Bývalí ministři: Problémem chystaných slev je kontrola, kapacita vlaků i nejisté finance

Cestující, ilustrační foto. Foto: RegioJetCestující, ilustrační foto. Foto: RegioJet

Vláda v demisi by měla příští týden schvalovat zavedení 75procentních slev pro seniory a mládež ve vlacích a autobusech. Nápad

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jyrka

Jako důchodce jsem o nic takového nežádal, nenárokoval, neprosil se, a také pro to nevolil. Ale známé přísloví říká „blbý kdo dává, blbější kdo nebere“. Proč bych tedy nebral, když dávají, budu tedy jezdit pro radost a platící voliči ať se pak rozhodnou při volbách. Do té doby budou ve vlaku stát na chodbičce.

železničář v důchodu

Já si dovolím i tady (mírně pozměněně) zopakovat svůj komentář z 19. t.m. debaty k článku s titulkem „Povinné slevy stojí stát čím dál více, polovinu inkasoval na kompenzacích RegioJet“: může nám místo toho zbytečného tlachání konečně někdo vysvětlit, jak to tedy dělají Maďaři, kteří poskytují naprosto VŠEM OBČANŮM EU od dosaženého věku 65 roků výše („65+“) možnost bezplatného cestování ve VEŠKERÉ POZEMNÍ VHD (železnice, linkové autobusy, MHD) pouze na jakýkoli doklad totožnosti prokazující jejich věk (OP, CP), a to aniž by jim vnucovali jakékoli „bezplatné“ jízdenky (za 0 Ft)? Připomínám, že ačkoli to tam takto platí už nejméně 5… Číst vice »

Jirka

Celý systém pomalu ale jistě kolabuje. Na jedné straně se prodávají celorepublikové jízdenky, které jsou sice celorepublikové, ale na vlak Trilex nebo GW train si musíte koupit další lístek, ikdyž už jeden celorepublikový máte a to jen proto, že se někdo někde nedokázal (nechtěl) dohodnout. Takových tratí je a bude čím dál více. Do toho ještě nařízené slevy, kompenzace a samozřejmě lobbing, aby to měl cestující co nejvíce složité. Good luck. Pak se všichni diví, že čím dál více lidí jezdí autem… Páni papalaši, bylo by dobré si uvědomit, že bez těch cestujících vám ten lobbing bude prd platný –… Číst vice »

Jirka

To si zase Jancura namasti kapsu. Podvadeni mu jde perfektne

petr.r

Jak podvádí?

Bery

Jak ? Jakkoliv muze. 😀 Staci si pripomenout jeho danove eskapady… Kdy napr. zamestnanci maji jako pracoviste urcene jine misto, nez misto nastupu do sluzby, takze jim pak cast vyplaty jde formou nedanenych cestovnich nahrad. Nebo zcela nadrzo vyzadal vyplaceni kompenzaci do maximalni ceny jizdneho, za ktere realne nikdo nejezdil (nez to stat zacal hlidat). A nemelo by se zapominat ani na kauzu tzv. korunovych dluhopisu… tam slo take o zjevny podvod, ktery bohuzel nebyl podchycen zakonem.

jan

Na jednu stranu budou někteří jezdit s 75% slevou. A na druhou na ministerstvu plánují jízdné Praha Ostrava v celostátním tarifu za 1,35 Kč/km. Tedy mnohem víc než jízdné ČD S in 25 A in 50.

petr.r

ta in-karta je zdarma? Když člověk jede praha-ostrava třkrát za rok tak na kolik ho to přijde? Doufám, že budou hromadný žaloby na vrácení peněz za ty in-karty.

Vašek

proč hromadné žaloby?? Třeba to budou dráhy nějak vracet

Bery

Jiste, stejne jako u jinych casovych dokladu (napr. mesicnich) bude mozne inkartu vratit z duvodu nevyuziti… a dostat zpet pomernou cast penez dle delky nevyuziteho obdobi. Nezkoumal jsem tedy soucasne podminky, ale je to logicky postup a nevidim v tom problem.

mar

Osobně v tom také vidím spíše neprůhledný a skrytý transfer peněz do státního molochu České dráhy, který by byl jinak těžko obhajitelný.

coudy

a proto nejvíc kompenzací dostává Jančura 🙂

Milan

Sleva a tedy kompenzace není vázaná na konkrétní dopravce.

Vašek

je vázaná na zakoupenou jízdenku, tu kupuje cestující u dopravce.

Milan

Tak vidíte, prospěch z kompenzací může mít kterýkoli dopravce, nikoli jen ČD, na které diskutující „mar“ zaútočil.

mar

A protože ČD stále obsluhuje nejvíce tratí, tak bude logicky také největším příjemcem ČD. Letos počítá MD s náklady kolem 3,2 mld., což vzhledem k tomu, že jde ještě jen o polovinu roku, bude v následujícím roce činit náklady na řekněme 6 mld. Odhadem to může činit pro ČD 80 %, tak ČD bude mít transfer do pokladny 4,8 mld. Kč. To už je slušná kompenzace.

Je to evidentně politicky obhajitelný trik, jak dostat do ČD více peněz.

Martin Žilinský

Doprava je předovataná už teď, osoby 0-15 či konec studia mají slevu na cesty do škol a nebo poloviční či žádné jízdné s doplatkem od státu. Důchodci mají slevu taky na obdobném způsobu platby. Dotace na obslužnost obce, doplatky na km při neobsazenosti linek. Už si připadám jak pracující onuce vhodná k vydojení víc odvodů na dotace pro neproduktivní části obyvatelstva. Ke svému výkonu povolání potřebuji veřejnou dopravu, kupodivu při platbě plného jízdného popřípadě u čd in 25 a přitom bych byl jen spokojen kdybych se mohl docela v klidu a na sedačce přepravit z domu do bodu A a… Číst vice »

Petr

Dobrý den,
z mého pohledu nejde ani trochu o podporu veřejné dopravy. Pokud by to tak bylo, pak by asi bylo potřeba tu veřejnou dopravu podpořit i jinak a to se neděje ani v nejmenším:
– Nikdo se nepokouší docílit vzájemného uznávání jízdenek mezi železničními dopravci a pro cestující se situace trvale a výrazně zhoršuje.
– Z nádraží (nejen na lokálkách) mizí úschovny zavazadel, půjčovny kol, veřejné záchody, čekárny.
– Integrovaná doprava v řadě případů naprosto nefunkční, zcela jasným negativním příkladem je Jihočeský kraj.
Jde tedy z mého pohledu pouze o populistický krok, nic víc.

Milan

V první řadě je třeba přitáhnout lidi do veřejné dopravy, uvidíme v červnu, teprve poté má smysl vylepšovat doplňkové služby. Nepamatuji si, že by dřív vůbec existovaly nádražní půjčovny kol, v poslední době tedy jednoznačně zlepšení. Zavírání čekáren problém je, důvod je ale pochopitelný – vandalismus „cestujících“.
Integrovaná doprava např. v Praze se aktuálně velmi razantně rozšiřuje. Situaci v JČ neznám, každopádně je to spíš stížnost na krajské zastupitelstvo – lze zohlednit v příštích volbách.

Petr

On je Milane trochu problém v tom, že ty doplňkové služby by nebylo nutné vylepšovat, kdyby se dlouhodobě nezhoršovaly. Půjčovny kol na Šumavě samozřejmě zmizely s novým dopravcem, ale i Česlé dráhy na cestující na lokálkách dlouhodobě kašlou. Ve stanicích s pokladnami mizí i záchody, úschovny zavazadel jsou v celém jihočeském kraji asi tak 4, v Budějovicích žádná. Vandalismus samozřejmě není argumentem pro rušení čekáren, je to jen výmluva. Samozřejmě – v Jihočeském kraji se dlouhodobě bojuje proti veřejné dopravě, ale na adresu dopravců je nutno podotknout, že nabízet jen to, do čeho je dotlačí kraj, je ubohost a je… Číst vice »

Bery

Ano, situace pro cestujici se zhorsuje, ale ono je to predevsim o penezich. Pokud chce dopravce pro cestujici provozovat napr. cekarnu, tak za tu cekarnu musi zaplatit komercni najem, platit tam osvetleni, vytapeni, uklid a beznou udrzbu… a na to od cestujicich nedostane ani korunu. Problem je i stahovani bezdomovcu, ktere musi nekdo vyhazovat, protoze bezny cestujici v tom smradu s bandou bezdomovcu sedet nebudou a policie to neresi dokud bezdomovci nekoho primo neohrozuji. Vandalismus uz je pak jen takovy „bonus“, protoze pachatele se vetsinou vypatrat nepodari a pokud nahodou ano, tak vymahani skody je vetsinou zcela marne. Kdo to… Číst vice »

Petr

Situaci v čekárnách nechci posuzovat celkově. Ale třeba u nás v jižních Čechách jsem v čekárnách zatím bezdomovce nepotkal, často čekám na vlak v Plzni a ani tam ten problém není. Hlavní kiks těch tzv.doplňkových služeb je jednak v tom, že je to vnímáno jako doplňková služba (čekárny a záchody jsou z mého pohledu základní služba) a především to, že obce, kraje, stát i dopravci dlouhodobě hledají výmluvy a dokazují, že něco nejde. Místo aby byla znát snaha o to, jak by něco jít mohlo. Pokud člověk pozoruje, jaké nesmyslné stavby leckde vznikají (asfaltové cyklostezky vedoucí odnikud nikam, rozhledny na… Číst vice »

Bery

Ano, z tohoto pohledu penize jsou… jenze cyklostezka je jednorazova akce, ktera je relativne tezko pruhledna, takze se z ni da neco malo odklonit (nerikam, ze to tak je vsude). Takova cekarna predstavuje zavazek dlouhodobeho financovani a naklady jsou celkem pruhledne, tedy snadno prokazatelne. Zde bych proto ze strany politiku zajem necekal. 😉

Ondra

Však pan Jančura po ničem jiném nejde než po dotacích. Vstupem soukromých dopravců se “ překvapivě “ zvedl obnos peněz, který jde do dopravy. Ale hlavně že to ministerstvo vyjde levněji než kdyby soukromníci nejezdili. Ale jo, když to chzeji, tak to mají

Milan

Názory býv. ministrů proti slevám nejsou překvapující jelikož se jedná většinou o ministry se stranickou příslušností ods.

Jan Sova

Když pomineme stranickou příslušnost, kdy ministr je obecně jen figurka, kryjící náměstky a ředitele odborů, tak se taky dá ohlédnout po jejich výsledcích (nálepka jejich hlav) na MD. Taky si pak každý udělá vlastní úsudek. Současná vláda si prostě naběhla a bude zajímavé vidět, jak z toho vykličkují. Pokud tak, jak avizovali, tak holt tenhle „náběh“ zaplatíme všichni ve více formách….

Milan

Zavedení slev ve veřejné dopravě je jednoznačně krok správným směrem, jedinou výtku mám, že zatím se nehovoří, jakým způsobem se bude provádět kontrola dopravců, že si nenárokuje víc cestujících než reálně odvezl. Podle mě jediný efektivní způsob je elektronická evidence cestujících s nárokem na slevu, tj. „pípnutí“ průvodčím nebo řidičem nějakého dokladu s čipem – IN karta, lítačka, studentská isic karta…

petr.r

je velice zajímavé jak ti ex ministři jsou upovídání, proč byli jen tak krátce? není jejich éra spojená, že nic nedělali.
At se udělá občanka s čipem a je to, ale nikde nepíší, jaký podvod dělá čd z in-kartama, tam se tunelují peníze.

Giovanni

Jaký podvod Petře? Jak se přes in-karty tunelují peníze? No to mi prosím vysvětlete. 😀 Nebo to je zase jen nějaký žvást, kterým jste si jen chtěl rejpnout do ČD?

coudy

co neustále omýláte ty INkarty? jaké to jsou podvody když to stále píšete… a nepodvádí ten váš Jančura při kompenzacích?

coudy

že vy také neumíte číst: Odpovědi jsou redakčně kráceny.

petr.r

umím číst a píši, že jsou upovídaní, kdybych psal, že toho málo řekli tak budíž, ale vy píšete opak co jsem napsal.
A ktym in-kartám- vyberou od lidí peníze i od důchodců, co to ani neprojezdí, ale pohrozením, že když si in kartu nekoupí nebudou mět na cestu a potom zhrábnou od státu tu kompenzaci né od slevy pro důchodce, ale od té slevy in-karty. Dávám příklad, ale kde by bral státní podnik na ty zlatý padáky, že, no přece od pracujících co nedělají u čd.

a8n

Dovolím si parafrázovat Švejka: Nížepodepsaní soudní lékaři basírují na úplné duševní otupělosti a vrozeném kretenismu představeného komisi výše ukázané petra.r, vyjadřujícího se slovy jako ,Ať žije Babiš’, kterýžto výrok úplně stačí, aby osvětlil duševní stav petra.r jako notorického blba.

petr.r

vy spíte v modrým a soukromníci Vás připravují o lup státu?
Uvědomte si člověče, že za švejka nebyla na železnici konkurence a vy jste kradli ve velkým.

noerf

K tématu slev se hodí věta ekonoma Kohouta, že kyvadlo se vychýlilo nenávratně doleva.
Místo snižování dotací a regulací, které umožňuje vstup nedotovaných dopravců, kdy jezdí i dříve dotované linky s vyšší kvalitou a nižší cenou, tak se naopak dotace a regulace přidávají, i když o ně přímo nikdo nežádá (dopravci, cestující).

petr.r

Šak nikoho nenutí aby si to kompenzoval.

ApolloXI.

Ekonomové jsou jak meteorologové. Mají na to vysokou školu, počítačové modely, přičemž dokážou hodinu vyprávět, jak a co bylo včera, dnes, maximálně ještě zítra, ale jinak vědí úplně kulový.

letter.l

Petr.r: Veřejná doprava v Česku je obor s tak malými maržemi, že by jen blázen dělal hrdinu a dával slevy zadarmo.

K.S.

Populismus.

petr.r

letter.l Pracuji v dopravě asi 36 let a nechci to tady psát konkrétně kdo nebere od státu za důchodce, za děcka atd. Jestli si myslíte, že každý dopravce má od státu za přepravu babičky něco, tak jste na omylu.

Bery

Na duchodce nyni nebere nikdo. Povinna sleva na duchodce byla zrusena Cenovym vymerem MF s platnosti 1. 1. 2012, tedy za Kalouska. Takze na prepravu babicky nema na kompenzaci od statu narok ani jeden dopravce. Proto nez neco placnete, pouzijte Google… nasel mi to za 0,1s 😉

Mikroinvestor

Pro noerfa: pan Kohout jako místopředseda dozorčí rady zločinecké organizace Partners by měl šoupat nohama a být potichu. Tato společnost hrající si na finanční poradce je ve skutečnosti sítí prodejců vypečených produktů obvykle nevýhodných pro klienty. Jako příklad uvedu IŽP (investiční životní pojištění) s minimální částkou na pojištění, kde díky vysokému poplatku za uzavření má klient za 2 roky naspořeno velké kulové a až poté začíná něco získávat. Další prasárny jsou investice do podílových fondů s předplaceným vstupním poplatkem na desítky let ! A to pomíjím vlastní nákladovost nabízených fondů, které z hlediska TER patří mezi to nejhorší na trhu.… Číst vice »