Dopravci Logistika Nákladní doprava Železnice Železniční průmysl Zprávy

ČD Cargo má první vectron z nové série, motivem vlajky připomene výročí republiky

Devátý vectron pro ČD Cargo připomene sto let republiky. Pramen: ČD Cargo
Devátý vectron pro ČD Cargo připomene sto let republiky. Pramen: ČD Cargo

Do České republiky koncem října dorazila první lokomotiva Siemens Vectron ze čtyřkusé série pro ČD Cargo. Státní dopravce si čtyři další vectrony (řada 383) objednal letos v létě, z minulých dodávek už má osm těchto strojů.

Vectron s číslem 009 zamířil na zkušební okruh u Velimi, kde projde potřebnými testy a dostane nový polep. Ten bude připomínat sto let od ustavení republiky a vzniku ČSD. Dominantním motivem na lokomotivě bude československá (česká) vlajka.

V čele vlaků ČD Cargo by se nová lokomotiva měla objevit ve druhé polovině listopadu. Podle ředitele Odboru podpory prodeje Michala Roha by mohly i zbylé tři stroje dorazit ještě před koncem roku, do provozu se dostanou ale až po Novém roce.

ČD Cargo má zároveň objednáno deset strojů Traxx MS3 od Bombardieru. Půjde o vůbec první traxxy ve flotile státního dopravce, postupně by měly dorazit v letech 2019 a 2020.

45 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Nu, můj názor je takový, že je sice dobře, když dochází k obnově vozového parku nejen v Cargu. Co ale dobře není je to, že nové lokomotivy nejsou a hned tak asi nebudou od české Škodovky, která po celá desetiletí patřila společně s ČKD k tradičním vozidlům nejen v ČSD/ČD. ČKD jak víme bohužel definitivně zmizela z povrchu zemského, ne tak ale plzeňská Škodovka. A právě fakt, že tu máme svého, domácího výrobce, který je jistě schopen vyrábět stále dobré lokomotivy mne utvrzuje v tom, že radovat se sic z nových, ale zato cizích vozidel, není na místě. Ano, jisté porodní bolesti u řady 380 tu jsou, ale toto mají všichni výrobci. Toť můj názor. Zdravím všechny z Děčína.

    • A Vy byste si něco takového pro nákladní dopravu koupil? Nejdražší lokomotivy v Evropě, nižší tažná síla, nejistý servis?
      Nákladní železniční doprava není o politice, je o penězích…

      • Politiku bych sem vůbec nepletl, předešlým příspěvkem jsem chtěl pouze říci, že je škoda sledovat, jak se pomalu, ale jistě mění tradiční značka lokomotiv za zahraniční, což jistě není nic, na co bychom měli býti pyšní. Je ale zároveň pravdou, že si za dřívější blamáž s řadou 380, může škodovka sama.

    • Doteď si vzpomínám, jak se mě jako malýmu líbily Laminátky (tehdy už celkem starý, ale naprosto nádherný). Takhle se vytváří v té mladé generaci to zapálení pro věc. Jak na Vectronu, tak na Traxxu nenajdete jednu hezkou věc navíc.

      • Ale najdete. Funkčnost, spolehlivost, vysoké proběhy mezi údržbami a z toho vyplývající „láci“.

  • Přijde mi trochu švejkovské slavit výročí samostatnosti republiky polepením lokomotivy vyrobené v Německu. A kdyby byla původem rakouská, tak by to byla ještě lepší truc akce. 🙂

  • Už jsem to tu říkal, ale nechápu, jak můžou být ty Vectrony tak vizuálně hnusný. Tím spíš, že vedle toho se vyrábí i Taurus, který je hezký. A co se týče Traxxů, tam je až škoda mluvit. U Bombardieru asi ani pozici designera obsazenou nemají. tam se návrhy asi dělají ve Windows Malování za pomocí nástroje „mnohoúhelník“. I ti „blbí“ poláci z Pesy jsou schopní navrhnout vizuálně hezkou lokomotivu, ale tady to zjevně nejde.

    • Souhlasím 🙂 dlouho jsem si na vzhled Vectrona proti Taurusu „zvykal“ a nyní ho jen akceptuju, ale je rozhodně pro mě horší. A u Traxxu by stačilo relativně málo, no aspoň mě nerozčiluje tolik jako na začátku Vectron. PL za vzhled palec nahoru.

    • Taurus se vedle Vectrona nevyrábí!Vectron je nástupce Taurusu a má již zesílená čela ,které vyhovují novým TSI.Taurus toto nesplňuje a nemůže se již vyrábět.

    • Mě zase vzhled Vectrona zaujal na první pohled a to již před deseti lety, kdy to ještě nebyl Vectron, ale překabátěný Herkules. Tím myslím šestinápravové ER20 CF pro litevské dráhy.

  • V cem je rozdil mezi cargo( rada 383)a osobka (rada 193) ?maximalni rychlost, predpokladam ze vectron rada 193 neni jenom na 3kV?

    • Není jen rozdíl, že 383 je české značení a 193 německé? Tedy lokomotivy registrované v ČR jsou jako řada 383.

  • Ty 4 ks Vectronů mají být na zpětný leasing, ČD Cargo na to vypsalo zakázku..doba leasingu je stanovena na 10 let, po skončení možnost odkupu vozidel do vlastnictví za 100 EUR každé, celková pořizovací cena uvedená ve smlouvě je 16 mil. EUR bez DPH, čili jeden Vectron stojí 4 mil. EUR.

  • Traxx a Vectron je z hlediska rozmisteni ovladacich prvku znacne odlisny. Proto je koupe techto dvou druhu lokomotiv idealni pro udrzeni pozornosti strojvudcu…. Proc ma Metrans jen Traxxe??

    • Metrans má třeba pronajaté i 2x 189. Rozdíl ve stanovišti je, ale asi tak velký jak u aut, co mají zpátečku k sobě a nebo od sebe.

      • Tak zkus jezdit naprosto presne a bez zavad na necem co ma sberac a HV vpravo a druhy stroj vlevo. To jsou totiz podstatne veci ktere poznas pouze tehdy pokud na tom budes jezdit….

            • Pravda. Sám jsem zapochyboval, jelikož mi 186/386 neprošla pod rukama, narozdíl od 185, kde je na 100% vlevo. I tak. Když vlezu na mašinu, mozek nějak sám přepne na mašinu, na které se zrovna nalézá, stejně jako sprachmodus podle aktuální železniční správy, a proto mi připadalo poněkud úsměvné, že s tím může mít někdo problém. Spíše se mi stalo, že jsem si mašinu vypnul v plném tahu, když jsem zaměnil HS za Freitaste. Od té doby obsluhuji PZB směrem od sebe.

        • Prodávají se jak auta, konfigurace na přání zákazníka a počet objednaných kusů a od toho se odvíjí cena.Za smluvní cenu nakupují leasingový firmy aby měly ztoho výdělek pro sebe, žádná charita.

    • Proč má Metrans jen Traxxe??

      Nebudu odpovídat za Metrans, ale připomeňme si, že když Metrans začal kupovat vlastní elektrické lokomotivy (2013-2014), byl Vectron MS novinka, zatímco Traxx MS2 už byl zavedený výrobek. Siemens měl po ukončení výroby „Eurosprinterů“ a v počátcích Vectronů takové, objemem produkce slabší, období a Traxx naopak frčel, teď je to trochu naopak.

    • Značně odlišné? Nejsem sice strojvůdce, ale byl jsem v několika kambinách moderních lokomotiv a jednotek (včetně Traxxu nebo 109E) a byl jsem docela překvapený, jak jsou ty ovládací prvky rozložené po palubní desce skoro všude stejné.

      • No. METRANS používal lokomotivy ES64F4 a TRAXX MS2. Obě řady rutinně. Odlišné umístění základních ovládacích prvků (sběrače, hlavní vypínač) je problém a byl jsem rád, že se nám podařilo lokomotivy sjednotit. Bohužel s nárůstem výkonů jsme museli opět začít najímat i Siemensy, tedy opět nastal problém se zácvikem strojvedoucích a i s odlišnými ovládacími prvky 🙁
        Sklad v DYKU máme taky naplněný pouze pro TRAXXy…

    • moc se v tom nevyznám, ale myslím, že cargo nemá nákladní vagony na 200km/h, ale už chcou traxxe, nebot je levnější, má stejný kroutící moment a ten výkon nevím o jaký vectron se jedná a jakou má maximálku, tím pádem nevím jaký má výkon.

      • V nákladní dopravě na rovinatých tratích (fakt tu Alpy nemáme) výkon není rozhodující. Ale Vectron je o čtyři tuny těžší, to je zajímavé.
        Rychlost vyšší jak 120 km/h je zajímavá pouze pro strojové jízdy a to stejně provozovatel dráhy v ČR není schopen využít…

Newsletter

Partneři


Výběr editora