ČD Cargo převzalo třetího Dragona pro svůj polský byznys
Lokomotiva Dragon od Newagu. Foto: Jan Šindelář
Společnost CD Cargo Poland převzala už třetí lokomotivu Newag E6ACT přezdívané Dragon pro přepravy těžkých vlaků s uhlím. Firma je
Verze pro ČDC je pouze na 3kV DC ??
Na Newagu ocenuji to, že stojí stranou a jede si to svoje. Co na to Pesa a její Gama?
Co konkrétně znamená „stojí stranou a jede si to svoje“? Které firmy stojí uprostřed a nejedou si to svoje?
Zajímaly by mne příčné účinky těchto šestikol na trať. Zda budou muset jezdit podle kulatých rychlostniků, či ne.
Trochu si rypnu. Zajímaly by vás i u eurodualu od Stadleru?
Tak jasně že ano, ale s EUROdualem sem zatím nikdo jezdit neplánuje, zatímco s Dragonem ano, takže je to aktuálnější otázka 🙂
Jistěže. Už jsou údaje o nich venku?
Protože v Česku je jistá poptávka po jednodílných lokomotivách, které utáhnou více, než 6,4 MW čtyřkoláky. Adheze je adheze, čili je potřeba více než 8 hnacích koleček. 🙂 za minimální dodatečné náklady.
Zapomněl jsem dodat, že přechodnost 3 lokomotivy v Česku dost omezuje, pro mnoho dopravců se tak stávají nezajímavými.
Ok. Já si to rýpnutí nemohl odpustit. 🙂 Řekl bych že u nás je to dáno i trochu geografii. V polsku bude těch obloukove problematických tratí o něco méně takže tam je logicky o tato vozidla větší zájem. Ale i u nás jsem před lety zaznamenal že se čeká určitá renesance sestikolaku. Tak uvidíme jak často tady Dragon uvidíme.
No a pak jsou taky země, třeba Norsko nebo Rumunsko, kde jsou tratě velmi obloukovité, ale šestinápravových lokomotiv se tam nebojí. Tudíž bych ještě přidal jakýsi zvykový faktor – přístup ke stavbě železnic, jejich údržbě. Vzpomeňme, jak Č(S)D od 50. do 90. let zápasily s hmotností lokomotiv. Ještě v 90. letech vznikla řada 714.2 s nápravovou hmotností 15 tun, protože na některé tratě bylo i 16 t u řady 714.0 moc… Podobně když v 90. letech poklesla nákladní doprava, první se vyřazovaly šestinápravové lokomotivy, někdy až hystericky.
Některá nová šestikola mají příčné síly nižší než Větroň. Takže kulaté rychlostníky nehrozí. Snad je to případi Dragona
A která? Co vím, tak podle hranatých smí v Česku jen MaximaCC, ale to je dáno absencí trakčáků v podvozku, tudíž menším rozvorem a menší hmotností podvozku. Takový podvozek se snáze optimalizuje.
Viz níže příspěvek „ythomas_ct“.
Pokud vím, Eurodual má snad hodně podobný/stejný podovozek jako Euro4000. Jasné, v ČR zatím jen Maxima, ale pokládám za otázku času, kdy budou další.
…tak to by mě také moc zajímalo. Jde totiž o dosahované kvazistatické vodicí síly a v ERATV jsou uvedeny hodnoty 59,9 kN pro DRAGON 2 (https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/11-032-0002-6-001) a 60 kN pro EURO4000 (https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/11-001-0003-9-001). Nicméně ani jedné z těch hodnot osobně moc nevěřím a obecně je známo, že v registru jsou občas blbosti. Kde se zhruba pohybuje realita u současných čtyřnápravových lokomotiv, dokládá např. záznam TRAXXu, kde je uvedeno 69 kN (https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/11-042-0004-1-001). Na druhou stranu, vždycky je asi možná nějaká výjimka z pravidel…
A jaký je limit na kulaté rychlostníky?
60 kN.
Aha, dík. Tak to je docela na knop! A TRAXXy snad jezdí podle kulatých?
…no, ono to nemusí být tak úplně 60 kN. Ona se v tom kritériu totiž projevuje modifikace limitní hodnoty kvazistatické vodicí síly, kterou zavedla UIC 518:2009, takže se uvažuje vliv střední hodnoty poloměru oblouku.*) A kde to „trochu nevychází“, tak se asi dá udělat i nějaká výjimka, protože všechny moderní lokomotivy jsou v tomhle ohledu standardně dosti na hraně, nebo spíš i lehce za ní. Jinými slovy – TRAXXy, vectrony, 380 ani činné taurusy nemusí jezdit podle kulatých…
*) https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwj2–SRwuXlAhUJJFAKHUXwDiIQFjABegQIABAC&url=http%3A%2F%2Fold.www.szdc.cz%2Fdocumentpublisher%2Fdownload%3FdocumentId%3D1%253B%25234e2a524a-0d61-4fcb-be28-f37155ab2837%26contentId%3D0&usg=AOvVaw2MyfjrD9zwCpzcJcLW0x2A
Řekl bych, že ty příčné účinky nebudou tak špatné, neboť tyto lokomotivy jezdí na obloukovité trati do Muszyny, kam takové ET22 nesmí.
Existuje „hybrid“. Řada 184. Má 3 podvozky.
…ano, 184.5. Tomu říkám šestinápravová lokomotiva! A obavy o to, že není kam dát trafo, pokud by to mělo žrát i střídavinu, lze vyvrátit příkladem ze Švajcu: Re620. 😉
A tyhle BoBoBiny mají jaké Yqst?