Část nových mostů na D10 se kvůli rozšíření pruhů zbourá. Vyhozené peníze, říká starosta
Rozšiřování se plánuje už řadu let. Výstavbě příliš krátkých mostů však dle ŘSD nešlo zabránit.
Plánované rozšíření dálnice D10 mezi Prahou a Mladou Boleslaví na tři pruhy je nyní ve fázi posudku vlivu na životní prostředí. V rámci veřejného projednávání se starosty dotčených obcí vyšlo najevo, že některé z mostů a nadjezdů, které byly na D10 vybudovány v několika posledních letech, s rozšířením nepočítaly. Záměr na rozšiřování D10 kvůli naplnění její kapacity je přitom známý už minimálně 15 let.
Na veřejném projednávání EIA v Benátkách nad Jizerou se nad tím pozastavil starosta obce Zápy Vladimír Vlček. „Bourání mostů, co jsou pět let v provozu, zásah do nové silnice letos uvedené do provozu. To je nehospodárné vyhazování peněz,“ uvedl starosta Vlček.
Michal Vrabec z oddělení investiční přípravy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připustil, že někde nové mosty nemusejí splňovat parametry na rozšíření: „Jsme si toho vědomi. Ale u mostů můžeme jít někde na nižší šířku za cenu opěrných zídek. V rámci nadjezdů jsme se s tím v projektu většinou snažili vypořádat, abychom se tam s menšími parametry vešli a nemuseli bourat.“
Na dotaz deníku Zdopravy.cz dodal, že zatím zatím není jasné, kolika nových nadjezdů se bude týkat demolice a kolik se jich do rozšíření úpravou parametrů „vejde“. Podle něj to bude až součástí dalších fází projektového a povolovacího procesu.
Od Prahy po Mladou Boleslav mohou řidiči napočítat 17 silničních či železničních nadjezdů nebo lávek pro pěší. Sedm z nich bylo v posledních letech postaveno znovu, jelikož byly ve velmi špatném stavu.
Dnes stavíme, zítra bouráme
Podle místostarosty Benátek nad Jizerou Pavla Štiftera se bourání nejspíše nevyhne například loni dokončený nadjezd dálnice přímo u města. Pravděpodobně se demolice bude týkat také právě budované protihlukové stěny nad městskou částí Kbely, kvůli které je už několik měsíců omezen průjezd na D10.
„U nové protihlukové stěny jsou dvě varianty – buď budeme rozšiřovat jen na jednu stranu, nebo na obě a v tom případě by se vznikající stěna opravdu musela zbourat,“ připustil zástupce projektantské firmy Valbek Tomáš Kliment.
„To je prostě fakt,“ uvedl Kliment na otázku, proč se nepodařilo nákladné výstavbě nevyhovujících nových mostů či nadjezdů zabránit. „ŘSD se s krajem snažilo komunikovat, skupina plánovaných objektů se podle toho upravila. Ty, co už byly vysoutěžené, se ale musely dostavět a budou se tak muset nyní upravit,“ řekl Kliment.
Zástupce ŘSD Vrabec k tomu dodal, že mosty potřebovaly neodkladné opravy, které nešlo stopnout. „Případů, kde se bude bourat bude ale minimum,“ věří Vrabec. „Například u nového mostu u Svémyslic se udělá nižší krajnice a vlezeme se tam,“ uzavírá.
Co se týče mostů přes Jizeru a Labe, tam je dle projektantů technicky možná přístavba dalšího pruhu, takže se stávající zrekonstruovaná mostovka demolovat nemusí.
Projekt modernizace D10 počítá s rozšíření dálnice o čtyři metry na každé straně v úseku od Prahy až po Mladou Boleslav. Součástí bude nové odpočívadlo, revitalizace těch současných a nové sídlo údržby silnic a dálniční policie. Nejdále je podle ŘSD příprava úseku od Prahy po Brandýs nad Labem.