ČD Bus chystá nákup desítek nových autobusů a tři nové pobočky

Autobus Iveco Crossway LE v barvách společnosti ČD Bus. Pramen: ČD BusAutobus Iveco Crossway LE v barvách společnosti ČD Bus. Pramen: ČD Bus

Chtít několik set korun za kilometr náhradní dopravy už si nikdo nedovolí, protože ví, že by neuspěl.

Autobusový dopravce ČD Bus ze skupiny Českých drah hodlá v příštích měsících výrazně rozšířit svou flotilu autobusů, která primárně slouží pro náhradní dopravu při výlukách na železnici. V rozhovoru pro měsíčník Železničář to uvedl předseda představenstva ČD Busu Adam Svojanovský.

„Momentálně připravujeme zadávací dokumentaci pro 61 nových autobusů v první várce a dalších 31 v roce následujícím. Souvisí to nejen s plánovaným rozvojem vozového parku, ale také s tím, že první autobusy původně od Vydos Busu dospějí do svého maximálního stáří, ve kterém je ještě můžeme nasazovat,“ řekl Svojanovský.

ČD Bus má aktuálně zhruba sto autobusů, cílovým stavem je podle Svojanovského flotila o 150 vozidlech. „Bude se jednat o standardní linkové autobusy, s delšími variantami nepočítáme. Náhradní doprava je nevyzpytatelná a my musíme preferovat manévrovatelnost,“ doplnil manažer.

Nové autobusu mají být nízkopodlažní nebo alespoň low-entry, vybaveny budou například klimatizací nebo počítadly cestujících. Jako palivo má sloužit HVO, což je bionafta z rostlinných olejů. „Díky smlouvě s Čeprem si můžeme vytvořit tankovací místo přímo v místě výluky,“ řekl Svojanovský.

Vedle rozšíření flotily chystá firma i rozšíření sítě provozoven. Aktuálně působí vedle domovského Vyškova v plzeňském depu a v Hradci Králové. Nové provozovny mají vzniknout ještě letos v Šumperku, Veselí nad Lužnicí a někde ve středních Čechách.

České dráhy si pořídily autobusového dopravce na jaře 2022, kdy koupily firmu Vydos Bus (a s ní i smlouvu na provoz vyškovské MHD). Firmu následně přejmenovaly na ČD Bus. Akvizice byla reakcí na vysoké ceny poskytovatelů náhradní autobusové dopravy.

„Působení ČD Bus narovnává podmínky, enormní cenové i kvalitativní excesy nám fakticky odpadly. Chtít několik set korun za kilometr náhradní dopravy už si nikdo nedovolí, protože ví, že by neuspěl. Úloha regulátora tedy rozhodně naplněna je,“ řekl Svojanovský.

Tagy ČD BUS náhradní autobusová doprava
92 komentářů