ČD chtějí do vlaků nasadit Muskův internet od SpaceX. Nechceme být závislí na venkovním signálu, potvrdil šéf
Wifi připojení ve voze Českých drah. Ilustrační foto: České dráhy
Pilotní provoz by měl být spuštěn do dvou měsíců.
Putinovce Muska nebrat a nepodporovat. Jistě lze využít i produkt od někoho kdo nemá ruce od krve (dětí který těžily kobalt).
lol, deti tazia statisice ton kobaltu. Gratulujem k IQ
Taková hovadina přenechat tak záadní infrastrukturu zahraničním firmám. Až v USA Drump zfalšuje volby a vyhlásí válku Evropě, pak budou ČD v pr…
Ono hlavní problém spočívá stejně v tom, že zatímco u mobilních operátorů se technologie postupně vyvíjí, na dráze zaspali u 1G (GSM-R).
Chtělo by to něco jako LTE-R nebo 5G-R, prioritně pro bezpečnost vlaků, kamery a zbytek kapacity pro cestující…
Ty máš dost…
Technicky i ekonomicky vzato je to nesmysl, ale jako beranidlo na mobilní operátory by se to použít mohlo. Z pohledu mobilního operátora nemá smysl přetlačovat se s pokovenými skly resp. útlumem drážních vozidel. Smysluplnější by mě přišlo, kdyby SŽ šla tomu trochu naproti a nabídla za kačku infrastrukturu resp. housing , který má pro GSM-R. Místo na stožárech, optika a napájení za kačku – pak by ta ekonomika pro mobilní operátory mohla vyjít lépe.
Tak to by mě zajímalo, proč je Starlink technicky i ekonomicky nesmysl.
Položte si otázky: je cena za satelitní přijímací zařízení srovnatelná s cenu LTE modemu? je měsíční poplatek srovnatelný? jsou přenosové rychlosti srovnatelné? funguje satelit i v tunelu nebo bez přímé viditelnosti na něj?
Vážně se ty přijímače potažmo opakovače schovávají pod sedačku a ne na střechu?
Dobrý námět pro další články, jak to mají i v sousedních zemích vč. finanční náročnosti + do které země byli pozváni na pilotáž satelitního internetu a více popsat ty dva systémy.
Co takhle nějaký obrovský dron letící nad vlakem a obsahující BTS?
Když do toho rvou na Ukrajině RPGčka a protitankové a protipěchotní granáty, kamery a rušičky…
Nebylo by levnější vypustit balon do stratosfery, ukotvit ho a na něm jednu BTSku pro celou ČR? A další nápady?
na vetsinu lokalek by asi stacila i vzduchod … jestli teda tech par lidi v ty lokalce by internet vubec vyuzilo.
A není Wi-Fi přežitek, v době neomezených dat? Já bayh například.ocenil investice do čistých wc nebo do funkční klumatizace.
Ale jak vidíte tak vám ty data jsou k prdu, když není pokrytí síte podél tratí. A WC může být pozlacené, a čisté jak chirigický sál v Mayo Clinic, když vyjíždí vlak z depa, odstavného, a v Kolíně či v Ústí už může být jako chlívek. Takže investovat do kamer a policie?
Kamery na WC by nebyly úplně legální. Obchoďáky umí udělat zvlášť natáčenou umývárnu a mimo záběr kabinku/pisoár, ale chtělo by se do toho výrobcům vozů a hlavně dopravcům zavírat víc místa?
Tak teoreticky lze kabinu zabírat zvenku kdo vstoupil a odešel a po odchodu už lze zabírat prostor wc v jakém stavu to ten kdo odešel nechal.
Do kamer? To pouze v lepších vlacích. Ve šrotech na úrovni středověku, kde cestující jenom trpí, by jejich natáčení bylo docela sadistické.
Data jsou možná neomezené, ale extrémně předražené.
Neviem, volanie + SMS + 7 GB za 250 Kč (to mi stačí), volanie + SMS + neobmedzené dáta za 550 Kč (nepotrebujem). To nie je také hrozné.
Pokovena okna signal velmi zeslabi, zkuste si to nekdy v modernim vlaku, je to skvele stineni.
Vysloviť túto tézu v krajine s najdrahšími dátami v EÚ, mi príde pomerne bizarné.
Tak pokud není pořádně signál venku tak vagon je Faradayova klec takže o to ještě méně signálu je uvnitř. Tady je v praxi vidět jak mobilní operátoři na to kašlou, ale ještě smutnější je jak na to kašle Český telekomunikační úřad, protože toto ukazuje na to jak si neplní operátoři podmínky aukcí kmitočtů a nebo to je tak moc na hraně, že to v výsledku vypadá tak jak to je v reálu. Spíš se divím, že ČD nevyužije GSM-R stožáry má podle tratí. Pokud by si požádali o kmitočty používané v GSM určitě nějaká rezerva je tak to mají téměř… Číst vice »
Jak se dalo čekat, chat je plný demagogů, kteří zdarma dělají všude na internetu marketing všem Muskovým firmám, zcela slepě a nekriticky.
Neee… Pak už budou ti bezohlední skypaři otravovat celou cestu. 🙁
Tichý oddíl, známe?
Bohuzel, neni vsespasny. Zvlaste tichy velkoprostor.
Tichý oddíl není všude, zvláště ne v 1. třídě.
Ano. O to vic nastve, kdyz se tam klid nedodrzuje. Treba v takovem velkoprostoru…
Přesně, vlakem jezdit jen hezky potichu a koukat se z okna!
Není nutné, stačilo by kdyby fakt ti lidi byli ohleduplní a netelefonovali 2 hodiny na hlasitý odposlech.
jezdím často, ale takový zážitek ani v jendičce ani ve dvojce jsem neměl. Tak to oznámení mobilem, že už někdo sedí ve vlaku, nebo, že bude v 15:20 v Třebové vydržím a jinak bývá klid.
Bohužel já často, naposledy tento týden.
Já si vozím sluchátka a mám klid. A když jsem je náhodou neměl a jeden cestující si už 30 minut pouštěl hlasitá videa, tak jsem ho požádal o laskavost. A byl klid.
Tak to máte štěstí
V soucasnosti je internet ve vlaku problem hlavne dle typu vlaku. Treba trasa Plzen – Marianky, zatimco v Interjetu je aspon nejake spojeni skoro vsude (od te doby, co pres zimu vyrostla dalsi bts nekde nad udolim Mze, kde byla nejvetsi dira), tak v Pendolinu na te same trase je signal bidny a wifi ve vlaku zrovna tak, sotva na neco pres polovine trasy.
Takze pro ty typy vlaku s blbou propustnosti signalu by Elon mohl byt lepsi reseni.
Jo, mohl, jenže technika musí být nejdříve prokádrována, aby se prokázalo, že selže, jelikož není ani dělnického ani drážního původu. Asi má někdo pocit, že tyhle peníze místo investic měl dostat na prémiích, když dokáže „nejde to“.
No určitě bych protěžoval tohohle egocentrickýho nevyzpytatelného řiťolezce.
Proběhlo výběrko, má někdo výhodnější nabídku? (Jo satelitních mobilů je víc)
A napadlo někoho u ČD, že to není jen otázka konektivity, ale taky parametrů, jako je propustnost, odezva apod.? Aby se nedivili, jak pomalé to z družic do vlaku může být. 🙂 Pokud budou v okolí trati BTS, není problém mít k dispozici vyšší stovky Mbit/s – pásma i technologie na to operátoři mají k dispozici, jen je využít. Zvládne tyto rychlosti doručit Starlink do jedoucího vlaku?
Starlink zvládá poměrně slušně docela velkou bitrate s nízkou dobou odezvy.
Jenom nechápu, proč zrovna tenhle produkt, když je tu celá řada jiných, vhodnějších. Asi si zase načálstvo neudělalo průzkum trhu, ale někoho jen napadla spásná myšlenka a připadal si jako velkej guru…
Už to instalují i do letadel … a nenechali si poradit v diskuzi.
https://www.cnbc.com/2024/02/08/hawaiian-airlines-debuts-spacex-starlink-free-inflight-wi-fi-.html
Takže rychlost pohybu antény nebude problém, pokud ji nezakryje terén. Satelit dělá něco přes 7 km/s.
Inflight wifi je věc, která už funguje delší dobu i s jinými dodavateli.
Ale tady se dělá problém z toho, že se vlak pohybuje rychlostí 6x nižší. Špekulují jak na „Krupp Essen“, že to je samoohřívací konzerva šouletu, jezte kroupy!
Tady nejde o rychlost pohybu vlaku, ale o rychlost přenosu dat. 🙂 Jeden mobilní operátor mi dokáže nabídnout vyšší stovky Mbit/s. Pokud agreguji připojení od více operátorů, není problém se dostat nad 1 Gbit/s. Jaké reálné rychlosti přenosu dat tedy umí Starlink dostat do letadla?
A co zkusit dohodu s operátory na pokrytí hluchých míst….ev. to trošku potlačit třeba státními institucemi co to mají v náplni práce?
Pořád jenom sliby, o kolik více vlaků bude mít Wi-Fi. Co takhle spíš uvést statistiku, kolik vlaků ČD má Wi-Fi? Nebo ještě lépe, na kolika tratích jezdí vlaky pouze BEZ Wi-Fi? A tím myslím použitelnou, takže se bez problému připojí a bude fungovat aspoň smysluplnou rychlostí, aby mně polovina aplikací nevypadla kvůli timeout, čímž by se jejich počet ještě snížil. Ale to hlavní, dokud nebude Wi-Fi ve všech vlacích, nevidím jediný důvod, proč by je ČD měly poskytovat zcela zdarma. A tím nemyslím ji zpoplatnit, ale spíš zlevnit lidem, co ji nemají dostupnou. I když, tam je více důvodů než… Číst vice »
Tak já mám pocit, že u je wifi snad už téměř všude. Nedávno jsem jel pár šukafonama, v každém zásuvky i dobře fungující wifina. Už dlouho si nepamatuju, kdybych měl problém s vlakovou wifinou…
Kéž by. Na některých (i dálkových spojích) stále Wi-Fi chybí. když jsem naposledy byl v RegioPanteru, tak jaksi blba respektive připojil jsem se a toť vše. A ve Slováckém Expressu sice funguje, ale docela pomalá. Ne, že by mně to vadilo, ale pokud jedu krátce a potřebuji pouze něco v rychlosti vyhledat/udělat, tak je to docela na houby. Ale tohle jsou výjimky, z 90% jezdím vlaky ČD, pro které je Wi-Fi španělská vesnice. A pokud ta Wi-Fi tam je, tak proto, že se jedná o RJ nebo ARRIVA.
Problém s wifinou mám na vytížených spojích, kde se v každém voze klidně připojí desítky lidí najednou. Ale za normální situace si moc problémů nepamatuju. Nejhorší byl pro mě vždycky Leo, tam to prakticky nefunguje. Na regionálkách je to naopak úplně skvělé.
Závidím. Také jezdím pravidelně po regionální trati, kde je relativně dobré pokrytí, ale jaksi k ničemu, když ve vlaku Wi-Fi není.
Nedávno jsem zjistil zajímavý poznatek. Leo na wifi blokuje weby konkurenčních dopravců. Jel jsem Leo protože RJ měl hodinu zpoždění a chtěl jsem řešit storno jízdenky RJ a musel jsem na mobilní data.
Upřímně, raději blokovat nějaké stránky než neposkytovat internet vůbec. Zvláštní je, že z hlášení jsem nikdy neslyšel, že by za zpoždění RJ nebo Le mohl jiný dopravce, ale u ČD je to běžné. Navíc, ČD mně ustavičně tlačí do hodnocení, ale kde (narozdíl třeba od RJ) nemůžu napsat vlastní text.
Abych to uzavřel, největší buzeraci jiných dopravců předvádí ČD.
Přitom by stačilo aby stát / ČD / SŽ / ČTÚ operátory trochu motivoval k pokrytí koridorů signálem. Například pravidleným zveřejňováním toho jak si s pokrytím koridorů jednotliví operátoři stojí. Věřím, že by se pak v takové metrice slažili sami praktivně být lepší. Zavádět sateltiní pokrytí, když většina koridorů je pokrytá optikou mi přijde jako nesmysl.
Dva operátoři mají sdílenou infrastrukturu (nepamatuju si přesně kteří), takže reálně si konkurují 2 sítě.
T-mobile a O2.
A teď si představte, že přijedete do železničního ráje jako je Švýcarsko a Wi-Fi ve vlaku téměř nepotkáte.
Taky je tam v poměru k platům internet v mobilu zadarmo a dobrý signál. Prakticky to potřeba není.
Nejen k poměru k platům. Neomezený internet lze získat již od 10CHF/měsíc. A pokrytí železničních tratí je velmi dobré.
To je pravda, internet je pomerovo k platom vo Švajčiarsku veľmi lacný. Ale Švajčiari neponúkajú internet vo valkoch ani turistom – musíte mať nainštalovanú špeciálnu (nie bežnú) SBB aplikáciu v mobile so *švajčiarskou* SIM kartou aby vám WIFI fungovalo na niektorých spojoch…
Ovšem zákazem Wifi ve vlaku to Švýcarsko nedoženeme. Nebo že by v Bernu mohli naplánovat odsun nádraží, aby ta Wifi byla?
Asi tolik k tomu, jak mimoběžné věci to jsou.
V pořádku – dejte mi sem švýcarské vlaky, takt co 15 minut a wifi mi fakt netřeba. Teda ona mi není třeba ani teď když mám neomezená data, která ovšem v Pendolinu a v údolích jsou mi na stejně jako wifi ve vlaku k ….
Aha, nechtějí být závislí na jednom druhu venkovního signálu s několika dlouhodobě stabilními poskytovateli. Takže místo toho budou raději závislí na jiném druhu venkovního signálu s jedním jediným poskytovatelem, který je podle vlastních slov už 2 roky na pokraji bankrotu, zcela závislý na veřejných dotacích v jiné zemi. To dává smysl.
Nemluvě o tom, že použití „Starlinku“ v pohybu není designový záměr systému, ale dodatečná funkce.
Starlink je tiskárna na peníze a v budoucnu hlavní zdroj příjmů Muskových plánu pro kolonizaci Marsu (nebo aspoň posílání Starship na něj). Na pokraji bankrotu byla naposledy Tesla když rozjížděli Model 3. Nicméně SpaceX je aktuálně dost zisková firma, zejména díky znovupoužitelným raketám, které před pár dny absolvovaly 300. přistání prvního stupně. Dotace fakt nepotřebuje. https://www.barrons.com/articles/elon-musk-spacex-stock-boeing-5bdad542
O Tesle nikdo nemluvil. Starlink je ve ztrátě. Musk sám v uniklé interní dokumentaci říkal, že pokud rychle nezačnou vynášet tisíce satelitů pomocí větších raket, položí to SpaceX. To se jim nepodařilo, ale zatím nezkrachovali, protože místo toho příjmy nahradili penězi od NASA na vývoj Starship, který se, jak víme, zatím nikam nedostal – mají problém na LEO dostat prázdnou raketu, natož slíběných 100 tun. Jak jistě víte, tento kontrakt v NASA nejvíce propagovala jistá Kathy Lueders, která následně „záhadně“ odešla z NASA a začala pracovat pro SpaceX. Jde o typické zneužití veřejných prostředků. Falcon výrazně ziskový není, „znovupoužitelnost“ je… Číst vice »
Znovupoužitelnost Falconu je jenom na papíře?
Tak proč s tím pořád přistávají a proč jsou ty nové stroje očouzené?
Jde o kompletní rapasi. Nešetří to vůbec nic.
ty zijes v inom vesmire
Dotace do nich lije americká vláda horem dolem, nejen do starlinku, ale především do těch raket…
Je to asi strategické. Lepší než peníze lít do Russka. Stejně strategické by mělo být u nás pokrytí signálem, zvláště když se ukazuje že pro válečné potřeby je železnice nenahraditelná.
Bylo by dobré si o SpaceX a Starlinku něco nastudovat… Dozvíš se, že SpaceX jako taková rozhodně v bankrotu není, naopak… Co se týče služby Starlink, tak u ní ještě doteď není úplně jasné, zda zisková je, či není. Je to zejména běh na dlouhou trať a cílem Starlinku nemělo být generování zisku na hned… Plus mínus do roku 2027, ve skutečnosti možná ještě rok, či 2 přidej SpaceX na vlastní náklady pořád vynáší Starlink družice, které jednak nejsou nejlevnější na výrobu, ale za druhé také samotné vynášení družic taky něco stojí. A opravdu to nejsou malé peníze… O samotnou… Číst vice »
Budete se muset naučit rozlišovat marketingové materiály or reality. Musk i management jeho firem non-stop lžou.
tak ty tu realitu naozaj vidis 🙂
Použití v pohybu … vzhledem k pohybu satelitu je úplně jedno, jestli přijímací stanice dělá 20 uzlů na moři nebo 0,85 Mach ve vzduchu.
Noedvážil bych se tvrdit, že Starlink nebyl nikdy zamýšlený pro pohyblivé přijímací stanice. Ony ty lodě jsou dost značný byznys a dat z nich běhá taky hodně.
Vieme isto, ze tam bude iba starlink a nic ine?
Starlink se pouziva i v letadlech, vy designovy zamere systemu.
Teď to mobilní operátoři dostanou sežrat. Specifický trh. Ha ha
Teda, viac ma na prostriedku hromadnej dopravy zaujíma, či ide včas, za rozumnú cenu, či je čistý a mám si kde sadnúť, je tam primerane teplo, fungujú záchody a večer a v noci aj, či sa dá stĺmiť alebo úplne zhasnúť svetlo, než prítomnosť WiFi…
Ale tak nech, keď je na to kapacita niekoho, kto iné vyššie spomínané parametre neovplyvní, tak nech to rieši.
Ten váš výčet jsou základní požadavky, WiFi je pak služba navíc. Pokud někam jedu vlakem ne jen na výlet abych se koukal z okna, tak bych ten čas na cestě rád smyslupně využil, což je třeba prací na notebooku, který si připojím právě na tu kvalitní WiFi.
Taky tě zřejmě víc zaujímá, jestli oběd obsahuje nutriční h
Taky tě víc zajímá, jestli oběd obsahuje nutriční hodnotu, případně nějaké vitamíny, a jestli je za rozumnou cenu, než abys řešil jak třeba chutná?
Lenže WiFi vo vlaku je ako či na tom obede bude na stole váza s kvetmi, alebo nie.
Někdy bývá nedokonalý signal u Vodafonu. Pak lze volat díky Wi-Fi. Pokud má protistrana taky net v mobilu.
Takyto lze použit na prehazovaní spojů. Třeba když je zpoždění, tak jet busem či přestoupit jinde.
A zároveň jde taky pracovat/bavit se.
Takže je to důležité.
Úseky jako Choceň – Ústí Starlink asi vyřeší, ale tunely na tratích by stejně musela vyřešit SŽ + operátoři. Ale chápu, že ten Starlink je pro ČD jednodušší cesta a pokud to klapne, bude to velký posun.
SŽ tam stejně musí mít GSMR (resp. LTER, nebo jak se to bude jmenovat). Pokud by měli v tunelu dostatečnou šířku pásma, tak je to asi jednodušší řešení.
Jo GSM-R a GSM jsou zaměnitelné, totéž na jiné frekvenci 😀 ale kdyby na stejné BTS a dalších zařízení měla běžet komerce, dostane to certifikát?
Hned mě napadlo, jak budou řešit problematický úsek z Blanska do Brna? Tunelů několik, hluboké zalesněné údolí a hlavní silnice daleko.
Tunely sám o sobě Starlink nevyřeší, ale údolí mu nevadí, stačí dostatečný výhled na oblohu. Ty svahy zas nejsou úplně svislé.
Ale jsou pěkně zalesněné. Nicméně ani GPS tam až takové problémy nemá, a to je řádově slabší signál.
GPS je jednosměrný a na oceánu lze chytnout desítky družic (na triangulaci stačí míň). BFU ani nepotřebuje nějakou přesnost, aby mi navigace řekla „doprava/doleva“ to může i bez nonstop kontroly polohy (mám místo, odkud jdu + rychlost).
Internet je obousměrný.
Ale tady jde o šířku obzoru v zalesněném terénu, a je irelevantní jestli pro jednosměrnou nebo obousměrnou komunikaci. Starlink pozemní vysílač je silnější než GPS signál na zemi.
Kdyz uz i 810 bude napojena na nizkobezne satelity s nizkou latenci, tak uz tomu, ze tam nebude fira zase tolik nebrani …
Nestačilo by jen přesklít okna za méně stíněné sklo?
A nestačilo by jezdit jen s otevřenými vagony bez střechy? 🤣
Co mit lidi co chteji internet nebo telefonovat na pripojenem otevrenem vagone?
Aby jim zasoužilí nezáviděli, že jim volá šéf do vlaku?
Díval ste se na poslední data z měření sž společně s ČTÚ? Stále jsou hluchá místa, kde se nepřipojite/nezavoláte. Viz úsek Brno-Blansko. To opravdu okna nevyřeší. To je prostě problém naší velké trojky, ale ta má zas lepší marketing.
Zrovna v Česku to s tím mobilním pokrytím mimo města není tak zlé. V Německu a částečně v Polsku (např. podél celé CMK) je to mnohem horší, tam by se Starlink uplatnil ještě mnohem víc. Tak třeba takto vybavené vozy ČD budou do zmíněných destinací také jezdit 🙂
Německo a Polsko je většinou placka, tam by neměl být problém to pokrýt mobilním signálem i z větší vzdálenosti.
V Německu často v neobydlených oblastech chybí signál. ČR má vesnice pokaždé na dohled od sebe.
Mezi Kojetínem a Chropyní vypadává signál úplně a vždycky. Jedná se o průjezd lužním lesem v širé rovině.
Modernizácia internetu super, len ten Starlink, no, objektívne to zväčšuje bordel na obežnej dráhe.
Ale samotnú iniciatívu chválim, v tomto je ČR o veľký kus vpredu napr. pred Švajčiarskom, kde takmer nie je WIFI vo vlakoch.
Přesně tak, už za současnou podobou je obrovská a dlouhodobá práce a je dobře, že se to snaží posouvat dál…
Není tam WiFi, protože je tam v zásadě všude včetně hor silný signál.
Dobre, len veľké mestá, ktoré spája železnica, nie sú v horách (ak nepočítame tunely pod Alpami).
Myslím, že lidi nedoceňují rozměry Země. I kdyby tam nahoře bylo sto tisíc satelitů, v každý konkrétní moment se bude pohybovat v průměru jeden satelit nad 5000 km čtverečními planety. Tj. nad plochou velikosti ČR zhruba 16 satelitů.
Kdyby se po ČR pohybovalo 16 lidí v autech nebo pěšky, nejspíš by nespatřili nikoho živého celé roky.
A satelity Starlink obíhají nízko, takže i při poruše shoří v atmosféře během pár let (orbital decay). Stejně tak veškerý odpad, který by vznikl při jejich případném roztříštení.
Ok, ďakujem za vysvetlenie. Aspoň ma to motivovalo si o tom niečo prečítať.
Mimochodom, tá plocha bude v skutočnosti ešte väčšia, pretože sa jedná o povrch gule pomyselného nízkeho orbitu.
Ale v astronomii i tak dělají flares družic Starlinku problémy.
Což se už řeší tmavým nátěrem a hlavně by se měly vypouštět teleskopy na oběžnou dráhu, kde jim nebude vadit ani tlustá vrstva atmosféry, která zkresluje nebo úplně zakrývá obraz (oblačnost). SpaceX už nabídlo astronomům že jim vynese družici, tak snad nějakou navrhnou.
1. SpaceX už několikrát porušilo dohody o komunikaci a chování při nebezpečném přiblížení satelitů, a není to náhoda ani nedbalost, je to záměr s cílem šetřit peníze 2.“do několika let“ do atmosféry nasměřují satelity z nižších vrstev (kolem 350 km). Pro ty z vyšších vrstev (500-600 km) neexistuje žádný plán. SpaceX tam satelity začal umisťovat právě protože je snadnější je tam udržet – a tím pádem je i těžší je dostat dolů 3. „veškerý“ odpad skutečně nenásleduje původní trajektorii satelitu před kolizí, dochází z počátku k rozprostření podél všech šesti orbitálních parametrů a různé druhy smetí na vnější vlivy reagují… Číst vice »
Když jednou nastane masivní výron koronální hmoty ze Slunce a zasáhne Zemi, promění se všechny tyto družice v odpad, který se začne nekontrolovaně srážet, následkem čehož se stane oběžná dráha Země zcela nepoužitelnou. Viz Kesslerův syndrom. A není otázka, jestli se to stane, ale kdy se to stane. Posledně k tomu došlo v roce 1859, viz Carringtonova událost. Možná však na vyřazení Starlinků stačí i ne tak obří výron, ke kterým dochází častěji.
Jestli je to 1 satelit na ploše 50 x 100 km, tak se budou srážet dost nepravděpodobně, když jejich rozměr je v metrech.
Je to jen otázka času. Náhodná srážka dvou satelitů vyvrhne množství menšího odpadu, ten se pak časem srazí s dalšími satelity, vznikne ještě větší množství odpadu a tak dál exponenciálně.
SpaceX záměrně volí nížší oběžnou dráhu, takže v případě úplného selhání satelitu stejně sám spadne a shoří v nižších vrstvách atmosféry během několika let. Nicméně SpaceX je proaktivní a nesprávně fungující satelity deorbitují zavčas, k tomu také upravují komponenty, aby ten satelit shořel celý a nepadalo nám to na hlavu. Bordel je spíš na geostacionární dráze, tam ty družice zůstanou na věky. Mají tam sice na to určený parkovací orbit, ale ne úplně vždy se je tam podaří přesunut dokud jsou plně funkční a mají na to rezervu paliva.
Ukažte mi prosím, jak satelit na orbitě 570 km, kam je teď SpaceX běžně dává, během „několika let“ shoří v atmosféře.
Satelity starlink jsou na nízkých oběžných dráhách. Díky tomu i při poruše časem zaniknou v atmosféře.
Kdyz jsem psal ze SpaceX nahradi operatory tak jsem byl v minusech a proc jako vubec by se to delo? Elona nemusim ale temi tisici a tisici druzicemi utluce kazdeho operatora nakonec. Jak data tak sms i hovory. Pristi rok bude toto testovano.
Já mám T-Mobile a jak ho podle tebe nahradí firma, která umí dopravovat náklad do vesmíru?
Jakože třeba matce pošlu nějakou zprávu raketou? Tos asi předběhl dobu, o dost!
A přitom v Británii znali SMS již dávno před Grahamem Bellem, pro jejich zasílání byli malí chlapci, kteří tam se zprávou doběhli.
Jestli má SpaceX ještě i divizi malých chlapců, tak v tom případě by to taky šlo.
Ta firma si sama navrhuje, vyárbí i vynáší satelity do vesmíru, čímž šetří hodně nákladů. Dnes už jsou v prodeji telefony, které jsou schopny mimo klasické mobilní sítě posílat zprávy i přes satelity. zatím je to taková omezená funkce pro nouzové použití někde v divočině, ale rozmáhá se to. A zrovna ten váš T-mobile už začal spolupracovat se SpaceX právě na další konektivitě přes satelity https://www.androidauthority.com/smartphone-satellite-connectivity-3295162/
Naštěstí chystá Evropa vlastní systém, IRIS².
Na verejnem principu? Cili rozkradacka, navic nefunkcni.
A myslíte, že bude mít dostatečnou kapacitu na náhradu všech operátorů a všech jejich optik? Hodně pochybuju.
Aktuálně Starlink omezuje počty zákazníků v hustěji zalidněných oblastech a zastropovává přenesená data.
Aktuálně má asi 5000 satelitu a celková meta je tuším 49000. A v současné době vypouští nové generace družic. Jsou větší a výkonnější. A už je Starlink vydelecny. A ceny už také dost klesají. Fakt Muška nemusím ale kosmický program má velmi dobré zmáčknutí.
Muska
Cílem není náhrada všech operátorů, v hustě zalidněných i zasíťovaných oblastech bude vždy pozemní stanice s optickým přívodem výhodnější. Pro zbytek světa je ale dobrý satelit na nízké oběžné dráze s malou latencí.
Asi úplne nenahradí – družicová komunikácia bude predsa len žravejšia na baterku, než spojenie cez pár kilometrov na pozemnú stanicu. Zatiaľ je nejžravejšou časťou mobilu displej, ktorý je aj tak veľkú časť doby vypnutý, čo by bolo s baterkou, keby sa najžravejším stal RF modul, ktorý sa každú chvíľu hlási nejakými keep alive. Nehovoriac o potrebných rozmeroch nejakej fázovanej antény, ktorá by dokázala kompenzovať pohyby, ktoré s mobilom robí používateľ.
Mohla by to ale zvládnuť pre stacionárne stanice (domácnosti pripojené cez mobilnú sieť).
Asi úplně ne. Otázka je i celková možná kapacita sítě. To se vše uvidí a praxe bude nejlepší důkaz. Ale US army se přímo teteli blahem jaké možnosti jim Starlink přinese. Asi do toho i nějaký dolar dali. Uvidíme co nám ty blikající světlusky na obloze přinesou dobrého.
Ne všude je obydleno jako v Evropě a přesto jsou tam lidé. Na moři, typicky.
Vo vseobecnosti nenahradi – v mestach maju operatori BTSky kazdych par sto metrov, su pripojene optikou a aj tak su casto na hrane kapacity. S tym ziadny satelitny system superit nemoze.
Da sa ale ocakavat, ze diery v pozemnom pokryti vyplnia satelity, a tie dve technologie sa budu vhodne doplnat.
Nemám pocit, že by ve městech byl problém s rychlostí mobilního netu.
Stalo se mi na dálnici ve VČ, že v koloně byl internet 4G prakticky nepoužitelný. Jakmile se minula bouračka a byla další btska, tak okamžitě zase normální rychlost.