umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Informační technologie Infrastruktura Železnice

Vlaky Leo Expressu budou mít ETCS od Alstomu a Telematiky

Jednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Leo Express
Jednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Leo Express

Vlakové jednotky Stadler Flirt dopravce Leo Express budou mít mobilní část zabezpečovače ETCS od konsorcia Alstom Belgium a ČD-Telematika. Jde o vůbec první dokončený tendr na dodávku mobilní části ETCS v tuzemsku. Informaci přinesl čtrnáctideník Českých drah Železničář, společnost Leo Express na dotazy deníku Zdopravy.cz nereagovala.

Dodávka je takzvaně „na klíč“ a pokrývá veškeré činnosti od převzetí souprav, přes zpracování konstrukčního řešení, instalaci, testy až po schvalovací proces. „ČD-Telematika se na dodávce podílí v roli systémové integrátora se svým strategickým partnerem Alstom Belgium, který je v oblasti ETCS považován za světovou jedničku,“ píše Železničář.

Cena nebyla uvedena, před rokem při vypisování tendru činil předpoklad 45 milionů. Na profilu zadavatele dosud písemná zpráva o samotné soutěži chybí. Výstavbu systému ETCS (traťovou i mobilní část) spolufinancuje Evropská unie. Na tuzemských kolejích je ETCS zatím na zhruba 250 kilometrech mezi Kolínem a Břeclaví.

Vozidel vybavených systémem je ale jen pár, velké tendry na osazení svých strojů České dráhy i ČD Cargo zrušily. ETCS na palubě tak mají v tuzemsku jen vectrony, railjety, pendolina a starší stroje ČD 362.166, 151.008, 471.042 a VÚŽ 124.601.

ETCS (European Train Control System) je evropský vlakový zabezpečovací systém, který umožní předávat strojvedoucímu informace o oprávnění k jízdě i o povolené rychlosti a současně bude strojvedoucího kontrolovat, že tyto pokyny dodržuje. Prostřednictvím systému ETCS předává traťová část do palubní části systému ve vlaku informace, které neustále stanovují a kontrolují dodržování maximální povolené rychlosti daného vlaku.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V.

Jeden naprosto laický dotaz: Dokáže ETCS v té podobě, jak je u nás budován, zabránit projetí návěstidla „stůj“? Například najetí LEO Expressu do zarážedla v Přerově, odjezdy ze stanic na „stůj“ a podobně? Vyplatí se dopravcům instalovat mobilní část na vozidla i bez pobídek?

Petr Tříska

ad první dotaz) ano
ad druhý dotaz) ne

Petr

U starších lokomotiv stojí ta mobilní část víc než celá lokomotiva. A to se vyplatí 🙂 Jen ne dopravci.

Martin V.

Až tak hrozný (ETCS za cenu zbytku lokomotivy) to snad nebude. V sousedním článku se píše o modernizaci 50 kocourů pro ČD cargo. Odhadují celkovou cenu na miliardu, tedy 20 MCZK za jednoho vyfešákovaného kocoura s dotovaným ETCS. 🙂 V tomto článku je předpoklad 45 MCZK za pět jednotek. Bude v každé z nich mobilní část ETCS dvakrát (v každém čelním voze jedna), nebo se něco dá sdílet pro celou jednotku? A třeba u 471+071+971 potřebuje řidičák všechno své, nebo něco může být jen jednou v motorovém voze? Cpát ETCS do úplně starého šrotu snad nikdo nebude. Mě šlo spíš… Číst vice »

K.S.

Výborně, teď by to ale myslím chtělo najít způsob jak co nejrychleji vybavit tímto systémem všechny hlavní tratě a začít pomalu upgrade tratí ostatních.

Má někdo odkaz kde by se dalo zjistit jak se na balízy předávají nestatické informace? Jak jsem pochopil ETCS by mělo umět předávání návěstí, jenže ať jsem kdy jakou balízu viděl, tak k ní nevedly kabely a napájení je myslím pasivní podobně jako u RFID čipů.

a8n

Normálně kabelem, ale to se týká jen L1. U nás se používá L2, kde jsou balízy jen pro určování polohy a data chodí na mobilku z RBC přes GSM-R.

Ondřej

Škoda že se z článku nedozvím co je to ETCS a k čemu je to dobré 🙁

Jan Sůra

Už dočtete, díky za upozornění:-)

Petr Šimral

A 386 028 – 030 a 186 289 nyní v ČR provozovaná. Lokomotiva 386 028 byla první, která byla zkoušena na dokončeném úseku Kolín – Břeclav s výjimkou měřících vozů SŽDC a AŽD.