Budějovický dopravní podnik omezí od prázdnin provoz elektrobusů, chybí řidiči
Elektrobusy zajišťují obsluhu historického centra a jeho propojení se záchytným parkovištěm v Jírovcově ulici.
Českobudějovický dopravní podnik (DPMCB) omezí od 1. července provoz elektrobusových linek 21, 22 a 23. Prodlouží intervaly jízd. ČTK to řekl ředitel podniku Slavoj Dolejš. Firma už od 23. května omezila dočasně provoz na linkách 1, 3 a 9, chybí jí řidiči, zároveň rychle rostou náklady.
Spuštění sítě linek elektrických midibusů přitom představovalo na podzim 2018 v budějovické MHD malou revoluci. Midibusové linky zajišťují obsluhu historického centra (včetně náměstí Přemysla Otakara II.) a jeho propojení se záchytným parkovištěm v Jírovcově ulici, nádražím, českobudějovickou nemocnicí a Havlíčkovou kolonií. Linky zajišťuje jedenáct elektrobusů Škoda 29BB s karosérií Solaris.
„Jsme v největší krizi, jakou si lidé ve firmě pamatují. Rozhodl jsem, že uděláme opatření na straně elektrobusových linek. Nemají prázdninový jízdní řád, tak ho zavedeme. Intervaly posuneme z deseti na 15 a z 20 na 30 minut,“ řekl ředitel. „Myslíme, že v první polovině července budou Budějovice prázdné. Dost často nás někteří kritizovali, že elektrobusy jezdí příliš často a prázdné,“ dodal.
Podnik začal jednat s odboráři o nové kolektivní smlouvě pro příští rok. Zatím firma přijala žádané zvýšení příplatků. Odmítá ale zveřejnit odměny členů vedení, jak odbory chtějí. Podle ředitele je absurdní i požadavek, aby byla základní mzda bez příplatků 40.000 korun.
Podniku chybí 14 řidičů, má asi 200 kmenových. Hodně jich je nemocných. Firma začala vyplácet řidičům MHD každý měsíc počínaje červnem do konce roku měsíční mimořádnou odměnu 3000 korun. Jedna z odborových organizací v podniku kvůli tomu vyhlásila stávkovou pohotovost. Vadí jí, že odměny nemají všichni zaměstnanci.
Odboráři v českobudějovickém dopravním podniku žádají, aby průměrná hrubá mzda na pozicích řidič, servis a THP byla od příštího roku nejméně 40.000 Kč. Vzrostla by tak o 20 procent. ČTK to minulý týden řekl Radek Čejka, předseda podnikové organizace odborového svazu pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství. Podle vedení podniku se tam daří zvyšovat průměrnou mzdu. Nyní dosahuje 35.000 Kč. V prvním letošním čtvrtletí byl krajský průměr podle statistiků 34.013 Kč. Podnik má kolem 440 zaměstnanců.
„Mzda se musí zvýšit, ale těch 40.000 by měla být průměrná mzda. Tam jsme schopni se dostat. Jenže oni (odboráři) chtějí o 100 procent zvednout základ, řidiči by pak brali s příplatky sedmdesát, osmdesát tisíc korun,“ řekl ředitel. Dodal, že na letošek vzroste mzda včetně příplatků o 20 procent.
Proti jaru 2019, než začala pandemie, schází v budějovické MHD 23 procent cestujících. Počet spojů za stejné období klesl o dvě procenta. Podniku klesly první rok pandemie tržby meziročně o čtvrtinu. Náklady rostou, za naftu stouply o deset milionů. Cena za elektřinu bude proti letošku trojnásobná, o 30 až 40 milionů vyšší. Jedním z řešení by mohlo zdražení jízdného od ledna 2023.
Budějovický dopravní podnik svezl loni 57,6 milionu cestujících. V porovnání s posledním předpandemickým rokem 2019 to bylo téměř o deset milionů méně, meziročně téměř o šest milionů méně. Tržby z jízdného byly loni 86,4 milionu Kč, klesly meziročně asi o tři procenta. V roce 2019 byly přes 117 milionů Kč. Podnik zajišťuje přepravu ve městě a v 15 obcích. Vozový park čítá 103 autobusů a 56 trolejbusů na 24 linkách. Loni najely 5,7 milionu kilometrů.