ČD Cargo propustí desetinu strojvedoucích, ČD jim nabízí práci v osobní dopravě

Ne všichni strojvedoucí ale chtějí k osobní dopravě přejít. Nákladní železnice je pro ně zajímavější.
Železniční nákladní dopravce ČD Cargo kvůli úbytku zakázek propustí téměř desetinu strojvedoucích. ČTK to řekl první místopředseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Radek Nekola.
Mateřské České dráhy (ČD) jim jako náhradu nabízí práci v osobní dopravě, uvedl mluvčí skupiny Filip Medelský. Ne všichni strojvedoucí ale podle odborářů chtějí přejít z nákladní dopravy do osobní. Nákladní železnice je pro ně zajímavější, nevyhovuje jim ani odlišné plánování směn.
„K 1. dubnu 2025 bylo označeno 420 zaměstnanců (ČD Cargo), z čehož je 144 v povolání strojvedoucí, což je zhruba deset procent stávajícího personálu v povolání strojvedoucí,“ uvedl k propouštění Nekola, který je zároveň předsedou Podnikového výboru OSŽ v ČD Cargo.
Podle Medelského ČD Cargo na konci loňského roku zaměstnávalo 1519 strojvedoucích, meziročně ubylo 55 strojvedoucích.
Dráhy pro propouštěné strojvedoucí podle mluvčího skupiny Filipa Medelského zřídily kontaktní e-mail, na který se strojvedoucí mohou obrátit, když se chtějí informovat o práci v osobní dopravě.
„Skrze tento e-mail nás oslovily v tuto chvíli již desítky zaměstnanců ČD Cargo, se kterými nyní jejich možnost pracovního uplatnění u ČD individuálně řešíme,“ dodal mluvčí.
Do osobní dopravy ale nechtějí všichni strojvedoucí. Podle prezidenta sdružení nákladních železničních dopravců ŽESNAD.CZ Martina Hořínka je pro ně nákladní železnice zajímavější.
„Důvodem je různorodost jízd a také delší jízdní výkony bez neustálého zastavování a rozjíždění,“ řekl ČTK Hořínek. Přechod do osobní dopravy komplikují i odlišné zkoušky.
„Ve stručnosti to znamená absolvovat sérii náročných zkoušek z vnitřních předpisů a znalosti různých řad hnacích vozidel,“ uvedl člen výboru Cechu strojvůdců Jiří Staněk. Dodal, že příprava a zkoušky strojvedoucím zaberou přibližně rok.
V nákladní dopravě se také jinak plánují směny. „U osobní dopravy jsou směny výrazně kratší než u nákladní dopravy. Rozdíl v délce jednotlivých směn odhadujeme na přibližně 2,5 hodiny,“ řekl Nekola. Strojvedoucí tak podle něj mají častější směny, u osobní dopravy také tráví více nocí mimo domov. Tento režim je podle Nekoly problematický zejména pro strojvedoucí starší 62 let nebo ty, kteří mají zdravotní problémy.
Podle vyjádření předsedy představenstva ČD Cargo Tomáše Tótha ve firemním časopisu Cargovák je propad nákladní železnice dlouhodobý. Ovlivnila ho podle něj například dekarbonizace energetiky a teplárenství, kvůli které klesl zájem o pevná paliva.
„O přibližně pět milionů tun zboží jsme v důsledku krachu společnosti Liberty Steel v Ostravě přišli také v železe a černém uhlí,“ uvedl Tóth. Dodal, že klesaly i přepravy dřeva. Vzrostly podle něj naopak přepravy automobilů nebo pohonných hmot v cisternových vozech.
V zahraničí je situace ještě horší, doplnil Tóth. Problémy má například německé DB Cargo nebo polské PKP Cargo. „S finančními problémy se potýkají v Itálii i Francii. V pololetí ohlásilo propad přepravních objemů a ztrátu i švýcarské cargo,“ uvedl.
Za první pololetí loňského roku přepravilo ČD Cargo 28,1 milionu tun zboží, za stejné období roku 2023 to bylo 30,9 milionu tun. Podle Nekoly společnost na českých kolejích drží podíl přibližně 52 procent.
Všichni dopravci loni za první tři kvartály po železnici převezli 62,9 milionu tun nákladu, za stejné období v roce 2023 to bylo 62,7 milionu tun, vyplývá ze statistik na webu Českého statistického úřadu. Za celý loňský rok Hořínek očekává mírný meziroční pokles. „Rok 2022 versus 2024 je (pokles) již výraznější, stejně jako i od 2021 do 2024. Tedy se jedná o dlouhodobý trend, který bohužel pokračuje i na začátku tohoto roku,“ řekl.