ČD Cargo začalo s testováním „navigace pro strojvedoucí“, upozorní je na možné změny na trati
Nová aplikace pro strojvedoucí, která je upozorňuje na změny na trati. Foto: ČD Cargo
Aplikace funguje z pohledu uživatele podobně jako navigace do aut.
Takže místo toho, aby SŽ dala do pořádku návěsti a TTP, tak sami fírové budou ostatním hlásit, co je kde na trati. A dopravce to podporuje.
Pro digitalizaci a všemožné elektronické vychytávky jsem všemi deseti, ale v tomto případě doufám, že ta část s „navigací“ půjde vypnout. Že prostě kvůli jednomu chudákovi, co u Mariánek vysypal cibule s vápnem (a musel to být šílený zážitek), nebudeme všichni povinně permanentně muset jezdit s tímto pomocníčkem zapnutým. Že ta navigační část půjde skrýt a zůstane jen tabulka s jízdním řádem. On totiž ne každý strojvedoucí jezdí půl republiky. Představa jak se mi během páté cesty do Židlochovic na displeji míhá nějaká mapa a popáté mi ukazuje, že tady bude vjezd, tady přejezd a tady padesátka, je dost nemilá.… Číst vice »
I na trati, kde jezdíte denně, může dojít ke změně. GPS nemá takovou přesnost, aby spolehlivě poznala, na které traťové koleji jste. Mapu potřebovat nebudete, ale jízdní řád a TTP se hodí vždy.
Ale pokud se tam něco náhle změní během směny tak vám výpravčí dá rozkaz.
Navíc se to v TTP stejně neobjeví …
PanterDeiver má pravdu.
Proč tak rozlišovat TTP a rozkaz?
Nestačilo by to ve výsledku na displeji zobrazit různou barvou (černě = rychlost podle TTP, zeleně=TTP se nedávno změnily, červeně = rychlost podle dnešního rozkazu). Třeba i v různých sloupcích.
O změnách se teď nebavím. Navíc ty se dají ošetřit různě. Já se bavím o tom zbytku, o těch 95% případů normálních jízd tam a zpátky. Že nemá GPS takovou přesnost je samozřejmě pravda, ale klepnout jednou na tlačítko pro změnu koleje mi přijde lepší řešení než mít permanentně zobrazeny údaje o dvou kolejích.
Dokud budou data SŽ, ze kterých takové programy čerpají, v tak enormním bord nepořádku jako dnes a posledních pět let zpět, tak jsou tyto aplikace pouze drahým programátorským cvičením a show pro média. SŽ dodnes nejenže neumí správně -a dle vlastního předpisu- osadit rychlostníky, označit pomalé jízdy či stahovačky, ale hlavně nemá v ttp správná data, ze kterých tyto aplikace čerpají. Stokrát jsme na to upozorňovali, žádali jsme drážní úřad o prošetření, psali články do tisku… Se SŽ nic nehne, dokud, jak se zdá, má pan ředitel tak enormním politické krytí. Důkazy o velmi nebezpečném a neřešeném stavu na infra… Číst vice »
Víme o tom sami. Systematická náprava bude zdlouhavá, ani základní evidence prostě často nejsou v pořádku a není v moci nikoho je se současnými technickými prostředky dát do kupy. Ale pracujeme na tom.
Díky za reakci 👍 A je už alespoň vymyšlený systém, jak toho dosáhnout? Jistý náměstek nám tvrdil, že do konce roku 2020 „bude vše jak má být“. My v provozu zatím světlo na konci tunelu nevidíme.
Na vině je více jak roční zpoždění několika projektů, které to řeší. Dodavatelé si nebyli vědomi rozsáhlosti a specificity projektů (mysleli si, že za hodně peněz jsou schopni navrhnout krabicová řešení s pár triviálními customizacemi), nejsou schopni efektivního projektového řízení (vázla komunikace mezi subdodavateli) a tím hrubě neplní v termínu.
V aplikaci je možnost nahlásit chybu v umístění nebo označení návěstidel. Aktuálně jezdí cviční a „nahlašují“. Tak s finální verzí by chyby v TTP mohly zmizet.
Jak to hlášení probíhá? Ono určit správné hodnoty nebývá mnohdy triviální.
Jednoduše se klikne že je s návěstidlem něco chybně. Nic konkrétního se nezadává.
Teda spíš nejsem si jistý, jestli se tam něco zadává, ale cvičný to měl tak na dvě, možná tři kliknutí. Tak možná je tam nějaký výběr co je špatně.
Nerozumím tomu,na jakém tabletu si tu aplikaci bude strojvedoucí zobrazovat:“ nové aplikace pro strojvedoucí, která je bude prostřednictvím tabletu informovat o aktuálních traťových poměrech v místech jejich výkonu“.
Na tabletu musí mít za jízdy jízdní řád.To bude mít druhý tablet na „aplikaci“?
Podívejete se na ten obrázek, SJŘ je v téhle aplikaci na dolní části obrazovky.
U článku jsou i fotky 😉
V horní částí je mapa s „navigací“ a pod ní je SJŘ. Nevim jak na osobce, ale u nákladu sem s tím byl spokojen.
Vnímám ro pozitivně, jako že se situace hýbe a paragraf jedna už nemusí být zásadní brzdou. Prudiči zdar;! Právní ošetření je samozřejmě jiná disciplína.
Nejde o právo. Jde o to, ze když už se to dělá, bylo by fajn udělat to pořádně a nenapáchat zbytečně škodu.
Hádám, že po noční jízdě s tímhle vynálezem bude mít člověk oči jak angorák.
nocni rezim… neznas?
Ano, dokonce je na fotkách obrazovek tabletů vlevo dole vidět ikonka půlměsíce, hádám, že pod ní bude právě tento režim skryt.
A teď celou noc nesvítí na tabletu jízdní řád?
Je to napojené na lokomotivu, tedy jako jakýsi základ pro autonomní řízení jako v autech, nebo je to pasivní zařízení, jež má jen informativní funkci pro obsluhu?
Je to pasivní zařízení, něco jako Waze v autě (ukazuje překážky na trati).
Aktivní zařízení je v ČR prakticky jen ETCS.
Ještě je na místě zmínit CRV-AVV – automatické vedení vlaku. To má vše opravdu dotažené a přitom strojvedoucímu nemusí skoro nic ukazovat, dělá to do značné míry za něj. Je to na víc jak 300 vozidlech/soupravách a je to napojené na lokomotivu, jak se ptá @Willy. Je to také nikoli bezpečný systém, jako tato hračka, byť bohužel zatím jen s daty nahranými předem třeba na půl roku. O bezpečnost se stará zabezpečovač splou s fírou, třeba LS nebo rovnou ETCS . Ale samozřejmě dozrál již čas na upgrade AVV, tedy aby to získávalo dynamická data v reálném čase, neboli ATO… Číst vice »
A pak v nové verzi Mirelu (AVZZ = Automatické vlakové zabezpečovací zařízení) bude integrována i skutečná fyzická poloha návěstidel, aby generovaná brzdná křivka odpovídala realitě.
Zásadní rozdíl ale bude spočívat v tom, že to AVZZ nepřipustí jízdu proti stůj v žádném případě. Při projetí výstrahy se začne generovat brzdná křivka a brzdit měrou odpovídající následujícímu návěstidlu se Stůj!
A integrovanou součástí tototo systému bude i AVV. Stejně jako alkoholtester a čtečka karet strojvedoucího (mající za cíl zabraňovat melouchům)
Tak asi teoreticky by se i ten tablet dal propojit. Jen otázka jak moc by se chtělo a otázka co na to předpisy. Ovládat USB vstupem relátka dokáže nějakej ten jednočip celkem snadno. Já bych uvažoval nějak takto: USB-propojit s nějakým Arduinem. Posílat po sériové lince dva druhy slov. Třeba OK a STOP. Slovo OK posílat ve vteřinový intervalech pro kontrolu spojení Tablet-Arduino a zároveň indikovat rozsvicenou zelenou LED. Tedy spojení OK a system funkční. Když naopak toto slovo z nějakého důvodu nepříjde do Arduina (přelomený kabel, vadný USB konektor) rozsvítit červenou LED-porucha. V Arduinu nechat běžet nějakou extra jednoduchou… Číst vice »
Až na to že v mašinách je dnes už normální počítač a staré mašiny budou uset tak jako tak na přestavbu, nebo do šrotu.
otázka co na to předpisy? §1, 4, 10 !
při trvalém omezení rychlostí musí vycházet už jen z takzvaných tabulek traťových poměrů.
A co kdyby vycházel z příslušných návěstidel?
Strojvedoucí bude upozorňovat na nové změny, ke kterým na tratím došlo.
Tak by to chtělo si do apky zadat, kdy jsem tudy jel naposledy. Jestli včera nebo před rokem. Pokud je tam natvrdo 21 nebo 28 dní, tak je to na stejné ho*no jako papírové podklady.
Z příslušných návěstidel? To naráží na viditelnost těch tabulek v noci, v mlze, za hustého deště a při sněžení. Rovněž přebujelá zeleň dokáže tabulku zastínit. Chci říct, že když začne brzdit až uvidí tabulku, tak to neubrzdí. Důkazem toho budiž ony Mariánky. 🙁
Švýcaři to maji jinak, tabulka s rychlostním omezením je vysazená dopředu, před omezení.
U SBB je to v principu stejně jako i nás, jen tvary tabulek jsou jiné.
Ty tabulky bývají při snížení rychlosti dvě, první žlutá, s maximální rychlostí v desítkách km/h, aby strojvedoucí začal včas zpomalovat. Až druhá tabulka je místo, odkud má vlak příslušnou rychlostí jet. Jestli si to dobře pamatuju, tak zrovna u Mariánských Lázní tam byly chyby v jejich umístění.
pokud si pamatuju, tak v mariankach ty tabulky ůbec nebyly. a zmínka o trvale snížené rychlosti byla jen v rozkaze ?
Původní pomalá jízda byla v rozkaze, ale právě změnou na trvalé omezení rychlosti z rozkazu informace zmizela. Zůstala jen v tabulkách traťových poměrů. Pro představu, pro trať Plzeň-Cheb je to přes 40 stran, jen tabulky o rychlostech mají 13 stran. Změna v něčem takovém se velmi snadno přehlédne.
A mít tyto verzováné, abych si mohl třeba zvýraznit změny od nějakého data, to by dávalo smysl.
To by je musela SŽ umět umístit 😃
Kdy jste naposledy vedl vlak na vlastní zodpovědnost?
A kdy bude koukat do kolejí? Já teda vlakem jel naposled před min 25 lety ale to tam tenkrát řidič nějak seděl se stiplistkem vepředu. Dneska je tam prý sám a ještě musí koukat na tohle všechno kolem. To asi ta bezpečnost nic moc teda když to vše visí na jednom?
Zůstaňte u toho dalších 25 let a budete mít klid
UF. UF. UF. Ta appka je z hlediska uživatelského naprostý propadák, resp. přesně příklad, jak něco takového vypadat nemá. Nekontrastní barvy, drobný text, příliš drobná kresba symbolů, mapa s droboulinkou kresbou místo jasného schématu. Uživatel bude hledat a pátrat, místo aby koukal na koleje a jen občas zkontroloval přeskočením pohledu. V noci bude přesvícený světlým pozadím. Jestli to dělal někdo, kdo dělal autonavigaci, tak to pak podle toho vypadá, že. Strojvedoucí nepotřebuje otočnou mapu na primárním displeji. Pochybuji, že ji potřebuje vůbec. Pro lokalizaci má staničení, oblouky a jízdu do je vhodné zobrazit schematicky a symboly. Prosímvás, když nevím, jak… Číst vice »
„Ta appka je z hlediska uživatelského naprostý propadák,“
To aplikaci z uživatelského hlediska připomínkovalo ve zkušebním provozu 50 strojvedoucích.
Vy jste byl mezi nima, nebo Vás mezi ně nepustili, a nebo .. ??
„V noci bude přesvícený světlým pozadím.“
Buttonek s měsíčkem je tam pro srandu králíkům?
Klaiska. Ani se na to nepodíval a už věděl, že to je špatně.
„To aplikaci z uživatelského hlediska připomínkovalo ve zkušebním provozu 50 strojvedoucích.“ – To je jistě hezké, ale není to rozhodující. Strojvedoucí těžko připomínali kritické situace. Nebo se s tím snad tyto situace u různých strojvedoucích na simulátoru testovaly? Nebo dokonce na okruhu? Za různých druhů počasí? Proti slunci? Ve stresu? Jako pardon, ale ty metodické příručky a „best practices“ pro tvorbu těchto aplikací nejsou sestaveny „báj vočko“. Jsou, naprosto stejně jako D1 a BP1 na dráze, vykoupeny krví. Pokud by se to takto testovalo, nemůže to vypadat jak je prezentováno. Na „kochání“ to může být OK, ale že „to testovalo… Číst vice »
Mě je z Vás taky smutno… když tak hezky posouváte.:-)
Ale aspoň jste to vedle toho bez namáčení i pořádně vysvětlil, o což mi hlavně šlo.
Zato ten současný systém několika desítek stránek papírů, případně několika pdf souborů na jednom tabletu, je naprosto bezpečný, otestovaný, optimální a nejlepší, všechno v tom vidíte ihned bez hledání a neztratíte ani vteřinu pozornosti. Chápu.
A to se to nemůže nějak elektronicky poslat přímo do řídícího počítače lokomotivy (ARR, AVV…)?
Jde, je to součást ETCS, které má zajistit, že strojvedoucí dovolenou rychlost nepřekročí.
Ano, ten je relativně bezpečný. V případě dvoumužného řízení, kdy jeden vede a druhej hlásí – studuje, oba ukazují a odpovídají si, a existují jasné předepsané komunikační fráze. Samozřejmě lidská chyba tam může nastat. V dnešní době absurdní, že? Ale právě proto nemůže na větších letadlech létat jen jeden pilot. Víte, on je problém v něčem dost jiném: Dáte uživateli přístroj, který sleduje jeho polohu a třídí a zobrazuje pro něj informace, ale řeknete mu, že je to jen „pomocníček“, aby na něj nespoléhal. Jenže lidská psychika je neúprosná. Zvláště v rutinním provozu, ve stresu, v únavě (jak známé na… Číst vice »
vsiml jste si, ze rec je o vlaku a nikoli o letadlu?
a ze beznou realitou je nekolikastrankova sjetina na par desitek km trate? ze ve vlacich se jezdi jednomuzne?
ma smysl pokracovat?
Ale jo. Lidi v letadle jsou prostě jiní a řídí se jinými vesmírnými zákony, než lidi ve vlaku.
Nastudujte si bezpečnost železniční dopravy, především u strojvedoucích, v Japonsku. Taky jezdí jednomužně. Jsou nuceni aplikovat v podstatě vše, co jsem napsal.
Nejsem u železnice první den.
Víc nemám co k tomu dodat.
Tak k tomu Japonsku. Vlakové zabezpečovače všude. VŠUDE. I na lokálkách. Elektronické pomůcky jsou běžné. Mapy trati, jak kde, JR Central je na tratích mimo města používá dost. Papíry? Nula. JR West používá i akustické „našeptavače“ míst zastavení u peronu, průjezdy atp. Strojvedoucí tam obvykle nejezdí daleké štreky, ale spíše se združují ve své oblasti a střídají se během jízdy vlaku. Výjimkou je Šinkansen. Když máte techniku, která pomůže, proč ji nepoužit? Je to hierarchie: – zabezpečovač – bezpečná technologie – elektronické pomůcky – prostě pomůcky, jak předejít tomu, že se něco opomene, přehlédne, ne nutně související jen s návěstidly.… Číst vice »
Ale samozřejmě že ji použít! Ale musím u toho kruci vědět, co dělám!
Vy byste třeba při navrhování dopravních předpisů nebo technickém návrhu brzd vlaku toleroval čistou amatéřinu? Nebo byste se ozval, když byste něco takového zjistil? Tohle prostě bohužel amatéřina je.
Tak mne zkuste pochopit. Že s něčím přicházíte denně do styku přeci neznamená, že tomu rozumíte . A tady jde o životy…T
Děkuji za potvrzení, že vůbec nevíte, o co se tu jedná.
Přeji hezký zbytek dne.
Jj, vy prostě víte víc než ostatní, ale budete tajemnej jak hrad v Karpatech.
Taktéž. Veďte si to svou metodou „nějak to šlo, nějak to pude“ dál. Mně je to jedno, já s váma v té mašině nesedím.
abyste se z toho nepo.
tihle experti, co jendou někde něco udělali, a věří, že rozumí celému vesmíru, me nepřestávají fascinovat. bohužel, většinou (velmi často) to ale dopadá tak, že sice dodají naprosto úžasný design/návrh apod., který vypadá cool a sexy, ale když se to dá koncovým uživatelům, tak ti pláčou.
tady je potřeba pochopit jedna věc – tahle aplikace NENÍ pro designery s metodickýma příčurkama. tohle je aplikace pro fíry. a pokud fíra chce, aby strom byl oranžovej, má to svůj důvod, i kdyby se blbeček z UX stavěl na hlavu.
„…Tihle experti, co jendou někde něco udělali…“ OK, pro nejmenovanou armádu jsem taky dělal šmejd. Pro současného zaměstnavatele taky dělám šmejdy. Psychologie percepce a rozhodování jsou taky hovadiny. Zvláště v případě stresu a nebo únavy. Oranžovej strom to totiž přesně vystihuje, že. Všechno, co není pochopitelné se znalostmi sedláka, je totiž hovadina. Protože sedlák se se vším strefí na první dobrou už jen od oka. Na co věda! Uživatelský design = cool a sexy nesmysly. Jistě. Určitě. Přesně to ve svém předchozím příspěvku popisuju. Cool a sexy nesmysly jsou přesně to, co do takových přístrojů nepatří. UX zde znamená především… Číst vice »
zscinam mit pocit, ze vy vubec netusite o cem mluvite … a jenom prudite, peotoze si nekdo dovolil zeptat se na nazor uzivatelu a ne panaka experta.
viditelne jste to vubec nevidel, ale presne vite, jak ta applikace finguje, co umi a co ne.
podle dvou fotek.
Ano, viděl jsem dvě fotky. A jen z nich poznám, co je zjevně špatně. Zajímavý, že? Asi magie? Nebo že by nebetyčná nafoukanost? Přejete si to druhé, tak to tak prostě je. Typická obranná reakce. Kdybyste si ráčil můj příspěvek přečíst pořádně, tak byste zjistil, že naprosto k ničemu, co na těch fotkách vidět NENÍ, se tam nevyjadřuju. Ale vy jste se prostě urazil, protože kritika je něco, co ohrožuje vaši vnitřní integritu. Místo toho, abyste svůj výrobek teda představil, uvedl nějaké protiargumenty, nebo co, tak jenom honíte ramena a snažíte se útočit osobně. To ukazuje spíš na to, že… Číst vice »
Já sice nejsem mezi vyvolenými 50. Ale byl sem mnou cvičný na kontrolní jízdě, tak tohohle pomocníčka zapnul. Osobně z toho mám velmi dobrý pocit, jediný mínus je, že tam jsou ze strany SŽ chyby. Něco chybí, něco přebývá, něco je špatně označené, něco je v jiné kilometrické poloze než v reálu.
Ale pokud to doladí, vidim to pozitivně. Hlavně pro úseky kde člověk nejel několik měsíců, je to ideální.
Ze strany SŽ budou chyby do okamžiku, než bude vytvořen, naplněn a zcela harmonizován Technický pasport infrastruktury (TPI) a to všemi pasporty a dalšími daty, které promlouvají do TTP. Což za současné situace bude asi tak… nikdy. Ačkoli snaha je obrovská a dělá se na tom obrovský kus práce. Každá složka SŽ si totiž jaksi vede svoje data svým vlastním způsobem, a pak samozřejmě staničení často nesedí, protože „to tam házeli vod voka“. Geografické souřadnice v terénu pak obvykle nemají žádné. Do škrtů se to nemá šanci stihnout, je to ještě nejmíň na 10 let. Sledujte tenhle projekt a tlačte… Číst vice »
Přes FS se v zimě posílal seznam chyb v TTP. Dlouhý seznam.
Tak se i na Zdopravy.cz ten Apríl poved. Ještě by mohli dát to GPS do Pražského Metra aby správně dovezli Hříbka.
Jestli je to apríl, tak jsem se teda chytl. :-/
Mno … a je to apríl?
ono opradu podobnou appku měli někdy touhle dobou fakt testovat 🙂 a pokud se to pánům z dopravy povedlo takhle „nalepit“ do aprílovýho žertíku, tak je to na absolutorium 🙂
ale bez ohledu na to, jestli je to apríl, nebo ne… je to krásná sonda do duše některých diskutujících a naproste neschopnosti pochopit, k čemu by taková appka byla (je) 🙂
Absultorium…není to SZZ?
A nebo spíš o naprosté neschopnosti pochopit, k čemu taková appka vede, když se neudělá pořádně?
Jinak apríl to zjevně není, protože článek o týhle appce je i na webu ZESNAD a je zminovana i na twitteru (kde byla zmíněna ještě včera odpoledne).
Apríl to není, my si na tuhle tradici nehrajeme:-)
Škoda ☺
Do některé z nemocnic by MUDr. Hřib trefit mohl. Na Bulovku a do Střešovic se dá dokonce celkem šikovně dojet tramvají…
Za 300 metrů zahněte doprava 😀
…v příští zastávce stojí fešná cestující…:-D
Konečně rozumná informace 😀 👍👏
Az to bude mozne, otocte do protismeru 😁
Výborný nápad a perfektní fotka, kde se strojvedoucímu jasně ukazuje, na kterou kolej má odbočit, podle toho, kam potřebuje jet.
Tak nechápu, jak někdo může považovat neschválené zařízení za zvýšení bezpečnosti.
Aha, schválený štos papírů je mnohem bezpečnější.
Takže místo nainstalování nornální zabezpečovačky v podobě ETCS se vymyslí tohle….Balkán..
Až se z ETCS stane slušná dostupná zabezpečovačka za přiměřenou cenu, bude to bez diskuse. Ale nevím, jestli se toho dožijeme …
Ehh…ne…
To už záleží jenom na ceně lidského života, která je v zemích bývalého východního blogu velmi nízka.
a s tímto souvisí ETCS jak?
tohle, alespon podle popisu, nemá se zabezpečovačkou prakticky nic společného.
Problém bohužel je, že Správa železnic pořád od té praxe „dočasných“ trvalých omezení rychlosti (á la Chodová Planá) neupustila.
Viz rekonstrukce stanice Šakvice, nedávno skončená – ačkoliv trvalá traťová rychlost je dlouhodobě 160 km/h, a kvůli přestavbě tam bylo 100 km/h, tak to nebylo vedené jako pomalá jízda, ale jako „trvalé“ omezení rychlosti, tedy bez rozkazu. A to určitě nebude jediné místo.
Ano, vypadá to krásně, máme málo pomalých jízd, ale ta jedna pojistka (rozkaz) tam prostě ubyla…
Pokud je tam trvalé snížení rychlosti, tak je tam rychlostník. Kde je problém?
Vzhledem k tomu, že to svou polohu bere z GPS, tak jsem zvědav, jak to bude fungovat v traťových úsecích typu Brno-Blansko. Aby se třeba nestalo, že se to zaktualizuje až s hlášením o tom, že např. nějaká pomalá jízda, na níž to mělo předem upozornit (když je to tedy reakce na vápnění polí u ML), už vlastně byla. Ale třeba je to nějak ošetřené a ostatně by to měl ukázat právě i ten zkušební provoz…
To zase bude pošušňáníčko pro Drážní inspekci – výslech po nehodě:
„Proč jste jel tunely č.1-5 z Brna do Blanska 160-kou, když maximálka tam je 75 km/h ?“
„No, já jsem tuto rychlost viděl na vlastní oči ve svém tabletu“
„Ale tam přece není GPS-signál..“
„Aha, no, já jsem si to neuvědomil, tak snad mě rodiny těch 200 obětí odpustí…“:-))))))
Bože. Tablet přece nenahrazuje rychloměr. Je to jen specifická verze „navigace“, která automaticky podle GPS posouvá mapu.
Nic si z toho nedělejte, to je logika lidí, kterým navigace řekne “Odbočte vlevo” uprostřed pole a oni bezmyšlenkovitě a zdravého úsudku točí volantem jak smyslů zbavení
…jako ten s náklaďákem, jak se pokoušel jet po schodech…
Nebo tenhle, který se nechal donavigovat až do Rýna a utopil se přitom.
https://rp-online.de/nrw/staedte/leverkusen/lkw-in-rhein-navi-hat-fahrer-falsch-gelotst_aid-13165011
Píšou tam, že rok před touto smrtící nehodou tam vjel na tom samém místě na základě chybné navigace i jiný řidič se spolujezdcem. Ti přežili.
Protože TTP se do té appky nedají nahrát už v Maloměřicích a ona nemá paměť, aby si je udržela. To proto, kdyby někdo zavedl pomalou jízdu 3 minuty před průjezdem vlaku, proto se tam data nesmí nahrát moc brzo.
Písemný rozkaz vyzvednutý v Maloměřicích je ale OK, u něj je jistota, že tu pomalou kvůli holým zadkům v Blansku nikdo nezavede.
A teď tu o osmibitobém pepíčkovi.
Rozkazy se plánují x dní dopředu. Nemusíte se bát, že by někdo jen tak vymyslel a zapracoval náhlou změnu do TTP tři minuty před průjezdem. Samozřejmě jiná kategorie jsou mimořádnosti a bezpečnostní pomalé jízdy, ale ty podle mě zůstanou při starém.
Pokud vím, tak se většinou v tunelech nesmí zastavovat. Takže když ta apka bude brát poslední rychlost před vjetím do tunelu, tak může apka tunelem „projet“ stejně, jako to dělá třeba Google Maps v autě.
a …?
To nesmí. Appka musí čekat na další polohu a mezi tím signalizovat fírovi „jsme někde tady v tomhle tunelu, nemám přesnější polohu“.
ty vychazis z toho, ze tahle appka je „autoritativni zdroj“ pro jizdu vlaku. ale podle vseho se jedná jen o další vstup, který ze strojvedoucího nesnáší odpovědnost za jízdu, a nutnost mít poznání tratě a informace o trati (resp. posledních změnách) si tak jako tak nastudovat.
takže to, kdyby ta appka vyjela z tunelu, by v podstatě nic neznamenalo.
Ne, já vycházím z toho, jak se lidé přirozeně chovají a chovat budou bez ohledu na nějaká přání kohokoli. Že si do papírů napíšete „…ze strojvedoucího nesnáší odpovědnost…“ je takové hezké čecháčkovské. To je pro řízení rizik jaksi úplně vedlejší, protože ten fíra podle té appky prostě pojede, pokud na něho nebude dle situace svítit něco s informací „NEVĚŘ MI, pravděpodobně UKAZUJU BLBOSTI“. Ale když se něco stane, tak „fíra za to může“. Vás skutečně nikdo nikdy neučil základní poučku „lepší než pochybné údaje bez znalosti o jejich úrovni pochybnosti jsou žádné údaje“? Appka může bezpochyby ukázat předpokládané vyjetí z… Číst vice »
prosim… co je to gps priblizovaci draha?
bacha na termity ….ono to pak vypada hloupe, kdyz si hrajete na experta a pak vypustite takovy blabol…
proste vsici jsou uplni blbci ale jaaa je expert vsehomira.
Podle IP adresy pana Jaaa ČD-Telematika (alias všechny státní drážní organizace) vstoupily nově do segmentu vývoje letecké techniky.
Nj., to je opravdu překvápko, že SŽ běží na infrastruktuře Telematiky.
„Jsem specialista na vizualizaci prostorové informace. Participoval jsem na aplikaci do kokpitu airlinerů“ to je nějaký projekt inkluze na Správě železnic? Stylem vyjadřování to skoro zní jako Mr. Ko….č😀
Hm. Tak nic. Třeba příště.
Aha, takže bazírování na blbostech a pedantismus jako snaha dehonestovat kritika. Výborně. Úroveň 5. třidy ZŠ.
Nemám potřebu speciálně vám cokoli dokazovat.
„RNAV (GPS) Approach“ je prostě blbost, žejo? Tak pardón, že jsem nenapsal „GPS přiblížení“, tomu už byste rozuměl?
Joo, lidi prostě nikdy nemění zaměstnavatele ani podobory, takže je nutně zakázáno přenášet znalosti z jednoho oboru do druhého.
Prostě kritika se nenosí. Smysl téhle diskuse tedy nechápu. Asi jsem holt blbej. Sbohem.
Nějak vůbec nechápu kam míříte. Největší problém přibližovací letecké navigace je přesnost v příčném směru (dráhy jsou úzké, že). Za IFR letu na tom visí váš život. Na železnici (v opisovaném případě) žádný takový problém neexistuje. Přičně „navigaci“ zajišťuje kolej, podélně stačí velmi hrubá přesnost v řádech stovek metrů. Není to nic bez čeho to nefunguje, ostatní bezpečnostní systémy jsou pořád tam kde jsou. Je to jen něco navíc zpřehledňující situaci. Pokud se budeme bavit o určování polohy ETCS s virtuálními balízami atp. tak tam to musí fungovat naprosto přesně (za jinou pořizovací cenu), přesto stačí GNSS a matematický a… Číst vice »
Asi nemám sílu vám vysvětlovat, jakým způsobem se běžnej tablet s GNSS čipem kvalitativní kategorie typu SIRF III chová v běžném terénu. Jak je vzhledem k nízké síle i vlnové délce signálu naprosto rozhodující počet přímo viditelných satelitů, co způsobuje lámání a odraz signálu v běžném železničním terénu. Prostě si to vyzkoušejte. Jsou to časté chyby v desítkách metrů, vypadávání signálu po celých několikakilometrových úsecích, náhodné odrazy posouvající polohu klidně o sto metrů jinam. Zamrzající signál. Je to dost náhodné, protože to do jisté míry závisí na postavení satelitů. Ty lokomotivy zřejmě ani nemají dedikovanou GNSS anténu na střeše, propojenou… Číst vice »
Já vím jak funguje GNSS. Můžu se zeptat, jaké je přesnost, když se fíra orientuje podle kilometrovníků? Jednotky metrů? Desítky? Stovky? Stovky, že. Když ho najde a přečte.
Proč najednou od tabletu chcete nadstandardní přesnost, když ta dosud neexistovala a neexistuje.
„…vypadávání signálu po celých několikakilometrových úsecích, náhodné odrazy posouvající polohu klidně o sto metrů jinam. Zamrzající signál…“ To přeci nejsou výhradně situace +- max. 100 m. Až budete potřebovat řešit nějakou krizovou situaci, bude vám každejch 10 m jistoty polohy navíc sakra dobrejch. — Nechci od tabletu nadstandardní přesnost! Chci, aby tablet jasnou a přehlednou formou ukazoval, jak moc se na jím zobrazované informace dá v každém jednom okamžiku spolehnout. Abych se v krizové situaci dokázal rychle a správně rozhodovat. Pokud bude zrovna „v blbém místě“ třeba i o těch 100 m jinde, může fíra třeba začít brzdit pozdě. Nebo… Číst vice »
Nebo z Olomouce do Mor. Berouna – všude samé skály a kopce…