a když jede vlak až z Berouna ve špičce načas, tak je to skoro zázrak. (všechno osobní zkušenosti z této trati)
Zkusila jste někdy jet ve vlakové Integrované dopravě ? Praha není to co Brno či Ostrava
No jistěěě, Brno a Ostrava jsou úplný zapadákov. Typický pepík
Co je plnit turnusovou potřebu? Věčně to nejezdí.
221 předat Jančurovi, dočasně s Vectronem a nějakým „německým šrotem“, dál co mu kdo vyrobí.
Uvolnily by se tak jednotky ČD a jako vedlejší efekt by to umožnilo i přepnout trať na střídavinu.
V článku jsem nenašel co vlastně ČD plánuje se situací dělat, a to především střednědobě. Nedostatek elefantů je dlouhodobý, okolo Prahy jezdí vraky typu Bdt a největší úspěch ČD jsou tři zprasená Bmto se syslem (taky zpraseným), což už bude bratru skoro pět let zpět a Bymáky stažené z regionů, kde je s tím už poslali do háje…
Zájem Ropidu jsou sedmivozové jednotky na 221, případně přesun 471 z okolí Ostravy (tam nahrazení něčím menším (typu 4vz Panter).
A spíš než předat Jančurovi 221 tak mu předat 091 směr ústí vzhledem k tomu že v ústí už v závazku jezdí.
Z okolí Ostravy se můžou přesunout 460, těch je dostatek.
No ono to nejde jen tak přidat trať jen tak mimoděk někomu jinému. Navíc problém není ani tak moc u ČD ale u objednavatelů, respektive Středočeského kraje, který nechce dát peníze na nové jednotky.
Docela by mě zajímalo jak dlouho bude trvat oprava tý jednotky z Uhříněvsi. A taky co všechno zůstane původní.
Můžou z těch dvou nehod od Uhřívněvsi a Č.Brodu složit jedoho, mám pocit, že jedou byla nabořena lokomotiva a jednou řídící vůz…
PM.
Jednotky nemají lokomotivy, ale hnací vozy.
Je to tak, v Uhříněvsi to odnesla mašina 471.065, v Č.Brodě řídící vůz 971.075. Můžou z toho udělat unikátní soupravu 471-071-071-971. Dokonce jsem někde četl, že ešusy jsou na dva vložené vozy konstruované (výkon, napájení vozů, komunikace elektroniky), obě soupravy jsou ze stejné dodávky (061-075), čili stejná verze a nemuselo by se ani nic upravovat.
Taky jsem o tom přemýšlel, výkon napájení a komunikace asi vyhovují, ale viděl bych spíš nevýhodu v nízkém počtu hnacích náprav (adheze) a náprav s edb, už teď se dost často brzdí na kotouče. Možná na třeba Děčínských rychlících by to tak nevadilo, ale zas by to nevyřešilo nedostatek souprav ve středočeském S-ku.
Na brzdy dojeli i předchůdci Ešusů – Uršula a Kraken.
471 ještě snad jezdí na rychlících do Děčína? Mám takový pocit, že už nejméně druhým rokem ne.
A byl by konečně 4 vozový Slon
Ten už před pár lety jezdil a nebylo to teda trakčně nic moc.
Tak by mohl do Berouna, to je placaté.
A ostatně vyzkoušené to měli se šestivozovými Žabotlamy, předzdívka: Hokkaido 🙂
No tak to se tam asi náklad už asi pak ve dne nevejde, když se osobáky budou rozjíždět a brzdit ještě pomaleji, už dnes především ten rozjezd u 471 není úplně ideální.
No ono čtyřvozový slon ze 2 hnacích a 2 vložených by byl upřímně řečeno lepší než kdyby tam byl místo 1 hnacího jen řídící.
To rozhodně, ale obávám se, že vícečlenné řízení zvládá 471 jen při spojení celých jednotek (jdou spojit až 4, ale jezdí takto jen jako soupravové vlaky z/do depa, s lidma ne, protože se to nikam nevejde). Konfigurace se dvěma činnými hnacími vozy v jedné jednotce by si asi vyžádala ne úplně triviální úpravy – rozvod VN, komunikace, software…
To máte možná pravdu, technické podrobnosti k 471 neznám, ale stejně nepředpokládám, že by tady námi uvažovaná varianta (čtyřvozový ešus) nastala. Ostatně tohle už se někdy testovalo. Vzpomínám si, že jsem právě jednou před asi cca 4 lety čtyřvozovým ešusem na trati 171 jel.
471+071+471 už jezdily když během dodávek elefantu trochu nebyl vozidel stejný počet.
Akorát nevím jestli by si sedly různé série.
Což o to, ono to asi pojede, ale jen s jednou aktivní 471 v jednotce, ta druhá bude zapojená jako by to byl 071 a bude mít smeták dole.
Z pohledu zapojení vícečlenného řízení není 471+071+471 to samé jako běžně provozované dvě spřažené jednotky (471+071+971 — 471+071+971).
Různé série mají hlavně různý software, tam bych se taky bál, že se to nedohodne.
Složení mne napadlo také jen trochu jinak z nehody Běchovice a Č.Brod. Jinak mohl by mít Elefant jako hnací vozidlo třebas Pershing, Taurus, Zátopka? Pak by se daly použít všechny 3 jednotky. Nebo pokud ne HV typu lokomotiva tak z těch 3 souprav udělat 471-071-071-971+ 2 z běchovic?? Pak by z toho byla plnotučná 2 souprava.
Verze pro ČD ne. Později se dodávaly pro ZSSK netrakční jednotky 971, „upgrade“ by znamenal udělat ve voze nějaké změny.
Řešení je: Mukran, Dosto, Vectron. Ale nikdy se to tak nedělalo.
Tim chcete říct co? Že dráhy mají koupit vyřazené patraky po DB, k nim koupit Vectron (aby to topilo) a nahradit tím Slona?
Ale vždyť to už dělají že svých zdroju…
Ovšem vyřazený patrák z Německa (přímo ekvivalent našich původních Bmo, ale po rekonstrukci), je daleko lepším řešením, než modernizace stejného vozidla z Parsu, které tu jezdí. Ovšem k nákupu (klidně i modernějších) ojetin patráků z Německa se ČD nerozhoupou nikdy…
Čím jsou PRAS reko tak špatně? Blbý návrh, odflakla práce, špatně komponenty?
A jak se vytapeji ty německé vagony, není tam problém s napětím, kterým topí české mašiny? Ono kupovat k 20 jetým vozům speciál loko bez kterých to nebude jezdit, když alespon v pátek stejnosmerne trakci mám lokomotiv dost…to se vyplatí…
Právě na topení ten nákup z Německa zkrachoval.
modern lokomotiva to ukrmi, stary eso nikoliv
Nákup zkrachoval na něčem úplně jiném. Jinak CZE není až zase tak velký problém vyměnit.
Rekonstrukce z Parsu jsou špatné celkově – je to vůz bez kotoučové brzdy (tedy vůz nevhodný do dnešního provozu v příměstské dopravě), dále v interiéru jde jen o přečalounění sedadel, polepení interiéru další vrstvou umakartu (bílá), chybí klimatizace a asi největší rekonstrukční počin je výměna WC.
Aha, takže Pars může za to, že CD to nechce komplet překonat. Tak už chápu…
Výměna brzdy není na prevazani podvozku za nové?
Co si ČD objednají, to mají a tak je to míněno.
koupit Vectron (aby to topilo)
Myslíte, že vectron bude v Praze schopen topit 1 kV / 16,7 Hz? Já myslím, že ne…
V tom příápadě hlasuju pro DB 218 🙂
DB 234 by na S9 výkonově vyhovovala líp 🙂
Ta by musela podle kulatejch rychlostínků, nebo ne?
Koupit ojeté patrové vozy z Německa. Poté upravit pro soustavy 1,5 kV, 3 kV DC/50 Hz. Nehledal bych na tom nic složitého. Peníze na to jsou. Když dráhy vyhazují peníze za dávání 754 do Najbrtu, když tato řada už je na konci své životnosti a polovina se jich nedožije roku 2030, tak mají i na tohle to.
Dožije a přežije.
Já to pochopil jako „mají mít v čele místo lehké 971 něco, co vydrží naráz do auta“ 😀
Řešením jsou nové dvoupatrové čtyřvozové jednotky a ne žádný další kočkopes, který tady navrhujete.
Jenže tady jde hlavně o záložní a špičkově využívané soupravy.
A už je někdo alespoň poptal?
Pro období po roce 2050?