ČD Cargo vstoupí do výhradního provozu pod ETCS už letos 15. prosince

Lokomotiva řady 163 společnosti ČD Cargo po montáži ETCS. Foto: ČMŽO - elektronikaLokomotiva řady 163 společnosti ČD Cargo po montáži ETCS. Foto: ČMŽO - elektronika

„Chceme to vyzkoušet, aby nás 1. ledna 2025 nic nepřekvapilo,“ říká šéf provozu ČD Cargo Martin Svojanovský.

ČD Cargo se rozhodlo pro nečekaný krok. Do výhradního provozu svých vlaků pod vlakovým zabezpečovačem ETCS nevstoupí v příštím roce v postupných vlnách, jak bude Správa železnic jednotlivé tratě zapojovat, ale už letos v prosinci se změnou jízdních řádů.

„Začneme dřív. Domluvili jsme se, že bychom provedli redislokaci lokomotiv na Ostravsko, že bychom staročešky přesunuli na sever Čech a od nového grafikonu od 15. prosince začneme jezdit  pod výhradním provozem ETCS,“ řekl tento týden při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz šéf provozu ČD Cargo a člen představenstva společnosti Martin Svojanovský.

Staročeškami myslí stejnosměrné elektrické lokomotivy řad 122 a 123, které dnes jezdí od Děčína přes Českou Třebovou až po Ostravu. Jelikož nebudou vybaveny ETCS, Cargo s nimi už počítá pouze na tratích Kutná Hora-Kolín-Nymburk-Děčín nebo Beroun-Praha-Ústí nad Labem-Děčín/Chomutov. Zároveň přesune na Ostravsko pro obsluhu zdejšího uzlu dieselové lokomotivy řady 742.7 z Českých Budějovic, které jsou už ETCS vybaveny.

Povinnost zapínat ETCS mají  dopravci už od letošního srpna, pokud mají vozidla s palubními jednotkami, proškolené strojvedoucí a trať je vybavena příslušným zařízením. „Od 1. ledna 2025 bude výhradní provoz ETCS spuštěn v úseku Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov. O týden později od 8. ledna pak přibude trať Břeclav – Bohumín. Následovat bude od 15. ledna úsek Česká Třebová – Adamov a Modřice – Břeclav. Od 22. ledna se pak zapojí úsek Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová,“ řekl už v minulosti generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Jenže ČD Cargo půjde ještě dál a nad rámec současného nařízení se od letošního 15. prosince začne chovat, jako kdyby výhradní provoz už platil na všech úsecích, kde ho Správa železnic během ledna spustí. Během dvou týdnů tak chce své lidi naučit pracovat v nových podmínkách, kdy nemohou spoléhat na to, že všechny lokomotivy nebo všichni strojvedoucí mohou jet všude, kam dnes.

„Výjimkami nebudeme plýtvat“

Máme možnost udělit výjimku, že i na trať s ETCS může vyjet od 15. prosince do konce roku lokomotiva bez ETCS, ale tu může povolit pouze ústřední dispečer a musí být opodstatněná. Nebudeme tím rozhodně plýtvat. Chceme vyzkoušet, jestli to funguje, aby nás 1. ledna 2025 nic nepřekvapilo,“ dodal při natáčení podcastu Martin Svojanovský.

Minulý týden se na konferenci pořádané Výzkumným Ústavem Železničním v Brně ozval výrobce CZ LOKO a upozornil na problémy s palubními jednotkami dodávanými společností Alstom.

Nový problém s ETCS. Chybí náhradní díly, až polovina vozidel s palubní jednotkou hlásí závady

Právě lokomotivy od CZ LOKO má v největší míře na české železniční síti ČD Cargo. O tomto problému ví, ale věří, že to spolehlivost jeho vlaků neovlivní. Co se týká ETCS na elektrických lokomotivách, které jsou klíčové na hlavních koridorech, považuje dnes už ČD Cargo palubní jednotky za spolehlivé. Nejlépe z jeho zkušenosti fungují na lokomotivách Siemens Vectron. Ty jsou rovněž vybaveny zařízením od Alstomu. „Máme lokomotivy, kde to funguje bezproblémově, máme lokomotivy, kde jsou nějaké problémy, ale je to nová věc a má porodní bolesti. My se s tím popereme a budeme jako ČD Cargo připraveni na ETCS,“ dodal Svojanovský.

Celý rozhovor s Martinem Svojanovským vám přineseme jako podcast zítra v čase oběda.

(V textu byla původně nesprávně uvedena informace, že ČD Cargo je prvním dopravcem s výhradním provozem. Od 1. 11. takto jezdí Metrans.)

Tagy ČD Cargo ETCS
67 komentářů