Část zaměstnanců letiště v Českých Budějovicích dala výpověď, další ji zvažují
Plocha Jihočeského letiště České Budějovice, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Podle hejtmana Kuby bylo letiště výrazně „přezaměstnané“.
by bylo asi dobré si uvědomit, že není možné mít tolik letišť se všemi službami. Letiště Č.B by mělo být maximálně záložní a spíše pro menší letadla. Stát nemá strategii podpory letišť, z čehož by vyplývalo, že jsou třeba hlavně tři. Praha, Brno, Ostrava.
Provinční letiště jsou v majetku krajů a megalomanie tamních papalášů. Potřeba je jen jedno. PRG. Brno je nesmysl protože Vídeň a Ostrava protože Katowice.
Přiznám se, že tomuto názoru nerozumím… Chcete říct, že se máme zbavit dopravní dostupnosti? Nejde jen o to, že dobrovolně budeme sypat peníze jiným, ale i o fakt, že nikdy nejsme schopni předvídat, kdy dostupnost letišť v zahraničí prostě nebude? To mi přijde hodně krátkozraké…
A co přinese lidem sypat miliardy do ztrátového letiště? Aby někdo pak 1x ročně nemusel na dovolenou pres Prahu, Vídeň, Katowice? Změny ústavy moc nesleduju, ale určitě tam není nic jako nárok na dovču v Egyptě co bude odlétat z kraje bydliště.
Nárok na odlet nikam není… Ale opravdu nechápu, proč je zde neustále propagována vize, že to nejlepší by bylo všechna (regionální) letiště zrušit a využívat infrastruktury v zahraničí. Neříkám, že je v jejich fungování vše ideální, ale stojím si za tím, že jde o potřebnou dopravní infrastrukturu a proto je ze strategického hlediska nutné ji mít. To primárně vůbec není o nějakém odletu do Egypta, ale o tom, že zahraniční letiště může ze dne na den být nedostupné, o čemž jsme se přesvědčili nedávno… A k těm miliardám…ano, do JCL se nasypaly asi 2 a o smysluplnosti se dá pochybovat,… Číst vice »
Aké peniaze budete sypať „iným“? Tým že prevádzkujete letisko z ktorého nikto nelieta nijak nemeníte ekonomiku tých letísk okolo. Väčšina Moravákov už dnes lieta z VIE a KTW (a vo veľmi malej miere BTS).
A nie je to „zahraničie“, sú to členské štáty EÚ. To je celá pointa že sme jeden trh.
Ano? Jeden trh je jistě pravda, ale jen do okamžiku, než k něčemu dojde. To se nedávno dost jasně prokázalo, nehledě na to, že ze současného stavu se nedá odvozovat neměnnost téhož do budoucna. A co se sypání peněz týče, tak když využíváte letiště v zahraničí, tak jim přece platíte za jejich využívání. To jsou finance, kterými jim přispíváte k jejich rozvoji na úkor letišť našich. A konečně, třeba pokud jde o KTW, tak víte, jak funguje financování polských regionálních letišť a kolik veřejných peněz do nich Poláci nasypali? Jasně, to není náš problém, ale prostě to není tak, že… Číst vice »
Mě by zcela věcně zajímalo, jak to na takovémto letišti se zaměstnanci a organizací práce chodí. K odbavení letu je potřeba poměrně hodně lidí, kteří musejí mít příslušnou kvalifikaci. Na normálním letišti mají samozřejmě o náplň práce postaráno, protože letadla odlétají a přilétají neustále. Ale jak to chodí na takovémto letišti, kde nelétá buď vůbec nic anebo v sezóně jednotky letadel?
Ptám se proto, že to fakt nevím, zajímá mě to a třeba mi to tu někdo znalý osvětlí:-)
no mě by to taky zajímalo, hlavně si nemyslím, že by šla udělat tak velká kumulace funkcí. hlavně to nejde vyřešit formou DPP za pár tisíc na měsíc najmout nějaké aktivní důchodce. Jak to mají třeba hasiči tady na letišti?
Podle VZ za rok 2022 měli něco kolem 6900 pohybů, tj. v průměru 19 na den. I když je jasné, že šlo v drtivém počtu případů o general aviation, tak vzhledem k tomu, že jde o veřejné letiště, tak tam musí být nějaký základní stav zaměstnanců, aby byla zajištěna provozní bezpečnost během provozní doby. Jako základní požární kategorii CB uvádějí CAT 4, což znamená mít v pohotovosti hasičský speciál, příslušný počet hasičů (pokud se nepletu, tak min. 3), dále personál na odbavení 1-2 podle situace (ano, i výcvikové a general aviation lety to potřebují), plnění, provozního technika, bezpečnostní kontrolu, elektrikáře,… Číst vice »
Je to uvedeno niže pod mým nickem. Když tak doplním.
Aha. Tak je to pod jiným článkem.
Vím jak je to na Ostravském.
Něco řeši externi firmy, něco že mají zaměstnánci více funkci, něco je brigada. U celníku bych to viděl jako druhé pracoviště.
U Ovyje to tak že tankováči letadel mají 24h směnu HPP a bud tankuji nebo ne. Handling mají tež 24 hodin HPP, ale přes leto mají brigádníky na vypomoc (spíše na kufry).
Celnici budou asi jezdít na odbavení ze stanice v budějovicích.
Odbavení něco stali zaměstnánci něco doda škola v rámci praktického výcviku.
Jen doplnění, resp. upřesnění. OSR je H24 veřejné mezinárodní letiště, to funguje dost jinak. Má třeba vyšší RFFS kategorii. CB je, pokud jde o mezinárodní lety, stále neveřejné letiště, navíc VFR, takže funguje Po – Ne od 8:00 občanského času do západu slunce (SS). Celní a pasové odbavení je na vyžádání, 24, resp. 48 hod předem, takže celnice ani pásová kontrola nemá stálou službu na letišti. Pro zajištění odbavení velké dopravy budou potřebovat více personálu, hlavně na odbavení a security, ale to by se dalo asi pokrýt třeba z pracovníků administrativy (nebo se mohou zapojit členové dozorčí rady 😂😂, těch… Číst vice »
No však jo. Celnici mají stalou celní kontorlu jinde a jen se na odbavení letadla dovali na letiště.
Jenom vás malinko poupravím. Jihočeské letiště má certifikaci jako Mezinárodní neveřejné letiště a veřejné vnitrostátní. Dále dávno není jenom VFR, ale už dlouho je to letiště s poskytovanou službou IFR
Neznám situaci na letišti, ale pamatuji kdysi na případ, když se do jedné stanice na SŽDC udělala výluka tím způsobem, že se neotáčelo ostře, ale ob vlak, takže výpravčí měli v té stanici mít tím pádem dokonce celé dva vlaky. Tak si také stěžovali že dají vypověděď, protože je to ohrožení bezpečnosti, neboť může dojít k vjezdu na obsazenou kolej. Požadovali po dopravci předělat výluku.😅
To by mě fakt zajímalo, v jaké stanici to bylo. Tajný tip mám, znám plno tzv. výpravčích, kteří / které by to považovali/y za zásadní problém… Vím i o výpravčí, která chtěla mít pořád prázdné nádraží, tak nevzala víc než dva vlaky, i když měla 4 koleje 😀
celý život tam vlaky jen zastavují a najednou tam budou stát… chápu je. Stejně tady chápu, že loni měli na letišti 10tis. lidí a to byla pohoda. letos je predikce na 80tis. a to už je prostě moc…
Jaký mají význam pro tak malou zemi jako je Česká republika letiště v Karlových Varech, Českých Budějovicích a Pardubicích?
Ona i ta Ostrava je na hraně, tam to ještě takž takž chápu díky velikosti města, nicméně do Polska (Katowice) to není daleko🚘🏝️🏖️
Do KV to létalo z Ruské federace, s čímž je na delší dobu konec a v Pardubkách je Centrum leteckého výcviku
Počet regionálních letišť u nás není nijak neobvyklý a je stejný, jako např. v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku… což jsou všechno srovnatelné země, takže z tohoto pohledu by asi problém nebyl. Otázka stojí tak, jak zajistit, aby pokud možno fungovaly co možná nejefektivněji, což znamená, že by si za normální ekonomické situace měly vydělat na pokrytí provozních nákladů a dosahovat pokud možno zisku z provozu. Na druhou stranu tato letiště (ať už u nás nebo v zahraničí, to je jedno) budou vždy vyžadovat podporu (dotace) v případě zejména rozsáhlejších investičních akcí. Jistě, mohli bychom naše letiště zrušit, ale jednak… Číst vice »
A co Katka?
Ta to zas nějak okeca, v zájmu svého chlebodarce:-)
Třeba si dá s Kubou brigádičku? Dvě stě kufrů vyházet, dvě stě naházet, ať jsou klienti Čedoku spokojení 🙂
Aspoň se jim tam nemůžou poslat kufry do špatné destinace, že?
Ono je docela pikantní, když po totálním ekonomickém fiasku hejtman přizná i naprosté selhání personální politiky letiště, a ještě to používá jako argument proti kritice zaměstnanců.
Rosatom-Kuba je jeden velký bizár.
Tyhle malé letiště nemají význam.
To letiště je to totální nesmysl
Je třeba aby zde zasáhly odbory.
Tak vážení pisatelé, než tady budete plodit vaše nesmysly, tak si zjistěte situaci. Znám lidi, kteří byli nuceni odejít. Nikomu z vás bych nepřál zažít tyto věci ve vašem zaměstnání. A to co se děje za kamarádství za Kuby nejen na letišti, ale i na kraji a na městě je skandální. Tito lidé z ODS se nemění. Jen populismus a lidé slyší na hezká slovíčka. On si myslí, že je nedotknutelný, ale na každou svou.. se vaří voda.
A on je tam někdo nutil pracovat? Tím nechci obhajovat vedení a dovedu si dobře představit, jak to tam muselo fungovat. Ale nikdo ty lidi tam prostě nenutí a nenutil pracovat, kdykoliv můžou dát výpověď a najít si lepšího zaměstnavatele.
a co když ty lidi nemají dvakrát na vybranou?
Nechci obhajovati zaměstnance letiště a vzhledem k tomu, že poslední uváděný počet zaměstnanců byl 71 (v roce 2022 – asi přepočteno na plné úvazky), tak by se mohlo zdát, že tam je prostor pro zefektivnění. Na druhou stranu musím souhlasit s Janem, myslím, že v tomto případě asi nebude úplně problém v zaměstnancích, ale v managementu…
Pokud byli zvyklí, že tam nic nelítá a měli svoji pohodičku a najednou musí obsluhovat letadla a cestující, tak chápu, že se jim to nelíbí 🙂
Jaká že to letadla musí obsluhovat? Jedno týdně? 😂
Poslední zhasne…
Tímto se řídíme na SŽ. 🙂
Zásadní rozdíl je v tom, že bez SŽ nebudou jezdit žádné vlaky. Bez budvarovického letiště se nestane vůbec nic.
A hrome! Tralala ještě nezačala z Budějc pořádně lítat a zaměstnanci už berou nohy na ramena 😀
tak ono jestli tam fakt není více zaměstnanců, než počet co tam za rok přistane letadel 😀
Kdybychom to přepočetli přes odbavené cestující, tak je to jako kdyby v Atlantě dalo výpověď a odešlo 270000 zaměstnanců.
V Atlantě je tolik zaměstnanců dohromady?
ne, ale tím je krásně vidět efektivita letiště 😉
Navrhuju, aby vstoupili do stávky. Co by se stalo? 🙂
Vubec nic
V tomhle bude mít pan Kuba pravdu, ono toto letiště bude přezamestnané i kdyby tam bylo více lidi jak jeden. Ten jeden by sekal trávu, měnil žárovky a jednou týdně utřel prach.. podle na provoz letiště ČB bohatě stačí.
Pozor, mohl by pro sebe zalozit odbor, zvolit se predsedou a vznest pozadavek ☝️
Nechci posuzovat, nakolik je letiště přezaměstnané, na to nemám dost informací, ale pan Kuba by měl spíše začít požadovat, aby letiště omezilo počet členů dozorčí rady, protože jedenáctičlenná DR je naprosto neskutečný úlet. Tam je přezaměstnanost evidentní…
Jedovatá: Kolik kormidelníků lze naložit na osmiveslici?
To je skoro tak dobré jako LKHK předrelativně nedávnem. 13 členů představenstva a 7 zaměstnanců.
Do nějaký trafiky se musí kamarádíčkové uprdelit
Zajímalo by mne , jak konkrétně to tam fungovalo. Jinak takové články čtu poměrně s rezervou, zažil jsem tým lidí, který považoval za šikanu i to, že po něm někdo chtěl pracovat.
Což by na provoz LKCS sedělo.
Kuba mě začíná docela, jak to říct slušně, iritovat.
Až teď?
Tak ono čekat týden na letadlo je nuda. To proti tomu práce závoraře nebo hradláře na lokálce v horni dolní je doslova akční shon.
Týden by se dal zvládnout. Čekají na něj tři čtvrtě roku:).
nene, nedávno tam něco letělo z Ostravy a pak zase zpět :). Ale chápu je to nuda, kantýnu zajištuje pojízdná prodejna, není kde sedět a popíjet…
To vypadá, že nový ředitel zavádí svůj standard fungování viz. třeba i příspěvky v diskusi k jeho jmenování zde: https://zdopravy.cz/ceskobudejovicke-letiste-povede-nekdejsi-sef-letiste-v-bratislave-148964/?comments=1#comments
Asi jsou na bezkonkurenčně nejvytizenejsim českém letišti podprilis celkem vlaku z toho neustálého proudu letadel a pasažérů…..
Nechcete si to před zveřejněním aspoň přečíst? Jeden odstavec máte dvakrát.
Korektor je prý zbytečný luxus 😀
… je to ze servisu ČTK, takto to pojal jejich zpravodaj, nevidím v tom žádné drama.
Kolik je tam vlastně zaměstnanců na jednoho člena představenstva? narážím na fakt, že proti jiným letištím je tam výrazně přečlenováno.
Zajímalo by mě porovnání pracovního vytížení zaměstnance českobudějovického letiště vs. mezinárodního letiště třeba pražského.
Tak na malých letištích je zase kumulace pracovních pozic. Security před vstupem do letadla je potřeba 2 hodiny před odletem, letištní hasiči zase před přistáním až do odletu atd atd.
Nejspíš se tam stejně musejí všichni kopat do řitního otvoru i tak.
A hlavně je potřeba říct, že platy provozních zaměstnanců letišť jsou opravdu nízké. Prestižní práce to byla vážně někdy maximálně po revoluci.
A to má být omluva pro případné nezákonné či šikanózní jednání ze strany zaměstnavatele? Mě by zase zajímalo vaše pracovní vytížení a výsledky.