Část pražské koalice je proti stavbě nové ranveje na Ruzyni, provoz chce přesunout do regionů

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště PrahaPřistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha

Po žalobě od společnosti Letiště Vodochody ze skupiny Penta  na aktualizaci zásad územního rozvoje má vedení Letiště Praha další problém

Po žalobě od společnosti Letiště Vodochody ze skupiny Penta  na aktualizaci zásad územního rozvoje má vedení Letiště Praha další problém s odpůrci plánu stavby paralelní přistávací a vzletové dráhy na Ruzyni. Proti stavbě se dnes vymezil pražský náměstek primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček. Koaliční hnutí Starostové a nezávislí (STAN) podle něj bude prosazovat negativní stanovisko k celé stavbě.

Hlubuček zveřejnil své negativní stanovisko na svém facebookovém profilu. „Preferujeme rychlovaky a také aby část provozu byla přesměrována na ostatní letiště,“ uvedl Hlubuček, který bydlí v Lysolajích, přes které by měla vést trasa na přiblížení letadel na novou paralelní dráhu. „Vedení hlavního města své stanovisko bude teprve formulovat, nicméně soudím, že bude podobné,“ odpověděl na dotaz Zdopravy.cz

https://www.facebook.com/STANPetrHlubucek/photos/a.1981656458525696/2747682801923054

Letiště Praha před nedávno zažádalo o vydání územního rozhodnutí pro stavbu paralelní dráhy, kterou chce mít hotovou do roku 2028. Podle Hlubučka se stavbou zvýší hluková zátěž obyvatel Prahy, protože se provoz přesune blíže centru.

Podobně jako se hnutí STAN snaží v celostátní politice o přesun centrálních úřadů do regionů, chce přesunout i letecký provoz částečně na regionální letiště., která se dlouhodobě potýkají s nezájmem leteckých společností a cestujících. „Pokud by se alespoň část nízkonákladových a turistických letů přesunula do krajů, pomůže to všem. Praze se uleví a regionům to pomůže ekonomicky i infrastrukturně. Praha však nemá nástroj, jak ovlivnit, kdo bude létat na pražské letiště. Takový nástroj má však vláda,“ řekl Hlubuček.

Jako příklad uvedl Paříž a letiště Orly či Beauvais, přirovnal je k Pardubicím. Shodou okolností se ve stejný den poslanec za ANO z Pardubic Martin Kolovratník podivil na facebooku, proč přetížené pražské letiště odbavuje nízkonákladové lety, když je pardubické letiště jen hodinu vlakem. „Spojení na vlakové nádraží je v řádu pár minut a v Praze je cestující za hodinu. Rozumím tomu, že změnit tento trend nebude jednoduché. Osobně ale hlásím, že mám chuť to změnit a jsem připravený přiložit pomocnou ruku k dílu. Už brzy se proto setkám s vedením pražského letiště a společně probereme možnosti vzájemné spolupráce,“ uvedl Kolovratník. Pardubické letiště přišlo letos o pravidelnou linku do Londýna, nejasný je osud spojení do Alicante, jedinou novou linku je spojení do Kyjeva.

https://www.facebook.com/KolovratnikM/photos/a.263907343764965/1431372910351730/

Podle Hlubučka je budoucnost spíše ve vysokorychlostních vlacích, v příštích letech čeká pokles zájmu o létání. Ve svém stanovisku současně uvedl, že podle něj studie dopadu na životní prostředí vychází z nepřesných dat.

Letiště tvrdí, že díky paralelní dráze dojde k omezení leteckého provozu v nočních hodinách. V době od 22:00 do 23:59 a v době od 5:30 do 5:59 bude počet pohybů omezen na max. 40 startů a přistání a v noční době od 24:00 do 5:29 bude úplně zastaven letecký provoz.
Dráha bude dlouhá 3 100 metrů a široká 75 metrů. Součástí projektu jsou také pojezdové dráhy pro spojení severní a jižní části letiště a další infrastrukturní komponenty. Letiště počítá s tím, že v roce 2021 by mohlo vypsat soutěž na zpracovatele dokumentace pro stavební povolení.

V souvislosti se zprovozněním paralelní dráhy dojde k trvalé uzávěře stávající vedlejší přistávací a vzletové dráhy 12/30, jejíž osa vede nad hustě osídlenými částmi Prahy a Kladenska. Uzavřením vedlejší dráhy se tak výrazně uleví přibližně 200 tisícům obyvatel Prahy a Kladna.

Dráha má letišti pomoci navýšit přepravní kapacitu až na 21 milionů odbavených cestujících ročně. „Již nyní se stává, že některým leteckým společnostem nemůžeme nabídnout pro ně ideální požadované časy přistání a vzletů, zejména v přepravních špičkách,“ řekl mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.

Tagy letiště praha paralelní dráha regionální letiště Top
93 komentářů