Budování tramvajového tunelu na západě Brna je v polovině, tramvaje se vrátí do roka
Přesunutí tramvajové trati do tunelu umožní rozšíření silnice I/42 na čtyři pruhy, díky čemuž zanikne úzké dopravní hrdlo.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má za sebou nejnáročnější část stavby nového tramvajového tunelu na západě Brna, jehož vznik souvisí se stavbou velkého okruhu na Žabovřeské. Hotová je ražba i ostění v hlavní troubě. Tramvajová výluka v místě začala před rokem, vedení města věří v návrat tramvají a zprovoznění tunelu letos v prosinci.
ŘSD stavbu ve čtvrtek představilo novinářům. Délka ražené části je 334 metrů, dalších 170 metrů je přesypaných (a to především u severního portálu). Aktuálně probíhají práce na izolacích přesypané části tunelu a čištění jeho dna pro následnou betonáž. Současně se betonuje ostění v 50 metrů dlouhé únikové štole, která vede směrem k Žabovřeské.
„Tyto práce bychom měli mít hotové do jara. Letos také začneme budovat tramvajovou trať, jejíž dokončení máme v plánu do konce roku. Pokračovat budou práce na zárubních a opěrných zdech, silniční galerii, protihlukových stěnách a na inženýrských sítích,“ uvedl šéf brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Stavba s názvem I/42 VMO Brno Žabovřeská byla zahájena v prosinci 2020. Přesunutí tramvajové trati do tunelu umožní rozšíření silnice I/42 na čtyři pruhy, díky čemuž zanikne úzké hrdlo, kterým denně projede čtyřicet tisíc aut. Celá zhruba kilometrová stavba okruhu za více než dvě miliardy má být hotová v roce 2024.
Tramvajový tunel s únikovou štolou má jednu troubu. Šířka tramvajové trati v tunelu bude sedm metrů, šířka oboustranných nouzových chodníků v tunelu pak minimálně 1,43 metru. Světlá výška v tunelu nad temenem kolejnice je navržena na šest metrů. Tramvaje budou moci tunelem projíždět rychlostí až 60 km/h.
„Práce pokračují podle harmonogramu. Letos by měla být dokončena stavba lávky pro pěší, která je jednou z investic města,“ doplnila primátorka Brna Markéta Vaňková. Opěry pro lávku pro pěší už jsou hotové. Na opačném severním konci úseku v soutěsce mezi Wilsonovým lesem a řekou Svratkou vznikne galerie, která budou sloužit k bezpečnému překonání okruhu mezi lesem a Kamenomlýnským mostem.
Práce na stavbě I/42, Brno VMO Žabovřeská I – etapa II. intenzivně pokračují i v zimě. Po roce od zahájení prací na této důležité části VMO jsme pozvali představitele města Brna a média na pravidelnou prohlídku stavby. Více👇https://t.co/70RYXEM07i pic.twitter.com/98nQSHx8EI
— ŘSD Jihomoravský kraj (@RSD_JHMoravsky) January 13, 2022