ČD Bus chystá nákup desítek nových autobusů a tři nové pobočky
Autobus Iveco Crossway LE v barvách společnosti ČD Bus. Pramen: ČD Bus

Chtít několik set korun za kilometr náhradní dopravy už si nikdo nedovolí, protože ví, že by neuspěl.
Když v normálním byznysu získáte zakázku v nějaké vzdálené lokaci, tak se snažíte maximálně využít místní zdroje a dodavatele, případně na dobu realizace zakázky zaměstnáte místní lidi. ČD Bus je úplně opačný model. Jednak musí udržovat disponibilní techniku v dostatečném počtu, aby pokryla všechny eventuální mimořádnosti, současně musí řidičům kompenzovat výkon práce po celé republice. Má to jistě své výhody v kvalitě a dostupnosti, ale jak se to může vyplatit, to je mi záhadou.
Je to doslova napsané v článku.
Pokud na trhu lokálně poptávka převyšuje nabídku, pak to má významný dopad na ceny a místní dopravci si mohou účtovat cokoliv. V takové situaci má smysl, když ve vzduchu visí byť jen možnost insourcingu, protože to drží ceny v normálu.
V normálním světě drží ceny v normálu obchodní soutěž.
Nemáte tak úplně pravdu. Když má ČD Bus provozovnu dejme tomu v Hradci, fakt to neznamená, že i všichni tamní řidiči jsou z Hradce.
Realita je taková, že řidiči bydlí všude po celé ČR, takže snad na každé výluce jezdil někdo místní a zbytek přespolních.
A nikde není řečeno, že ČD Bus musí pokrývat všechny mimřádnosti. Mimořádnosti pokrývá ten, kdo je v tu chvíli první po ruce.
A jen tak na okraj: V Brně teď jezdí na výluce Klatovská dopravní. Jak oni to dělají, že vyhráli výluku tak daleko od Klatov a že byli levnější, než místní?
K té citaci Svojanovského, já nevim, ale pokud měli VŘ nastaveno tak, že se tam hlásily pouze firmy za několik set za kilometr, měli by hledat chybu u sebe, proč bylo nastavení v podmínkách tak, že se nikdo normální přihlásit nemohl. V těchto excesech měli prsty sami a teď budou kázat vodu a ještě z nich táhne ne vino ale whiskey.
Ono je to jednoduché. Máte vyluku, na kterou potřebujete 30 autobusů na čtyři měsíce. Nikdo, ale naprosto úplně vůbec nikdo nemá k dispozici tolik autobusů na tak dlouhou dobu. Takže to vyhraje nějaký podnikavec za cenu třeba 500 korun za kilometr a začne shánět další dopravce, kteří to pro něj pojedou. I když jim nabídne 200 korun za kilometrů, pořád na tom i ten druhý dopravce vydělá.
Pokud z těch 30 autobusů bude mít 25 autobusů ČD bus, zbylých pět hravě dodá místní ČSAD za normální cenu.
A o tom to je.
Dobrý den, řešením by bylo tu NAD rozdělit například na osobní vlaky a rychlíky. Těch 15+15 vozidel by dal kdekdo. Je to opravdu o tom, že to České Dráhy samy nastavily takto špatně, ale vyhovovalo jim to,
Škoda že ČD nechce rozvíjet celkový byznys autobusové dopravě z kupovat další firem snažit dostat do veřejné dopravy když straci železniční zakázky.. za mně je to cesta jak udržet celkový zisk ČD aby se to nemuselo dodávat z daní
Jenže i ta autobusová doprava je dotovaná z daní. To si moc nepomůžete.
To jsou aspoň dotace z přidánou hodnotou nějaké služba lidem než na tu máš peníze jak je to u pošty
Nerad odporuji doprovodnému obrázku ale ty autobusy nevypadají jako v LEO express barvách…
LE je typ vozu.. nikoliv leoexpress
Tak tady je svět ještě v pořádku…
Co tak místo odporování raději napsat do Googlu „Crossway LE“ a zjistit, že je to zkatka z Low Entry?
Bohatě by stačilo, kdyby se naučil dočíst text až do konce a pochopit jeho význam v kontextu. Ale to po některých člověk chce moc.
Zajímalo by mne, proč se při NAD nenasazují Kloubové autobusy u linek s větší obsazeností.
Protože se musí otáčet všude možně, projet po malých uličkách atd. To by kloubové nezvládly
Vždyť to tam píšou, četl jste to vůbec? A proč Kloubové s velkým K?
Nasazují. Při výlukách, kde NAD svého času zajištoval DPP, třeba Hostivice – Ruzyně – Veleslavín jezdily kloubové SORky. Zase jde o to, kolik najdete dopravců, kteří mají volné kloubové autobusy? Většina kloubových autobusů jezdí v závazkové dopravě. Soukromníkovi s 5-10 autobusy pro různé ad hoc přepravy se nevyplatí držet kloubový autobus.
Pokud potřebují ČD například za rok 5 týdnů 8 klubových autobusů od března a 4 týdny 4 kloubové autobusy od konce září, tak je výhodnější si je najmout i s řidičem od dopravního podniku. Kloubové autobusy jsou drahé.
Např. DPMB jezdil NAD Brno – Sokolnice – Křenovice s klouby loni.
V minulosti si v okolí Prahy najímali v okolí Prahy i Brna (oboje jsem osobně zažil) na hlavních příměstských linkách kloubové vozy od dopravních podniků. Spíš však jen jako doplněk za ty nejvytíženější linky. Stává se to ještě tu a tam?
Pokud vím, standardně se v požadavcích na náhradní autobusovou dopravu klouby nevyskytují, protože je skoro nikdo nemá, a kdo je má, ten je potřebuje sám pro sebe. V případě nějaké mimořádnosti se v provozu samozřejmě může objevit cokoliv.
Taky tomu moc nerozumim. Pro PLANOVANE vyluky typu Podebrady – Chlumec by to mohlo usetrit nekolik ridicu. A o ty jde zejmena.
Samozrejme, ze pro vyluky pri nepravidelnostech kloubak vhodny neni, to je jasne.
Tak znova. Výluky plánují a organizují ČD. Ty opravdu nemají potřebu ušetřit několik řidičů. Kde sehnat řidiče, je starost dopravce.
Kloubové autobusy sice mají větší kapacitu, ale problém začíná ve chvíli, kdy s nimi potřebujete otáčet se někde u nádraží a couvat s nimi. Ne všude jsou na to vhodné podmínky, ne každý s tím umí zacouvat.
Kloubáky jsou obvykle městské vozy. Zvládnou jet po dálnici 100 km/h tak, jako linkové autobusy?
Když jsem se jel podívat na Říp, byla na mé cestě v úseku Roudnice – Vražkov NAD. A první kilometr jsem získal respekt ke klidu řidiče, protože moc místa navíc v Roudnici pro autobus nebylo (a jeli jsme načas). Myslím že kloubák by téměř jisté o něco šmrncnul. Stejně tak se mají vždy použít 2patráky. Ale v článku je to jasně napsané, stačí umět číst.
Nedají (překlad mají – pozn. překladatele)
ČD Bus je fajn a je dobře, že se rozšiřuje. Na výlukách je to alespoň částečná jistota nějaké kvality pro cestující a i řidiči jsou například s platem spokojeni. Prý platí velice dobře na to, aby si je udrželi.
ČD-Bus je jeden velký tunel. Záměrné předražování zakázek, vylučování cenově výhodnějších nabídek bez udání důvodů, dvojí metr, kde se nadržuje velkým firmám a poté co se zakázka odjede tímto externím dopravcem si ČD-Bus dá svou marži za nic a to vyfakturuje Českým Drahám přičemž díky tomu že jde o dceřinku nemusí se dělat VŘ. Proto si tady kupují desítky nových autobusů ale jsou totálně neschopní si třeba sami zajistit mimořádnosti. Nedávno se řešila kauza ovlivňování a předražování u Buslinu a teď to zvládají dělat sami.
Vláčkaři už hází minusy. Kdo s ČD-Busem přišel do styku moc dobře zná realitu.
Kvikot zhrzených autobusáků s rezavýma Karosama se tak hezky poslouchá.
Dost pochybuju, že si tu realitu vykládáte správně. 😄
Pokud má ČD Bus autobusy umístěné na 3 místech v republice a má je navíc rozstrkané po výlukách, tak stěží zajistí mimořádnosti. Těžko budou držet 4 řidiče v práci, kdyby se něco stalo. A když se mimořádnost stane u Ústí nad Labem nebo u Ostravy, tak než by sehnali v Plzni nebo v Hradci nebo ve Vyškově řidiče a ten dojel na místo mimořádnosti, uplynou tak 3 hodiny. Na mimořádnosti se musí nasadit cokoliv z okolí, co má kola a má to kdo řídit. Na druhou stranu, na plánované výluky.je lepší, když si železniční dopravce umí NAD pokrýt sám.
ČD Bus opravdu nemá autobusy na třech místech v republice 😉 Provozoven je pět (Vyškov Blansko Brno Plzeň Hradec), ale ty autobusy jsou od toho, aby jezdily výluky a ne aby stály někde na provozovně. Takže každá jedna provozovna má svoje autobusy třeba na dvou třech čtyřech výlukách, ale možnost jejich nasazení nad plán je omezena tím, že ty autobusy tam mají nějakou svoji práci a řidiči musí dodržovat povinný odpočinek.
Boskovice, Blansko ne.
ČD Bus tu není od toho, aby primárně zajišťoval mimoradnosti. Když se něco objeví v oblasti, kde ČD Bus aktuálně jezdí, samozřejmě to odjede, třeba včera nahrazoval IC z Chebu až do Pňovan kvůli poruše trakčního vedení. Krátkodobou mimořádnost mnohem rychleji a levněji zajistí nějaké místní ČSAD nebo DP.
Tak ať zveřejnění kolik si čd bus účtuje za km výluky…. nebudem se stačit divit….je to dobře vymyšlený tunel
No…jen za loňský rok si u výluk s nárokem účtovali víc jak 1 miliardu!!! Takže se nedivím, že chtějí expandovat…
Na každé vyluce je to jinak, protože každá výluka je jiná. Ale rozhodně je to dvouciferné číslo.
A ty, milý Mirečku, použij mozeček, a zamysli se nad tím, kdo by tady měl prospěch z předražování zakázek, když majitelem ČD Busu jsou zas jen České dráhy, takže firma za tu náhradní dopravu platí sama sobě.
Nooo, tak u nárokovatelných výluk (viz zákon) to dostanou ze státního rozpočtu, k tomu je také docela zajímavá provozní režie cca 6%…
Výluky vesměs dopravcům proplácí Spržel.
A jenom pokud to jde přes RegioJet (náhradka za žlutý vlak) a pokud se Jančura osobně nudí, tak do toho ryje a nezafunguje jako průtokáč Spržel – bus dopravce. 😀
Musím říci, že je velmi úlevné vidět při výuce před nádražím autobusy ČD Bus s klimatizací místo rozhrkaných v krajské dopravě rozhrkaných SORek s dírami v sedadlech. Když byly takové vozy narvané lidmi na doraz i na stojáka, velmi špatně se mi dýchalo. Obzvlášť když šlo i velké horko od hlučícího motoru. Pro mě je ČD Bus plus. Zažil jsem na výlukách z Prahy do Kolína městské vozy SOR (tentokrát udržované) pražského Dopravního podniku. Není to příjemné svezení. A člověk se kvůli zkušenosti s téměř vraky často NAD raději vyhýbal.
trať 174 a ABAS, to byly chuťovky ty busy. Fuj
S Abasem mám taky zkušenosti jako řidič… Za mě nebrat
František lukeš z flixbusu. Podepiš se. Nestyď se. Kolegové na tebe také rádi vzpomínají. V uvozovkách.
Povinnost klimatizací na výlukách je už nějakou dobu a neplní to zase jen ČD-Bus který koupil autobusy z Vyškova
.
Projevujete se tu jak nějakej vekslák, docela hnus to číst.
Asi vás ta ztráta přepálených zakázek pro ČD musí hodně bolet… Upřímně vám to přeju…
Fňukat umíš dobře, ale měl bys vědět, že klimu nemají jen starší kousky. Ty novější jí samozřejmě mají a používají.
Ale koho pane tohle zajímá? Chtějí po dopravcích klimatizaci a sami ji nemají. Koho zajímá, že už ji kupují? Tomu dopravci taky neřeknou, že ji mít nemusí a na nové autobusy už si ji pořídí.
Mám trošku jinou zkušenost s náhradní autobusovou dopravou dopravou o první červencové sobotě mezi Lovosicemi a Litoměřicemi. Jméno dopravce si nepamatuji. Sorky v barvách někdejší Veolie Transport a zbytky jejich loga ano. Tyhle vozy opravdu neměli klimatizaci. U našeho vozů se nějaký čas nedařilo zavřít dveře. Kovové části interiéru byly na několika místech viditelně rezavé. Semtam potrhané sedadlo. Bylo horko od motoru. Nepomohlo dýchání ani to, že všech 5 autobusů bylo narváno až po střechu (skupiny co jeli na tábory vzorně namáčknutí stály). V Litoměřicích se všichni co přijeli náhradní autobusovou dopravou se nedostali do jediné přistavené Regionovi. Po této… Číst vice »
Konečně člověk na výluce nenastoupí do vylítané Karosy… Ještě do dneška si pamatuji, kdy jsem v Covidu jezdíl ve vylítané karose nějakých 20h denně za luxusních 120 Kč v čistém na hodinu :-/
Kdo vás k tomu nutil?
Kdo vlastně platí NAD? jak to je mezi SŽ a dopravci? Toto jsem nikdy nechápal, když se vlak někde odstaví a pokračuje 6x bus , To nemůže být vůbec levné, neojede se sice vlak, fíra si pauzu nebo jede zpět, neplatí se použití dráhy, ale ty busy stále musí být dražší…
NAD platí dopravce, tedy ČD a podobně.
Jsou podmínky, kdy to lze přetaktovat Sprželi
Už si nějakou dobu říkám, že by bylo super, kdyby tyto autobusy využily jako navazující spoje do destinací kam vlak nedosáhne. Mohlo by to ve Vrchlabí navazovat obousměrně přímo u nádraží a jet do Špindlerova mlýna. Obdobně do Pece pod Sněžkou, ale i jinam, kde nevede vlak přímo do časté finální destinace. Člověk by si pak koupil jízdenku až na konec s ČD a nemusel by se bát zda mu vyjde přestup, pokud vůbec mnohde nějaký rozumný přestup je možný.
Vždyť už do těch míst autobusy jezdí…
Ale při výlukách se občas obsluhují obce, které jsou vlakem nedostupné.
Smysl by to dávalo, třeba i do míst kam sice vlaky jezdí, ale nejsou konkurenceschopné. Mohli by jezdit třeba trasy jako Praha -Liberec, a prodávat jednu jízdenku na jakoukoliv trasu s přestupem vlak – bus, třeba se zastávkou rovnou na hlaváku jako Airport Express. To by mohlo mít úspěch jako komerční spoj, právě díky garanci přestupu, když je cesta na jednu jízdenku.
Bude další krok ten, že CD začne busy nahrazovat. málo využité motoraky na lokálkách? Smysl by to možná mělo
To je na rozhodnutí objednavatele, chce vlak – dopravce dodá vlak. Chce autobus – dopravce dodá autobus. Spíš se nabízí otázka, jestli ČD budou i nadále směřovat ČD bus na NAD, nebo jestli se budou ucházet i o běžné krajské smlouvy.
Myslel jsem spis to s čím jsem se před lety setkal v Rakousku, v době kdy byly větší přepravní nároky jel vlak a mimo ni ,( všední den dopoledne nebo pozdě večer ) jel bus. U nás by v té době nejspíš nejelo nic.
Ale jo, já to chápu, jen se snažím říct, že o tomto nerozhoduje dopravce, ale jeho zákazník – krajský úřad.
Pod stejným číslem linky atd.?
Ne, nikdo přece nechce 8-10x nižší pořizovací náklady na sedačku, nižší náklady na provoz, klimatizaci a nebo nechodit někam do polí.
nechce. máme tam koleje, MUSÍ jezdit vlak. 😀
Ano taky by to mohlo být, jenže v dnešní době IDS je vlastně jedno kdo to jezdí, objednavatel (kraj/ stát ve státě) poptá, a může objednat u toho kdo slušně nabídne
Cíl je 150 vozidel NAD. To není nic dobrá vizitka SŽ.
150 autobusov na celu republiku mi zase az tak moc nepripada…
Tak na trase R11 je nějaká výluka celoročně. Proto základna ve Veselí nad Lužnicí. To vypadá dobře.
Je tam křižovatka tratí do Velenic, Jindřichova Hradce a zastávka na koridoru. Do Velenic by se měla dělat elektrizace a do a Českych Budějovic koridor.
Základna ve Veselí bude v první řadě proto, že se tam cestou nejmenšího odporu povedlo najít a zajistit nějaké zázemí 😉 Ono je v principu úplně jedno, kde je kancelář vedení provozovny, když autobusy stejně jezdí někde úplně jinde.
Na jedné velké výluce na hlavní trati s provozem osobních vlaků a rychlíků běžně jezdí 20 – 30 autobusů. Umím si představit, že by se autobusů náhradní dopravy uživilo i víc než 150.
Jelikož na naši dobrou s(z)právu je každoročně spoleh se spoustou výluk, má tato část byznysu ČD bohužel velkou budoucnost. Od začátku určitě myslí i na cyklisty, jak jinak…
Nové autobusy z předchozí dodávky byly vybaveny cyklorámem.
Tak jsem se toho dožil…
Pardon, co je to cykloram?
Tohle:
https://seznam-autobusu.cz/vhdfoto/30497?searchParameters%5BcarId%5D=117556&searchOrder=date&listUrl=https%3A%2F%2Fseznam-autobusu.cz%2Fvuz%2F117556#photo
Že by nosič jízdních kol na zádi BUSu? 🙂 🙂
Dost by mě zajímalo, jestli ty autobusy kromě výluk nabízí i na volném trhu.
Když autobus jezdí od rána do noci na výluce, kde je prostor pro jeho nasazení na volném trhu?
A zimě, kdy SŽ často omezuje rozsah výluk, to dělají s vytížeností jak? Předpokládám, že vedle plánování údržby také omezují externí objednávky, nebo i tak jim přebývají volné autobusy?
Od půlky prosince do konce února bývá výluk celkem málo, což zase dává prostor pro to, aby se autobusy dostaly na dílnu a a aby se na nich opravily různé drobnosti, na které přes rok nebyl čas, a které nemají vliv na funkci. Typicky opravy laku a karoserie. A řidiči si zase mohou vybrat loňskou dovolenou.
Podle rozhovoru omezeně ano, zejména v zimním období, přes sezonu ne.
Vcelku by mne zajímalo, jak to ČD vychází cenově? Pokud jsou v regionu výluky, tak jsou zakázky, pokud nejsou, tak firma stejně platí leasing nebo odpisy. Při výlukách v jiném regionu pak zřejmě i ubytování řidičů a další věci.
Ubytování řidičů kvůli NAD je naprosto běžná věc u firem jezdících vyluky
Autobusoví dopravci se obvykle můžou kvůli NAD přetrhnout, protože tolik peněz za ujetý km jim nikdo nedá. Prostě umění rozdávat druhým z krajského a státního se v soukromém sektoru stále ještě cení…
No nevím, když byly výluky u nás na koridoru v roce 2021, tak se všichni přetrhli natolik, že jezdil slepenec dopravců z celé republiky, včetně různých garážistů a autobusu nějakého fotbalového klubu z Litoměřicka. A k tomu se v tisku a v tlači psalo, že je složité to zajistit…
To jistě ano. Ale na druhou stranu řada autobusových dopravců měla ještě nedávno vedení s mafiánskými praktikami. Těch kauz byla celá řada. A trh to nevyřešil. A tak některé kraje a potom i stát si pořídili svoje autobusové dopravce, aby se možnost „vydírání“ snížila.
Trh to částečně vyřešil tím, že se pro zakázky v krajských závazcích zavedly v některých regionech přísné kvalitativní požadavky (Plzeňský kraj, Jihomoravský kraj, Středočeský kraj, Moravskoslezský kraj). V některých jiných krajích je to mnohem slabší. Pro NAD tohle využít plně nešli a ČD Bus je dobré řešení.
A na to jste přišel kde? Sbírka šotolegend a šotobájí? 😉
Pár sazbiček za kilometr uniklo na veřejnost a něco málo od známých ve službách národního dopravce, kteří náhradní autobusovou dopravou řešili…
Jo? A nepletete se v souvislostech? Jako JPP není zdroj. To jsou tlachy.
Pokud v regionu nejsou výluky, autobusy jezdí v jiném regionu. Ubytování řidičů je zajištěno vždy, protože řidiči bydlí všude možně po celé republice, takže na každé výluce je pár lidí místních a hodně přespolních.
Ale to je běžné i u jiných firem.