Bude tunel Praha – Beroun? Ve studii vyšly ekonomicky dvě varianty, rozhodne centrální komise
Společnost Sudop Praha dokončila a odevzdala Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) studii proveditelnosti k tunelu Praha – Beroun. Po zapracování
Společnost Sudop Praha dokončila a odevzdala Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) studii proveditelnosti k tunelu Praha – Beroun. Po zapracování připomínek bude o stavbě rozhodovat centrální komise ministerstva. Ve studii vyšly dvě varianty tak, že jsou ekonomicky efektivní, což potvrdil deníku Zdopravy.cz mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Jde konkrétně o variantu B (tunel dlouhý 17,9 km začínající za Radotínem) a C (24,8 kilometrů dlouhý tunel začínající na Smíchově).
Oproti předposlednímu odevzdání studie ale došlo ke snížení takzvaného vnitřního výnosového procenta (ERR), které má ukázat, jaká varianta je ekonomicky nejvýhodnější. Důvodem je požadavek eurounijní iniciativy Jaspers, která v Česku připomínkuje zejména větší dopravní projekty. „Ano, došlo k úpravě ekonomické efektivity variant na základě požadavků Jaspers směrem dolů,“ podotkl Illiaš. Podle informací deníku Zdopravy.cz je důvodem ponížení především připomínka k odhadovanému počtu nákladních vlaků.
V případě varianty B došlo k poklesu z 8,44 na 6,39 %, u varianty C pak ze 7,13 na 5,09 %. Projekty s ERR pod 5 % obvykle už neprojdou sítem schvalování. I tak jde zčásti o věštění z křišťálové koule, například kolejové napojení Letiště Mošnov se začalo stavět jen díky zcela smyšleným údajům o budoucích počtech cestujících, které se s realitou zcela míjejí.
Už v minulosti se ozvali starostové Radotína a obcí Regionu Dolní Berounka, že budou souhlasit pouze s variantou C kvůli zásahu estakády a rozpletu mezi Radotínem a Černošicemi. Vzhledem k relativně nízké hodnotě hrozí, že plán nebude schválen.
Tunel mezi Prahou a Berounem se plánoval už dříve, za ministrování Víta Bárty se projekt zcela zastavil. SŽDC se k němu vrátila před dvěma lety. Důvodem k aktualizaci byl velký nárůst osobní i nákladní dopravy na trati podél Berounky, která kapacitně už nestačí, navíc je ve velmi špatném stavu.
„Tunel je víceméně jediné řešení pro toto spojení,“ řekl už dříve ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech. Definitivně pryč je již varianta D, která počítala se sérií tunelů ze Smíchova do Řevnic. Konečné slovo bude mít centrální komise ministerstva dopravy.
Tunely by měly být postaveny na rychlost do 200 kilometrů v hodině a pro smíšený provoz nákladních i osobních vlaků. Ekonomicky nevyšly další tunely z Berouna do Hořovic.
Už dříve SŽDC uvedla, že by tunely přišly na zhruba 50 miliard korun. Letos SŽDC začíná s velkými opravami stávající trati podél Berounky.