Budování tramvajového tunelu na západě Brna je v polovině, tramvaje se vrátí do roka

Stavba tramvajového tunelu v Brně v rámci akce I/42 VMO Žabovřeská. Foto: ŘSDStavba tramvajového tunelu v Brně v rámci akce I/42 VMO Žabovřeská. Foto: ŘSD

Přesunutí tramvajové trati do tunelu umožní rozšíření silnice I/42 na čtyři pruhy, díky čemuž zanikne úzké dopravní hrdlo.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má za sebou nejnáročnější část stavby nového tramvajového tunelu na západě Brna, jehož vznik souvisí se stavbou velkého okruhu na Žabovřeské. Hotová je ražba i ostění v hlavní troubě. Tramvajová výluka v místě začala před rokem, vedení města věří v návrat tramvají a zprovoznění tunelu letos v prosinci.

ŘSD stavbu ve čtvrtek představilo novinářům. Délka ražené části je 334 metrů, dalších 170 metrů je přesypaných (a to především u severního portálu). Aktuálně probíhají práce na izolacích přesypané části tunelu a čištění jeho dna pro následnou betonáž. Současně se betonuje ostění v 50 metrů dlouhé únikové štole, která vede směrem k Žabovřeské.

„Tyto práce bychom měli mít hotové do jara. Letos také začneme budovat tramvajovou trať, jejíž dokončení máme v plánu do konce roku. Pokračovat budou práce na zárubních a opěrných zdech, silniční galerii, protihlukových stěnách a na inženýrských sítích,“ uvedl šéf brněnského závodu ŘSD David Fiala.

Trasa II.etapy VMO Žabovřeská

Trasa II. etapy VMO Žabovřeská

Stavba s názvem I/42 VMO Brno Žabovřeská byla zahájena v prosinci 2020. Přesunutí tramvajové trati do tunelu umožní rozšíření silnice I/42 na čtyři pruhy, díky čemuž zanikne úzké hrdlo, kterým denně projede čtyřicet tisíc aut. Celá zhruba kilometrová stavba okruhu za více než dvě miliardy má být hotová v roce 2024.

Tramvajový tunel s únikovou štolou má jednu troubu. Šířka tramvajové trati v tunelu bude sedm metrů, šířka oboustranných nouzových chodníků v tunelu pak minimálně 1,43 metru. Světlá výška v tunelu nad temenem kolejnice je navržena na šest metrů. Tramvaje budou moci tunelem projíždět rychlostí až 60 km/h.

„Práce pokračují podle harmonogramu. Letos by měla být dokončena stavba lávky pro pěší, která je jednou z investic města,“ doplnila primátorka Brna Markéta Vaňková. Opěry pro lávku pro pěší už jsou hotové. Na opačném severním konci úseku v soutěsce mezi Wilsonovým lesem a řekou Svratkou vznikne galerie, která budou sloužit k bezpečnému překonání okruhu mezi lesem a Kamenomlýnským mostem.

Stavba tramvajového tunelu v Brně v rámci akce I/42 VMO Žabovřeská. Foto: ŘSDStavba tramvajového tunelu v Brně v rámci akce I/42 VMO Žabovřeská. Foto: ŘSDStavba tramvajového tunelu v Brně v rámci akce I/42 VMO Žabovřeská. Foto: ŘSDStavba tramvajového tunelu v Brně v rámci akce I/42 VMO Žabovřeská. Foto: ŘSDStavba tramvajového tunelu v Brně v rámci akce I/42 VMO Žabovřeská. Foto: ŘSDStavba tramvajového tunelu v Brně v rámci akce I/42 VMO Žabovřeská. Foto: ŘSDStavba tramvajového tunelu v Brně v rámci akce I/42 VMO Žabovřeská. Foto: ŘSDStavba tramvajového tunelu v Brně v rámci akce I/42 VMO Žabovřeská. Foto: ŘSD

Tagy I/42 VMO Žabovřeská ŘSD tramvajový tunel
32 komentářů