Budoucnost A380 v ohrožení. Podle Reuters Emirates chtějí raději menší A350
A380 společnosti Emirates v Dubaji. Foto: Emirates
Budoucnost výroby největšího osobního dopravního letadla Airbus A380 je rok po oznámení další objednávky od Emirates znovu nejistá. Agentura Reuters
Pocitově je pro mě let s Jumbem i 380 jiný, řekl bych slavnostnější:-) Jiné widebody jsou takové menší,
obyčejnější, je jich prostě moc (i když business v 777 je samo lepší než economy ve velrybě).
Bojím se jen, že 380 tak dlouhověké jako jumba nebudou (viz 14-15 let stará letadla od Singapore,
o které není zájem a rozebírají se na díly).
Tak ty A380 ještě budou min. 20 let létat, tzn. žádná tragédie , u BA taky ještě 747 létá , ale let A350 to je úplně jiná liga, rychlejší nástup , lepší tlak v kabině , větší vlhkost , spolu s výborným jídlem prostě větší zážitek 😉
Dalo se to dřív nebo později čekat, ekonomika je neúprosná. Škoda, létá to opravdu majestátně
a spolu s Jumbem je to fakt jiná liga…
Ale ve srovnání s A350 nebo s B777X je už dnes zastaralý a má větší spotřebu přepočtenou na jednoho cestujícího. Možná kdyby existovala odlehčená verze s kompozitním skeletem a se dvěma opravdu velkými moderními motory (zvětšenými GE9X nebo RR Trent 1000), tak by to letadlo ještě mohlo mít šanci. Ale to se patrně nestane.
Nene, touto vývojovou cestou už se bohužel vážně nikdo nevydá. Škoda, je v tom vlastně kus nostalgie, ale na té se prostě byznys plán postavit nedá.
To se určitě nestane, protože náklady by byly enormní a rizika, že to nikdo (v dostatečném počtu) nekoupí také. Navíc s náklady spojenými se čtyřmi motory místo dvou nejde dělat nic. Je to smutné, ale tahle generace odejde. Zase můžeme být rádi, že jsme jí zažili. 🙂
Čtyři motory místo dvou… Zkuste se na to podívat opačně. Máte ty stejné čtyři motory, ale místo dvou trupů máte jeden objemnější (a dva piloty místo čtyř). To musí naopak ekonomice prospět! Pokud tedy nevychází u A380 výhodněji ani spotřeba na jednoho cestujícího, tak chyba musí být jinde než ve velikosti. Nabízím pár možností: – Oproti B787 a A350 je už poněkud zastaralý (a proti B777X bude nakonec taky). – Je příliš velký. To byl sice B747 začátkem 70. let ještě víc, ale ten tenkrát ve svých výkonech neměl konkurenci. Třímotoráky ho příliš nehrozily a ETOPS dvoumotoráky nastoupily teprve až… Číst vice »
Problém je, že lidi dají přednost méně přestupům, takže se nakonec vyplatí víc menších letadel s dalekým doletem na linkách do více cílů. Superjumba jsou pro dopravní model s velkými huby (a dvěma přestupy). Z velkých hubů ale díky své poloze zůstala Dubaj, proto jsou Emirates prakticky jediným velkým zákazníkem.
Jiná liga? v čem proboha? vždyť je to obyčejné letadlo (ve vší úctě k Jumbu) ….
Tomáš měl na mysli asi estetiku exteriéru. A v tom má 747 málo konkurentů, ale je to taky velmi subjektivní záležitost.