Brno zrušilo tři soutěže na nákup trolejbusů za více než miliardu korun. Dvě vyhrál ukrajinský Bogdan
Trolejbus Škoda 21 Tr v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Ve všech třech zrušených soutěžích nevyhrála Škoda Electric.
Zatímco servis je u Škody kapacitně i odborně na úrovni, u Bogdanů při stavu celého ukrajinského hospodářstí jde o velké riziko. Že by nělkdo z DPMB zavítal do výrobního závodu? Jinak podpora domácího průmyslu dává naději, že na národních zdrojích se nebude mikdo cizí přiživovat a pokud už, tak jen nepodstatně.
Že má servis Škoda na úrovni? Tak to jste teda těžce pobavil. Jděte se zeptat do různých DP, jaké jsou u trolejbusů lhůty pro dodání ND (na výzbroj).
Nákupem Bogdanů podpoříme domácí průmysl, stejně jako nákupem trolejbusu ze Škody, jelikož v obou případech (mimo kastle SOR) jsou české pouze výzbroje. A mnohem raději teda podpořím Ukrajinu, než Turecko (Temsu)
V Paříži jezdí stovky, možná tisíce městských autobusů. Všechny Renault. To je ale náhodička……
Slogan Forda po 100 letech – „Kupte si co chcete, ale musí to být Škoda“.
Proti Ukrajině ani obyvatelům Ukrajiny nic nemám, obyvatelé jsou obětí „politických OPILCŮ MOCÍ“ ukájejících svoji ješitnost.
Nicméně vzhledem k celkovým politickým problémům – válka se separatisty – bych se do nějakých rozsáhlých obchodních vztahů nepouštěl.
Dodávka trolejbusů = nutnost garančního servisu po dobu záruky … obvykle zaměstnanec výrobce – ale ten tu pracuje a potřebuje „pracovní vízum“ (sic dělá pro ukrajinskou firmu), spolehlivost dodávek náhradních dílů po celou předpokládanou dobu životnosti vozidel …
Tohle bych si rozmýšlel … to není o kvalitě nebo nekvalitě výrobku, ale o politické stabilitě země.
…pustil jsem si teď nějaké Promo video z toho Bogdanu a z těch záběrů z továrny nemám dobrej pocit. Takhle to vypadalo u Sodomků v Mýtě v 50. letech. 😀 No né, ale fakt, podívejte se na tu kastli. To koupili od Mercedesu licenci na něco, co Mercedes od devadesátek nedělá, ne?
Vypadá to na Citaro 1. generace. O405 to nebude, ten měl u předních dveří schod. O405 skončil v roce 2001, Citaro začalo v roce 1997.
Vyhravaji v Ostrave a nyni v Brne. Stal se zazrak, vzepjeme sve paze k nebi a volejme 3x aleluja. Uz dele poukazuji na fakt, ze bez skodovky mhd v CR neni mozne vyhrat soutez a ono to vazne jde.
Nejde. Soutěž zrušena. 😉
Nejde. Přesněji, jde to bez Bogdanu a proto dobře. Při dané technologii a vyrobně-servisních a garačních kapacitách je zastavení tendru jediné rozumné řešení.
Už jsem se v těch soutěžích na trolejbusy v Brně ztratil. Které soutěže na trolejbusy ještě v Brně zrušeny NEBYLY?
Ty, které vyhrála Škoda Electric.
ale ty 27Tr taky UOHS zasekl…akorát to nějak o den nestihl, ne? Takže ten obchod normálně běží, nebo se taky vyčkává na něco?
Jenže tam neprotestovala Schadewerk.
Upřímně v této trojci (Škoda, SOR, Bogdan) si nikdo nemůže nic vyčítat protože když vyhraje jeden tak vždycky minimálně jeden ze zbývajících dvou podá protest
No, výrobky těchto tří výrobců se liší více než se kdo dokáže představit, přičemž ty české jsou pouze nepatrně dražší, což ale znamená nízké TCO oproti Bogdanu.
S takovou budou 14Tr a 15Tr potřebovat novou karoserii.
Kurnik, že neřekli dřív. Ve Zlíně bylo hodně 15TrM i nějaký ten 14TrM. Udržované. Mohli udělat kauf roku. Těch 100 km vzdálenosti se to dalo odtahat i na tyči z vozovny do vozovny. Dělaly se i horší věci. 😉
Když píšu novou karoserii, tak nemám na mysli několikrát vyvařovanou (Udržované).
Tady se dělaly opravy celkem poctivě. Přál bych Vám vidět vozy 14Tr opravované pro Ukrajinu. Přivařené matice na kolech, uříznutá polovina volantu, v kabeláži byl na 4 vozech průměr 1 kontejner „nějakých drátů“ navíc, ve dveřích místo skla plech, rez všude, izolační stav raději nechtějte znát… to místní vozy stejného typu byly pro ně kauf století a jak tak dnes v Brně pozoruju, jejich novější verze 14TrM a 15TrM by tady ještě byly přínos.
15Tr tiká poslední rok protože nové klouby budou za rok už v Brně
Já je Brnu moc přeju. Jen do toho vysoutěžení a dodání mohly ojeté vozy z Moravy namísto na Ukrajinu jezdit ten rok dva také na Moravě. Minimálně by to odstranilo záskok autobusem.
Vážně se ta ukrajinská firma jmenuje „Bogdan“? Není to chyba přepisu z ukrajinské azbuky? V ukrajinštině se g prakticky nevyskytuje (často ani v cizích slovech – např. gram – hram).
Firma se jmenuje Bohdan, ale i oni sami mají webovky „bogdan.ua“ a taky na těch webovkách o sobě píšou jako „bogdan“. …nehledejte problémy, kde nejsou 😉
A ve smlouvě s DPMJ je například uvedeno Bogdan i Bohdan. Vyberte si:)
Když oni sami nevědí, jak se v ukrajinštině jmenují. 😀 Není to tedy hledání problému. Problém je totiž zcela zjevný. Ukrajinština G prostě nemá. 🙂
Ta polovina ukrajinských Rusů, co ještě neutekli, to píše Bogdan. Tak se nedivte, že je to, jak to je. Ostatně, kde leží výrobní závod?
Luck a Čerkasy. To je podle mě pořád Ukrajina.
Oni čtou G jako H, tím to je.
Ne, ukrajinština má znak г jako [h], zatímco ruština jako [g].
Ukrajinština vůbec nemá u domácích slov hlásku [g], pouze u těch přejatých z ruštiny. To se pak v ukrajinštině zapisuje jako ґ (viz svislá čárka).
Samozřejmě. Stejný znak, jiná výslovnost. To samé je znak и – z ruštiny se do latinky píše jako měkké i, z ukrajinštiny jako y.
Jestli to chápu správně tak ty skládačky ještě vyřešené nejsou?
Ale očekávám podobný výsledek protože pro koho je to výhodnější než pro Bogdan s Cezelekem.
Prostě dokud nevyhraje škoda,tak se bude soutěžit!!! Co na tom není k pochopení?!
Otázka je, nabídková cena…kloubáky se vysoutěžily v podstatě za odhad krátkých. Z tohoto hlediska může mít smysl vypsat znovu a získat lepší cenu (třeba i tak, že Škoda podstřelí cenou Bohdan či SOR proti jejichž ceně dříve protestovala).
jen by si páni oligarchove a k nim pridruzena politicka trida měli uvědomit, že když se o kost perou příliš usilovně, tak bude efektem akorát to, že ji nedostane nikdo…a mezitím zasmradne.
tento stát je stále impotentnejsi…
Ale můžou si za to voliči sami…
o tom žádná…ale nemůžou si za to tím koho volí. vinu mají na tom, že ty strany nemají členy, v dusledku jde mnohdy o zajmovy spolek oranzovych, modrých či koblihovych podvodníků.
slovníkem dob minulých – strany jsou odtrzeny od mas.
velká partaj s respektováním vnitřní demokracie a vůli nedopustit kult osobnosti vůdce strany je hůře systémové korumpovatelna než malý fanklub vudce
No jo, ale buďte ve straně ve státě, kde (ne)členství ve straně rozhoduje o tom, zda budete i nadále zaměstnán na nevolené pozici, zda se vaše děti dostanou na školu, zda vám finanční úřad nezaklekne firmu a tak dál.
no, býti státním/veřejným úředníkem nebo někým, kdo po státu něco chce (vyjma toho, aby mu dal pokoj) je členství v té špatné straně občas poukázkou na problémy. to souhlas. abychom ale byli spravedliví, aby např. vedoucí odboru (nebo i prostý úředník) na magistrátu nebo ministerstvu byl aktivní člen jakékoliv partaje, to je trochu problém….principiálně. učitel by tohle omezení už ale mít neměl v žádném případě. u ředitele školy jsem na vážkách. a že by vyhodili učitele kvůli tomu, že je za opoziční partaj, no stát se u nás může vše, ale nebude to asi každodenní akce. podnikatelé, hlavně ti větší… Číst vice »
Nejvíc členů má furt KSČM.
Pro běžného člověka je partaj sprosté slovo. Hned máte nálepku a jste spojováni s prasárnami vlastních členů.
tak ksčm je dle mého asi celkem funkční strana. uvnitř. rozhodně funkcnejsi než SPD, VV, ANO a další vudcovske partičky.
ze hlásá něco mezi absurditami a trestnou činností a nemůžu se dočkat okamžiku jejího vymreni, je jiná vec.
vnímání stran tu je děsivé. ale pak se nemůžeme divit, že tu máme tak schopné politiky jaké máme…
ano, nepomáhá tomu tu atmosféra ceske závisti, osočování, nenávisti k odlisnostem a nositelem odlišných názorů, obrovská porce frustrace ve společnosti. vše tu někdo poplive, za vším je podle někoho vždy zlodejina, všichni jsou lumpové, to je pak vše těžké…
Vy jste členem nějaké strany, když tu teorii máte tak dobře zmáknutou?
a už tu máme útok ad personam…další ukázka českého ubozactvi…
Tak to ať se 14 a 21 těší tak na 1, 2 generálky…
Kdyz slysim Ukrajina, zdrhal bych od toho taky.
Kto myslíte že montuje SORy, Škody, Iveca… v Česku? 🙂
Napřed si o firmě Bohdan něco a jejich výrobcích zjisti. Jinak jsi za hlupáka.
a já když slyším mnohé české vseznalky a mudrce, tak je mi stydno, že jsem Cech
Nedáva to zmysel, lebo Brno nutne úpotrebuje nové trolejbusy, všetko okrem 26Tr a 31Tr je zrelé do šrotu.
Právě přesně naopak, všechno krom 26Tr a 31tr by mělo zůstat a tyhle petky odlifrovat pryč.
Takže stále přes 2 roky budou jezdit částečně autobusy na linkách 30, 33, 35, 37, často 38 i 39, téměř na každé trolejbusové lince. Je to škoda, ale myslím si, že v rámci možností je dnes v ČR nejlepší Škoda Electric s kastlí Solarisu. Jsou to celkem dobré, bezporuchové a výkonově super trolejbusy.
Tím „částečně“ myslíte těch pár spojů na každé lince, které zajišťují autobusy, protože to většinou vychází do turnusů, případně posily, přejezdy apod.? To rozhodně není tím, že nejsou vozy.
Ale ano, za půl roku může být situace jiná – vozy 21Tr dožívají, investice je už nerentabilní, vozy 14Tr na hraně způsobilosti. Osobně bych se nedivil, kdyby se pak na některé linky už trolejbudy nikdy nevrátily.
Na lince 30, 37 a často 38 a 39 o žádné přejezdy nejde. V Brně je momentálně nedostatek vozů jak kloubových trolejbusů, tak i dvanáctimetrových.
Tak pochybuji, že by se Brno dočkalo kastle Solarisu… Tam už půjde Škoda s Temsou.
A mohl bych poprosit o důkaz, že se tam Škoda hlásí se Solarisem? DPMB píše výběrko tak, aby mělo Škodu, ne Solaris.
Jenže to VŘ bylo vyhlášeno ještě v době, kdy Temsy Škoda nedělala. Je téměř 100% jisté, že do nového VŘ, popř. do momentálně jediného aktivního VŘ na dodávku tbusů do Brna (stavebnice) se přihlásí Škoda s Temsou, aby se dostala na co nejnižší nabídkovou cenu.
No s těma podmínkama se ani nedivím.
Je možné koupit ty trolejbusy s kastlí Solaris a výzbrojí Škoda i od někoho jiného? třeba od Solarisu? (chápete moje myšlenkové pochody, žejo. Pokud teď Škoda spolupracuje s Temsou, je možné sehnat ty prapůvodní 26Tr? ty jsou totiž dobrý, nejde na ně říct křivého slova)
máme svého výrobce, proč tedy dováížet něco z ciziny? Samozřejmě kdyby to kapacitně nezvládal…
Potíž je, že jednoho. To způsobuje vysokou cenu pro města a neochotu se snažit vyjít městům vstříc ve smyslu přizpůsobit se jejich potřebám.
Centrální plánovač promluvil 😀
Právě proto.
merkantilismus
„máme svého výrobce“
Pán je akcionář nebo si dělá vlastnický nárok neoprávněně? Hádám to druhé…