ČD a ZSSK chtějí jezdit s pendolinem do Košic dvakrát denně

Pendolino na Slovensku. Foto: České dráhyPendolino na Slovensku. Foto: České dráhy

České dráhy a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) chtějí od nového jízdního řádu začít jezdit pendolinem mezi Prahou a Košicemi dvakrát

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

no, osobně bych ty vlaky raději viděl na tratích v rámci ČR… třeba na frekvenci na plzeňském ramenu si ČD snad ani nemohou stěžovat…

Haha

Ono by v klopidlech byla ideální celá Ex6_Cheb, v úseku Praha – Plzeň ve špičce dvojmo. I by to na počty souprav akorát vyšlo (6+1 záloha). 🙁

železničář v důchodu

TGo nepohodlí v českých „pendolínech“ si klidně odpustím – raději klasické soupravy s pohodlnějšími vozy, když cestovní doba se stejně v praxi liší jen minimálně.

Jiri

Pendolina by mely jezdit kde se vyuzije jejich rychlost tzn Varšava nebo Berlin ne do Kosic kde se jede 120km/h ale tak jelikoz jsme absurdistan tak co cekat taky ze…

Juraj

Na Berlín to má nedostatočnú kapacitu, to sa vie od samého začiatku. A znamenalo by to teda stiahnuť pendolina z Ostravy, pretože nedá vyjazdiť Ex1 aj Ex5 naraz.
Varšava by bola podobná anomália ako Košice, akurát menší potenciál cestujúcich. Takže akokoľvek je toto nesystémová vec, z obchodného hľadiska zmysel dáva.

Radek Janata

Na Varšavě by se to vytížilo. Přeshraniční úsek je sice slabší než u Slovenska, ale polská poptávka Katowice-Warszawa to vynahradí.

železničář v důchodu

Aby to tam naopak nebylo málo – jako v Německu …

V.N.

Původní vize proč se pendolina pořizovala byla ta , že budou jezdit na trase Berlin-Praha-Wien. I proto se pořizovala vozidla s naklápěcími skříněmi , které bylo možno využít mezi Třebovou a Brnem a mezi Prahou a Kralupy. Z vize sešlo , skutečnost je jiná a tak se hledají jiné možnosti a alternativy.

Jiri

No ja jen ze neznam zadnou jinou zeleznici ktera by si poridila rychlovlaky na cestovní rychlost 120-160km/h urcite by se nejaky priklad nasel ale to tak odpovida te ceske absurdni mentalite kdy se ve 21. stoleti „modernizuji“ nektere trate na rychlosti nekdy i pod 100km/h

Jarek

Pendolíno ale není žádný rychlovlak, ale rychlíková jednotka s možností naklápění.

Které by mohlo určitě využít i na Slovensku, třeba v úseku Mosty-Žilina nebo Žilina-Vrútky, tam je nový svršek, otázka je do jaké míry ZSSK naklápění podporují.

susmaz

Proč by to jako neměl být rychlovlak? Pendolina jsou na rychlost 230km/h s tím, a měli by být schopny zajet 258km/h.

Tronda

258 km/h v žádném případě nesmí v běžném provozu s cestujícími.

susmaz

Ono by možná ani nebylo třeba tolik aby to šlo i s těmi cestujícími. Vozové skříně, které má Pendolino se používali na vlaky s rychlosti 250km/h, takže dejme tomu nějaká ta technická modernizace v podobě výměny podvozků, softwaru atd.

Jackub

Svatá prostoto! A navíc k čemu, když nikde kolem taková rychlost není povolená? A než bude, budou Pendolina v důchodu. Navíc nemluvě o finanční náročnosti této akce (pochybuji, že by vůbec byla proveditelná) a následné drahé údržby.

khunas

No ale pendolina se pořizovala na cestování rychlostí 200 Km/h. Od jejich obědnání, ale nebyly vlády schopné takovou trať modernizovat nebo postavit. A nezáleží vůbec na tom kam ty vlaky jezdí.

Tronda

Ale to je problém dopravce, že si pořídil pro komerční vlaky (protože tak to bylo při nákupu prezentováno a schování pendolina pod dotační deštník do Chebu a Košic přišlo na řadu až později) vozidla, která nevyužije.

Radek Janata

Vy asi nevíte, v jaké době byla Pendolína kupována. Tehdy se o žádné vůli dopravce nedalo hovořit.

ČD byly tehdy státní podnik, o tom nákupu rozhodovala vláda, byla to politická akce, včetně takových „detailů“, jako který kámoš to v licenci vyrobí (on nakonec nevyrobil ani kolo, ale cca 1 miliarda zmizela).

Další věc je koncepce rekonstrukcí tratí. Tehdy opravdu nidko nevěděl, že se potáhnou tak dlouho a že za 20 let tu ještě nebude ani 1 km s vmax > 160 km/h.

Railanalytik

Tedy byl to nesmyslný nákup od prvního okamžiku

Railanalytik

Je třeba se zeptat tehdejšího GR Petra Kousala jak to měl promyšlené – pokud vůbec 🙁

železničář v důchodu

Petr Kousal za to nemůže – jak správně napsal „Radek Janata“, byla to politická akce a Kousal byl jen jejím vykonavatelem: kdyby to neudělal on, udělal by to někdo jiný, na jménu nezáleží.

Filip

V Bosně koupili španělské rychlovlaky Talgo, jsou rádi, že díky trati jedou sotva 50 km/h.

Arnošt

Je to logické řešení. Zavedení jednoho ranního a jednoho odpoledního spoje jak z Prahy tak z Košic. Především Slovákům nejspíš současné polohy 241/240 moc nevyhovují, ty časy jsou spíš pro čechy. Ten druhý pár Slovákům spíš vyhovovat. A za druhé,jednotka Pendolino stejně mezi těmito spoji stojí v Bohumíně, tak si jen udělá mezitím výlet do Košic. Jak známo, souprava, která stojí, nevydělává.

Tronda

Ráno jedou z Košic do Prahy již dva vlaky RJ, takže spojení, které Slovákům vyhovuje již existuje.

D.S.

Alespoň bude alternativa pro ty, kterým služby RJ nevyhovují.

noerf

D.S.: Při průměrném obsazení pendolina na Sloavnsku cca 30 lidmi (statistika slovenského MD) je nepravděpodobné, že by slovenské MD vyhazovalo další peníze. Notabene, když ráno jede kromě Regiojetu jede i Leo express.

Tronda

Máte pravdu na LE jsem zapoměl:-)

Tronda

Tak hlavně, že nebude přeplněný koridor.
Už se také těšíme na alternativu do Plzně a Budějovic, pro ty kterým nevyhovují ČD.

D.S.

Ten vlak stejně už na většině našeho území jezdí denně, takže argument s kapacitou koridoru není na místě.
Těšit se můžete, ale myslím si, že se jen tak nedočkáte. RJ bude mít co dělat, aby zvládl pokrýt dotovanou linku R8. Být vámi, tak bych se spíše obával, aby vám nezrušil některé spoje, které v současnosti provozuje.

Tronda

Nevyjede, nevydrží do švestek, do vánoc, atd. by nebylo?
PS: Na Slovensku je to taky koridor, sice nezmodernizovaný, ale je a zrovna pod Strečnem bývá celkem tlačenka.

Tronda

Jo a nemáte pravdu, že ten vlak jezdí na našem území denně, pouze v jednom směru, Ex 242 jezdí pouze v sobotu, kdy je v okolí Prahy slabší provoz, v pracovní dny nejezdí.

Radek Janata

Pendolino je ovšem více než o 1h rychlejší.

Ketchup1970

Nevšiml jsem si že by RJ tedy Jednotka RailJet v barväch ÖBB nebo ČD kdykoliv jezdila do Košic. A ano jezdí tam RegioJet tedy RGJ .

Tronda

RJ je obchodní název vlaků dopravce Regiojet v komparaci s Pendolinem, tedy obchodním názvem vlaků dopravce ČD. Nediskutujeme tedy o názvech dopravců, ale jejich obchodních značek, s railjetem přišly ČD mnohem později.

Tom Atom

S rj přišli OBB a to daleko dříve než RegioJet. Na této vzniklé zkratce se pak rozhodl parazitovat Regiojet. Smutné hlavně ale je to, že jim to prošlo… 🙁 Rakušáci měli ale na rozdíl od nás alespoň trochu rozumu a Regiojetu přidělili zkratku RGJ. Ale hold… u nás v tom musí být bordel, že ano… 🙁

Tronda

Ale my jsme v Čechách, doba kdy se musel každý prd řídit libovůlí Vídně už je naštěstí více než 100 let fuč. Takže u nás je to naopak a bohužel ČD (protože ty jsou u nás dopravce railjetů) prošlo parazitování na značce Regiojetu.

Haha

To jsem nevěděl, že RJ má RGJ ( 🙂 ) registrováno v UIC, ÖBB totiž ano…

Dominik

Pro pana Trondu, první s označením RJ přišli ČD pro Railjety (jelikož to je obchodní značka i v Rakousku), v té době jezdil RegioJet jako klasická IC či EC, jenže pak začal Jančura brečet, jak on od začátku chtěl RJ pro své vlaky (zajímavé, že s tím přišel po nákupu Railjetů u ČD), tak mu ČD ustoupily a ustanovilo se RJ RegioJet, rj Railjet. Takže zde skutečně začal parazitovat Jančura.

železničář v důchodu

Pokud si správně vzpomínám, Rakušané používají symbolu „rj“ (malými písmeny) pro vlaky typu „Railjet“ hned od počátku provozu – ten konflikt se shodnou zkratkou psanou velkými písmeny vznikl jen v ČR. Ale mohu se mýlit …

Ketchup1970

Prostě za Hohenau už nikdo jiný nepoužívá na kolejich zkratku RJ psáno jakkoli , jenom Österreichische Bundesbahn. Tam je svět v pořádku.

Ketchup1970

Proč tedy několik let byla dostatečná forma označení IC? A pokud bude jezdit pendolino hypoteticky do Vidně bude i v síti OBB oznacen vlak jako RJ? A co na to rakouská strana? „RJ“ je mladší než RJ (OBB/CD) a psaní ve formě „rj“ to nezachraní . Pamatuji si na pana Němce bratra ministra z řad ODS, kterak si zeragistroval u našeho úŕadu značky jako toyota a td. Bylo to využití nějaké situace v právním systému státu, ale nebylo to cajk. Prostě tak to u mne bude, levoboček bude levobočkem, i kdyby ho císař pän legitimizoval.

Tronda

A já si zase pamatuji, jak před deseti lety, když ČD vyrukovali s Najbrtem kolovali fotky tehdy již léta používaného korporátního nátěru argentinských železnic, který byl úplně stejný, jako schéma, kterým ČD začali natírat své vozy. Takže je to takové, jako když zloděj křičí chyťte zloděje.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Jo, to je vždycky dilema, člověk přijde na na libovolný český nádraží a tam modro-bílej vlak… člověk musí složitě kontrolovat jestli je to vlak ČD nebo argentiskej vlak… A co v Argentině, jak k tomu přišli když jejich dopravce používal to schéma dřív a teď jsou nucený si kontrolovat čí vlak to vlastně je… A co teprv chudáci pasažéři KLM, jejich dopravce používal to schéma první, a teď si musej zkontrolovat jestli nastupujou do modro-bílýho letadla nebo do modro-bílýho vlaku. Kdežto lidi, kteří si pletou RegioJet vs. Railjet nebo RegioJet vs. Regionova tak ty jsem nikdy nepotkal, neviděl ani o… Číst vice »

Ketchup1970

Nemluvě i o tom, že je to spíš problém studia Najbrt než ČD, ale když jí (žlutou) miluješ nemáš co řešit…

Railanalytik

V kombinaci se slevami pro studenty je asi snaha snižovat ztrátu z Pendolin, zejména pokud to Slovensku pojede pod závazkem – chytrý tah ze strany CD.
Pokud by to mohlo jet alespoň 160, pak by to bylo super!

Tronda

Ztrátu z pendolin? Přece se nám tlouklou do hlavy, že pendolina jsou zisková.
Pod závazkem – pořád jsme u toho, že to je zatím pouze něčí zbožné přání, Slovenské ministerstvo dopravy dlouhodobě nemá zájem dotovat dopravu přímých vlaků v relaci ČR-Košice a chce je spíše omezovat, s tím, že doprava je v daném úseku (z hranice do Žiliny/dál za Žilinu zajištěna) zajištěna jinými vlaky.
Na 160 v této části Slovenska těžko, je tam akorát krátký úsek na 140 z Krásna před Žilinu, jinak max 120.

Railanalytik

Pohádku o tiskových Pendolinech jsem slyšel také, ale znáte to pohádky 😜

roman

Nepoužitelné lístek Žilina-Český Těšín mně stojí víc jak lístek z Ostravy do Prahy

Vbb

Váš boj. Já jezdím na hranice na KMB a z hranic do Žiliny na mezinárodní jízdenku, jejíž cena je stejná jako slovenská vnitro, tuším 2 a kousek eura.

Boro

Raději ať vrátí excelsiora nebo to pendolino v jeho čase, když už se tam s tím chtějí cpát.

Radek Janata

Pendolíno je denní vlak, tudíž se na trasu Excelsiora nehodí.

Odpadlik

Jak teď vypadá ten úsek Žilina-Košice? Pořád max 120km/h? Na je Pendolina škoda ne? Ani klopit tam nemůže…

D.S.

Také by mě zajímalo, jak to aktuálně vypadá s rekonstrukcí této trati. Měl jsem za to, že se plánovala již před 20 lety, ale zatím se tam moc nezměnilo. Je nějaký aktuální harmonogram?

Romino

Aktuálny program je „veškerý žádný 😀. Od Žiliny na Košice sa nič nedeje, už sa mala začať rekonštrukcia pri Liptovskom Mikuláši na L. Hradok komplet prekladá trate a nová stanica LM, trat mal byt prelozena do novej stopy vedľa diaľnice, ale mesto to tam zavetovalo, nejaký problém s prístupovou cestou a kto ju zaplatí. Takže je ticho. No a ďalší úsek , ktorý sa už mal začať robiť, tento rok je Poprad-Svit-Lučivná zast., kde je rovina a už dávno to mohli mať, ale zasekla sa súťaž, takže tiež nič. Takže úsek Košice – Žilina je síce „romantishe strasse“, ale rýchlostne… Číst vice »

Roman Svačina

Pendolino jako marketingový tah… Klasika s jídelním vozem a lehatkovym vozem (ano i přes den) by byla dle mého lepší volba.

Petr

Pendolino ma jidelak, a uprimne,kolik cestujicich by si bylo ochotno priplatit za luzkovy vuz pres den?Zbytecny vagon k souprave, pendolino je na tyto dalkove trasy ideal, klasicke soupravy se hodi spis na klasku Praha-Ostrava(Navsi atd)

Radek Janata

Ten lehátkový vůz by tam mohl jezdit bez příplatku (a bez průvodce a bez služeb). Ostatně mě ty „služby“ v lehátkových vozech nikdy moc užitečné nepřišly.

V.N.

Škoda , že nějaký vizionář nepřišel s nějakým nápadem , jak spací vozy neposunout o level výše. Například takový nevěstinec by mohla být trefa do černého :-)..

Rossec

konfigurace 2+1 a sklápěcí sedačky je super.

Railanalytik

Souhlas, jenže hromada šotoušů vůbec neřeší ekonomiku 🤯

V.N.

No. nevím…já jsem vždycky oceňoval na železnici velký prostor kolem sebe a velká okna , kterými se dobře dalo koukat ven. Pendolino nenabízí ani jedno , ani druhé. Já osobně se mu snažím vyhnout…

Bobík

Ono ani Regio ani Leo tramvaj nejazdia nejako extra plní, koľkokrát sledujem nočné a denné vlaky a je to porovnateľné s talianskym pantografom.
Škoda tej cenovej regulácie miestenok.

Juraj

Niekedy možno, ale víkendové špičky sú naopak úplne beznádejné.
LE/RJ v štvrtok/piatok z Prahy na Slovensko je občas nutné rezervovať týždne dopredu, hlavne vo vyšších triedach (LE premium bežne 20 a viac dní) a nedeľný SC 240 je tiež bez šance mnoho dní dopredu. Samozrejme to umocňuje obsadenosť v úseku Praha-Olomouc/Ostrava, ale už zo Žiliny sú mnohé nedeľné špičkové vlaky plné.

Kylchap

Autor – značka JS

Ondra

Za víc než dva roky se mnohé změnilo…

Railanalytik

Nepřibyli, ale je šance, že náklady zaplatí stát 🙂