Brutto, nebo netto? Právní pohled na smlouvy státu a krajů s dopravci
Siemens Desiro společnosti Die Länderbahn v Hrádku nad Nisou. Foto: Jan Sůra
V České republice aktuálně vrcholí uzavírání nových smluv s železničními dopravci a často se přitom skloňují termíny brutto a netto.
Podle mě brutto smlouvy u kraje mají nevýhodu, že dopravce a jejich zaměstnance vůbec nemotivuji vybírat jízdné. Protože o tržbu vubec nemusí usilovat. Kontrola je samozřejmě směšná, protože by těch kontrolorů muselo být desítky.
Co motivuje zaměstnance dopravce vybírat jízdné při systému netto smluv? Konkrétní zaměstnanec přece o tržbu nemusí usilovat.
Pokud vím, tak průvodčí u ČD má z jím prodaných jízdenek provizi.
Má provizi z prodaných jízdenek ČD, ale například nemá provizi z přirážek…
Nechápal jsem následující situaci. Jezdím vlakem na trasách obsluhovaných rychlíky v objednávce Ministerstva dopravy i osobáky objednanými krajem. Vše vlaky ČD. Když si koupím jízdenku, mohu jet rychlíkem i osobákem. Kupuji si i zpáteční a někdy ani předem nevím, zda zpět pojedu rychlíkem nebo osobákem. Pokud mají ČD smlouvy netto, nemusí moc řešit za jakou službu moje platba plyne. Snad pro jejich vnitřní statistiku si mohou udělat nějaký přibližný odhad. Ale co pokud budou mít některou ze smlouv brutto, to budou muset řešit čí majetek je tržba za jízdenku. Otázkou je technické řešení. Dnes opravdu nevědí na jaké vlaky jsem… Číst vice »
Řešit se to bude státním jízdným. Což je ještě dobré – na Západě už to dlouho funguje tak, že lístek na dálkovku se kupuje jak na letadlo, dopředu a s rezervací na konkrétní spoj, a na místní dopravu v automatu/u průvodčího.
Jenže to je výhoda našeho systému, že i na dálkový spoj nepotřebujete místenku. Docela zásadní plus.
V PID je toto řešeno dopravními průzkumy a dělení tržeb z integrovaných jízdenek podle statistického podílu cestujících.
Nevýhodou netto smluv je z povahy věci to, že objednatel má menší možnost ovlivňovat např. výši ceny jízdného nebo detailní podobu a kvalitu poskytovaných služeb. S tím souvisí, že objednatel zpravidla nemá tak kvalitní kontrolu nad finančními toky jako v případě brutto smluv. Objednatel také zpravidla nemá možnost určovat dopravci jízdní řády, návaznosti apod. Co to je za blbost? To mně prosím vysvětlete, proč by objednavatel nemohl nastavit u netto smluv podobné podmínky jako u brutto smluv. Nebo on je snad nějaký zákon, který přikazuje, co může objednavatel v dané smlouvě požadovat? Mám takový pocit, že objednavatel si může ve… Číst vice »
Brutto a netto se neskloňují. 😀
I ty, Brutte? 🙂
Jsem všemi deseti pro vysoutěžené brutto smlouvy s tarifem kraje bez tarifů dopravce, alespoň postupně zmizí režijky a kraje začnou vydělávat na studentech 😀 😀
Budou-li sjednoceny tarifní zásady ve všech krajích shodně a jízdenky obstaratelné po celé ČR pro všechny regiony, pak by to asi velké problémy nepřinášelo.
Nebojte i krajské a státní tarify umožní celositove jízdenky, takže rezijky nezmizí.
Umožňují zakoupení jízdenek za platnou cenu, takže režijky těžko, leda že dopravce zakoupí svým zaměstnancům síťovku, ale bude to pro ČD poněkud nákladné. 🙂
Ale to je hrůza, že ti nádraží mají vlaky levnější. Ta režijka Vám nějak leží v žaludku.