Budoucnost nákladní dopravy na kolejích. Do podcastu přijde šéf ČD Cargo Tomáš Tóth, ptejte se
Laminátka ČD Cargo. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
ČD Cargo se musí vyrovnat s dopady covidu, války na Ukrajině a rostoucími cenami elektřiny a nafty.
Dobrý den.
Mám otázku a připomínku k náboru nových zaměstnanců. Pane řediteli, jaké jsou podmínky pro přijetí nového zaměstnance na pozici opravář kolejových vozidel? Občas to vypadá, že ČDC je pouze zaopatřovacím ústavem pro nezaměstnatelné jedince.
Dávám Vám za pravdu a přidám dotaz, co s jedincem, který neumí ani doplnit olej do motoru? Takový jedinec jen zabírá místo někomu kdo by si to více zasloužil.
Hlavně že má maturitu, ale že nic neumí už tak nevadí.
Dobrý den. Pane řediteli. Myslíte si, že jsou adekvátně a spravedlivě určené tarifní třídy pro zaměstnance? Pracuji na jednom postu už 22 let. Stěžejní a důležitý post ve třídě 8. I po mnohá debat, urgencích atd. Se stále nic nezměnilo.
Vážený pane předsedo, dobré odpoledne. Chtěl bych se zeptat, jestli se ČD Cargo chystá expandovat i do dalších zemí jižní a jihovýchodni Evropy? Nabízí se například Slovinsko nebo Srbsko.
Zdravím, Tomáš
Nedávno jste získali licenci v Chorvatsku. Jaký je tam vlastně pro ČDC potenciál a máte na to zajištěné vozy? Děkuji za odpověď. Zuzana Táborská
Dobry den pane předsedo. Jak vidíte v kontextu konfliktu na Ukrajině budoucnost ocelářského průmyslu ve smyslu zajištění přeprav rudy? Mění se přepravní proudy? Bude ČD Cargo expandovat do polských přístavů nebo chcete naopak rozšiřovat spolupráci s ostatními partnery jako je ZSSK Cargo?
Dobry den!
V souvislosti se vsemi plány investic a na expanzi se da předpokládat, že ČD Cargo bude dlouhodobě zlepšovat své hospodářské výsledky. Jaký odhadujete například růst zisku Skupiny ČD Cargo v horizontu 5ti let?
Děkuji za odpověď,
K
Dobrý den vážený pane předsedo, zajímalo by mě, jakožto provozního zaměstnance ČD Cargo (elitní, brzy naštěstí eminentní strojvedoucí) jestli vám přijde tempo růstu platů provozních zaměstnanců na důstojné úrovni? Než zde začněte zdlouhavě vykládat o nárůstu cen energií, pohonných hmot atd., tak bych rád podotkl, že mě zajímá tempo růstu platů provozních zaměstnanců ČD Cargo z dlouhodobého hlediska, kde je zcela evidentní, že nás postupně, předbíhají téměř všechny ostatní profese, které ani z daleka nevyžadují takovou kvalifikaci a znalost takového množství předpisů jako právě strojvedoucí a o nutnosti nastupovat do práce v 1 nebo ve 2 ráno ani nemluvě…
Dobrý den,
jakou kapacitu byste za pár desítek let viděl rád za Ústím a za Plzní, například pro 200+100 nákladních vlaků denně v jednom směru? Mám na mysli i velké zvýšení podílu železnice na přepravě nákladů, když v EU prý sní o 50-75%.
Má ČD Cargo jasno v tom, akým smerom sa ubere pri obnove lokomotívneho parku? Nedávno boli vypísanú súťaže na kúpu nových aj jazdených interoperabilných lokomotív, do konca roku 2022 je platná opcia u Alstomu(Bombardiru) na 40 Traxx3 MS, medzi tým boli objednané Traxx3 MS z inej súťaže. Aké nákupy teda môžeme v najbližšej dobe očakávať?
Dobrý den. Jak bude vedení firmy řešit nedostatek posunovačů ?
Vedení to má…v
Dobrý den. A) Jak vidíte devastaci železničních vleček a bývalých nákladišť? B) Jak vidíte pokus-vzkříšení bývalých kontejnerových překladišť? C) Přeji hodně zdraví, pevných nervů, dostatek vozů, mašin a kupu zakázek.
Otázka: Je ČD Cargo stále 5. nejvêtším nákladním dopravcem v Evropê? (po DB Cargo, SNCF Fret, PKP Cargo a ŌBB/RCC?)
Dobrý den,
můžete jako státem vlastněný dopravce tlačit na stát, aby víc stavěl či modernizoval tratě určené nákladní dopravě (např. hraniční přechody do Německa, zkapacitnění průjezdu Prahou, atd)? Nebo to za vás řeší „jen“ ŽESNAD?
Děkuji moc za odpověď. Ať se vám daří!
Proč se budují logistická střediska bez připojení na drážní infrastrukturu? Můžete tento proces ovlivnit ve prospěch železnice?
Cena, rychlost, flexibilita.
Blbost. Právě i to nenapojení přepravu prodražuje, zpomaluje a komplikuje. Tedy mimo státní priority v tzv. rozvoji infrastruktury, kde „koleje zásadně nerozšiřovat, silnice rozhodně budovat“.
No, když se pro řadu důvodů používá jen silnice, vybudovat si železnici je ekonomický nesmysl. Bohužel, také se mi to nelíbí.
A ve stavu kdy se nákladní vlak tlačí z Ostravy do Prahy 9 hodin to jiné nebude bohužel.
Také daný přepravce musí mít dostatečnou zátěž. Jednotlivé vozové zásilky asi budou pomalé vždycky.
Jak vidíte budoucnost nákladní dopravy v přepravě jednotlivých vozů a s tím spojenou budoucnost seřaďovacích nádraží a další infrastruktury?
Časem zaniknou.
Nahradí je rozlehlá parkoviště pro kamiony, která způsobí rozvrat dosud ještě funkční krajiny, a budou se na rozdíl od kolejí provozovat a udržovat zdarma, že. 🙂
Plánujete popř. kde jste v realizaci mít strojvedoucí, kteří budou mít zkoušky v sousedních zemích a pojedou vlak až do cílové stanice?
myslite cilovou stanici nymburk nebo decin?
Lepší je Personalwechsel na ose.
1) ČD Cargo jezdí mimo ČR i v mnoha okolních zemích, tak se chci zeptat, jak je na tom kapacita tratí pro nákladní dopravu v zahraničí, když v ČR je nedobrá?
2) vzhledem k odklonu evropy od uhlí, které se vozí po železnici, jaké komodity budou náhradou, které se nyní nevozí po železnici?
2 : Místo uhlí je třeba vsadit na odpadky a vozit je. V nejbližší době to může být dobrý byznys. Jak na kratší tak i delší vzdálenosti…
Postavit vlečku do Chotíkova? Hahaha.
V Rakousku na ose Hegyeshalom – Passau mnohem lepší.
2. ocel, papír, pokud bude dráha levná.
Dokud budou vlaky zatíženy náklady, které si silniční dopravci hradit nemusejí, bude „dráha“ o to dražší – a ‚problémy‘ na silnicích o to větší. Bude dobré raději neposlouchat média o nich žel často plkající…
Františku, myslíte si, že když zatížíte silniční dopravu dalšími poplatky, dojde k nějakému přesunu na železnici? Nedojde. Jen se zdraží zboží pro finálního zákazníka. Flexibilitu a rychlost, kterou nabízí silniční nákladní doprava, železnice neumí. Plky z médií poslouchat nemusím, v nákladní silniční dopravě jsem pracoval, jako teď pracuji s železniční a můžu srovnávat.
Když tak dlouho pracujete v dopravě, vysvětlené prosím, proč se vozí stejné zboží ve stejnou dobu proti sobě? Nedostal by při razantním zdražení dopravy místní producent šanci? Jak se zdražilo zboží ve Švýcarsku po zvýšení mýtného?
Alespon by stat vybral PD silničních dopravcu vic penez a mohlo by se tim financovat napr. odstavena parkoviště pro kamiony a ne jako ted, ze se to stavi silniční dopravě z veřejných penez a na zeleznici se zacina za pouhé stani na kolejich platit.
Domnívám se, že budoucnost nákladní dopravy by mohla být v šukafónech 810. Vyházely by se z toho sedačky, vyřezala okna a mohl by z toho být nízkonákladový přepravní vůz velkých poštovních balíku, drobného zboží apod. Výdejna by mohla být přímo na nádraží. Dle některých expertů tohoto fóra to je vděčné vozítko a jezdí jenom za kýbl nafty.
Jsi normální?
Ne. Ale je vtipnej.
To má být vtipný?nee je to trapné.
Jaké dopady na nákladní železniční dopravu odhadujete v dúsledku zavedení povinného digitálního automatického spřáhla?
To všichni víme, konec nákladní dopravy.
Povinné? To stě četl kde , tento nesmysl.
Na co prosím? Tak obrovská investice se nikdy nevrátí. A k zabezpečení jako ETCS to taky není.
V šotoušských kruzích se říká, že ČD Cargo v brzké době získá od mateřských Českých drah nějaké elektrické lokomotivy. Můžete to již oficiálně komentovat?
Šrot, kterej Macecha nechce, pro expanzi na Balkán?
Spekuluje se o řadě 242
Jaká je z pohledu nákladní dopravy nejdůležitější nerealizovaná stavba na české železniční síti?
Nemyslím si, že se na Vaši otázku dá odpovědět. Nákladní železniční doprava může uspokojivě fungovat teprve, když máte splněné všechny potřebné podmínky, dříve ne. A kapacita na dráze taktéž může fungovat jen tehdy, máte – li splněnou průjezdnost (předvídatelnou, pravidelnou, pokud možno rozumně rychlou) v celé trase vlaku. Co je Vám platné, že se postaví UCho (tunely Ústí nad Orlicí – Choceň), když neprojedete přes Brno směrem Břeclav a nebo úsekem Přerov – Ostrava… Co je Vám platné, když se postaví VOChoc (Velký Osek – HK – Choceň), když nedostanete trasu do Německa. A takto bychom mohli pokračovat dále a… Číst vice »
Plzeñ-Furth im Wald.
Díky za odpověď! Upravil bych tedy otázku: Je z pohledu nákladní dopravy větší překážkou 1) chybějící infrastruktura, nebo 2) organizace provozu, která neodpovídá možnostem infrastruktury stávající?
Umíte odhadnout,jaké procento z vámi realizovaných přeprav by představovaly ty přepravy,které nemůžete realizovat proto, že 1.SŽ redukovala manipulační koleje ve stanicích,2.Podniky zrušily své vlečky,3.Silniční dopravci jsou díky nerovným podmínkám levnější.
A na to jste přišel jak, že jsou nerovné, můžete to nějak dokázat, nebo se jenom domníváte? Jæ mæm názor opačný.
Základní nerovností je kapacita. Na silnici velí nejpomalejší a neexistuje zákaz vjet na ní, pokud je kapacita nedostatečná.
Na železnici velí nejpomalejší (osobní zastávková doprava) a nejrychlejší (expresy a rychlíky) a do vzniklých „dírek“ už se vlaky s prostřední cestovní rychlostí (zpravidla nákladní doprava) velmi obtížně trefují.
V tom máte pravdu, ale v posledních letech byl poměr peněz dálnice a 1. třída silnic vs. dráha poměrně vyrovnaný. Železniční stavby jsou ale vėtsinou dražší proti projektu u silnic levnější. Minimálně třetina peněz na tel stavby pochází z provozu na silnicích. Stejný problém řeší v Norsku. Po dotacích a nákupech elektromobilů fond na stavby vyschl. (daň z PHM) Opačným směrem ani Kč. Næzor dráha má blbý podmínky (a má i nejen vlastní vinou) tak je zhoršíme i silnici tedy neberu.
Peníze neřeší volnou průjezdnost. Na silnici se za peníze staví obchvaty a na železnici to jsou zábradlí, nástupiště, výtahy a zabezpečovací zařízení ve stanicích a na přejezdech…
Zcela nepoměřitelné věci…
A za to může silnice? Když se staví ETCS na „vlečce“ do Týna za 30 mega tak těch peněz nebudete mít nikdy dost. Srovnejte si i poměr penėz a poměr výkonu obou doprav. Jak chcete tedy řešit srovnatelné podmínky. Nikdy takové nebudou a ani nemůžou. Nebo budem na silnicích stavět zábradlí, zabezpečovat každou křižovatku protože se tam před 50 lety srazil traktor s kolem?
Nikde jsem nenapsal, že by za něco mohla silnice. Módu dopravy velí Ministerstvo dopravy, tam klaďte otázky…
Ministerstvo neví, co s dráhou, ale nahlas se to neproklamuje. Holt to stojí velké prachy a skutek utek.
Zatímco ŘSD buduje dálkovou silniční infrastrukturu, tak ŘSD čerpá dotace.
Pardon oprava .. tak SŽ čerpá …
A pod to se klidně podepíši.
Nemám co dodat
Docela by mě zajímalo jak to s tou kapacitou opravdu je?
Mám pod okny trať Brno-Vyškov na které je údajně tak vyčerpaná kapacita že příměstské osobní vlaky byly i přes poptávku zrušeny a přitom tam málokdy vidím něco projet. Pohledem silničáře jsou ty koleje prostě prázdný a pokud tam není kapacita tak to musí být výsledek opravdu tragické organizace dopravy.
Je to jednokolejka. Kdybyste místo dálnice měl desítky km jen 2,2 m širokou asfaltku (skoro všude bez možnosti vyhnutí, třeba v zářezu) a chtěl po ní obousměrný provoz, také tam málokdy něco projede ale její kapacita bude vyčerpaná.
Umíte odhadnout, kolik přeprav nemůžete realizovat (klidně v % vůči současným výkonům) proto, že se vám nevejde na naše koleje, případně přešly z dráhy pryč proto, že naše síť je příliš nespolehlivá?
Kupte si křišťálovou kouli