ČD Cargo převzalo prvního modernizovaného kocoura, ETCS získá později
Největší tuzemský železniční nákladní dopravce ČD Cargo zařadil do flotily první z padesáti modernizovaných lokomotiv řady 742.71x. Kromě nákupu lokomotiv
Největší tuzemský železniční nákladní dopravce ČD Cargo zařadil do flotily první z padesáti modernizovaných lokomotiv řady 742.71x. Kromě nákupu lokomotiv
Nemám sice zaostřeno na detail, ale z toho, co vnímám, v CZ LOKO dělají svou práci dost dobře.
Aha, no takže spotřebu nafty to bude mít stejnou, ne li větší. Komfort strojvedoucího těžko hodnotit, když soukromé společnosti mají již léta v těchto strojích pohodlné sedačky, klimatizace, mikrovlnky atd, atd. Zatímco národní dopravce si tolik váží lidí, že do dnes se v mnoha lokomotivách místo sedaček stále jezdí na verpáncích, jejichž účinky se po několika hodinách projevují na těle, jako železná bota. A to jsou náklady v řádu tisíců. Pokud se většina personálu i v nových strojích bude chovat jako doposud a stroje půjdou z ruky do ruky, chlív a prostředí bude velice brzy stejné. A copak copak? Copak… Číst vice »
Proc musis davat tak okate najevo ze nejses v poradku?
…oceňuji sebekritičnost při volbě Vašeho nicku. Ale věcně: – pokud máte vozidlo s větším výkonem, tak pokud budete tento vyšší výkon využívat, tak vozidlo bude mít vyšší spotřebu už tak nějak z fyzikální definice výkonu; opravdu je tak těžké toto pochopit? (Dohnáno do extrému – když bobinu nahradíte vectronem, také to asi neděláte s vidinou úspory trakční energie, že…) – Budete-li číst pořádně, tak se dočtete, že prototyp má projít ověřovacím provozem, aby se odladily případné „mouchy“ (za tento přístup patří koneckonců ČD-C i CZL „palec hore“). No a pokud by se ukázalo, že je potřeba zasáhnout do něčeho, na… Číst vice »
„pokud máte vozidlo s větším výkonem, tak pokud budete tento vyšší výkon využívat, tak vozidlo bude mít vyšší spotřebu už tak nějak z fyzikální definice výkonu“
hmm … ne.
Výkon je výkon, ale nafta je pro dieselový motor „příkon“, nikoliv „výkon“.
Takže tam samozřejmě hraje ještě velkou roli účinnost, která je obecně u spalovacích motorů velmi nízká, takže každé zvyýšení účinnosti o pár procentních bodů sníží spotřebu o několik procent.
A nemám nejmenší pochybnosti o tom, že nové motory CAT mají vyšší účinnost než 50 staré ČKD.
…tak samozřejmě, že účinnost hraje roli, ale protože celková účinnost lokomotivy ve smyslu „nafta -> trakční práce“ je veličinou velice ošemetnou (a zahrnující např. i pomocné pohony), tak jsem si ji dovolil zanedbat. A pro ilustraci a doplnění – u ř. 742 se udává měrná spotřeba 228 g/kWh a např. u motoru 3508B je to při plném výkonu něco málo přes 200 g/kWh. Ale zmíněný CAT není IIIB, takže u novějších motorů to zřejmě bude o něco víc. Je tedy otázkou, nakolik musíte zlepšit (výslednou průměrnou) účinnost, abyste vyrovnal vyšší instalovaný trakční výkon…
Otázka je, jestli ten instalovaný tračkní výkon Kocouři vůbec mají.
Když měřili v Top Gearu auta na brzdě, tak 40 let staré auto má cca -30% výkonu oproti výrobnímu stavu (a to byly auta jako Lamborghini, Maserati, …), protože netěsnosti, změněné drsnosti povrchů atd.
Má dnes Kocour skutečně 882 kW, nebo po 50 letech služby spíš jen 500-600 kW?
Nenahradí pak tato lokomotivy Kocoury dva (jak spolu běžně jezdí)?
A co emise, hlučnost, prašnost?
Složité otázky mívají složité odpovědi.
Jen pro doplnění, kocouři se zpravidla nezdvojují kvůli výkonu, ale kvůli tažné síle (která je při nízké rychlosti zjednodušeně závislá jen od počtu náprav, ne od výkonu motoru) – pro vlečkové tratě se dokonce často kocouři záměrně rekonstruují s motorem o poloviční výkonu a pak provozují v trvalé dvojici. A to se dělá právě kvůli úspoře paliva.
Vyšší výkon má obecně smysl až pro vyšší rychlosti.
Nomen Omen
…že z pro mě neznámého důvodu, nejspíš pro to, že nečteš newsletter ŽESNAD.CZ, píšeš furt kraviny. 😊
On je bude psát, ať bude číst cokoli …
Je vidět, že mediální masáž na téma ETCS a získání si přízně pro obhajobu této transevropské zlodějiny se daří. Tady se všichni tváří, jako když jim z huby padají miliony a každý druhý přitom smrdí korunou. Tak až vám stát příště třeba neodoperuje v nemocnici nohu že je to drahé a nemá na to, tak si na tu bolavou nohu přikládejte propagační letáky o ETCS za ty chybějící prachy! Přispět dětem třeba do Klokánku, na to tady není, ale na tohle jo! Stejně tak jako na vyžírání státní kasy za slevy pro důchodce a studenty. Z téhle dopravní politiky je… Číst vice »
Proč by měla mít spotřebu nafty stejnou, ne-li větší?
Volnoběžná je menší zcela bez diskuze a elektrické pomocné pohony mají menší ztráty než ty hydraulické.
O kolik že tohle má mít nižší spotřebu, než taková průměrná 742?
…tak to přijde na to, co máte na mysli pojmem „nižší spotřeba“. Protože odpovědi se mohou pohybovat od varianty „při volnoběhu bude výrazně nižší“ až po variantu „při náležitém využití trakčního výkonu bude naopak spotřeba modernizované mašiny vyšší“…
Na to odpoví zkušenosti s provozem ve standardních výkonech. Papír snese vše.
Ona může být spotřeba jedné mašiny klidně i o 20 % vyšší, než kolik spotřebovala každá z dvojice mašin. Nově to totiž tahá jedna místo kdysi dvou.
No vida, jak na to ČD Cargo dobře jde, nejdřív otestovat, zapracovat připomínky strojvůdců, a pak teprve modernizovat.
Co si tak vzpomínám u dodávek posunovacích lokomotiv pro mateřskou ČD to tak nebylo a objevily se zde mnohé připomínky na jejich službu…
Poučení se z chyb vlastní i cizích zaslouží respekt, stále to ještě není normální.
Bývaly doby, kdy prototyp bylo sprosté slovo – tak jich pak byla celá série…