ČD Cargo začalo s testováním „navigace pro strojvedoucí“, upozorní je na možné změny na trati
Aplikace funguje z pohledu uživatele podobně jako navigace do aut.
Společnost ČD Cargo začala jako první v zemi s testováním nové aplikace pro strojvedoucí, která je bude prostřednictvím tabletu informovat o aktuálních traťových poměrech v místech jejich výkonu. Strojvedoucím tak brzy poskytne dlouho očekávaný nástroj, který spojí informace z tabelárních jízdních řádů a tabulek traťových poměrů, které vydává Správa železnic. Jde o další krok ke zvýšení bezpečnosti na české železnici.
V rámci projektu DISAF (Digital Safety First) ve Skupině ČD bylo právě ČD Cargo vybráno pro pilotní ověření aplikace. V průběhu roku se přidá i mateřská ČD. Podle předsedy představenstva ČD Cargo Tomáše Tótha by měla být aplikace do konce roku v tabletech všech strojvedoucích nákladního dopravce.
„Dnes si strojvedoucí musí sám vyhledávat aktuální informace o traťových poměrech konkrétní trati na níž realizuje výkon v dané směně. Vyhledává z velkého množství tabulek jednotlivých tratí, které má k dispozici v papírové podobě nebo formátu PDF. V tabulkách traťových poměrů navíc nyní dochází k častým změnám, a to díky velkému množství investic do rozvoje infrastruktury. Strojvedoucí je samozřejmě potřebuje znát,“ vysvětlil Tóth. Tento týden došlo k předvedení prototypové aplikace, v posledním kvartále by ji měli začít používat všichni strojvedoucí ČD Cargo a postupně i Českých drah.
Reakce na nehodu v Mariánských lázních
V úvodní fázi se do přípravy systému zapojilo 50 strojvedoucích ČD Cargo. Testují prototypovou aplikaci, vznáší připomínky na další úpravy. ČD Cargo na projektu spolupracuje i se Správou železnic. Ta po převedení všech tratí do formátu XML odstraňuje datové nesrovnalosti vzniklé v rámci vytváření prvotních verzí dokumentů.
O vzniku aplikace se začalo mluvit po nehodě nákladního vlaku v létě 2019 u Mariánských Lázní, kde došlo ke změně pomalé jízdy na trvalé omezení rychlosti a strojvedoucí si této změny nevšiml. Při pomalé jízdě dostává rozkaz s touto informací, při trvalém omezení rychlostí musí vycházet už jen z takzvaných tabulek traťových poměrů.
Aplikace funguje z pohledu uživatele podobně jako navigace do aut. Strojvedoucí bude upozorňovat na nové změny, ke kterým na tratím došlo.