Budoucí podoba Florence: Autobusové nádraží, nové ulice, malá náměstí i tržnice

Podoba Florence podle vítězného návrhu, vizualizace. Pramen: IPR PrahaPodoba Florence podle vítězného návrhu, vizualizace. Pramen: IPR Praha

Podle města dnes okolí autobusového nádraží trpí „zejména bariérami v prostoru, nejasným vymezením zástavby, nevzhlednými veřejnými prostranstvími i absencí kvalitní zeleně“.

Zpět na článek
64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Klondajk

Já tedy nevím, ale na obrázcích, kromě honosné cedule „ÚAN FLORENC“ jsem viděl jenom spoustu na sebe natřískaných komerčních budov. Taky mi není jasná ta dvoukolejná trať PŘÍMO z Negrelliho viaduktu (obr.5). Kam vede? Pod Žižkov?
Nebo je snad ÚAN ta malá smyčka se stromy na obr.1? Odstavné plochy pro autobusy kde?
Vypadá to na zadání: „Vyražte z toho co nejvíc peněz a nechte jim tam někde otočku.“

Juraj

Doporučuji zajít do CAMPu na výstavu nebo se aspoň podívat na kompletní návrhy na https://florenc21.eu/cs/

Odstavné plochy jsou u všech návrhů plánované v podzemí, protože zabírat kus centra parkovištěm je docela velký luxus. Zrovna dneska je areál ÚAN taková černá díra rozdělující Karlín a Nové Město. Všechny návrhy tuto bariéru nějak řeší.

Alibaba

Ta dvoukolejná trať je asi požadavek na zapracování „Nového spojení 2“. Ano, má se to nějak zahloubit pod Žizkov a směrem k Opeře. Je dobře, že to ve studii je.

Gwann

hlasuji pro obnovení skládky uhlí pro lokomotivy na místě UAN Florenc. bude součástí železniční expozice NTM.

XXXD

Moc nechápu to zachování ÚAN Florenc. Ne že by bylo nutné ho přes noc zrušit, ale výhledově bych spíš očekával, že by ho měli nahradit terminály na okrajích Prahy (respektive minimálně na okrajích širšího centra).

Kubrt

Však to se děje už několik dekád, postupně, plíživě.

Venda

Už zde stojí jenom zahraniční a dálkové linky, otázka času kdy bude rozptýlen do okrajových částí Prahy ….. 🙁

XXXD

A jaké jiné linky by tam také měli jezdit kromě dálkových a mezinárodních?

XXXD

To sice ano, ale výhledově se s ÚAN evidentně minimálně tak v nejbližších 2 dekádách stále počítá.

Fandík

Hezký to namalované je… O tom žádná, ale zdá se to někdy bude realizovat je otázka. Předpokládám, že do 5 let tam nikdo lopatu neuvidí

Beekee

Teď bude zastavovací studie jako podklad pro změnu územního plánu… a pak se teprav začne projektovat… čili ano, příštích pět let se určitě nekopne.

Venda

Tady to jednou dopadne jak v Ústí n.L. to vám říkám ….. 🙂

Vochomůrka

Lanovka? 🤭

David

Bojím se, že to dopadne jako vždy. Malostranské náměstí vyhrál pěkný projekt, který byl ještě před realizací změněn tak, že v podstatě zakonzervuje současný stav. Nikdo holt neměl koule na to tam omezit tranzit. Zasypání podjezdu Táborské dopadlo zatím dost podobně, prostě se jen rekonstruoval povrch, nikdo neměl koule na to rozhodnout o zasypání.
Tedy řekl bych, že by bylo načase aby začal řídit město někdo, kdo ty koule na nějaké změny má. Malé vlaštovky už by byly (např. zřízení přechodu u Muzea), ale žádné velké rozhodnutí se zatím stále nekoná, snad se ho jednou dožiji.

původní Jakub P

Ono to není tak jednoduché, mluvěj do toho celkem logicky i městské části. A zrovna P4 (Táborská) i P1 (Malostranské náměstí) mají radnice takové, jaké mají… Minimálně do nadcházejících komunálek.

Být ta místa, o kterých píšete, v jiných obvodech, dost možná by to dopadlo jinak.

Azkaban

Ano zasypání Táborský byl vskutku super nápad. Dělat z mimoúrovňového křížení dvou rušných ulic úrovňové je úlet na entou

Filip Jirsák

Jenže to, že jsou v centru rušné ulice (přičemž „rušné“ v tomto případě znamená „jezdí tam hodně aut“) je špatně. A když je ponecháte tak, aby tam mohlo jezdit co nejvíc aut, bude tam – překvapivě – opravdu jezdit hodně aut. Takže je potřeba ty ulice měnit, aby se v nich dalo dělat také něco jiného, než jezdit autem. No a když ty ulice nebudou vyhrazené jenom pro auta, aut tam bude méně, protože budou lepší způsoby, jak tu ulici užívat. Takže ty ulice přestanou být automobilově rušné a budou rušné třeba lidmi.

Alibaba

Je vůbec nutné tam zachovávat ÚAN?
Není rychlejší lidi vyložit na autobusákách u stanic metra?

původní Jakub P

Pro ty, kteří míří do/z Prahy jo. Pro přestupující (ať už na jinej bus nebo na vlak na Masaryčce/Hlaváku ne.

Alibaba

Ale ten kdo jede do Prahy, taky snad tím metrem dojede do centra a i jinam? A obráceně dojede na autobusák u metra.

původní Jakub P

Pro lidi do/z Prahy by byly rychlejší ty autobusáky u metra na okrajích. Pro přestupy nikoli.

Tomáš Gottschalk

Vyčetl někdo, zda se bude moci z ÚANu dostat přímo na nástupiště na Masně a naopak?

Alibaba

Tak na první pohled to vypadá, že se na zastřešení nad Masaryčkou dostanete bez přecházení nějaké rušné ulice. Takže se o něco docházka zkrátí.

Tomáš Gottschalk

Njn, ale konec perónů u zhlaví je ještě o pár desítek metrů blíž k ÚANu. Ono by úplně stačilo, kdyby ten přímý přístup byl na nové nástupiště vybájené letištní rychlodráhy, nejspíš eskalátorem a výtahem do úrovně kolejiště od stávajícího nástupiště 1 na ÚANu.

Pavel

Ja tomu obrazku nerozumim. Magistrala je v tunelu? To by mi davalo smysl. Nebo tam proste nic vymysleno nebylo a jen ji z vizualizace „vygumovali“?

Kubrt

To je právě to otevření diskuze o magistrále – koukejte, jak by to mohlo být pěkné. Ale nevíme, jak to udělat.

Beekee

Ta axonometrie ukazuje návrh částečného položení magistrály na zem. Ortofoto ne, ta ji jen zprůhledňuje, ale nechává ve stávajícím nadzemním řešení.

Martin K.

Magistrála bude nedotčená, těžko může tunel končit uprostřed kolejiště. Podle mě záměrem bylo ji pouze zakrýt, aby vynikly plánované úpravy, které by se skrývaly pod ní. Stejně tak v případě Nového spojení

Beekee

Udělali ji průhlednou abyste viděl co navrhli pod ní.

Martin

NE, stejne je to i u te trati, ukazuje to prostor pod tou konstrukci…

Surio Mario

To by bylo tak krásné, kdyby se první obrázek stal skutečností. Magistrála zlikvidovaná a na Těšnově krásný park bez tun betonu, smradu výfuků a nepřetržitého hluku.

Ondra

Ale asi víme jak to dopadne (Viz. jak dopadlo zasypání podjezdu na Táborské). S magistrálou na věčné časy…

Kubrt

Bohužel je nenahraditelná.

Beekee

Mj i o tom byla ta soutěž. Ukázat co by se do budoucna s tím dalo dělat. Ale důležitější než její podoba je nějaká celospolecenska změna jejímž důsledkem se tam sníží intenzity

Londgard

Kubrt: Rád vás přesvědčím o opaku

Roman Soudný

Dokud bude magistrát považovat magistrálu za objízdnou trasu k neprůjezdným nábřežím, tak bude její zrušení víc než problematické.

Alibaba

Já si myslím, že kdyby ji zrušily bez náhrady, tak si lidi cestu(nebo způsob dopravy) jako náhradu za ní najdou.

Kubrt

Najdou. Auta se rozlejou po městě a místo aby jakž takž frčela po magistrále, budou poskakovat od semaforu k semaforu v „normálních“ ulicích.

původní Jakub P

V první fázi (která by byla bolestivá, o tom není sporu) jo. V druhý by řada těch lidí zjistila, že to nemá zapotřebí a auto za těchto podmínek na každodenní cestu nepotřebuje. A ten zbytek by se vešel. Nejspíš i líp, protože ty auta, který teď „frčej“ po magistrále se na jejím začátku nezjeví z čistýho vzduchu a na konci zas zázračně nezmizí. Naopak všude kolem ucpávaj komunikace na magistrálu ústící a cestou ještě na Ípáku silně přiškrtěj kapacitu nejužšího hrdla tramvajový sítě v Praze.

Vochomůrka

A co nám vedle aut ještě zakážete, soudruhu?

původní Jakub P

Pokud je pro vás nepovažování každé jednotlivé spojnice za nezbytnou rovno kompletnímu zákazu, tak asi hodně věcí.

Filip Jirsák

Jakub P. nepsal nic o zákazu. Napsal, že když přestaneme auta protežovat, přestane se řidičům ježdění auty vyplácet a auta zmizí sama. To je právě výhoda tohoto řešení, že nemusíte nikomu nic zakazovat, a každý si sám rozhodne, jestli se mu vyplatí jet autem, když nese všechny nebo alespoň většinu nákladů, nebo raději zvolí jiný způsob dopravy. A někomu se to pořád vyplatí, třeba poveze starou paní o holích do nemocnice, tak zavolá taxi – a nebude muset stát v zácpách, ale pohodlně projede.

Pavel

Neviem ci to viete, ale len na Prahe 1, 2, 3, 7, resp. pre casti kde je magistrala jednou z hlavnych komunikacii zije oficialne takmer 200tis. obyvatelov, neoficialne urcite este viac. To by samoosebe stacilo na 4. najvetsie mesto v CR. Obyvatelia maju svoje potreby, podnikaju, je potrebne ich zasobovat a auto k dnesnej dobe patri a bude patrit. Predstava ze 200tis. obyvatelov a sluzby v tejto casti Prahy budu car free je uplne smiesna. Este aj v takej mekke cyklodopravy ako Amsterdame maju 2 dialnicne okruhy, jeden z nich 6 pruhovy okolo blizsieho historickeho centra mesta a do samotneho… Číst vice »

původní Jakub P

Nikde a nikdy jsem nepsal o tom, že by to tam mělo být car free nebo o tom, že by cyklodoprava byla stoprocentním řešením. Říkám jen, že by pomohlo, kdyby aut ubylo (na car-light verzi města, ne na car-free) a kol přibylo (ne na 100 %, i 10 % by bylo sakra znát a to pozitivně, 20 % by bylo super, cokoli navíc vítaný bonus. Nepíšu ani, že omezením magistrály by se kolony zázračně vypařily. Jen píšu, že při jejím náhlém zmizení by se kolony jinde nejdřív silně zhoršily a poté by se situace stabilizovala. Úplně bez kolon by nebyla,… Číst vice »

Pavel

Problem je ale ze kolo v je v Prahe pouzitelne tak 7-8 mesiacov v roku. Sam som jeden cely rok jazdil na kole Brevnov – Vinohrady a odvtedy som to vzdal, toto mesto nie je pre kolo idealne jak pocasim tak ani vyskovym profilom a ani riesenim infrastruktury. To ze v idealny den 20% kol pribudne upravami kludne mozne je, ale budu dni ked to bude takmer na 0%. Taktiez treba pocitat s tym, ze proste podnikatel, zasobovanie, rodina s 2 detmi co ide na vikend ku babicke, clovek co ide na 6. rano do prace Brevnova na Cerny most… Číst vice »

původní Jakub P

Počasí a výškový profil sice nejsou nejpříznivější, ale zároveň nic nepřekonatelnýho. Až ta chybějící infrastruktura (a její prakticky neexistující zimní údržba) z toho dělaj problém nepřekonatelnej. Což by ovšem šlo řešit. Jsou města kopcovitější a s horším počasím, kde se našemu podílu kol v dopravě můžou smát. Jo Cčko je přetížený. Ale i to se dá řešit. Třeba do dokončení Dčka nechat na magistrále vyhrazenej pruh pro busy jako posilu. Případně by radnice P4 mohla přestat blokovat tramvajovou tangentu Jeremenkovou a Budějovickou, která by za den mohla odvézt desítky tisíc lidí, kvůli pár stovkám parkujících aut. Co se týče situace… Číst vice »

Azkaban

Jen vlhký sen, lidi dennodenně tráví hodiny v kolonách a stejně je to neodradí. Takhle by se akorát jakžtakž plynulá jízda městem rozmelnila do okolních ulic a ten smrad a emise ze stojících aut by se zvýšil všude

původní Jakub P

Neodradí je to proto, že alternativa neexistuje. Respektive alternativa většinou musí aspoň na části trasy v těch kolonách aut trčet taky, takže není o poznání rychlejší…

Alibaba

Spojení „frčet po magistrále“ mě připadá jako oxymóron. Ale to mě jako vidláka, který byl za život 2x autem v Praze netrápí.
Nic, užijte si to tam. 🙂

Kubrt

Není to oxymóron, vyjma ranních nájezdů do (širšího) centra je to docela v pohodě. Moje poslední zkušenost s magistrálou je z úterního podvečera a z Kobylis v Karlíně jsem byl v čase jinak nedosažitelném. Pak z Karlína domů na venkov opět čas VHD zcela nedosažitelný, jako bonus nákup, dvě děti a čtyři batohy. Fakt to cestování autem po Praze má i své kladné stránky 🙂

Juraj

Auta už dneska po magistrále nefrčí, to je důležité si říct.

Rozlít dopravu do města je často nejlepší řešení – už jen proto, že to ukáže reálnou kapacitu města pro IAD. A samozřejmě dopravní indukce funguje oběma směry, takže to by bylo další plus.

Martin

Verte, ze neni… 🙂

Pavel

Nespletl jste si to s devadesatkami? Zadny smrad z vyfuku tam neni, maximalne z McDonald’s. A park na Tesnove? Myslite ten neudrzovanej hnus s bezdomovcema, tunou asfaltu, desitkami sloupu a tramvajovymi kolejemi vsude okolo? Tam magistrala opravdu neni ten hlavni problem.

Facepalm

Jasně, po magistrále projede asi je 100 tisíc aut za den, takže kde by se tam vzal smrad z vejfuků. A jak by takováhle spoře frekventovaná ulička, kolem který se line vůně konvalinek, mohla odrazovat běžný kidi od posedávání v parčíku na Těšnově.

Boha jeho, logika právě pláče někde v koutě, otevírá třetí flašku a studuje, jak se zabít.

Pavel

Naopak vase dojmologie, ze kdyz tam projede hodne aut, a auta maji vyfuky, takze je jasny, ze je tam hodne smrad, je docela uboha.

Zkuste se nekdy treba podivat, co tam jezdi za auta. Popripade si nastudovat neco o emisnich normach EURO 5/6 apod.

původní Jakub P

Výfuk je jedna věc. Nepříjemnej hluk, prach z brzd a pneumatik, čtyřproudovka na náspu tvořící vekou bariéru pro příčný průchod, to všechno hravě zvládnou i elektromobily bez výfuku.

Gwann

bydlím u dost frekventované ulice. přeji vám vidět ten bezva prach z aut…mazlave černé svinstvo. dostane se i skrz ne zcela ideální okna…

a pokud chcete vidět bezutesny kaňon aut…doporučuji procházku po magistrále od IPP na Nuselak.

běžná městská dojizdka do prace nemá být autem. a ty kecy o chudácich co vezou nářadí a starou babičku si nechte pro slepé. každý kdo vidí, ví jaká auta a s kolika pasažéry auta jezdí. a jaké překvapení…největši provoz je kolem začátku a konce pracovní doby, tak je to i empirický potvrzeno.

Pavel

Bude to asi taky krasny park ako na Karlovom namesti. Vsade okolo husta premavka, nonstop tramvaje a v parku na vas bude cakat lacna slecna alebo smazka. Pokial chcete ist do krasneho parku chodte do stromovky.

Gwann

tak park na karlaku ještě není nejhorší…

původní Jakub P

A kdyby se zbavil části těch aut kolem severní půlky, mohlo by mu to celkem prospět.

ene bene

Zaprvé – vypadá to fakt dobře (škoda že výsledek nikdy neodpovídá takovýmto pěkným studiím). Dále: Pozoruji, že část pozemků, které jsem si zvykl počítat k železničnímu muzeu je zde přeměněna na veřejné prostranství. Což – veřejná prostranství jsou dobře, ale jestli tím uvažované muzeum trochu neztratí na funkčnosti. (Vím, NTM stejně nic nedělá.) Jinak zmenšení autobusového nádraží je také dobře, cílem by mělo být jeho úplné vymístění z centra. ale napřed je potřeba mít kvalitní železnice do Brandýsa, Liberce, Brna, Bavorska (že zmiňuji jen některé nejprofláklejší destinace) a to je běh na velmi dlouhou trať, navíc běh zatím ani kloudně… Číst vice »

Beekee

Ze třech finalistů mi přišel tento návrh určitě nejlepší a hlavně nejpropracovanější. Nicméně řešení samotného ÚAN je spíše jeho slabinou – dvoupodlažní s podivnými dispozicemi – bude třeba ještě dopracovat.
A magistrála… asi se dá očekávat, že se trochu zúží JP, rozšíří chodníčky, přidají květináře… bude řešeno spíše s týmem 50 – dalším v pořadí.

Gawain84

Kde jste vyčetl, že ÚAN bude dvoupodlažní? Já do toho koukám jak husa do flašky a na místě nádraží vidím jenom jakýsi shluk budov.

Beekee

Ano, pod budovou. Příjezd v úrovni terénu a odjezd -1. Viz
florenc21.eu