Dodává tramvaje izraelským okupantům, protestují norští odboráři proti zakázce pro CAF
Dopravní odboráři v Oslu vyzývají k přehodnocení zakázky na nové vozy metra, kterou vyhrál španělský CAF.
Španělský výrobce kolejových vozidel CAF minulý týden oznámil vítězství v tendru na výrobu vlaků metra pro norskou metropoli Oslo. Tamnímu dopravnímu podniku Sporverein podle dohody dodá celkem 20 vlaků s opcí na dalších 90 souprav. Hodnota základního kontraktu je 150 milionů eur.
Ihned po oznámení zakázky se však v Norsku objevila vlna kritiky španělské firmy a výzvy k přehodnocení výběru vítěze tendru. CAF se totiž podílí na výstavbě a provozu nové tramvajové sítě v izraelském Jeruzalémě. Ta v budoucnu spojí s centrem města mimo jiné i některé osady na Západním břehu, který je aktivisty považován za okupované území.
Kromě propalestinských organizací kritika zaznívá i z odborového sdružení zaměstnanců dopravního podniku OSA. „Ve světle pokračující genocidy probíhající v Gaze a rostoucího násilí a vysídlování Palestinců na Západním břehu se OSA domnívá, že palestinský lid je brutálně dehumanizován,“ uvádí prohlášení odborů.
„Je tragické, že se tím město Oslo nepřímo podílí na legitimizaci nezákonné okupace,“ uvedl jejich šéf Ola Floberg.
Tramvaj do stanice Gilo
OSA požaduje, aby magistrát a dopravní podnik vyvinuly tlak na CAF, aby se stáhl z okupovaných území v Palestině. Španělská firma však již dříve požadavky odborů na odstoupení od izraelského projektu odmítla.
Asociace také upozorňuje, že norské ministerstvo zahraničí nedoporučuje spolupráci s firmami, které v nelegálních osadách působí. Ze stejného důvodu stáhla letos na jaře své investice z CAF i obří norská finanční společnost Storebrand.
„Od roku 2020 se CAF podílí na rozšiřování několika linek do izraelských osad ve východní části země. Prostřednictvím těchto operací CAF posiluje trvalou existenci stávajících nelegálních osad a přispívá k rozšiřování nových osad, čímž dále podporuje nezákonné získávání území Izraelem,“ uvedla ve své výroční zprávě společnost Storebrand.
CAF se stal dodavatelem tramvají pro nově budovanou jeruzalémskou zelenou linku v roce 2019. Ta by měla na téměř 20 kilometrech spojit kampusy Hebrejské univerzity s osadou Gilo na východě města. Nasadí na ni obousměrné nízkopodlažní pětičlánkové tramvaje řady Urbos.
Zároveň dostala firma na starosti rekonstrukci stávajících tramvají červené linky, dodávku signalizačních, energetických a komunikačních systémů. Vlastní také 50% podíl ve společnosti SPV, která bude řídit provoz a údržbu na obou linkách.
Velká zakázka pro polskou Pesu. Dodá 132 tramvají do Jeruzaléma
Na současné jediné provozované červené lince jezdí tramvaje Citadis dodané francouzským Alstomem (viz článkové foto). Na další plánované modré lince by měly jezdit tramvaje Pesa. Polská společnost je součástí konsorcia JTrain, které má postavit 31 kilometrů dlouhou novou trať a dodat 132 nových tramvají s opcí na dodávku dalších třiceti.
CAF vadí až nyní
Paradoxní je, že CAF dodává své dopravní prostředky pro Oslo dlouhodobě. V roce 2018 získal zakázku na 147 tramvají Urbos 3, jeho dceřiná společnost Solaris pak do norské metropole dodala už celkem 183 elektrobusů. Podle odborářů však byly objednány předtím, než se CAF intenzivně zapojil do izraelského projektu.
Nové vlaky CAF pro T-Bane, jak se nazývá metro v Oslu, budou označeny jako M4000, vycházet budou z platformy INNEO. Půjde o obousměrné třívozové jednotky s dveřmi na obou stranách. Jednotky budou vybaveny baterií, která umožní v případě výpadku napájení v trakční síti dojezd do nejbližší stanice. Budou také připraveny na automatický provoz, pokud bude v Oslu zaveden. Na jejich designu se podílelo britské studio Zaha Hadid Architects.
CAF získal dvě velké zakázky na nové vlaky metra. Jezdit budou v Oslu a Madridu
Nové vlaky by se měly objevit i na nové lince metra Fornebu, která se aktuálně staví a otevřená má být v roce 2027. Propojí čtvrti Majorstuen a Fornebu na jihu metropole. Nová trasa bude dlouhá 7,7 kilometru.