Bude tunel Praha – Beroun? Ve studii vyšly ekonomicky dvě varianty, rozhodne centrální komise

Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop PrahaVizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha

Společnost Sudop Praha dokončila a odevzdala Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) studii proveditelnosti k tunelu Praha – Beroun. Po zapracování

198 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hanzi

Ekonomicky vyšla. Jak ekonomicky vyšla? Ten vlak bude platit mýto za použití tunelu? Stavba kterou financuje veřejný rozpočet tedy všichni výdělečně činní, po dokončení zde budou vedeny vlaky, které jsou financovány ze státního rozpočtu, tedy opět z peněz nás všech. Udržbu infrastruktury bude mít na starosti státní firma, opět placená veřejnými financemi. Tak kde je ten ekonomický zázrak? Tohle rozhodně není dálnice kde prachy jdou přímo za použití projetého úseku, kde se o skutečném ekonomickém přínosu mluvit dá ve smyslu jako takovém. Naštěstí teda tohle je tak drahá sranda, že tady zůstane jen u studií.

Ferenc Futurista

Back to school, nechápete elementární věci…

MildaIV

Ona se bohu6el ekonomika na našich obecných školách neučí. A je to poznat.

Hanzi

Jen vím že jedna a jedna jsou dvě a tady k té dvojce něco stále chybí, alespon pokud to řeším v ekonomické rovnici.

MildaIV

Podle vaší teorie vlastně komunismus nemohl zkrachovat. Byl to takový ekonomický zázrak. Oni ti lidi v 89. fakt asi cinkali klíčema kvúli té demokracii, a ne kvúli životní úrovni 🙂

Hanzi

No je vidět, že vy jste asi psal dopisy Olze z komunistického lágru, nicméně k věci, stále bych rád věděl kdo to zaplatí a jak se celá ta stvaba (pokud vůbec bude realizována v což věří málokdo) splatí ?

Miloslav

která dálnice se už zaplatila z vybraného mýta?

Martin

Kdyby jenom samotna dalnice, …

Odpadlík

Vážně si myslíte, že stačí si jen pořídit drezínu a dále si drandit po našich tratích dle libosti zdarma? Nebo co to mělo být za výkřik do tmy?

Jirka Z

Aby bylo jasno, fandím VRT a železnici obecně, ale ten 25km tunel do Berouna, který by stál minimálně 50 mld, ale pravděpodobně ještě mnohem více, je šílenost, která vznikla především jako ústupek různým nimby žijícím v okolí Berounky a ekologickym aktivistům, přes které by byly jiné varianty těžko průchodné. Takový tunel má smysl někde v horách, ale ne v kopcovitém terénu poblíž Prahy. Navíc problém by byl i s dalším pokračováním VRT směrem na Plzeň, které by u povrchové varianty opět naráželo na odpor místních v hustě obydleném údolí mezi Berounem a Zdicemi, nebo na další desítky miliard, o které… Číst vice »

Ferenc Futurista

Další, co si myslí, že za vyčerpanou kapacitu trati mohou obce a je schopen protiřečit sám sobě ve dvou větách.

MildaIV

Co se Vám nezdá logického na argumentu, že při hustotě osídlení kolem Berounky je nesmysl tam stavět metro?

Jirka Z

Co Vám na tom přijde nepochopitelného? Ty obce těží z přítomnosti trati, která umožnila jejich snadnou dostupnost a rychlý růst. Zároveň se ale obávám, že nedostatečně spolupracují nebo přímo sabotují hledání trasy nové trati, kam by se měla přesunout dálková doprava, pokud by měla vést v jejich blízkosti. Ta pak musí zůstat na staré trati, společně s jejich příměstskou dopravou. Pokud by podpořily nějakou rozumnou a ekonomicky přijatelnou variantu, a to metro do Berouna fakt není, mohl být problém s kapacitou už vyřešen.

Sinep Anigav

Jsem kacíř, upalte mne neekologicky na hranici z pražců, ale Jirka Z je docela blízko pravdy. Zlatá varianta F … Osobní i nákladní dálkovka nepotřebuje tranzitovat přes Beroun. Výstavbu varianty F s několika kratšími tunely lze předpokládat jako rychlejší (odhad řádově o roky) a levnější (odhad řádově o des mld) , než se pustit do víc než 50 kiláků 1-kol. tubusu a/nebo nechat zhotovitele nakoupit na tu akci několik „Viktorek“. Je nutno jediné – prorazit masiv parciálních zájmů žabičkářů, dravců, chatařů a dalších, který je tvrdší než spility u ejpovičáku. Údolím Berounky nechme á 10 minut tiše dojezdit 3 kVDC… Číst vice »

Ferenc Futurista

Tady se nebavíme o parciálních zájmech žabičkářů, ale o prostým faktu, že prorvat od Prahy na jihozápad novou trať jde vzhledem k hustotě osídlení a morfologii terénu (né, fakt tam není placka se skladama, jak mne onehdá přesvědčoval nějakej chasník z Moravy) jen tunelem. Ať už proto, že kroutit to podél řeky jak před 160 lety opravdu nedává smysl, nebo proto, že to údolí je hustě osídlené a vedle je CHKO, což implikuje hodně, hodně, hodně složitý administrativní problémy. Ano, tunel je drahej, ale bude mít obrovskej přínos pro celou českou železnici. Srovnal bych to třeba s jižní částí obchvatu… Číst vice »

Petr

No právě, ten tunel, potřebuje, ještě tu druhou část, která bohužel nevyšla, Jinak budeme z bláta pod okapem. Jedno údolí (Berounky) opustíme a do druhého přelidněného (Litavky a Červeného potoka) se dostaneme. A pokud budeme dále otálet s jakoukoliv variantou, tak se i potencionální možnosti zastaví satelity a ten tunel bude muset být pomalu na Kařízek. 🙁

Ferenc Futurista

Jenže za Berounem je poněkud jiná situace, tam jezdí a bude jezdit jen zlomek regionálky ve srovnání se 171, čili tam ani po plánovaným nárůstu nákladní dopravy po dostavbě tunelu nebude trať tak zasekaná jako je již dnes 171 minimálně mezi Pr.ahou a Řevnicema, Že nebude administrativně snadný protáhnout to dál je nabíledni, ale snad by mohla státní správa za těch 30 let, co na to do dostavby tunelu má, zvládnout, je za to přece placena (pokud ne, ať to outsourcujou Němcům nebo nějaký jiný civilizovaný zemi). Jinak, zastavit koridor budoucí VRT nelze, neb již dnes je zakreslen v UP… Číst vice »

Petr

V okamžiku lepší dostupnosti Prahy, nejen že se převede část dopravy z D4 na 200 a dále do tunelu (R26 ve špičce, alespoň v hodinovém intervalu), ale zároveň dojde k požadavku (změnou napájecí soustavy) prodloužit panťáky až do Hořovic a Příbrami (mluvíme o padesátých případně šedesátých letech tohoto století).V té době už budou určitě obsazené parcely pro satelity, jak v Libomyšli, tak kolem Hořovic.Koridor zastavěný už je, stojí tam zámek v Králově Dvoře.

Sinep Anigav

Dík za protinázor, o tom diskuse je! Já na to: 1) koukněte podrobněji na variantu F, se zřetelem na to, jak se kroutí podél řeky, na hranice CHKO a zastavěná území; 2) koukněte na případy aplikací srovnatelně dlouhých tunelů (mimo Alpy) – např. Segovia -Madrid (už realizováno) nebo Zehista u Heidenau – Přestanov u Ústí/L (chystá se), tam je trošku jiná morfologie terénu, že, řekněme tomu třeba těžko obejitelný hřeben? Jsem diskutér laik, souhlasím s vámi že spojení Praha – jihozápad je oříšek (ale obrovskej přínos pro českou železnici by měla např. i var.F, nejen dlouhý tunel) Srovnání s ´asfaltem´… Číst vice »

Ferenc Futurista

Varianta F, to jsou ty dva tunely a napojení v Řevnicích, do kterých to bude třeba nějak narvat přes Lety? No, tak vzhledem k tomu, že by se na stávající trať napojovala před tím nejklikatějším úsekem z Třebaně do Srbska, kde by snad jedině zrušení fyzikálních zákonů dokázalo umožnit zvýšení vmax nad 100 km/h, jsem ochoten se o ní bavit jen v rovině slabšího šotoušského humoru.

Sinep Anigav

Nikoliv, varianta F je z obrázku u článku jasně viditelná, že vede jižně od Berouna (čili na obrázku je úplně dole) a na západní straně, v okolí Hořovic, má dokonce dvě podvarianty F1 a F2. Obrázek lze event. zvětšit. Howgh

Jirka Z

Přesně tak, podstatná je trať směrem na Hořovice označená jako varianta F, která by měla být dostatečně přímá a po které by jezdily expresní vlaky na Plzeň. Ta odbočka na Beroun, by sloužila především pro rychlíky zastavující v Berouně a pro nákladní vlaky jako obchvat té části trati s nejhustší příměstskou dopravou, předpokládám, že k tomu účelu může posloužit i v navržené variantě. I když lepší by určitě bylo její zaústění až u Karlštejna nebo alespoň u Zadní Třebáně. Jinak bych si dovedl představit i další možnosti, jak by ta VRT mohla překročit Berounku, než jen tunel pod Řevnicí, například… Číst vice »

Martin

Ta varianta F ma jednu podstatnou nevyhodu, neresi usek Chuchle – Revnice, nakladni doprava dal povede v udoli a sice nema 1 dlouhy tunel, ale 6 tunelu…. celkove jde mnohem delsi usek… Varianta C odvede z udoli nakladni dopravu (nebo vetsinu) v celem useku Beroun-Chuchle… Varianta B je sice kratsi, ale opet neresi usek do Radotina, navic je neprijemne blizko CHKO s krasovymi jevy… Ja bych se vubec nebal dlouhych tunelu, dnes bezne pomoci TBM to neni nic extra co by se ve svete bezne nestavelo… Cena vypada vysoka, ale fakt si to porovnejte treba s 50km dalnice… navic jde… Číst vice »

Petr

Je delší, protože řeší daleko delší úsek, Praha-Hořovice, kdežto to co ekonomicky vyšlo je pouze trasa Praha-Beroun. A pokud jde o úsek Chuchle – Radotín, nikdo přece nebrání doprojektovat, trasu v tunelu od vjezdu do trasy C ke vjezdu do trasy B. Jinak souhlas s tím, že rychlost v tunelu by měla mít jistou rezervu k jejímu zvýšení.

Petr

Varianta F je na začátku prakticky shodná s variantou B a dále pokračuje přes Hostomickou brázdu.

Člověk

Já nevím, když to teď jakž takž funguje, je nutné utrácet desítky až stovku miliard za tunel? Nestačilo by pořádně opravit tu stávající trať a do Plzně by cesta hold trvala o deset minut víc než s tunelem? Představte si ty prachy – 100 miliard. Jestliže v ČR pracuje 50% lidí (5m), mají průměrnou mzdu 30k , z čehož platí daně 50% (15k), bude každý z 5m obyvatel měsíc a půl pracovat jen na platbu této legrace. Kdyby vám někdo řekl, ať si vemete krumpáč a jdete měsíc a půl zadarmo (respektive za možnost být o deset minut dříve v… Číst vice »

Petr Šimral

Jenže potřeba vlaků se tam již nevejde. Údolí dolní Berounky nemá silniční alternativu, rychlá meziregionální doprava taktéž roste, nákladní doprava také chce růst.
A již opravdu není kudy…

a8n

Nemá silniční alternativu pro příměsto. Ať se tu netváříme jako zpracovatelé jisté SP, že D5 neexistuje.

Vitapb

A vy po ní jezdíte? Jestli ano, tak zjevně vidíte, že je celkem přetížena, hlavně během špičky se z ní stává vpodstatě jedoucí kolona… Nedej bože, když je potřeba něco opravit.. Tenhle tunel by jí zásadně ulevil, měl stát už dávno, možná by byl už i „zaplacený“

Jan

Tak je třeba investovat do nových technologií jako L3.

Ferenc Futurista

K čemu konkrétně je vesnicím podél Berounky D5?

Petr

Zřejmě k tomu samému co D4 😀 Obě dálnice jsou stejně blízko a přesto daleko.

Vitapb

Přesně, navíc to prostě neni rozumný řešení rozvíjet v téhle části silniční dopravu. Kam potom s těma autama v Praze? Když bude kvalitní a hlavně spolehlivá příměstská železnice, tak budou lidi jezdit vlakem daleko radši a uvidíte, že P+R budou muset růst jako po dešti.

MildaIV

Hromadná doprava múže nahradit pouze část(i když významnou) automobilové dopravy. Například zásilková služba nevymění dodávku za PID jízdenku.

XXXD

A on snad někdo chce zbourat silnice?

MildaIV

Tím, že přes ně do Prahy nejezdí dálková doprava?

a8n

Stoupněte si, sedíte si na vedení. Nepíšu, že jim k něčemu je, naopak.

K.S.

Tak daly by se na těsno nacpat další koleje, ale zdaleka ne všude a je to řešení o ničem. Sice mi přijde možná zbytečně dlouhý, možná mohla být použitá trasa s nějakými povrchovými úseky, ale myslím že nic lepšího než novou trať mostu Inteligence to natáhnout přímo na Beroun nelze vymyslet.

Ferenc Futurista

Stavět v půlce 21. století trať kopírující sto padesát let starou trasu věru není dobrý nápad, stejně jako hnát to přes kopec směr Hrbatá. Potřebujem tratě na úrovni doby, né něco, po čem se nebude dát jezdit ani těch pitomejch 200, né šetřit pár procent nákladů (a to ještě kdoví jestli) za cenu poloviční funkčnosti výslednýho řešení.

Človek

Ok, má pro vás větší hodnotu stojící nákladní vlak nebo 30 dní vašeho života?

ceskolipak

Tunelem to není o 10 minut rychlejší, ale spíš o 20 minut. Ale stejně nejde o rychlost, ale o kapacitu trati. Velký provoz se rovná vyšší namáhání tratě, častější údržby a nespolehlivosti provozu.´
Modernizace trati Rokycany-Plzeň s tunelem 4.1 km stála 4 mld.
Spíš je škoda, že to Bárta totálně zazdil. Teď se chystá postupná optimalizace stávající trati z plného provozu ….

a8n

Rokycany-Plzeň stála fakticky 5 miliard. 4 byly vysoutěžená cena.

Vitapb

Naopak, za ty prachy je to docela dost muziky. Beroun bude mít prakticky metro, údolí berounky bude mít kvalitní S-bahn, dálkovka se bez toho nehne, resp. je v současné době značně nespolehlivá. Dosah téhle investice je prakticky na celé západní rameno železnice a do budoucna dál přes hranice. Nemám rád tuhle českou předposranost, kdy se na to kouká jako na dvě drahý betonový trubky. Jsme v srdci Evropy a díky tý předposranosti se nám všechny důležité železniční cesty snaží vyhnout.

Nekdo

a diky tomu pak dalsi investice, prumysl, tranzit lidi, vic firem a tak. proste zacarovany kruh nezajmu, ignorance a objizdeni kotlinky…

Vitapb

tak….. a na druhý straně se dotuje letiště duchů, neb se plánovači zapomněli podívat z oné kotlinky, že kousek za hranicí je letiště, které funguje a že je třeba lepší zainvestovat do spojení s ním, než mít svý… Nojo, ale kolikrát za život si můžete přestřihnout pásku u novýho letiště?

Vorech

Presne tak,nestavime to jen pro nasi generaci

asdf

Řekl bych, že je to od Vás demagogie. Už aby se začalo kopat.

libor

jako peněz dost, ale lepší než splavňovat Vltavu do ČB, ne?

Démon

Myslím, že důležité je začít něco dělat. V roce 2025 to bude už 100 mld Kč. Do provozu to půjde nejdříve 2035. A to ještě nevíme co udělá napojení trati na Mnichov. Aby to nedopadlo jako dálnice D3, kde nejdůležitější část je stále na papíře.

Oldřich Sládek

Ne, do provozu nejdříve 2045

Ulafme

50 mld (+ xx % k tomu, samozřejmě). Za co to chcete stavět? Bude sbírka jako na Národní divadlo?
Ta zoufalost v budování dopravní infrastruktury v ČR je krásně viditelná na té vizualizaci v titulku. Z roku 2007. Nyní je 2012. Půl jedné generace je pryč a my máme studii proveditelnosti…! Sláva!

Gawain

Mno, je sice 2019, ale vcelku se dá souhlasit.

jkjk

Když se našlo 43 mld. na Blanku….

Paja

Trochu pochybuju, že by Praha financovala železniční tunel na Beroun.

Ulafme

1. původní cena byla 21 mld
2. Blanka nebyla od počátku nic jného, než tunel Mazánka, Kolibříka, Jimbiče a jejich party na pražský rozpočet. Jeden z tunelů (Opencard, atd, atd…).

AAA

nicméně narozdíl od jiných tunelů alespoň funguje

bkv

21 mld byla cena pouze za hrubou stavbu bez veškerých technologií, výkupu pozemků, archeologie, valorizace apod…

Bob

No v přepočtu na km to pořád vychází lépe než Blanka nebo pražské metro. A skoro možná i než D1, na které nejsou tunely.

Lektor

Tak za 50 miliard můžou pro náklady zdvokolejnit a elektrizovat severní obchvat Prahy cca v trase Lysá-Kralupy-Kladno-Rakovnik-Plasy-Plzeň a ještě jim hodně zbyde…

XXXD

Jistě můžete podložit nějakou studií, že to bude tak levné a bude tam vůbec nějáká návratnost.

Petr Šimral

A to nejtěžší, co na kolejích je, budeme tahat z kopce do kopce? Nejsou to kamiony…

Tady na Moravě

Takže závěr X-letého odkládání a bádání je…. původní varianta je nejlepší. 😀 komédie

J.K.

Ne, úplně původní varianta byla jednokolejná s výhybnou někde uprostřed…

XXXD

Tak ono to ani badání nebylo. Prostě jako vždy o tom rozhodovali naprosto nekompetentí lidé. Takže v době, kdy už muselo být zcela zřejmé, že pokud má mít železnice na Plzeň a dál nějaký smysl, tunel do Berouna se bude muset stejně dřív nebo později postavit, poslali celý projekt k ledu. A to vše jen k tomu, aby se za pár let výhazeli další hromady prachů na nové studie.

Ferenc Futurista

zas na druhou stranu, taky uz mohli kopat ten jednokolejnej nesmysl, takže esli ty prachy zahořeli v objevném zjištění, že by to mělo mít koleje dvě, není to eště úplně nejhorší výsledek, zejména při uvědomění si skutečnosti, že ještě loni se počítalo s tím, že koridor s definitivní platností narvou na tu lochnesku kolem Berounky.

Bespi

Puvodni varianta byla dva jednokolejne tunely na 300 km/h. Nikdy nebyl v planu samotny jednokolejny tunel s vyhybnou, ten by nicemu nepomohl.

MildaIV

No já bych řekl že závěr je, že nevyplatí stavět.

XXXD

No můj závěr je ten, že doufám v CK MD nejsou takový zabedněnci jako vy.

Démon

Podle mě CK půjde do Varianty C, protože je jediná projednatelná s obcemi 🙂

Lektor

Je vcelku jedno co ministerstvo vybere peníze nejsou ani na B ani na C

Ferenc Futurista

Pokud se najdou penize na dostavbu Metelína a průplav DOL, tak by snad mohly zbejt i nějaký drobečky na jeden pitomej tunel za pár drobnejch.

a8n

DOL je akorát podkuřování Ovarovi, ten nikdo stavět neplánuje.

MildaIV

Ve srovnání s DOL je to pochopitelně naprosto úžasná investice. Jaderné elektrárny sice nejsou továrny na peníze, ale zaplatit se dokážou.

Ferenc Futurista

No jasně, atomovky jsou tak úžasně rentabilní, že je nikdo nedokáže stavět bez státních záruk…

Vorech

Tak co ja vim,tak vyrobni naklady na kw z Dukovan byly pred 7 lety 0,6 kč, coz mi pripada dosti rentabilni a v podstate i vydelecne

Jiří Kocurek

Zato větrné elektrárny jsou novinka, tudíž potřebují státní podporu. Narozdíl od JE, které jsou využívány již více než půl století. A teď si představte, že něco takového myslí někdo vážně. Škoda jen, že Don Quijot bojoval s větrnými mlýny a ne s chladícími věžemi.

Démon

Peníze jsou a budou. Jde o to mít koule jít do něčeho velkého. Postačí vláda, která nebude rozdávat, ale investovat.

Ferenc Futurista

…do něčeho velkého a SMYSLUPLNÉHO. Protože vyhazovat majlant za kokotiny, to je u nás, narozdíl od investování, běžné…

Nekdo

tak soudruh president jiz vidi zarnou budoucnost DOL, ze? https://www.bugemos.com/?q=node/571

Poudy

Ferenci, musím říct, že ten tvůj argot je mnohem lepší než to sprosté arogantní nadávání posledně u článku o optimalizaci, jen tak dál 🙂

Ferenc Futurista

Víš, jsou hranice, za kterými už není nic, než poslání do pr…le. Když čtete po stopadesátý stejný lži v podání lidí, u nichž i špička nosu leží daleko za hranicemi jejich diševních obzorů, holt vám vobčas bouchnou saze. Zde se ae zatím pohybujeme ve vcelku soudných vodách, i když jak jsem koukal, přes noc se i tady opět vyplakalo několik myslitelů ve smyslu „za všechno mžou obce, prorvěte to údolím, ať ti hajzlové tam zatrpěj“.

Martin

ty penize se neplati najednou, ale prubezne, tedy 50mld. je 5mld. z rozpoctu po dobu 10 let vystavby… muze se stavek kratsi dobu nebo delsi dobu,…

a8n

V takovém případě budou muset akceptovat, že se bude s velkou pravděpodobností stavět čistě z národního.

MildaIV

Tomu říkám objektivní argument.

ceskolipak

Trochu mám obavy, co se během stavby přihodí. Tunel prochází krasovou oblastí, narazí se na nějakou jeskyni nebo zvláštní geologický útvar, aby to nezdrželo/nezastavilo průběh stavby…

XXXD

Je to tak a je to nemilé, ale na situaci to nic nemění. Další kapacita je prostě nutně potřeba. V plánu se s tím počítá. I varianta C by měla být vedena, tak aby se oblastem s nejvyšším rizikem vyhýbala.

Ivan

Přesně tak. Na to není potřeba složitá studie, aby bylo jasné, že do budoucna se to postavit musí. Mezi Radotínem a Smíchovem je místo pro zkapacitneni, proto bych tunel vedl z Radotína. Ekonomický příjem? To je opravdu to věštění z koule, ale chceme li náklady dávat na koleje a ne na dálnici, jinak to nepůjde.

Ferenc Futurista

No, pokud jde o ten „Radotín“, tak ten zamýšlený rozplet by cělý ležel na katastru Černošic, takže good luck. Nejen, že radnice je kategoricky proti a jako ORP maj i dost vidlí, který do tohole nápadu hodit, ale JUDr. Sokol je jen jeden z elitních právníků, který tam bydlej.
Takže esli někdo bude chtít ušetřit na tunelu od Barrandova, bude to za cenu tak patnáctiletého zpoždění.

Strojvůdce Příhoda

Klasická ukázka šmejdství – před Černošicemi rozplet být nemůže, neboť si ho černošičtí nepřejí. Ale tunel chtějí, rozplet musí tedy být v Praze. Že v Praze pod Barrandovem nadělá takový rozplet pěkný čurbes a již značně zkažené místo dorazí úplně, o tom ani slovo.

Opravdu bych si nejraději silně odplivnul…

XXXD

Pokud vím tak rozplet by byl až na jižním zhlavím Smíchovského nádraží (tj. až za mostem ulice Nádražní). Kromě toho by tam stejně musel být i ve variantě B pokud by se udělalo i „Metro S“ a to že se udělá je docela pravděpodobné , jinak ani nevím, jak by se všechny ty vlaky do centra narvali.

Ferenc Futurista

Nastudujte si smysl a roli místních samospráv a pak se případně vraťte do sikuse. Do tý doby budete jen blábolit nesmysly a flusat tupou nenávist.

Strojvůdce Příhoda

Jestli něco Černošice a spol. potřebují jak prase drbání, tak to není nic jiného, než aby se v Praze konečně zastupitelé vzpamatovali a začali proti vyústění tunelu na Barrandově silně protestovat. Ostatně, k tomu nakonec dojde, až se o tunelu bude jednat tak, že bude reálně hrozit jeho realizace.

Jsem zvědav, co bude Ferenc Futurista blábolit, až k tomu dojde.

Georg

v tom okamziku proste uz nebude diskutovat, bouchnou mu saze a posle zase vsechny do prdele.
aspon do internetovych diskusi poslaly cernosice nekoho kdo pobavi…

XXXD

No jsem zástancem varianty C z řady důvodů, které zde asi nemá smysl znovu opakovat, ale i varianta B je lepší než nic nebo několik desítek let zpoždění.

Ferenc Futurista

to, co píšete, nedává smysl, protože právě ta varianta B znamená několik desítek let zpoždění, neb je velmi těžko projednatelná až neprojednatelná.

XXXD

No to byla spíš teoretická úvaha, samozřejmě ve chvíli, kdy je varianta C lépe projednatelná a obecně je lepší byť dražší není důvod snažit se prosadit variantu B. A ono ani v té projednatelnosti bych si nebyl tak jistý, určitě se najde i někdo, kdo by byl proti variantě C, ale proti variantě B ne.

Oldřich Sládek

Tady je velký problém s tím uměle sníženým ekonomickým hodnocením zásahem JASPERS… Může se klidne stát, že CK MD nic neschvalí. Píšeme dopis, kde se ohrazujeme proti postupu JASPERS.

VRT

Co by si přál ŽESNAD? (předem se děsím odpovědi)

Haha

Variantu B nebo (lepší) C.

Martin

Becko, vyusteni primo na most inteligence…

Martin

C ano, ale B je tesne primknute k oblastem s krasovymi jevy… (to samozrejme neni jiste u ani jedny z variant, ale B je fakt blizko…)

Y.K.

Na druhou stranu můžou prodávat vápenec. 🙂

Jiří Šrámek

A cestou ke kunčoftovi ho vysypat u Plané.

Petr

Bohužel v době stavby, už taková potřeba na odsíření nebude. Ale třeba se bude víc stavět, aby se využil. Hlavně ne tak jako ve Volyni. 🙁

Jiří Šrámek

Ještě budou Volyňáci vzpomínat na to, jak měli v létě, globálnímu oteplovàní navzdory, zachumelené město.

Kubrt

V jakési dávné polemice na téma tunel do Berouna se příjem z prodeje vápence objevil jako vážně míněný faktor zlepšující ekonomickou bilanci stavby 🙂

Petr

Ano, to se řešilo, bohužel např. ČEZ chce odstavit do roku 2035 polovinu uhelných elektráren v ČR. Ale tak se to někam uloží a spotřebuje postupně. 🙂

Martin V.

Pokud by z lomu cementárny Radotín vybudovali přístupovou (za provozu pak třeba únikovou) štolu, tak by měli potenciálního zákazníka přímo u nosu. Ale netuším, jestli to, co z té díry vyrubou, bude použitelné v cementárně. 🙂

Martin

Tak je to totez co se v oblasti tezi, takze vyuzitelne urcite… resp. dost pravdepodobne… mj. pri dnesnim nedostatku stavebnich materialu to je jako tezit a zaroven stavet…

PetrD

Ad Mošnov. Ta zastávka neni jen pro letiště, ale i pro obec a cely mosnovsky průmyslový areál.

Ferenc Futurista

Což ale nic nemění na faktu, že víc lidí projde snad i přes Kaproun.

PetrD

Kde mate zdroj informace? Ten spoj nejede z Ovy pres nějakou neobydlenou poušť az do Mosnova.

Cyril

Oblast mezi Ostravou a Mošnovem je obsluhována jinými spoji. Kvůli přímému spojení letiště s Ostravou jezdí po trati dvě linky, lišící se snad jen dvěma zastávkami (Sedlnice a Mošnov). Jak je spojení důležité a vytížené se ukázalo v provozu, kdy jednotky 471 vystřídaly “tramvaje” řady 650.

zesp

Byl jsem se v tom Mošnově podívat (stavil jsem se tam autem)… Z právě dorazivšího vlaku vystoupili celkem dva lidé a ti nezamířili tím krytým tunelem na letiště, ale úplně opačně, vylezli z haly po kolejích dírou pro vlaky (samozřejmě přes zákaz vstupu) a zamířili do nadaleké průmyslové zóny. Za chvíli stejnou cestou jiný člověk přišel, a ten jako jediný tím vlakem odjel… Krytým tunelem jsem pak v rámci čumendy prošel akorát já a způsobil jsem trocha zpestření totálně znuděné ochrance a letištnímu personálu, kteří na mě koukali jako na exota, kde jsem se tam vzal, když dnes vlastně ani… Číst vice »

Vojta

Já jsem letěl z Mošnova předloni v únoru, ale cestou tam nebylo vhodné spojení, tak jsme šli pěšky po cyklostezce ze Sedlnic. Nazpátek bylo v plánu jet vlakem do Ostravy a nočním flixbusem do Brna (v 10 večer lepší spojení nebylo), ale potkali jsme známé, co nás vzali autem.

Robert Šalda

Já jsem v březnu při jednom svém šotovýletě zavítal prvním ranním panterem na mošnovské letiště. Kromě mě vystoupila jedna osoba (asi zaměstnankyně z letištního areálu), což mě vzhledem k brzké hodině nijak nepřekvapilo. Ale pobyt v letištní hale, kde jsem nepotkal ani živáčka byl dost deprimující. Na panelech odletů a příletů ani jeden let.

Modré zábradlí

Zase na málokterém letišti stihnete přestoupit z letadla s příletem v 11:15 na vlak s odjezdem v 11:12 (na lehko bez zavazadla). A taky málokde jede další až o třičtvrtě na tři.

Adam

Třeba čekali, že Ostrava – Frankfurt a – Vídeň bude obsluhovaná dvakrát denně A380 a jedna bude létat na DXB 🙂

Pepino

Ano, je to tak. Studie se odkazovala na oficiální rozvojové plány letiště a průmyslové zóny, které předpokládaly ještě razantnější nárůst, než byl nakonec ve studii použit. A mimochodem, zásadní nebyli ani tak cestující na letiště, ale návoz a odvoz zaměstnanců té průmyslové zóny. Pravdou je, že je ta zóna stále z velké části neobsazená…

Ondřej

Mám známé, co v té zóně pracují, a rádi by i jezdili vlakem, ale vlaků jezdí tak málo, že pro ně nejsou vyhovující, hlavně zpět. Jeden jede 15:33, a další pak 18:44. Ráno to taky není žádná hitparáda.

Pepino

Schválně jsem do té studie nahlédl, abych se přesvědčil o silném tvrzení pana redaktora.
Rozvoj tam byl očekávám opravdu vysoký, nicméně vše se odkazuje na tehdejší oficiální rozvojové plány letiště a průmyslové zóny, které předpokládaly dokonce ještě razantnější nárůst, než byl nakonec ve studii uvažován. A mimochodem, zásadní nebyli ani tak cestující na letiště, ale návoz a odvoz zaměstnanců té průmyslové zóny, pro které tam zatím ani není zřízená zastávka. Pravdou ale je, že je ta zóna stále z velké části neobsazená a letiště také nefunguje podle tehdejších představ…

Pepino

Omlouvám se za dvojí příspěvek. Ten první se po odeslání nezobrazil a proto jsem ho vytvářel znova…

kakov

to srovnání tunel/mošnov je trochu nefér, srovnávat touhy politiků po provozu na „vojenském“ letišti s již více jak sto let existující tratí, kde již dnes je vytížení známo……

Jirka

Ještě měla být jedna zastávka poblíž mostu kde trať podjíždí silnici vedle letiště, ale ta se nepostavila, protože byla moc blízko konečné stanici. No pro lidi je to teď dost daleko a ne každý jde dostatečně rychle, aby všechno zvládal (umýt se, převléct, dojít 0,7-1,5km). Spousta lidí dojíždí z Kopřivnice nebo Příbora a možná by vlakem jeli, ale do Mošnova nemůže pravidelně jezdit motorový osobní vlak (nebo tak nějak jsem to někde četl) a proto žádný vlak z Příbora a Kopřivnice do Mošnova nejezdí, byť je spojka na Mošnov postavená. Nevím jak je to dávno, ale možná rok (nebo dva)… Číst vice »

Haha

Buď CK MD schválí C, nebo železnici z Prahy na západ můžeme zrušit.

BoH

No, já bych to raději takto nahlas neříkal, jinak aby k vám ještě něco vůbec jezdilo 🙂

Petr

Takže nevyšla ani jedna varianta, protože se porovnávalo F, C a B, jenže vyšlo jen C1 a B1. C2 a B2, dle této věty nevyšly: „Ekonomicky nevyšly další tunely z Berouna do Hořovic.“ 🙁

Tomáš

V první fázi výstavby VRT bych řešil hlavně zkapacitnění železničních uzlů, to tunel do Berouna splňuje, za dalších x desítek let se bude řešit, kam trať bude pokračovat dále. Podobně jako na východní straně Prahy.

VRT

Takže se bude opakovat Brno – Přerov, kde se taky nepočítalo s tím, že to bude pokračovat dál? V Berouně jim jistě udělá radost nárůst nákladních vlaků.

Jirka Z

A pak zjistíte, že už vlastně není kudy pokračovat, protože jste si neponechal žádnou rezervu a všechno je už mezitím zastavěné.

XXXD

Snad mají na ministerstvu rozum a schválí variantu C.

Lektor

S efektivitou 5,09%, určitě ne

Lektor

Jinak s nesouhlas obci se budou muset umět popasovat, protože jinak můžou zapomenout na VRT, s těma nebude souhlasit žádná obec, přes kterou to povede.

Petr

Což bude u varianty C a B nutné také, protože Beroun a Králův Dvůr, bez druhé půlky těchto tras v tunelu, budou bojovat proti stavbě. Zvlášť když se dozvěděli, že jim tam bude jezdit dalších 25 nákladních vlaků za 24 hodin navíc.

Haha

Celý Region dolní Berounka CHCE C. A Beroun a celý Plzeňský a nezanedbatelný zlomek Karlovarského kraje taky! Sakra, koukněte na Wienerwald tunel a co v Rakousku způsobil, tohle je ekvivalent!

XXXD

Bohužel tohle někteří nedokáží pochopit.

MildaIV

Já chci do práce jezdit v Bugatti Veyron. Bohužel to asi nedokážete pochopit.

XXXD

Nevím, co si tímhle komentářem a jak souvisí s temátem, ale jestli chcete jezdit do práce vysněným autem, tak vám nikdo nebrání a nepotřebujete žádné pochopení. Kromě toho by mě zajímalo, jak víte, kdo co chápe. Pokud máte křišťálovou kouli, budu jistě rád, když se o ni se mnou podělíte.

Milan

Nechci vám oběma dělat soudce, tedy čistě technický dotaz: Domníváte se, že každá z obou půlek křišťálové koule by si zachovala schopnosti koule v původní konfiguraci?
A pokud ano, kam až by bylo možno v dělení pokračovat, aby mi nezůstal v ruce bezcenný a zcela impotentní střípek?

XXXD

Jsem myslel, že by mi ji třeba půjčil, když by ji nepotřeboval. Případně že by mi jednu dal, či prodal, kdyby měl nedej bože 2+.

XXXD

Jestli se nepostaví trať Praha – Plzeň celá v tunelu, tak vámi popisovaný problém bude vždy pouze jinde podle daných variant.

Haha

Tak samozřejmě. Mělo se řešit celé rameno Praha – Mnichov, jenže to by nejdejbože vyšlo najevo, že se vyplatí další dvě koleje z Prahy až do Plzně a dvě koleje z Plzně do Mnichova durch a Mohylový by to být bez diskusí. Metoda Per partés umožňuje podstřelovat čísla výrazně lépe.

Ferenc Futurista

Dvě další koleje za Berounem nejsou dnes z kapacitních důvodů nutné, což nic nemění na faktu, že dotáhne-li se VRT tnel do Berouna, bylo by asi dobrý, aby ta VRT pokračovala i dál.
Nicméně, v současnosti je hlavním důvodem pro stavbu tunelu zcela vyčerpaná kapacita trati 171, plus její trasování, který prostě neumožňuje ani po rekonstrukci nějaké výraznější zrychlení…

Haha

Vizte SP Praha – Plzeň, SUDOP 2010, varianta 5. Bez nákladní dopravy ta 4kolejka skoro vyšla…

Ferenc Futurista

Ale jo, to nerozporuju, že skoro vyšla, jen říkám, že v současnosti to zrova tam ta dvojkolejka vcelku v klidu pobere a další koleje tam mohou klidně počkat, narizdíl od úseku Praha – Beroun.

Petr

Jenže ten tunel bude za 30 let a jak to bude s kapacitou, odhadne jen jasnovidec.

XXXD

Mě ale vůbec nejde o nesouhlas obcí a to, jak vyšla efektivnost, kdy výška efektivnosti záleží jen na metodice, jakou se to dělalo. A osobně si myslím, že právě použitá metodika a reálný účinek jsou dvě naprosto odlišné věci. Varianta C je prostě lepší.

MildaIV

Ano máte pravdu, v reálu ta efektivnost je vždycky horší, než se odhadovalo.

XXXD

Ano reálná efektivnost většinou bývá nižší než odhadovaná, což je ovšem vcelku logické, protože se tam v plánu počitá třeba s trochu více vlaky, aby to vyšlo. Ale já spíš naražím na to, že se tam naopak nepočítá třeba s pozitivním vlivem na 171, protože se úplně oddělí dálková a příměstská doprava, což výrazně zvyšuje spolehlivost apod.

MildaIV

Peníze tu nikdo neřeší, všichni jich mají na železnici dost. Samozřejmě ne ze svého 🙂

XXXD

Rozhodně lepši investice než kilometry modrého zabradlí na lokálkách, zmiňovaná dráha na Mošnov a podobně.

Lektor

Tak za ty km zábradlí si postavíte tak cm tunelu…

XXXD

To byl jen krátký výčet výrazně horších investic. Můžeme pokračovat třeba přes 75% slevy na druhou stranu, to je spíš politické rozhodnutí, s tím toho úředník moc neudělá. Ale je toho samozřejmě mnohem víc.

MildaIV

Jenže ono to není o seznamu horších investic, ale o seznamu lepších investic. A myslím že i na železnici by se těch 50miliard dalo investovat výrazně lépe.

Ferenc Futurista

Tak jasně, investujeme je někde líp a do Německa, což je a vždy bude náš nejvýznamnější ekonomickej partner, budem jezdit po dráze od císaře pána. Todle je fakt neuvěřitelný uvažování. Víte, kolik startovacích bytů by se dalo postavit za prachy, co spolkla rekonstrukce Národního muzea? Asi takovej whataboutismus tu předvádíte…

XXXD

Tak sem hoďte nějaké ty příklady lepších investice, když tu o nich pořád něco plácáte.

Ferenc Futurista

Cokoli, co nebude u tý zlý a hnusný Prahy, ne? :)))

Georg

sice to neni na mne, ale co treba krusnohorsky upatni tunel (usek v cr se odhaduje na 100 mld czk)? vrt praha-bechovice? nejaky slusny (a kratsi) vrt vyjezd na sever? plzen-domazlice? bezpravi + ct-brno? brno-prerov?

50 miliard na tunel je proste strasna palba a tahle diskuse musi probehnout vyvazeneji nez si ji predstavuje nechteny komik z cernosic.

XXXD

No že jo nebudeme přece vyhazovat svoje prachy na nějakou železnici. Můžeme ji klidně zchátrat než platit její údržbu. Taková zbytečná věc.

MildaIV

No jo, vlastně ona je železnice tak skvělá věc, že vúbec nezáleží na tom jestli to ekonomicky vychází nebo ne. Dáme na to 50 miliard i když dopředu víme, že to nevyjde. A jelikož náklady jsou vždycky vyšší a výnosy niižší než se čekalo tak to bude ještě horší. A to že se těch 50 miliard dá proinvestovat výrazně líp, to samozřejmě nikoho nezajímá.

XXXD

Investice do základní železniční infrastruktury (tj. koridory), aby se po ní dalo jezdit alespoň 200 km/h, mi přijde jako dostatečně dobrá investice. Nevím, co by podle vás mělo být lepší. Možná byste mohl rozvinout svou myšlenku a podpořit ji konkrétními příklady. Investici do vašeho soukromého Bugatti Veyron za dobrou opravdu nepovažuji.

Georg

Ó, jak jste moudrý a prozíravý! Dvě kila všude, základní infrastruktura, bez debat… Tohle málokdo může rozporovat, leda by byl zabedněnec a hlupák…

Nebo leda by na podobné fantasmagorie nebyly prachy stejně jako na ten Veyron, což byla pedagogická metafora určená speciálně pro vás…

XXXD

Fantasmagorie? Nebudu vám bránit mít vlastní názor, ale mohl byste tady třeba vysvětlit, jak si představujete páteřní tratě železniční infrastruktury v ČR? 200 km/h za hodinu není žádný zázrak, když jinde se může jezdit přes 300 km/h. Takové věci ale primitiv jako vy nejspíš nemůže pochopit. Radši zalezte do jeskyně.

Georg

ale kdepak, prinosnost vyssi rychlosti asi chape kazdy, kdo absolvoval sestou tridu a pamatuje si z ni t=d/v

ale vy jako osoba giganticky presahujici pitomce (=vsechny) okolo byste nam mel naznacit cestu mezi soucasnou realitou a cilovym stavem.

muzete si (jak je u sotousku obvykle) celou tu vasi infrastrukturu nakreslit na mapy.cz a pak si to vynasobit cenami – na povrchovou variantu mate ceny ze suvo, na tunel od plzne… vyjde vam neco jako bilion, zatimco rozpocet sfdi na zeleznici je 50 miliard…

XXXD

Zabedněnec jste tady hlavně vy. Máváte tady nějakým vztahem, přičemž ani nevíte, jak se správně zapisuje (t=s/v). S vámi se prostě nemá smysl bavit, neakceptujete žádné argumenty, sám žádné nedáváte a místo toho tady plácáte úplné nesmysly.

Lukáš F.

Varianta B b x umožnila napojení tunelu na trať do Krče, což je výhodnější pro nákladní dopravu, aby mohla jezdit tunelem a nehlučet v údolí – to by těm lidem měl někdo vysvětlit.

XXXD

A jak jste přišel na to, že varianta C to neumožňuje?

Haha

To jste si pomotal varianty.

Ferenc Futurista

Varianta C to napojení pochopitelně umožňuje taky „přivaděčm“ napojeným přímo na Most inteligence.

Železničář z venkova

Teorie, stejně jako VRT.
Na to nikdy peníze nebudou , dát 50 G do jednoho tunelu na jedné trati, aby se Pražáčkům líp dojíždělo do kanclu. Ideálně na PIDku, tedy v podstatě zadarmo .
Příští rok končí další cyklus financování z EU, v následujících letech, pokud nebudeme čistí plátci, tak budeme dostávat méně a bez dotací se v kolonii nepostaví ani psí bouda, natož železnice

Milan

Konečně fundovaný názor. Je vidět, že i vidláček může diskusi obohatit.

Ferenc Futurista

Tak jasně, nejpřetíženější dvojkolejka v republice, která tvoří jediný spojení s Bavorskem a půlkou západní Evropy existuje vlastně jen proto, aby se Pražáčkům líp dojíždělo do kanclu. Tady zase bude dneska nablito až běda.

Vladimír Bílý

Určitě je přetíženější, než 010? Zde se např. 20 let váhá s 5 km tunelem u Chocně…

Ferenc Futurista

010 má u Prahy 3 koleje a někde u Chocně už je intenzita podstatně menší než tam, kde je pražský příměsto. Navíc se tam v tom nemotá regionálka v intervalu 15 minut… čímž rozhodně nerozporuji fakt, že koridor na Třebovou už měl být hotov dávno včetně vámi zmíněného tunelu.

Vladimír Bílý

A já zas říkám, že úsek Beroun – Radotín není nejpřetíženější dvoukolejka v republice – alespoň v tom pohledu, kolik tam za hodinu projede vlaků s osobní přepravou, které jaksi mají před nákladem přednost. Tak tedy pohledem do jízdního řádu zjistíte, že ve špičce projede projede mezi Poříčany a Kolínem 10 vlaků, Chocní 8 vlaků, mezi Blanskem a Brnem 7 vlaků a mezi Berounem a Radotínem pouhých 6 vlaků. Takže 4. místo to je, ne první.

Ferenc Futurista

hm, ale těch max 6 (plus nějakej ten náklad) se tam vejde právě proto, že je přetížená kombinací příměsta, nákladu a rychlíků, neb různý rychlosti. Zadruhý, mluvím o trati 171, kde třeba z Radotína jede v ranní špičce i 6 osobáků za hodinu, plus dva rychlíky, nikoli o jejím úseku Beroun – Radotín.

Každopádně, i kdybych bral vaši účelovou argumentaci – co se jako snažíte dokázat? Že umíte chytit za slovo a naprosto se minout s meritem věci?

XXXD

Tak trať 171 bude nejvytíženější dvoukolejka možná tak v úseku Praha Smíchov – Praha hl.n., ale nemá smysl posuzovat vytíženost trati jen základě absolutního čísla vlaků, které projely za hodinu jedním směrem. Je třeba vzít v úvahu například složení vlaků na jednotlivých tratích, na trati 171 převažují pomalé vlaky na 010 rychlé. A přece jen z pohledu kapacity, je situace, kdy jeden vlak uhne všem ostatním lepší než, když všichni ostatní musí uhnout jen jednomu vlaku. Bídný stav a absence zabezpečovacího zařízení trati 171 na propustnosti taky nepřidá. Takže podle počtu spojů je sice 010 vytíženější, ale nutnost přidat kapacitu… Číst vice »

Haha

Jasně, takźe spojení Praha – Mnichov – Brenner/Západ navždy autem a kamionem?

Ferenc Futurista

V logice některých lidí by asi stačila do Bavor císařská silnice, snad jen pár přepřahacích stanic pro dostavníky by se mohlo postavit navíc…. Aškoda, že už jsou všude zbořený hradby a nedaj se silnice ani železnice na noc zavírat na řetěz.

Né, fakt, vždycky jen žasnu nad pitomci, kteří zcela vážně tvrdí, že v roce 2019 stačí v pohodě infrastruktura na úrovni roku 1905, potažmo 1862, tím spíše, pokud je impulzem k takové hluboké úvaze evidentně pouze a jen nenávist k Praze…

Georg

urcite, zato jeden demagog z cernosic srdnate bojujici s imagy nebo rovnou nadavajici vsem okolo to vytrhne…

Georg

hezky zacatek salamove metody s celkovou cenovkou 150 milard a nikterak presvedcivym vysledkem, minimalne pro osobku… 😀

Dushan

Už samotná věta „Pražáčkům líp dojíždělo do kanclu“ je logicky nesmyslná, neboť do Prahy dojíždějí právě lidé z venkova. Kromě toho tato trať do Berouna v tunelu by měla pro regionální dopravu dost malý význam, leda snad pro dojížděče přímo z Berouna.

Petr

Přesně tak, ani pro ten Beroun, nemá tolik význam, jako pro Příbramsko a Hořovicko. Proto také Beroun nebude mít zájem na této stavbě, bez dalšího pokračování tunelem, jak již deklaroval a Králův Dvůr dokonce podal žalobu. 🙁

MildaIV

Význam by měla uvolněním kapacity na stávající trati.

Mirda

Dálková trať v tunelu uvolní své původní koleje příměstské trati, takže to má pro příměstskou dopravu naopak zcela zásadní význam! Pro „Pražáčky“ jedoucí na výlet do Dobřichovic, Řevnic, Třebáně, Karlštejna nebo Srbska o víkendu se skoro nic nezmění.
Není to nic nového, např. dálnice D5 uvolnila původní trasu dálkové silnice místní dopravě a dálková doprava do Plzně se zrychlila.

...

Dojíždění Pražáčků do kanclu se ten tunel jaksi netýká, protože kancl zpravidla nemají v Berouně a k ježdění po Praze ho nepotřebují.

Milan

Marnost….Vstanou noví bojovníci. Příště do bude proto, aby se jim jezdilo líp na chalupu. Ale kdyby to mělo vést, dejme tomu do Olomouce, jásali by. Líp by se jim jezdilo za rodiči, prarodiči…

Xaver

To jsou věci, od kdy mají pražáčci kancly mimo Prahu? 😉

Xaver

Jinak gratuluji, právě jste svým neskutečně stupidním komentářem udělal medvědí službu všm „venkovanům“, o kterých si tak ještě víc mohou ti vaši „Pražáčci“ právem myslet, že jsou to vidláci. A to píšu jako člověk, který žil 32 let na venkově a nyní roky v Praze.

Xaver

a nyní 4 roky v Praze

Milan

Bohužel, to jsou zvláštní typy lidí, pro které Pražák rovná se Satan. Z toho pak plynou situace, podobné té, když jsem kdysi v jednom kempu strávil několik hodin u společného ohniště s velice fajn lidni, nebudu definovat odkud. Snad jen tolik, že měli vynikající domácí slivovici, o kterou se se mnou bez problémů dělili. A já měl zase auto s teplickou SPZ. Bohužel, příjemný večer skončil mojí vinou ve chvíli, kdy jsem se neopatrně prokecl, že jsem Pražák. Všem se omlouvám, že jsem odběhl od tématu. To víte, Pražák,….A jen ještě perlička: Sousedka se vdala do Práglu z onoho kraje… Číst vice »