Budoucnost Evropy jsou rychlovlaky. FlixTrain uzavřel s Talgem megazakázku na až 65 souprav za 60 miliard

FlixTrain věří v obrovský potenciál vysokorychlostních vlaků v Německu i v celé Evropě.
Německý dopravce FlixTrain podepsal se španělskou společností Talgo zakázku v hodnotě přibližně 2,4 miliardy eur (60 miliard korun) na dodávku až 65 vysokorychlostních vlaků založených na platformě Talgo 230.
Závazná část objednávky je na prvních 30 jednotek za 1,06 miliardy eur, zbylá část je rámcová smlouva. Součástí zakázky je servis všech jednotek po dobu 15 let.
Španělský výrobce zvítězil ve výběrovém řízení, kterého se zúčastnili i další velcí producenti kolejových vozidel. Objednané vlaky Talgo 230 budou systému push-pull, nezahrnují tak lokomotivy, které dodá třetí strana.
Každá jednotka se bude skládat z koncového řídícího vozu s kabinou strojvedoucího a různého počtu vysokokapacitních vložených vozů pro cestující včetně jednoho pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace (OZP).
Vlaky budou mít podvozky pro standardní rozchod, nevyužijí tak systém adaptabilního podvozku, kterými jsou vlaky Talga historicky unikátní. V dodávané konfiguraci budou moci být provozovány v Německu, Rakousku, Nizozemsku, Dánsku a Švédsku.
„Obrovský potenciál“
„V příštích letech výrazně rozšíříme naše služby. S růstem našeho vlakového parku zahájíme novou éru cestování po železnici v Německu a Evropě. Plánujeme nejen zvýšit náš podíl na trhu, ale také rozšířit trh jako celek,“ uvedl k objednávce generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Flix André Schwämmlein.
FlixTrain podle něj reaguje na rostoucí poptávku po rychlé a cenově dostupné železniční dopravě. Společnost chce díky novým vysokorychlostním vlakům využít „obrovský potenciál trhu v Německu a Evropě“. Předpokládá, že trh vysokorychlostních vlaků v Německu vzroste do roku 2030 o 45 % ve srovnání s úrovní v roce 2021.
V celé Evropě je podle analýzy OC&C o trhu dálkové dopravy potenciál ještě vyšší: v roce 2023 byl odhadován na 27 miliard eur s očekávaným ročním růstem 4-5 %.
FlixTrain uvádí, že loni rozšířil svou nabídku o 40 % a zaznamenal silný nárůst počtu cestujících. V současné době FlixTrain přímo spojuje přibližně 50 měst a dalších 600 měst je dostupných díky spolupráci s regionálními železničními dopravci. Provozuje tak největší soukromou síť dálkových vlaků v Německu.
Chytrá údržba
Talgo bude na dodaných jednotkách provádět i údržbu. Mají mu s tím pomoci tisíce senzorů, které v reálném čase přenášejí data z jednotek do cloudového úložiště. To by mělo podle výrobce minimalizovat čas strávený na opravách.
„Jsme hrdí na to, že naše společnost přispěje zavedením tohoto nového produktu ke společnému cíli převést dopravu ze silniční a letecké dopravy a přispět tak k rychlému a spravedlivému přechodu na energetiku,“ uvedl prezident společnosti Talgo Carlos Palacio.
Soupravy založené na platformě Talgo 230 jezdí ve Španělsku, Německu, Dánsku a Egyptě. Jde o lehké vysokorychlostní vlaky s nezávislými, samočinně řízenými valivými systémy, které maximalizují kapacitu a mohou být vybaveny také systémy přirozeného naklápění nebo systémy automatické změny rozchodu koleje.
Operace Talgo končí. Třetinu ve výrobci rychlovlaků získá Sidenor, centrála se přesune do Baskicka