ČD Cargo testuje dvouzdrojový vectron, zatím jen v dieselové trakci
Siemens Vectron Dual Mode v ústeckém depu ČD Cargo. Foto: ČD Cargo
Siemens získal na lokomotivu již téměř 200 objednávek.
Siemens získal na lokomotivu již téměř 200 objednávek.
https://youtu.be/y_fEaaCNuFo
Trochu nerozumím, proč testovat diesel Vectrona na vyjmenovaných tratích – tam všude by snad ve verzi 25 kV jel pod dráty, ne? Nebo je to test na tratích, které odpovídají uvažovanému profilu v místě nějakého budoucího využití třeba v cizině?
Mimochodem jsem zrovna v nějakém ERI četl, že v Rakousku to nelze schválit pro provoz na tratích vybavených ETCS, pokud to nemá ETCS (což je zřejmě i tento případ). Čímž se nasazení v Rakousku stává prakticky nemožné. Ale zřejmě je to „jen“ o tom, jak si která země vykládá evropskou legislativu…
Nechápu proč se testuje jen v Čechách a ne zárověň i až do Bad Schandau.
Pokud tomu rozumím správně, tato lokomotiva umí jezdit pouze na jeden druh trakčního napájení + nezávislou trakci, na kteriou ale zvládne jen posun na „poslední míli“ což z ní v českých podmínkách, kde jen na vnitrostát potřebujete dva trakční systémy, dělá relativně nepraktický stroj.
Jenže toto je verze ne s dieselem 180 kW, což je opravdu list mile, ale naopak 2000 kW, což je 1,5 brejlovce nebo třeba 1 plechac, hrboun, 469 a další
Ta lokomotiva umí právě normální dízlový provoz(výkon přes 2000 kW). K tomu umí na 15 000V i napájení trakčních motorů z troleje.
Elektrivkou lokomotivu na 15/25 kV se slabým dízlem na posun na poslední míli již CD-C koupilo a jezdí v okolí Č.Budějovic. Ta má pod trolejí podstatně větší výkon, pomocný motor má jen malý výkon(180 kW).
Když se koukám na tu fotku a vidím ten „hrb“ u sběrače a vím, že loko odpovídá podle značky na skříni kinematickému obrysu GC, tak by mne celkem zajímalo, jestli to tady jezdí jako mimořádná zásilka nebo jak to je – viz níže:
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2006D0861:20090701:CS:HTML#tocId546
Text: Náklady a vozidla odpovídající těmto větším obrysům GA, GB nebo GC smějí být provozovány jen na tratích rozšířených na tento obrys. Příslušné tratě jsou uvedeny v Registru infrastruktury. Jakákoli jízda GA, GB a GC na tratích, které nejsou na tomto seznamu uvedeny, musí být považována za zvláštní zásilku.
Většinou lokomotivy vyhovují profilu G1 (to se vejde do GB) a tohle by mohlo být G2.
…co jsem slyšel, tak by to mělo odpovídat G2. Jenže TéeSÍčka G2 neznají, tak je to patrně vedeno jako GC. Do G1 se to s největší pravděpodobností nevleze z důvodu, že se to musí pro provoz na neelektrifikovaných tratích z hlediska obrysu „tvářit“ jako vozidlo nezávislé trakce…
Euro normy a UIC G2 znají, zdáme to i v ČR. Předpokládám, že se provozovatel zeptal a výrobce odpověděl. On je totiž mezi GB a GC hodně prostoru a tak je vymyšleno ještě spoustu profilů mezi, že to neznají TSI je jen blbost těhlech pseoudonorem.
Věřil jsem vám, že tam není.
Ale nedalo mi to, takže jsem si to prověřil a G2 v TSI je: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2006D0861:20090701:CS:HTML#tocId547 jen fungují v režimu nutné dohody.
Do dnešního dne nechápu proč ČD nekoupí Vectrona v diselové variantě. Ty lokomotivy chybí jako sůl, vždyť 754 tu nebudou věčně…minimálně 100 lokomotiv by se uživilo.
Napěťové výluky cokoliv dalšího……
Protože neumí topit.
Je hrozně těžký na neelektrifikované tratě,které mají nižší únosnost.
Nemají co tahat. Klasické vozy na neeliktrozovaných tratí jsou staré a nové se nebudou kupovat.
Duálek pro ČR a dál (východní trh) bude mít 15/25kV + diesel včetně vlakového topení. Pro PL se bude vyrábět verze 3kV + diesel.
A váhově to bude jak ?
Chybí jako sůl? A kde? Naprostá většina tratí kde dnes jezdí motorové lokomotivy bude za několik let pod dráty, případně to přejde do DMU/BEMU.
A dělá Siemens ještě vůbec čistě diesel? Podle jejich webu už zřejmě jen Dual Mode. A podle wikipedie se jen dieselové verzi prodalo asi 10. V ČR čekáme na Dual Mode s 25 kV AC…
Ve spojených státech dělají čistý diesel pro tahání pushpulů na bázi Railjetu. Ale ve srovnání s tím, kolik vyprodukují Vectronů je to v podstatě kusovka.
Škoda že elektricky jen 2 MW, v dieselu to stačí.
No jo, fyzice neporučíš. I tak je to dost těžká loko. Existuje i light verze s menším dieselem.
A v elektrice to také musí stačit, aby se vešel do 90 tun. Kdyby se do 90 tunového Vectrona s výkonem 6.4 MW dosadíl 2 500 kW spalovací motor , nádrž, generátor … nesměl by nikde jezdit, protože by měl 30 tun na nápravu.
Ale mohl, jen 15 kV 16,7 Hz je v USA i Kanadě naprosto k ničemu a 2500 kW je zase slabé, tam chtějí 3000 kW a více.
K čemu je dobré u nás testovat lokomotivu s 15 kV?
Cargo si jí může koupit pro výkony v Rakousku.
Řekl bych, že si prostě na testy půjčili to, co je momentálně k dispozici. Navíc tady jde určitě zejména o testy v nezávislé trakci neboť elektrický Vectron ČD Cargo zná.
V Jižním pohraničí by se mohla hodit. Dojede dál než jen do Znojma a z Velenic může rovnou až do Veselí. Stejně tak Plzeň-Domažlice-Německo.
Siemens se aktuálně zabývá dvoufrekvenční (15 kV 16,7 Hz + 25 kV 50 Hz) variantou této duální lokomotivy.
Třeba pro testy té dieselové části?
Není to náhodou ten samý Vectron, který měl půjčený i Unipetrol? Tím pádem je ČD Cargo až druhý dopravce, který ho v Česku testuje. Je to tak?
Je to tak.
Diky za upozornění
Na rychlíky Praha – Trutnov a Praha- Náchod- Meziměstí by se hodila.
Pokud je to v článku uvedeno spravne umí pouze 15 kV AC, což znamená, že je v elektrické trakci v ČR k ničemu. Pokud by byla jako odjezdová sestřička a umela jezdit pod napětím 25 kV a 15 kV AC, tak by to byla zajímavější lokomotiva.
Tak na 226 z Cmuntu by se uplatnila 😉
Elektricky u nás může jezdit ze Znojma do Šatova.
Proč k ničemu? Ve Znojmě by udělala parády..
No to by byla krása 2x během chvíle úvraťovat na Náchod. Navíc aby vezla kolik 2 3 vagóny na Náchod?
Ze Starkoče do Václavic a opačně se v nedávné éře Dobrošova sunulo. A krom pátku a neděle bohatě stačí dva vozy, za Náchodem jeden.
S řidičákem by úvrať zvládla. Ale je fakt, že tři vagony jsou na Vectrona málo.
Naprosto zbytečné tahání systému 15 kV pod dráty i mimo ně.