České dráhy osadí stovky svých vozidel evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Za tím účelem vypsaly sérii šesti tendrů; celková předpokládaná hodnota zakázek činí 4,7 miliardy. Cena ale nemusí být bezezbytku naplněna, ve třech soutěžích jde o rámcové smlouvy.
Dráhy chtějí mobilní částí systému ETCS vybavit všech sedm pendolin (104 milionů), sedm netrakčních jednotek Railjet (146 mil.) a 20 škodováckých lokomotiv řady 380 (290 milionů).
K tomu dopravce uzavře rámcové smlouvy na osazení dalších 146 elektrických lokomotiv (1,292 miliardy), 134 elektrických jednotek (1,46 mld.) a 154 řídících vozů a motoráků (1,412 mld.).

„Vlakový zabezpečovací systém ETCS dnes představuje nejvyšší stupeň bezpečného provozu vlaků, který se dnes v celé Evropě postupně instaluje. V budoucnosti bude využíván také na našich koridorech a dalších tranzitních tratích, proto musíme mobilní částí zabezpečovače vybavit také naše vozidla,“ uvedl člen představenstva Miroslav Kupec.
Dráhy zkoušely najít firmu, která osadí jejich stroje systémem ETCS, už v minulosti. Loni ale kvůli nezájmu uchazečů obří zakázku za šest miliard zrušily. Podobně se vedlo i dceřiné firmě ČD Cargo. I proto dráhy nyní zakázku rozdělily na šest částí. V případě naplnění smluv bude ETCS instalováno až do 468 vozidel 24 různých řad. Vedle zmíněných se to týká například jednotek 440, 640, 650, lokomotiv 163, 362, v motorové trakci pak třeba řad 750.7, 841 nebo 844.
ETCS (European Train Control System) je zabezpečovací systém, který umožní předávat strojvedoucímu informace o oprávnění k jízdě i o povolené rychlosti a současně bude kontrolovat, zda strojvedoucí tyto pokyny dodržuje.
Prostřednictvím systému ETCS předává traťová část do palubní části systému ve vlaku informace, které neustále stanovují a kontrolují dodržování maximální povolené rychlosti vlaku. Systémem musí být osazeny tratě i vozidla, v tuzemsku je jím vybaven zatím jen úsek Kolín – Břeclav.
Překvapuje mne, ze rada lokomotiv 380 nemá ETCS, když Vectrony ho mají a Traxxy také. Pokud se nepletu, tak leo express nechával do jednotek flirt dodávat ETCS 2
Traxxy od Metransu 1-27 ETCS nemají-bude se montovat.
Stadlery LEO ETCS nemají-už je vysoutěžená firma,která ho bude instalovat.
Tak zas dávat to na každé vozidlo, které nejezdí větší část po koridoru je drahé.
Navíc, když neví, zda jejich vozidla bude někdo z krajských chtít. Viz klimatizace, 100 km/h a spol
Zkusím hádat. Vyhraje AŽD.
U LEA to vyhrála Telematika, počítám že u ČD tumu bude také tak. A subdodávky od AŽD. Ale třeba budeme překvapeni.
Není Pendolino mobilní částí ETCS již vybaveno?
Ano, má LS90, ETCS od Alstomu a PZB 90.
V zastaralé verzi ovšem. 🙁
Vrtá mi hlavou, co je na ETCS tak nákladného, že jeho dodatečná instalace do lokomotivy vyjde cenově jako luxusní dům? Jsou to nějaké patenty nebo licenční technologie? Člověk by čekal pravý opak, když je potencionálním odbytištěm celá Evropa, proč tu ještě není X firem, nabízejících levnější řešení?
odpověď: schvalování, testování, homologace… samotný železo je relativně levné. ETCS nabízí cca 8 dodavatelů v Evropě, kteří do vývoje narvalo za minulá léta mraky peněz (není to žádná charita)
Jeden z důvodů bude v tom, že se furt mění specifikace (viz výše, Pendolino mělo z výroby ETCS, ale aniž by se kdy využilo, bude se muset vyhodit a nahradit současným).
Radek: přesně tak…
Tak proč proboha tu specifikaci tak mění? Pořád je to pitomý kus počítačového vybavení kde se u normálních strojů všichni snaží o zpětnou kompatibilitu, proč ne na dráze?
Jestli vezmu 25 let starý router a připojím jej do LANky běhající na IPv4, asi pojede, bude pomalý, ale pojede, jestli vezmu 30 let starý modem podporující IPv4, spojím se i dnes, proč to nejde u ETCS?
Pro autora: nebylo by v titulku správnějším slovem „vozidel“ než „vozů?
a sysel je vůz, tak nadpis by byl syslů vozidel? To snad neé.