ČD Cargo vstoupí do výhradního provozu pod ETCS už letos 15. prosince
Lokomotiva řady 163 společnosti ČD Cargo po montáži ETCS. Foto: ČMŽO - elektronika

„Chceme to vyzkoušet, aby nás 1. ledna 2025 nic nepřekvapilo,“ říká šéf provozu ČD Cargo Martin Svojanovský.
Dle pana Svojanovského fungují mobilky nejlépe na loko Vectron… Má zkušenost je přesně opačná. Na 193 v porovnání s ostatními častěji závada při autotestu, se železnou pravidelností ztrácí nebo krátí MA náhodně uprostřed trati (s trIpem či bez něj „jen“ krácením MA, aj. Další na řadě nespolehlivostí je 640.2 (Také Alstom Atlas).
Úplně nejlépe fungují na 362/162wtb.
Velmi rychlý start, test bezpečnostní brzdy lze udělat i s loko úplně bez tlaku a tisíce dalších podmínek, rychlé zprovoznění loko a na trati až neobvykle spolehlivé. Také více user friendly BL než u obou výše jmenovaných. 👍
Ahoj Tondo. Údaje z prezentace SŽ pro Bezpečnostní komisi při DÚ ze dne 4.11.2024. TRIPY od 1.7. do 31.10.: 1) řada 193: 286 2) řada 362: 156 3) řada 130: 147 4) řada 363: 136 5) řada 640: 125 6) řada 530: 91 7) řada 162: 77 8) řada 383: 59 9) řada 650: 25 10) řada 531: 23 11) řada 163: 18 12) řada 386: ta je z více jak poloviny schovaná, ale u druhé číslice tam vyčuhuje oblouček, takže to může být 16, 12 nebo 10… Jedinečná hnací vozidla a jejich počet TRIPů: 1) 640 216: 17 2)… Číst vice »
Děkujeme za poskytnutá čísla (opravdu, bez ironie), ale obávám se, že vyhodnocení z toho udělat nelze 🙁
Třeba:
1) řada 193: 286
…
9) řada 650: 25
Pokud Vectroni najezdí pod ETCS 10x více vlkm než 650, tak jsou počty tripů zcela srovnatelné.
1) 640 216: 17
…
11) 130 040: 8
Opět, pokud ta 640.216 najezdila pod ETCS 2x víc než 130.040, tak jsou na tom obě vozidla stejně. A pokud toho ta 640 najezdila více třeba 4x, tak je na tom naopak 2x líp než ta 130.
Máte plnou pravdu. Ale lepší data nemám. Je to úplně stejně i o tom, kolik vozidel z dané řady vůbec jezdí s puštěným ETCS. Pro příklad ze stejné prezentace: Provoz pod dohledem ETCS – reálný stav. Týden 21. – 27.10.2024 Úsek Choceň – Brandýs nad Orlicí Dopravce METRANS Rail Vlaky bez ETCS: 49, Vlaky s ETCS: 45 = 48% Loko 193 bez ETCS: 3, s ETCS 3 = 50% Takové lokomotivy máme 4, z toho jedna neměla tehdy klíče. Loko 383 bez ETCS: 7, s ETCS 27 = 79% Všechny lokomotivy, tedy 383 401 – 440 mají klíče. Loko 386… Číst vice »
Mám stejnou zkušenost
Na Vectronech je zcela zásadním problémem nefunkčnost jednoho modemu GSM-R. Vyskytuje se na všech lokomotivách zcela nepředpokládaně, nejde o hardwarovou závadu. Nevede k tripu, ale na přechodu mezi RBC omezuje MA, při přiblížení se k přepínání u nás na nákladech to vede k omezení na cca 40 km/h, pak se to přepne a dostaneme MA zase standardní. Předpokládám, že u lokomotiv v osobní dopravě, které jezdí rychleji to bude horší a může to vést až k zastavení.
Vectron ELL s OBU BL2 toto mezi Prahou a Břeclaví dával naprosto bez problémů.
Jenže my se Dušane bavíme o Vectronu s OBU BL3 a software E2.01 a E2.05… Jsi mimo hřiště…
Ok, sorry.
Na osobce je problém ten sám, ale rychlost je cca stejná, při handoverech na jednu anténu to chce mít cca 20 – 60 km/h, záleží na konstelaci hvězd.
Při jízdě přes celou ČR (Praha-Bohumín) je tuším 9 handoverů.
Před sebou volno celá trať (když se na CDP taky zablýskne), a stejně mě MA stahuje níž a níž… 🙂
U EC neskutečná ztráta časová, u nákladů neskutečná ztráta energetická…
Ta energetická ztráta je velká i u EC. 400tunové EC ve 160 km/h má stejnou energii jako 1600tunový náklad v 80 km/h.
Souhlas..
By mě zajímalo, jak chtějí s 122, 123 jezdit Osek – Kolín – K. Hora, když ETCS začíná už u Oseka, a bude i do K. Hory, takže vjezd do Kolína nebude z trati nevybavené. Nebo se výjimka vztahuje i na vjezd z tratí, kde sice ETCS je, ale není výhradní provoz?
ETCS začíná až za Veltrubama na odbočce Hradišťko což je i oficiální vjezd do Kolína. Tam kde není výhradní provoz se může jet i bez ETCS.
Jistě, ale podle dat SŽ by mělo ETCS být až někam k vjezdu do Kutné Hory (v tabulce
je uvedeno Kutná Hora (mimo) – Kolín – Kolín Hradišťko), tudíž pokud se vyjímka týká pouze vjezdů z tratí nevybavených, tak by nemělo být možné provozovat 122, 123 na relaci Hora – Osek, protože ačkoliv úsek Hora – Kolín nebude ve výhradním provozu, tak ale bude vybaven ETCS.
Tak se bude (jak u je ČDC běžné) zbytečně přepřahat v Nymburce.
Pan Svojanovský hodí pětková esa do ostrého provozu.
Devět let od vzniku dceřinky jsem dělal zátěžového na jednom nejmenovaném ranžíru. Před sedmi lety jsem raději odešel zcela mimo dráhu. Možná cynicky, ale nerad, dnes konstatuji, že na vozbu vlaků těch lokomotiv s „patřičnou“ výbavou dceřinka tolik lokomotiv zase potřebovat nebude.
Jen jsem zvědav, kdy nastane první nehoda pod dozorem ETCS.
Na to stačí jeden blbec na přejezdu nebo třeba prasklý jazyk výhybky.
Samozřejmě za to etcs nebude moct. Bude se hledat chyba jinde a najde se. Etcs je modla všemi opěvovaná.
Vy jste si nějak jistý, na to, že má jít o neurčitou budoucí událost. To vám řekla křišťálová koule?
Koule ne, to nám říkají zkušenosti. Třeba Olomouc. Pak se vydají desítky stran textu, co má ČLOVĚK udělat, aby ZABEZPEČOVAČ neselhal.
Co znamená konkrétně ta zkušenost z Olomouce?
Pokud si dobře pamatuji (a doufám že kdyžtak mě někdo znalejší opraví) tak v Olomouci lokomotiva vyhodnotila povolení k pohybu opačným směrem než bylo uděleno. Mělo by se to týkat jen jednotek od jednoho dodavatele. Jako opatření do vyřešení problému se musí ETCS v dané specifické situaci „restartovat“…
Ano, bylo to tak.
Tak nějak. Ale u této konkrétní verze je ten restart na několik desítek minut, z toho se to několikrát nepodaří spustit vůbec.
To je pouze otázka času. Paradoxně to budou dlouhé nákladní vlaky a budou projíždět odjezdová nebo cestová návěstidla o „pár“ metrů, maximálně tak 70.
Takže bezpečnostně by to neměl být extra průšvih, pokud zrovna nepojede kolizní cestou Pendolíno šedesátkou a ten nákladní vlak dojede za námezník dostatečně daleko…
A prokluzová vzdálenost zasahuje za námezník, takže vjedete do profilu pendolina? Já bych čekal, že se v tom případě sníží uvolňovací rychlost.
Pokud je kolizní cesta do rychlosti 60 km/h včetně, tak se uvolňovací rychlost nesnižuje.
Při zkouškách nejhoršího případu (G, 670 metrů, cca 1500 tun, 95 brzdících procent, 19 km/h) jsme dojeli 65 metrů za návěstidlo.
Díky. Docela mi to připadá zvláštní.
Uvolňovací rychlost se počítá buď bezpečně prostřednictvím ETCS a pak je přidělována dynamicky, takže se nikdy do žádného profilu nevjede po projetí Stůj, nebo je nastavena individuálně na pevnou fixní hodnotu – pak to ale prostě je bezpečné pouze pro některé vlaky – to je cesta kterou šla Správa železnic, s.o.
Už se stala v Rakousku minulý rok 4 mrtvý , škoda 25 milionů
Až na to, že ten vlak nejel pod ETCS, ale pod PZB…
https://www.era.europa.eu/system/files/2024-05/AT-10226%20-%20795.404_UB_1.0_Optimized.pdf
Na podcast se už těším a ten peršing v najbrtu 1 s logem ČDC je snovej, doufám, že tak zůstanou
Nezůstane. Při reko na 363 se dávají všechny do Cargo nátěru.
Tento je ale polonizovaný, tedy zůstává jako 163 a přestavba na 363 se ho asi v nejbližší době týkat nebude. V tomto schématu by do doby nějaké větší opravy nadále měly jezdit polonizované 163.022 (je na fotce), 163.042 a 163.047.
to mají jen 3 polonizaci ?
Tři mají polonizaci a zároveň toto schéma laku.
Polonizovaných 163.0 je tuším 15 nebo 16 u ČDC.
Máte teda sny.
Ano tenhle zůstává v tomto polepu jedná se o lokomotivu ČD Cargo Poland
Zeptám se, pokud někdo ví. Bude moci po 22.1.2025 lokomotiva řady 123, 122 hypoteticky šestikolák projet z Oseka do K. Hory?
Co jsem zaznamenal, tak prej by snad pro žst. Kolín měla snad platit nějaká výjimka, takže ano
Co jsem pochopil, tak vjezd/odjez ze stanice pod ETCS na trať mimo ETCS bude možný i pro vozidlo nevybavené palubní jednotkou, ale s omezením rychlosti na 40 km/h. Pokud je to blbost, prosím o korekci 🙂
Mám pocit, že ta rychlost bude stanovena na 60 km/h.
Tak v článku je uvedeno, že s nimi počítají na nákladech do Kutné Hory, tedy projet tam nějakým stylem musí. Stanice v tomto případě může mít ETCS zapnuté jen na průjezdových kolejích od Pardubic. Do Kutné Hory se pohodlně protlačí bokem ranžíru. Mě spíš překvapuje, že nebudou obsluhovat rameno Nymburk – Týniště či HK.
Nebral bych ten výčet ramen tak vážně a 100%, byl to rozhovor, neočekávám, že v rámci hovoru vyjmenoval úplně všechno.
Vy máte velkou důvěru k článkům. A jestli kolínské severní dopravní kolejiště je pro vás „bok ranžíru“, tak asi nebudete od fochu. Mě zajímá názor lidí, kteří něco o věci vědí. To jste někde četl o zapnutí půlky nádraží? Víte o tom, že se dá Kolín projet severem na Záboří?
Vy jste se na nic neptal a taky jsem vám neodpovídal. Tady snad smí diskutovat jen lidé od fochu? Ano, o možnosti projet severem na Záboří samozřejmě vím.
Aha, tak dobrá. Tedy věcně. Fakt je možné mít v půlce stanice etcs a ve druhé ažd 71,nebo novější, na kolejových obvodech založenou variantu za. zař.? Nějak to nemůžu strávit.
Ono to chce něco vědět o ETCS 🙂
Zabezpečovací zařízení (staniční i traťové) předává informace radioblokové centrále ( RBC). Ta z toho vytvoří informace, které pošle vozidlové části ETCS.
Klidně můžete mít stanici, kde budou mechanická návěstidla a mechanické závory na kliku, jenom musíte zajistit přenos informací o jejich poloze do RBC.
>Víte o tom, že se dá Kolín projet severem na Záboří
Víme, a víme i. že občas se fíra toužil i podívat, jak to vypadá za plotem TNS Borovinka 🙂
Raději bych je viděl odstavené úplně, jak Cargo slibovalo, že se dojezdí a odstaví, bohužel realita je taková, že se stále opravují.
Když jsou potřeba,tak se opravují. Až budou nahrazeny Esama od ČD, Traxxama tak už se opravovat nebudou
Potřeba jsou jen papírově, protože se skoro před rokem odstavilo nemálo 363.0, aby se 122/123 dojezdili. Díky tomu je i přes současný pokles práce nedostatek mašin a problémy s trasami přes změnu napájecího systému.
Vlaky Nymburk – HK – Týniště mají provázané oběhy s vlaky co jedou na tratě s ETCS (Třebová, Praha).
Zrovna o ten Kolín bych se nebál. Ty dvě tratě se tam úrovňově nekříží, takže by se na něj dalo pohlížet (z hlediska ETCS) jako na dvě stanice u sebe. „Jižní“ s výhradním provozem a „severní“ bez výhradního provozu (zatím). Můj názor.
Loko těchto řád budou moci jet v této trase přes Kutnohorskou skupinu kolejí v Kolíně.
Díky. To docela rozšíří jejich radius, ač se to nezdá, na první pohled.
A co laminátky.Ještě jsem neviděl ani jednu s ETCS.A pokud na úsek Brno -Břeclav budou mít dispečeři nasazoat ESA,tak jim práci nezávidím.Také u několika půjčených Vectronů nejde ETCS.
Vybavením ETCS se u laminátek nepočítá.
To není pravda, 240 mají ETCS dostat, 230 ne.
Hlavně je na jižní moravě mají nahradit plecháče, které pokud vím jsou dnes z 90 % toho co ČDC od ČD odkoupilo jož vybaveny, takže bych se nebál
242 zatím ETCS nemají ani jedna, Laminátová 240 je zatím hotová jedná(případně se na ni zrovna dělá)
Zabudované ETCS ich má momentálne 9, všetky sú však zatiaľ vo switch-off.
A na tom jsi byl kde?To psali v Blesku?