Budějovický DP koupí hybridní autobusy bez dotací, spotřebují o pětinu méně nafty
Typy elektrobusů, které jsou aktuálně podporované, by nemohly využívat nabíjení z trakčního trolejbusového vedení.
Českobudějovický dopravní podnik (DPMCB) vypsal začátkem března tendr na dodávku šesti hybridních autobusů v předpokládané hodnotě 65 milionů korun. Má jít o tzv. mild-hybridní autobusy, které kombinují pohon naftového motoru a baterie (energetický zásobník/ultrakondenzátor). Elektromotor využívají především pro rozjezdy, při brzdění se dobíjí.
Hybridní autobus přitom není pro Budějovice novinkou. DPMCB koupil na jaře 2020 od Volva velkokapacitní hybridní autobus Volvo 7900LAH. Šlo o předváděcí vůz v barvách bruselského dopravního podniku STIB. Deník Zdopravy.cz nyní k chystané akvizici přináší vyjádření šéfa DPMCB Slavoje Dolejše. Mimo jiné říká, že podnik nové autobusy nakoupí bez dotací.
Slavoj Dolejš, ředitel DPMCB:
Nákupy vozidel s alternativním pohonem kromě zmiňovaného Volva dosud dopravní podnik realizoval díky spolufinancování z evropských dotací. Typy elektrobusů, které jsou aktuálně podporované, by ale nemohly využívat zavedené nabíjení z trakčního trolejbusového vedení, zároveň efektivita baterií stále není tak velká, aby nám umožnila zachovat kapacitnost vozidel a frekvenci spojů autobusových linek.
Proto jsme se z vlastních zdrojů rozhodli investovat do mild hybridních autobusů, které díky podpůrnému elektromotoru produkují méně emisí než běžné spalovací motory a zároveň dokáží využívat pro dobíjení baterie energii z brzdění v rámci rekuperace. Nejedná se tedy o vozidla zcela bezemisní, máme ale požadavky na dodržení nejpřísnější možné emisní normy. Omladit jimi chceme část našeho autobusového vozového parku, z nějž vozy na autobusových linkách střídáme, konkrétně určenou linku tak mít nebudou.
Co se týče srovnání spotřeby, námi provozované hybridní Volvo spotřebuje průměrně o pětinu méně nafty než vozy Solaris Urbino (2021) ve srovnatelné emisní kategorii Euro 6.