Budoucnost Evropy jsou rychlovlaky. FlixTrain uzavřel s Talgem megazakázku na až 65 souprav za 60 miliard
Vizualizace jednotky Talgo 230 pro německý FlixTrain. Zdroj: Talgo

FlixTrain věří v obrovský potenciál vysokorychlostních vlaků v Německu i v celé Evropě.
Budoucnost patri aluminiu!
Jak můžou být rychlovlaky budoucností, když síť v zemích jako Německo, Rakousko a podobně je hodně děravá a rychlovlaky se tam plácají dohromady s nákladní dopravou. Nebo v zemích, kde zatím nepostavili ani metr VRT? Pokud se dokáže letectví zekologizovat, budou karty rozdané úplně jinak.
No a jak se to vylučuje? To že někde je na železnici cirkus/je zastaralá přece neznamená, že to v budoucnu nemůže být jinak. (Ano, já tomu taky moc nevěřím)
Ekologie s tím nemá mnoho společného. To co je vlakem do ~4 hodin nemá cenu lítat letadlem ani kdyby prdělo fialky.
Co je nepochopitelného na tom, že v některých zemích je pořádná vysokorychlostní doprava spíše přítomností, a někde spíše budoucností?
Jedině pokud zakážou nebo brutálně zdaní leteckou dopravu. Nad 1000 kilometrů už ani rychlovlak není konkurenceschopný letadlu. A pokud se zavedou na nádražích kontroly a odbavení jako na letišti (protože „bezpečnost“) tak tahle konkurenceschopná vzdálenost ještě klesá.
Kdybyste na těch 1000 km měl souvislou vysokoychlostní trať na 300 km/h tak to pořád docela konkurenceschpné bude.
Spíš kombinovat a diverzifikovat. Ne jen letadla nebo vlaky.
Kdyby byly v pr*eli ryby, tak by nemusely bejt rybníky…
Ale proč operovat s číslem 1000 km (krom toho, že je hezky kulatý)? Lidi na kratší vzdálenosti snad nejezdí? Mnohem větší konkurencí pro (rychlo)vlaky jsou autobusy a IAD.
Také vymoženosti mají jen v Číně. V Evropě nereálné. Například v kontextu rychlého spojení Praha-Mnichov
To konkurenceschopné určitě bude. Protože ten rychlovlak zpřístupní dálkové cestování i lidem z měst, kam letadla nelétají.
Zajímavé je porovnání našeho ComfortJetu a ICE- L (což je německé Talgo): a) Maximální rychlost [km/h]: 230/230 b) Hmotnost [t]: 541/450,9 c) Kapacita [sedadel]:555/562 d) Délka [m]:239/256 e) Trakční výkon [kW]:6400/6400 f) Měrný výkon při obsazeném vlaku [kW/t]:11,8/14,2 g) Hmotnost na sedadlo [kg/sedadlo]: 970/800 h) Spotřeba obsazeného vlaku při V = 200 km/h [kWh/km]: 22,1/18,3 i) Spotřeba na sedadlo a ujetou vzdálenost [kWh/100km/sedadlo]: 3,98/3,26 j) Cena na sedadlo [Kč/sedadlo]:1 275 913/1 067 616 k) Náklady na energii pro jedno sedadlo za rok [Kč/rok]: 34 842/28 025 l) Poměr nákladů z předchozího řádku [%]: 100/80,4 m) Náklady na energii za 40… Číst vice »
Jaké počítáte hnací vozidlo?
Comfortjet = Siemens Vectron MS 230
ICE L = Talgo Travca 15kV/230
To druhé je prozatím jako jitrnice, kterou svět neviděl. Takže, zatímco soupravy Talgo jsou před schválením, tek HV bude u DB Siemens Vectron MS a DM.
Počítal jsem to s tou BR 105 (Talgo Travca), která na tom má jezdit s tím, že 6400 kW je teda jen na 15/25 kV, na Nizozemských 1,5 kV ss to má logicky méně:-))
V článku je 653 slov ale krom titulku neříká vůbec nic.
Jaká bude trakce, kde bude údržba, kdy vyjedou? Zmínka „vlaky jezdí v…“ je taky dost přitažená za vlasy, v komerčním provozu nikde. Odstavec o chytré údržbě je úplný balast…
Počkáme na článek v Magazínu, tam se dozvíme. 😉
Trakce bude 15 kV AC, co taky jiného, že?
Je to první tiskovka, která holt dobrovolně nic moc dalšího nezmiňuje. To neznamená, že ta zpráva nemá své místo, i když zatím nejsou dostupné veškeré detaily.
Koho zajímají detaily, ať oslovi Flix, nebo si počká na podrobnější prezentaci.
Ptát se na to, kdy vyjedou pár hodin po tom, co byla byla uvolněna informace o provedení objednávky a navíc ještě u Talga, které má notorické problémy, je trošku odvážné.
https://zdopravy.cz/zpozdeni-pres-tri-roky-spanelske-drahy-renfe-prevzaly-prvni-rychlovlaky-avril-201990/
Jsem zvědav, jakou budou mít konfiguraci interiéru, Talgo by asi zvládlo i 3+2 v druhé třídě, otázka je dza-li by ybl takový produkt prodejný. 2+2 by tam naopak mohlo být díky větší šířce velmi komfortní.
při šířce vozu 2,92 m bych sedadla 3+2 považoval za praktiku S/M. 3+2 má shinkanzen a šířku vozu o víc než 40 cm větší.
Zavést to jako 3.třídu nebo 2. low cost. Určitě by si to klientelu našlo, když to funguje v letectví.
Další dopravce, který vsadil na netrakční jednotky pro dálkovou dopravu. Asi jeho manažeři nečtou zdejší diskuze, kde by jim místní šotoodborníci vysvětlili, že to je špatně. Doufejme alespoň, že na palubě budou mít opékaný brambor a ne jen bramborový salát. To by bylo úplně proti drážní tradici.
Ale ony netrakční jednotky mají opravdu o řád více nevýhod než výhod nad trakčními.
Do V=230 km/h je netrakční jednotka bezkonkurenčně nejlepší volba díky vysoké obsaditelnosti (555 versus 562 míst) a tím pádem relativně konkurenceschopné ceně za sedadlo.Kupovat třeba Giruna s pouhými cca.400 místy vychází krutě neekonomicky, protože na objednávky s odběrem jako tady 65 souprav nebo Německo 79 Vám jen rozdíl nákupní cena+energie na 40 let provozu versus potřeba nakoupit víc jednotek z důvodu nízkého počtu sedadel v dálkovce udělá miliardy ! Třeba u Němčoura vychází rozdíl ICE-L versus Comfortjet na cca. 20 mld. Kč, versus Giruno pak asi 14 mld. Kč.Jasně, pokud chci jezdit V=250 km/h a víc tak už nemám na… Číst vice »
Pokud je správná cena, tak zákazník klidně sáhne i po ne zcela optimálním řešení. A Talgo má dobrou motivaci nabídnout atraktivní podmínky, navíc když už stejně bude v Německu poskytovat servisní zázemí pro ICE-L.
To nic nevypovídá o přednostech netrakčních souprav, jen o aktuálním stavu trhu.
Ale ten salát teda vážně nic moc. 🙂
To je trochu argumentace v kruhu. Jaký je celkový poměr objednávek trakčních a netrakčních jednotek? Řekl bych, že ty trakční jsou v poněkud značné převaze.
Takže je to tak, že po delší době zase nějaký dopravce zkusí netrakční jednotky a uvidíme jak se s tím popere. 🙂
„Předpokládá, že trh vysokorychlostních vlaků v Německu vzroste do roku 2030 o 45 % ve srovnání s úrovní v roce 2021.“
No jo, když si zvolíš nízký základ (v roce 2021 měla ještě velký vliv cestování pandemie covidu) mohou být čísla růstu ohromující 😉
Ty valivé systémy (se všemi přívlastky) jsou talgácká nezávislá kola a místo přirozené naklápění se říká pasivní naklápění 🙂
A teda čím to plánujú ťahať?
Lokomotivami od Siemens
https://www.reuters.com/markets/commodities/flix-orders-trains-worth-24-bln-talgo-siemens-2025-05-27/
Cize sa na 95 percent bavime o Vectron230, tak? To je vlastne pre CD asi aj celkom fajn sprava ze pribudaju zakaznici, aspon nebudu sami riesit nahradne diely a tak 🙂
To je pro CD celkove velice spatna zprava, protoze je na atraktivnich mezinarodnich linkach Flix (diky sve siti, marketingu a prodeji) zadupe do zeme. Stejne jako mnohe dalsi.
No zatím DB moc nezadupal, tak se necháme překvapit.
ČD v Německu nejezdí komerci na vlastní triko.
Ty Galganek ale nemůžou do Česka
Kolik těch dílů bude rozdílných oproti Vectron 200 max 7%?
Docela by mě zajímalo, kde budou v Německu hledat volnou kapacitu tratí,
prakticky všechny kapacity atraktivních tras dnes už využívá DB.
U soudu. Dálkový autobusy byly v Německu taky nemyslytelný a Flix to změnil. Takže tu cestu někde nějak zase najdou. Co to způsobí ukáže až čas
A v RegioJetu nebudou mít co žrát…
Tou Evropou myslí i nás? Tak to je dobrá zpráva, že to budeme mít taky. A dokonce se slevou.
V článku jsou 9
Sorry. V článku jsou vyjmenované země, kam se s těmi talgy počítá a ČR mezi nimi není. Tak možná v delší budoucnosti? Taky je tu otázka našeho jediného použitelného přechodu do Německa.
V nejbližších deseti letech se na tom, že máme jediný použitelný železniční přechod do Německa, nic nezmění. Možná ani v za patnáct let nedojde ke změně…
Za 30 let pro velký úspěch objednají nové a ty už se na konci jejich životnosti projedou tunelem pod Krušnýma horama.
Ano. Přijede to do ČR jako putovní výstava po 50 letech.
V tom případě nemá Česko budoucnost.
Tady vlaky nikdy rychle a načas jezdit nebudou.
Ve vizualizaci jo!
Rychle a načas zároveň je prolém. Ale existují tady organizace, které se snaží alespoň o to, aby jezdily načas.
Třeba tím, že se prodlouží jízdní doby. Sice pak někdy budeme zbytečně čekat na čas odjezdu, ale hlavně bude přesnost třeba 99 %. A slovy klasika, kdo z vás to má?
Pak jsou tu organizace, které se starají o to, aby vlaky jezdily.
A taky tu máme organizaci, která se občas postará o to, aby vlaky nejezdily.
No ta rychlost je zajímavá jen když se daří jí dosahovat opakovaně a dá se spolehnout, že v cílí stihnu přípoj a nemusím čekat hodinu na další. Nemám pocit, že by se u nás často čekalo na čas odjezdu, spíš to bývá tak akorát nebo se ten minutu až dvě dlouhý čas na výměnu cestujících ve velkých stanicích nestíhá. Druhá věc je že kapacita tratí neodpovídá přidělené kapacitě dopravcům a pak v odpolední špičce odjíždím z Prahy o 20 minut pozdě, protože není volná kolej, čeká se na 5 jiných vlaků ve stejném směru. A stačí jeden opožděný spoj z… Číst vice »
Tak to ano. Ideální je na delší trasu vyrazit den předem, pokud chcete mít alespoň 99% jistotu, že budete někde opravdu na určitou hodinu.
A tak strašně jim jde o renesanci železniční dopravy, a to zeleno a všechno, že jako jedni z totalniho minima se nejsou schopni (a zřejmě ochotni) integrovat ani do Interrailu ….takže levné cestování po Evropě je v tomto kontextu jen velkohuby kec.
Případně to berte jako tip pro redakci, oslovit je, proč tomu tak není a kdy (jestli) se to změní, aby splnili o čem mluví, nebo je to jen obecně prázdné PR. Díky
…přispět k rychlému a spravedlivému přechodu na energetiku. A co si pod tím mám představit? 🥸
Že Flix potřeboval vyfutrovat prezentaci.
Asi se jedná PR krasořečnění na téma „přechod z lokálně emisních uhlovodíkových paliv (auta, letadla) na lokálně bezemisní elektřinu (vlaky)“.
Mně překladač předhodil toto:“…a jsme rádi, že naše společnost přispívá touto novou produktovou iterací ke společnému cíli přesunu dopravy ze silniční a letecké dopravy a ke spravedlivému a rychlému energetickému přechodu.“
https://www.marketscreener.com/quote/stock/TALGO-S-A-22148977/news/Talgo-S-A-Flix-awards-Talgo-a-2-4-bn-contract-for-the-supply-and-maintenance-of-up-to-65-Europe-50070997/