ČD a ZSSK chtějí jezdit s pendolinem do Košic dvakrát denně
Pendolino na Slovensku. Foto: České dráhy
České dráhy a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) chtějí od nového jízdního řádu začít jezdit pendolinem mezi Prahou a Košicemi dvakrát
no, osobně bych ty vlaky raději viděl na tratích v rámci ČR… třeba na frekvenci na plzeňském ramenu si ČD snad ani nemohou stěžovat…
Ono by v klopidlech byla ideální celá Ex6_Cheb, v úseku Praha – Plzeň ve špičce dvojmo. I by to na počty souprav akorát vyšlo (6+1 záloha). 🙁
TGo nepohodlí v českých „pendolínech“ si klidně odpustím – raději klasické soupravy s pohodlnějšími vozy, když cestovní doba se stejně v praxi liší jen minimálně.
Pendolina by mely jezdit kde se vyuzije jejich rychlost tzn Varšava nebo Berlin ne do Kosic kde se jede 120km/h ale tak jelikoz jsme absurdistan tak co cekat taky ze…
Na Berlín to má nedostatočnú kapacitu, to sa vie od samého začiatku. A znamenalo by to teda stiahnuť pendolina z Ostravy, pretože nedá vyjazdiť Ex1 aj Ex5 naraz.
Varšava by bola podobná anomália ako Košice, akurát menší potenciál cestujúcich. Takže akokoľvek je toto nesystémová vec, z obchodného hľadiska zmysel dáva.
Na Varšavě by se to vytížilo. Přeshraniční úsek je sice slabší než u Slovenska, ale polská poptávka Katowice-Warszawa to vynahradí.
Aby to tam naopak nebylo málo – jako v Německu …
Původní vize proč se pendolina pořizovala byla ta , že budou jezdit na trase Berlin-Praha-Wien. I proto se pořizovala vozidla s naklápěcími skříněmi , které bylo možno využít mezi Třebovou a Brnem a mezi Prahou a Kralupy. Z vize sešlo , skutečnost je jiná a tak se hledají jiné možnosti a alternativy.
No ja jen ze neznam zadnou jinou zeleznici ktera by si poridila rychlovlaky na cestovní rychlost 120-160km/h urcite by se nejaky priklad nasel ale to tak odpovida te ceske absurdni mentalite kdy se ve 21. stoleti „modernizuji“ nektere trate na rychlosti nekdy i pod 100km/h
Pendolíno ale není žádný rychlovlak, ale rychlíková jednotka s možností naklápění.
Které by mohlo určitě využít i na Slovensku, třeba v úseku Mosty-Žilina nebo Žilina-Vrútky, tam je nový svršek, otázka je do jaké míry ZSSK naklápění podporují.
Proč by to jako neměl být rychlovlak? Pendolina jsou na rychlost 230km/h s tím, a měli by být schopny zajet 258km/h.
258 km/h v žádném případě nesmí v běžném provozu s cestujícími.
Ono by možná ani nebylo třeba tolik aby to šlo i s těmi cestujícími. Vozové skříně, které má Pendolino se používali na vlaky s rychlosti 250km/h, takže dejme tomu nějaká ta technická modernizace v podobě výměny podvozků, softwaru atd.
Svatá prostoto! A navíc k čemu, když nikde kolem taková rychlost není povolená? A než bude, budou Pendolina v důchodu. Navíc nemluvě o finanční náročnosti této akce (pochybuji, že by vůbec byla proveditelná) a následné drahé údržby.
No ale pendolina se pořizovala na cestování rychlostí 200 Km/h. Od jejich obědnání, ale nebyly vlády schopné takovou trať modernizovat nebo postavit. A nezáleží vůbec na tom kam ty vlaky jezdí.
Ale to je problém dopravce, že si pořídil pro komerční vlaky (protože tak to bylo při nákupu prezentováno a schování pendolina pod dotační deštník do Chebu a Košic přišlo na řadu až později) vozidla, která nevyužije.
Vy asi nevíte, v jaké době byla Pendolína kupována. Tehdy se o žádné vůli dopravce nedalo hovořit.
ČD byly tehdy státní podnik, o tom nákupu rozhodovala vláda, byla to politická akce, včetně takových „detailů“, jako který kámoš to v licenci vyrobí (on nakonec nevyrobil ani kolo, ale cca 1 miliarda zmizela).
Další věc je koncepce rekonstrukcí tratí. Tehdy opravdu nidko nevěděl, že se potáhnou tak dlouho a že za 20 let tu ještě nebude ani 1 km s vmax > 160 km/h.
Tedy byl to nesmyslný nákup od prvního okamžiku
Je třeba se zeptat tehdejšího GR Petra Kousala jak to měl promyšlené – pokud vůbec 🙁
Petr Kousal za to nemůže – jak správně napsal „Radek Janata“, byla to politická akce a Kousal byl jen jejím vykonavatelem: kdyby to neudělal on, udělal by to někdo jiný, na jménu nezáleží.
V Bosně koupili španělské rychlovlaky Talgo, jsou rádi, že díky trati jedou sotva 50 km/h.
Je to logické řešení. Zavedení jednoho ranního a jednoho odpoledního spoje jak z Prahy tak z Košic. Především Slovákům nejspíš současné polohy 241/240 moc nevyhovují, ty časy jsou spíš pro čechy. Ten druhý pár Slovákům spíš vyhovovat. A za druhé,jednotka Pendolino stejně mezi těmito spoji stojí v Bohumíně, tak si jen udělá mezitím výlet do Košic. Jak známo, souprava, která stojí, nevydělává.
Ráno jedou z Košic do Prahy již dva vlaky RJ, takže spojení, které Slovákům vyhovuje již existuje.
Alespoň bude alternativa pro ty, kterým služby RJ nevyhovují.
D.S.: Při průměrném obsazení pendolina na Sloavnsku cca 30 lidmi (statistika slovenského MD) je nepravděpodobné, že by slovenské MD vyhazovalo další peníze. Notabene, když ráno jede kromě Regiojetu jede i Leo express.
Máte pravdu na LE jsem zapoměl:-)
Tak hlavně, že nebude přeplněný koridor.
Už se také těšíme na alternativu do Plzně a Budějovic, pro ty kterým nevyhovují ČD.
Ten vlak stejně už na většině našeho území jezdí denně, takže argument s kapacitou koridoru není na místě.
Těšit se můžete, ale myslím si, že se jen tak nedočkáte. RJ bude mít co dělat, aby zvládl pokrýt dotovanou linku R8. Být vámi, tak bych se spíše obával, aby vám nezrušil některé spoje, které v současnosti provozuje.
Nevyjede, nevydrží do švestek, do vánoc, atd. by nebylo?
PS: Na Slovensku je to taky koridor, sice nezmodernizovaný, ale je a zrovna pod Strečnem bývá celkem tlačenka.
Jo a nemáte pravdu, že ten vlak jezdí na našem území denně, pouze v jednom směru, Ex 242 jezdí pouze v sobotu, kdy je v okolí Prahy slabší provoz, v pracovní dny nejezdí.
Pendolino je ovšem více než o 1h rychlejší.
Nevšiml jsem si že by RJ tedy Jednotka RailJet v barväch ÖBB nebo ČD kdykoliv jezdila do Košic. A ano jezdí tam RegioJet tedy RGJ .
RJ je obchodní název vlaků dopravce Regiojet v komparaci s Pendolinem, tedy obchodním názvem vlaků dopravce ČD. Nediskutujeme tedy o názvech dopravců, ale jejich obchodních značek, s railjetem přišly ČD mnohem později.
S rj přišli OBB a to daleko dříve než RegioJet. Na této vzniklé zkratce se pak rozhodl parazitovat Regiojet. Smutné hlavně ale je to, že jim to prošlo… 🙁 Rakušáci měli ale na rozdíl od nás alespoň trochu rozumu a Regiojetu přidělili zkratku RGJ. Ale hold… u nás v tom musí být bordel, že ano… 🙁
Ale my jsme v Čechách, doba kdy se musel každý prd řídit libovůlí Vídně už je naštěstí více než 100 let fuč. Takže u nás je to naopak a bohužel ČD (protože ty jsou u nás dopravce railjetů) prošlo parazitování na značce Regiojetu.
To jsem nevěděl, že RJ má RGJ ( 🙂 ) registrováno v UIC, ÖBB totiž ano…
Pro pana Trondu, první s označením RJ přišli ČD pro Railjety (jelikož to je obchodní značka i v Rakousku), v té době jezdil RegioJet jako klasická IC či EC, jenže pak začal Jančura brečet, jak on od začátku chtěl RJ pro své vlaky (zajímavé, že s tím přišel po nákupu Railjetů u ČD), tak mu ČD ustoupily a ustanovilo se RJ RegioJet, rj Railjet. Takže zde skutečně začal parazitovat Jančura.
Pokud si správně vzpomínám, Rakušané používají symbolu „rj“ (malými písmeny) pro vlaky typu „Railjet“ hned od počátku provozu – ten konflikt se shodnou zkratkou psanou velkými písmeny vznikl jen v ČR. Ale mohu se mýlit …
Prostě za Hohenau už nikdo jiný nepoužívá na kolejich zkratku RJ psáno jakkoli , jenom Österreichische Bundesbahn. Tam je svět v pořádku.
Proč tedy několik let byla dostatečná forma označení IC? A pokud bude jezdit pendolino hypoteticky do Vidně bude i v síti OBB oznacen vlak jako RJ? A co na to rakouská strana? „RJ“ je mladší než RJ (OBB/CD) a psaní ve formě „rj“ to nezachraní . Pamatuji si na pana Němce bratra ministra z řad ODS, kterak si zeragistroval u našeho úŕadu značky jako toyota a td. Bylo to využití nějaké situace v právním systému státu, ale nebylo to cajk. Prostě tak to u mne bude, levoboček bude levobočkem, i kdyby ho císař pän legitimizoval.
A já si zase pamatuji, jak před deseti lety, když ČD vyrukovali s Najbrtem kolovali fotky tehdy již léta používaného korporátního nátěru argentinských železnic, který byl úplně stejný, jako schéma, kterým ČD začali natírat své vozy. Takže je to takové, jako když zloděj křičí chyťte zloděje.
Jo, to je vždycky dilema, člověk přijde na na libovolný český nádraží a tam modro-bílej vlak… člověk musí složitě kontrolovat jestli je to vlak ČD nebo argentiskej vlak… A co v Argentině, jak k tomu přišli když jejich dopravce používal to schéma dřív a teď jsou nucený si kontrolovat čí vlak to vlastně je… A co teprv chudáci pasažéři KLM, jejich dopravce používal to schéma první, a teď si musej zkontrolovat jestli nastupujou do modro-bílýho letadla nebo do modro-bílýho vlaku. Kdežto lidi, kteří si pletou RegioJet vs. Railjet nebo RegioJet vs. Regionova tak ty jsem nikdy nepotkal, neviděl ani o… Číst vice »
Nemluvě i o tom, že je to spíš problém studia Najbrt než ČD, ale když jí (žlutou) miluješ nemáš co řešit…
V kombinaci se slevami pro studenty je asi snaha snižovat ztrátu z Pendolin, zejména pokud to Slovensku pojede pod závazkem – chytrý tah ze strany CD.
Pokud by to mohlo jet alespoň 160, pak by to bylo super!
Ztrátu z pendolin? Přece se nám tlouklou do hlavy, že pendolina jsou zisková.
Pod závazkem – pořád jsme u toho, že to je zatím pouze něčí zbožné přání, Slovenské ministerstvo dopravy dlouhodobě nemá zájem dotovat dopravu přímých vlaků v relaci ČR-Košice a chce je spíše omezovat, s tím, že doprava je v daném úseku (z hranice do Žiliny/dál za Žilinu zajištěna) zajištěna jinými vlaky.
Na 160 v této části Slovenska těžko, je tam akorát krátký úsek na 140 z Krásna před Žilinu, jinak max 120.
Pohádku o tiskových Pendolinech jsem slyšel také, ale znáte to pohádky 😜
Nepoužitelné lístek Žilina-Český Těšín mně stojí víc jak lístek z Ostravy do Prahy
Váš boj. Já jezdím na hranice na KMB a z hranic do Žiliny na mezinárodní jízdenku, jejíž cena je stejná jako slovenská vnitro, tuším 2 a kousek eura.
Raději ať vrátí excelsiora nebo to pendolino v jeho čase, když už se tam s tím chtějí cpát.
Pendolíno je denní vlak, tudíž se na trasu Excelsiora nehodí.
Jak teď vypadá ten úsek Žilina-Košice? Pořád max 120km/h? Na je Pendolina škoda ne? Ani klopit tam nemůže…
Také by mě zajímalo, jak to aktuálně vypadá s rekonstrukcí této trati. Měl jsem za to, že se plánovala již před 20 lety, ale zatím se tam moc nezměnilo. Je nějaký aktuální harmonogram?
Aktuálny program je „veškerý žádný 😀. Od Žiliny na Košice sa nič nedeje, už sa mala začať rekonštrukcia pri Liptovskom Mikuláši na L. Hradok komplet prekladá trate a nová stanica LM, trat mal byt prelozena do novej stopy vedľa diaľnice, ale mesto to tam zavetovalo, nejaký problém s prístupovou cestou a kto ju zaplatí. Takže je ticho. No a ďalší úsek , ktorý sa už mal začať robiť, tento rok je Poprad-Svit-Lučivná zast., kde je rovina a už dávno to mohli mať, ale zasekla sa súťaž, takže tiež nič. Takže úsek Košice – Žilina je síce „romantishe strasse“, ale rýchlostne… Číst vice »
Pendolino jako marketingový tah… Klasika s jídelním vozem a lehatkovym vozem (ano i přes den) by byla dle mého lepší volba.
Pendolino ma jidelak, a uprimne,kolik cestujicich by si bylo ochotno priplatit za luzkovy vuz pres den?Zbytecny vagon k souprave, pendolino je na tyto dalkove trasy ideal, klasicke soupravy se hodi spis na klasku Praha-Ostrava(Navsi atd)
Ten lehátkový vůz by tam mohl jezdit bez příplatku (a bez průvodce a bez služeb). Ostatně mě ty „služby“ v lehátkových vozech nikdy moc užitečné nepřišly.
Škoda , že nějaký vizionář nepřišel s nějakým nápadem , jak spací vozy neposunout o level výše. Například takový nevěstinec by mohla být trefa do černého :-)..
konfigurace 2+1 a sklápěcí sedačky je super.
Souhlas, jenže hromada šotoušů vůbec neřeší ekonomiku 🤯
No. nevím…já jsem vždycky oceňoval na železnici velký prostor kolem sebe a velká okna , kterými se dobře dalo koukat ven. Pendolino nenabízí ani jedno , ani druhé. Já osobně se mu snažím vyhnout…
Takže cestující přibyli?
http://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/dotovane-vlaky-praha-kosice-jezdi-poloprazdne.A170307_152734_eko-doprava_suj
Ono ani Regio ani Leo tramvaj nejazdia nejako extra plní, koľkokrát sledujem nočné a denné vlaky a je to porovnateľné s talianskym pantografom.
Škoda tej cenovej regulácie miestenok.
Niekedy možno, ale víkendové špičky sú naopak úplne beznádejné.
LE/RJ v štvrtok/piatok z Prahy na Slovensko je občas nutné rezervovať týždne dopredu, hlavne vo vyšších triedach (LE premium bežne 20 a viac dní) a nedeľný SC 240 je tiež bez šance mnoho dní dopredu. Samozrejme to umocňuje obsadenosť v úseku Praha-Olomouc/Ostrava, ale už zo Žiliny sú mnohé nedeľné špičkové vlaky plné.
Autor – značka JS
Za víc než dva roky se mnohé změnilo…
Nepřibyli, ale je šance, že náklady zaplatí stát 🙂