Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Budova hlavního nádraží v Plzni se dočká generální opravy. Začne na jaře

Nádražní budova Plzeň, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Rekonstrukcí výpravní budovy z roku 1907 vyvrcholí celková modernizace železniční uzlu Plzeň.

Výpravní budova plzeňského hlavního nádraží se po letech příslibů dočká generální opravy. Správa železnic s ní chce začít v březnu příštího roku. Aktuálně vypsala tendr na stavební firmu; stanovila přitom nepřekročitelnou hodnotu zakázky ve výši 688,76 milionu korun bez DPH.

„Cílem je provedení celkové komplexní rekonstrukce celého objektu včetně technického a technologického vybavení objektu, a to včetně stavebních, technických a technologických návazností mezi jednotlivými stavebními objekty, provozními soubory a dílčími celky,“ píše se v zadávací dokumentaci.

Rekonstrukcí výpravní budovy z roku 1907 vyvrcholí celková modernizace železničního uzlu Plzeň, která probíhá v několika etapách už od roku 2011. Při sečtení všech etap jde o největší probíhající železniční stavbu v republice s celkovými náklady kolem sedmi miliard korun. Hotovo má být za dva roky.

Výpravní budova byla podle Wikipedie postavena v neorenesančním a secesním slohu podle návrhu architekta Rudolfa Štecha, který se podílel i na financování stavby. Začátkem ledna 1908 se kvůli dluhům oběsil.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Peter

To ICE je pekne na vizualizacii. Vedia jazdit na 25 kV 50 Hz? 🙂 A v hale je stale ta bronzova socha hutnika? 🙂

Ivan

Některá ICE mají 25 kV/50 Hz. Sochy hutníka a železničáře jsou stále na místě 🙂

sladlu

ICE3 je pěkné, jaká si vize autora. Škoda že autoři navrhované nové trati (občas v nové stopě) Plzeň-Domažlice-Řezno mu tu vizi trošku rozbourají …. okolo Staňkova 1 kolej…. okolo České Kubice 1 kolej 😀
DB nemá zájem ani na své straně hranic výrazně zlepšit trať…

Cíl Praha-Mnichov cca 400km za 4h => průměrná rychlost 100 km/h.
Očekávám že vlaková souprava typu ICE3/ICE4 se nevyplatí nasadit :/

Úspěch bude když trať bude zelektrizována.
Prosím aspoň konvekční a levná 160km/h a 2 koleje a méně vyměňování lokomotiv…
=> Praha-Mnichov okolo 3h 😉

sladlu

Já se ptám. Chceme budovat spojenou Evropu? A obchod na železnici?
Tak proč přes Dolní Dvořiště vede 1 kolej? Přes Domažlice 1 kolej? Přes Cheb do Němec též 1 kolej?

sladlu

Po dálnici Praha-Mnichov lehce nad 3,5h 😀 Vlak pomalejší než FABIE s motorem HTP ? To chceme?

_Pavel_

To že je jedna kolej je drobné mínus, horší je, že přes Cheb ani Domažlice není elektrika do Němec

Dan

Autor článku ukázal, že není schopný přečíst z té wiki víc, než první 3 řádky. V kontektu rekonstrukce budovy není oběšení architekta vůbec podstatné. Důležitější je to, co se píše o pár řádků níže. Že to budova schytala při bombardování a následně byla opravená jen provizorně a současná rekonstrukce konečně po dlouhé době budovu ucelí a přiblíží některé prvky původnímu stavu. Z vizošky je třeba vidět, že střecha by se mohla vrátit do podoby před vybombardováním 🙂
Prosím autora, aby se do takových akcí příště nepouštěl, nebo to udělal pořádně a přečetl si celý odstavec.

Zdrasa

Super, už dřív jsem si říkal, že když rekonstruovali všechno kolem, proč výpravní budova zůstává netknutá. Jako stavba je to jedno z nejhezčích větších nádraží u nás, kterou i cizinci obdivují.

Teo

Plzeňské nádraží je super. Propojením podchodem do Šumavské se hodně zlepšilo. Černý pás z hlinikových sendvičových desek s oplechovanými okny po straně budovy na vizualizaci mi přijde zbytečně brutální při jinak celkem citlivé rekonstrukci.

_Pavel_

První podchod je dobrý, ale ten druhý, který je ještě prostornější, ale nevede nikam a když tam člověk vleže, tak je tam vždy sám.

Ares

Druhý podchod slouží k propojení nástupišť ve východní části a autobusového terminálu, je perfektní při přestupování mezi vlaky. Je jasné, že v něm nikdy nebude tolik lidí, jako v západním podchodu, který ústí k zastávkám MHD a do Železniční ulice k poště.

DaVID

ano proto, že je „jasné, že v něm nikdy nebude tolik lidí, jako v západním podchodu“ tak má dvvojnásobnou šířku…..

Eda

„Se mi líbí“ jak na snad všech vizualizacích je vždy německý ICE, div že ne i u drnc drnc trati PA-LBC, PA-Jihlava, no a tady to korunovali Regiojetem v Plzni.

Jsem fanda liberalizace, jen si kladu otázku, zda tím autor myslel, že ta budova bude opravena až za tak dlouho, že už tam bude VRT a ICE, nebo jak?

Označník

Ne, to ICE přeci bude pendlovat z Romkycan do Stoda, když tam má být ta dvoustovka 😉 Svobodova střela 😀

F. K.

Kdyby na mě jako na firmu někdo flusal tak často jako to dělá řada lidí od Národního dopravce dominujícího na Spržel, tak bych je také nikam nemaloval.

Alibaba

To bude asi tím, že je prostě volně k použití model (do rendrovacích programů) těchto vlaků, nebo ten kdo ty vizualizace dělá si už je koupil.

Permonik

Zas takové lataní stylu dohromady, které nepochopím. Na třetí obrázku vestibul s ozdobnými prvky na stěnách, sochy. A na druhém obrázku takový příplacek z něčeho co vypada jak kombinace obchodáku a vyrobní haly.

Ares

Dolní hala si zachová historickou podobu, horní hala žádnou takovou podobu až na památník nemá.

Permonik

A proč se horní hala neuděla v podobě dolní? Ať je to jeden celek

Dan

Protože bohužel v téhle zemi od éry komunistů pořád platí, že historické = staré a špatné. A udělat něco nového, neutrálního, co by na tu historii navázulo a bylo s ní v souladu, to taky neumíme. Nádraží Karlovy vary je krásným příkladem téhle filozifie.

Ares

Začátek rekonstrukce byl slibován již ke konci tohoto roku, takže další posun..

Xaver

Dle vizualizace to vypadá, že SŽ už asi nepočítají, že budou u nás po kolejích v budoucnosti jezdit ČD 😉

_Pavel_

Ta vizualizace s ICE je rok 2060?

olaf

…taková vzdálená buducnost a žlutý vagóny pořád stejný, asi i s peršingem v čele 🙂

Avlaky

S traxxem spíše

olaf

pravda, peršing by si tam moc nepojezdil 🙂

Jiří Kocurek

Bezbřehý optimismus autora. Nevím, co bere, ale přejme mu to.

PS: Vždyť je to starý něměcký šrot, ještě by to tady mohla provozovat Arriva.