Brno zcivilizuje prostor před nádražím a omezí průjezd aut

Prostor před nádražím v Brně po úpravách, vizualizace. Autor: ARCHIKA - architektonická projekční kancelářProstor před nádražím v Brně po úpravách, vizualizace. Autor: ARCHIKA - architektonická projekční kancelář

Dojde k zákazu odbočení do Benešovy ulice ze směru od Nových sadů, což je hojně využívaná zkratka.

110 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marketa Zavadilova

Myslenka navrhu pusobi odlehcene, priznejme si, ze z toho bude opet zona neprizpusobivych. Toto misto uz davno vola po vlidnosti a zmene. Jak bych to videla optimalne ja?? Davam prednost malebnemu razu, neco jako dlazebni kostky, na rozku stanek s kavou, co ja vim, lavky se zeleni, fontana nebo neco. Betony proste ne, Brno je spis historicke mestecko. I ja kdyz jedu nekam vyletne hledam zakouti, malebnost, originalitu, historii…obcerstveni!! I zahradecky.

Marek Janík

včera bylo pozdě. ale tento nápad je jenom učesání současného stavu. nejblbější místo – přechod chodců před čumákama šalin a to několikanásobně, to je o držku

Petra

To je betonová hrůza, vůbec nechápu,jak tohle někdo může schválit.Bude tam v létě peklo.Pár stromů to fakt nezachrání . Stále se mluví,jak musí všude zeleň a Brno stále kácí a betonuje a dláždí.Kdo si zase namastil kapsu?…No za mě děs bez života.🤮

Roman Soudný

Když je někde velký pohyb lidí tak jsou holt stromy zbytečná překážka. A peklo tam nebude. Když není na Svoboďáku tak proč by bylo tadý. Stejně tam člověk stráví max. 10 minut než se rozkouká a přijede mu spoj.

Luke

To je právě tento nepochopitelný přístup k veřenému prostoru. Takové místo by přece nemuselo a nemělo být vnímáno jako prostor, ve kterém člověk stráví max. 10 minut. Ten prostor má být příjemný, aby zval k setkávání a delšímu setrvání. I to by mimo jiné následně přispělo k tomu, že by se z něj nenásilně vytlačili všelijací ti polehávači.

Slosor

Samozřejmě to vítám, ale stejně mi přijde k nevíře, že si druhé největší město uvědomí, že by to chtělo trochu zcivilizovat přednádražní prostor, tedy prostor, se kterým většina návštěvníků přijde do styku ve městě jako první „už“ po 33 letech od revoluce.

A Praha na tom není o moc lépe. První co návštěvník uvidí je zaplátovaný asfaltový povrch, nádražní budovu s odpadávajícím obkladem a partu somráků.

Jiří Kocurek

Ale notak, už v 90. telech byl připraven projekt přestavby přednádraží. Jen se nehodil k myšlence odsunu.

Slosor

Tak snad by se ten prostor měl zcivilizovat bez ohledu na nové nádraží, ne?

K.S.

Jenže je maličko rozdíl jak je budete zcivilizovávat. Pokud se nádraží konečně odsune, tak poklesne význam co by dopravního uzlu a možná bude možné zásadněji zasáhnout do kolejiště šalin, eventuálně by možná šlo přeložit místo kolejiště železničního. Což je pak úloha za zcela jiných podmínek.

K.S.

Ano, na papíře to vypadá hezky, ale jsou tam podstatně větší problémy k vyřešení než to že tam jezdí auta. A dokud se nevyřeší ten, tak jakékoliv úpravy z toho příjemnější místo neudělají.

robert

1) Zákaz vjezdu autům vítám, je to rozhodně krok kupředu. 2) Na tohle jsem asi před 6 lety dělal projekt, který skončil v územím rozhodnutí a dost to souviselo s CD Palac. 3) Doufám, že to udělají pořádně, protože rekonstrukce kolejí 1 a 2 je dost odfláknutá, koleje se vlní. 4) Chce to více stromů a zeleně. Až tam nebudou stát auta, může tam být stromů habaděj. 5) Jestli si myslí, že po zkulturnění zmizí i ti vágusové, tak se plete. Chtělo by to více zapojit policii. A především dbát na čistotu a pořádek. I ten, který nevypadá jako vágus,… Číst vice »

K.S.

Ad 5)
Mám poměrně značnou obavu že to skončí buzerací lidí co jim uletí papírek a vágusové budou vágusovat klidně dál.

MaT

Aha a jak často se Vám to tak stává, že Vám „odletí papírek“? Já když mi něco upadne, tak to seberu a pokud je to na vyhození, tak to vyhodím do nádoby k tomu určené. Nebo to „uletění papírku“ je také jeden z legitimních způsobů, jak se zbavit odpadu, ale je vyhrazen jen „slušným“ lidem?

Jako aby mi fakt něco uletělo, že bych to nezvládl sebrat, to by asi zrovna musel foukat fakt silný vítr a to se asi v českých (a moravských) městech zase nestává. No dobře, v těch moravských možná občas jo (loňské tornádo)…

Elvis

Bydlím na Křenové, párkrát tudy projedu autem, stále se divím proč tam není pěší zóna, když se to dá objet kolem Tesca.
Druhá věc je, že z Křenové dostat se do centra na Husovu ani pořádně jinak nejde. Na Křenové je zákaz odbočení doleva na Dornych. Takže se musíte vydat na druhý směr Masná – Zvonařka – Dornych – Úzká – Hybešova – Nádražní – Husova.

M19

Co takhle Křenová – Koliště – Žerotínovo náměstí – Husova? Ten zákaz tam má opodstatnění a situace se tam zlepšila.

Luke

No nevím, „zlepšení“ spočívá v tom, že kdokoli chce z Křenky do centra, jede právě rovně a odbočuje k nádražnímu prostoru. Projíždí tudy i spousta řidičů z Cejlu, kde je také levé odbočení zakázané a projedou to tedy po Vlhké. Koliště je už teď ve špičce zasekané kolem Milady Horákové a Moravákem, totéž Husova.

Jiří Kocurek

Více dopravy na Husovu? No vejde se, můžete přidat nějaké to potrubí, ale prosím štolováním.

ghjghj

Je tam mozne delat nejake zbytecne kosmeticke zmeny, nebo to uzemi opravit. tj. 1) Zrusit 2 pruhy silnice a parkovani 2) cele to zastresit (stineni, orchana proti desti).

Jiří Kocurek

To by znamenalo výhru pro Jančurobijce. Už by tam s autobusem neprojel. Ani on, ani Flixbus, ani nikdo jiný.

Jestli byto byla výhra pro všechny, to si nemyslím.

Ibragim z Bastru

Hele, v Brně máme i normální autobusové nádraží. Do centra dálkové autobusy nepatří vůbec !

Jiří Kocurek

Zvonařku? Tak ta je fakt normální…
Jo a co ty zájezdové autobusy stojící u Národního? Taky mají ti lidi šmajdat pěšky ze Zvonařky?

Pavel Skládaný

Samozřejmě! V Brně politici pořád řvou, že lidi údajně chtějí odsun odsun a ohledně autobusového nádraží je tento sen dávno splněn! Stačí na něj všechny linky přesunout a zakázat různým duševně opozdilým dopravcům vjezd ke Grandu.

Nekdo

tak oni jsou sice v Brně různí vidláci, kteří si myslí, že autobusy mají zastavovat na návsi jako tam, odkud pocházejí, ale naštěstí dnes už většina autobusů zastavuje na Zvonařce a časem se je tam snad povede přemístit všechny!

Jarda

Upřímně mi tohle nestačí. Je potřeba přidat více stromů a zeleně obecně. Celý prostor hlavasu je potřeba zkultivovat a polidštit. Tohle je málo.

Elvis

Další peníze na úpravy by měli jít z parciálního rozpočtu na „zelené podchody“, eskalátory, úpravy podchodů atd. Dále BNSD chce opravovat druhé křídlo nádraží k poště. Jelikož se má stavět nový nádraží asi nebude vůle sem sypat více finančních prostředků. Mě tam spíš chybí druhý chodník Letmo – vstup do hlavní budovy nádraží o kterém se také uvažovalo a kudy chodí řada lidí.

Aleš

Já jsem taky pro stromy, konečně by mohli místní bezdomovci kultivovaně čůrat a kdyby se přidalo pár keříků, tak by tam mohli i kakat ,)

Gwann

A busy na nádraží grand tam budou furt otravovat. Podotýkám komerční busy, krajské jezdí dávno na zvonarku ….

Ale město je z radimka potento.

David

Pokud by město vlastnilo nádraží, tak bez problému, ale Zvonařka je soukromá a nemůžete dva soukromé subjekty nutit k dohodě.

Michal

Mesto nevlastni autobusove nadrazi. Ale mesto muze rozhodovat, zda busy budou jezdit po Masarycce + Josefske + Novobranske nebo po Nadrazni + Benesove nebo Dornychu + Kolisti.

Z nejakeho duvodu mesto zakazalo vjezd busu na Masarycku + Josefskou + Novobranskou a to i presto, ze nevlastni autobusove nadrazi.

Pavel Skládaný

Naprosto přesně. My sprosťáci tomu říkáme „místní úprava provozu na pozemních komunikacích“. Stačí k tomu jedno rozhodnutí na jednom papíře. K přesunu na Zvonařku nikdo nikoho nenutí, dopravci si mohou svobodně vybrat i kterékoli jiné vhodné nádraží v Brně. Soukání busů okolo hlavního vchodu do hlavního nádraží opravdu není to pravé ořechové.

Tomáš Gottschalk

Ke grandu nejezdí jenom žluťák, ale taky flix, arriva a další. Ke Zvonařce jede jedna šalinová linka, na hlavasu/ Maliňáku jich je osm. Jet na Zvonařku je prostě i po přeložení TT do Plotní vopruz a názory sociálních inženýrů na tom nic změnit nemůžou.

Jiří Kocurek

A pak tady budou brečet, že když zakázali autobusy, tak přibylo aut, protože ti lidi jedou jinak. A vztekat se, že lidi nejedou do Zlína vlakem. Že nejedou na Swechat vlakem. Vždyť přece všude tam jezdí ČD (s přestupem), výhedově od nového sueprnádraží, kam osmička jezdit nebude.

Ibragim z Bastru

Hnusné diesely z města vypráskat úplně!

Jiří Kocurek

Někomu ujel rozjezd?

Ibragim z Bastru

Ne. Pokud jej nestihnu, klidne jdu domu pesky. Mam to 40 minut. …

Pavel Skládaný

Ale v referendech všichni chtějí odsun (alespoň to tvrdí brněnští městští otcové). A v autobusové branži je přání o odsunu splněno.

původní Jakub P

Tak ono to bylo navrhovaný už před cca pěti lety minulým vedením magistrátu. To aktuální to shodilo ze stolu, aby to s dlouhým zpožděním (a možná pár triviálními kosmetickými změnami) teď prezentovalo jako svůj návrh…

Gwann

Blíží se volby…tak tak

Tomáš Gottschalk

Mimořádně hloupý nápad. Východní polovina města bude mít přístup na autobusák, západní na HBf. Předlážděním chaos nezmizí, naopak se ještě rozšíří na Úzkou. Dostat se z Křenové například na Mendlák bude zcela nemožné – u viaduktu je levé odbočení kvůli rozhledovým poměrům zakázané a jedinou možností zůstane vzít to Benešovou a buď se otočit Novobranskou (předpokládám zákaz otáčení na Benešově), nebo se vrátit přes Koliště. Jako jediné rozumné řešení vidím zakopání šaliny do úrovně -1 s výjimkou tratě do/z Masarykovy. Tím by se oddělili cestující od procházejících.

Pivlis

Na Novobranskou je zákaz vjezdu mimo těch s povolením, takže tudy to nepůjde, bude se muset sjet vpravo na Koliště.

M19

Koliště – Žerotínovo náměstí – Husova – Pekařská – Mendlovo náměstí. Není žádný důvod jezdit kolem Grandu, otáčet se skrz zákaz asi nebude moc rozumné což?

Tomáš Gottschalk

Super, nápad nahnat na jednopruhovou Husovu další auta, o Pekařské ani nemluvím.

Jiří Kocurek

Takže omezíte dorpavu v ulicích tím, že namísto 1 km se pojede 4 km.

Jan

a co to vzít přes Úzkou a Hybešovu?

Lech Malý

No a jak se dostanete z Křenky na tu Úzkou?

Beekee

Hlavně že se musí mezi tolika lidmi proplítat ještě ty 15 m žluté kolosy. A by si někdo náhodou nemyslel, že to město chce vyřešit, tak tu obludu dají i do vizualizace. No, prostě to není tak snadno řešitelné jako to nechat jen předláždit.

ksz

Takže, přivézt např. starší dámu na vlak a zaparkovat, aby šlo doprovodit ji až do vlaku a naložit jí tam kufr, to ne. Parkovacích míst je tam málo, tak jich pro jistotu ještě část zrušíme.

Petr

Parkovacich mist je hromada na druhy strane nadrazi.

ksz

Á, pardón. Beru tedy připomínku zpět.

robert

Tak moment, víš, jak to v Brně vypadá nebo ne? To jsi o parkovišti vzadu nevěděl?

K.S.

No o tom parkovišti myslím moc lidí neví.

PetrN

jakože neví o parkovišti u Tesca? tomu se mi nechce věřit…

robert

Taky se mi to nechce věřit. 😀

Gwann

Parkoviště u tesca

Gwann

Ps: tam to má tu výhodu, že se dostanete po třech schodech rovnou do podchodu pod perony, kde jsou i vytahy

tomash

Já jen doufám, že se tenhle paskvil, dědictví po Hollanovi (býv. náměstka pro dopravu v Brně, který neměl ani řidičák a jezdil MHD na černo), do voleb nestihne a pak se na něj zapomene. De facto stejná vizualizace se objevila před 4 roky, naštěstí volby tuto „přestavbu“ zastavily.

Gwann

V čem je pro město nezbytné, aby se jezdilo po Benešově mezi nádražím a novými sady?

Tomáš Gottschalk

Třeba proto, že se z Křenové nedá na Hybešovu/ Nové sady jinak rozumně dostat.

Jiří Kocurek

Zeleznina se prodává na Zelném trhu. Proč si tam ti trhovci nenakoupí taky? Nemuseli by tam nic vozit.

Diesel

Holt Brno. Líbí se mi naopak přístup k přestavbě třeba Smíchova, kde naopak ty místa pro auta nabídnou. Dřív se k nádraží s kuframa jezdilo povozem dnes holt autem.

Gwann

Znáte místní situaci? Pokud ne, tak si holt najdete streetview parkoviště u těsta za nádražím. A ty dveře na fotobunku u toho kruhového hnusneho asijského bistra jsou vchod do podchodu z odjezdove haly. Tři schody nad nivelitou chodníku. To s kufrem zvladnete

K.S.

parkoviště u těsta za nádražím Který ze stánků měl havárii?

Jinak bych s tím parkovištěm raději moc neoperoval, pokud vím, tak ten barák má jít pryč a místo něj mají být nějaké jiné.

robert

V centru města není prostoru nazbyt, aby byl vyplýtván pro auta. Místo povozů jezdí před nádraží kvalitní MHD.

Jiří Kocurek

Což nemusí vyhovovat každému. Někdy v té dodávce jsou dvě nájezdové rampy a elektrický invalidní vozík. Vztekejte se dál.

MildaIV

Což nijak nebrání tomu, aby auta parkovala například pod zemí.

robert

Ale já se nevztekám. 😀 Já zákaz aut naopak vítám.

Petr

Jestli by pro zacatek nebylo lepsi tam odtud vykopat vsechny zevlaky…

Tonda Sehnal

Jakožto z většiny nádraží v Česku… 🤷

Beny

„Odstraněno bude například zábradlí u vchodu do nádražní budovy, kde vznikne místo pro přecházení.“

Na té vizualizaci to není vidět. Je tím myšlen druhý přechod v prostoru před hlavním vchodem? Nebo co jiného?

David K

V plánu byl druhý přechod přes celou šířku umístěn za podchody. Taky ho tady ho nevidím.

stl

V diskuzi na fb se Bkom nechal slyšet, že to bude „místo na přecházení“, čili očekávám snížení obdubíku pro chodce a na silnici ani zmínku o vyšším pohybu chodců.

Pavel Skládaný

Chodí tam tisíce lidí, kdo je slepý a nevidí je, tomu nepomůže ani to, že na ně bude upozorňovat dopravní značka.

Zdeněk

v čem přesně že spočívá ta „změna“ ? nějak nevidím rozdíl

Kleist

Nejsem si jistej, jestli je to taková změna jak vypadá podle vizualizace. Vlastně dojde jen k takovému předláždění chodníků. Nástupiště (ta škaredá betonová čtveratá dlažba), Silnice (Asfalt), lampy (ty co lze také najít někde na odpočívce na dalnici zůstanou stejné. Nechápu proč se zde neudělala pěší zóna (s povelním vjezdu busů). Ty zákazy odbočení vítám, ale mohli konečně zrušit ten na křenové a cejlu, aby se to nemuselo zbytečně objíždět přes centrum. Zrušení parkovacích míst vítám ale proč ne i ty na druhé straně? Mimochodem když už se ty místa zrušila a vozovka zůstala stejně široká, to tam nemohli namalovat… Číst vice »

Kleist

Doplním ještě, proč zrovna místo pro přecházení? Většina aut zastaví všichni si zvyknou a pak tam vletí nějaký ego který nezná rozdíl ohrozit /omezit a pohrdá všemi rychlostními limity a bude všechny vytrubovat…

David

Já bych také odstranil ta zábradlí mezi kolejema, ať si lidé chodí kudy chtějí. Zatímco Masarykova je pro mnohá města vzorem toho jak se to má dělat, Brněnské přednádraží je pravým opakem a to i po této rekonstrukci.

Aleš

Vím, že mluvíte o šalinách, ale celkově Masaryčka moc vzorem není. A nejen Masaryčka, ale i Zelňák. Jedno auto za druhým, průměrně tak padesátkou a jejich řidiči se tváří, že mají před chodci přednost. A nikdo to neřeší.

Luke

Luke

Poudy

Reálně tam nepoznáte rozdíl, takhle na vizualizaci všechni a všichni svítí ale v reálu to bude furt to stejný hnusný chaotický místo. Pokud by to mysleli aspoň trochu vážně tak by zadali architektonickou soutěž na celý prostor od zastávky Nové Sady až někam po Maliňák. A pokud by to mysleli opravdu vážně, tak tam ten průjezd aut před halou zruší, to není takový problém to místo objet Úzkou a Dornychem. Tohle je jen velice smutný důkaz toho že Brno prostě je českej Balkán a ač to tam mám rád a chlastá se tam opravdu skvěle, tak to město brát vážně… Číst vice »

Gwann

A že které západní metropole jste? Že je Brno Balkánem?

Poudy

To musím být ze Švýcarska abych mohl kritizovat poměry v Brně které moc dobře znám a pravidelně navštěvují z rozličných důvodů?

K.S.

Jedna anekdota. Když můj otec nedávno, asi po 25 letech, rozhodl zajet do Brna vlakem, tak mi pak říkal že si na nádraží připadal jak někde v Kyjevě 90. let.

Mychal

Já vám nevím. Já když přijedu do Brna, tak lidi před nádražím vypadají úplně jinak.

Pája

😃

MildaIV

Geniálně řečeno.

Pavel Skládaný

Kdo se snaží, pár bělochů tam také objeví.

Bram

Přednádražní prostor je třeba zcivilizovat. Už jen kvůli tomu, že žádné odsunuté nádraží nebude nikdy postaveno (zejména z finančních důvodů), což je jedině dobře. Současné nádraží je opraveno do podoby, kdy se nerozpadá a může ještě dlouhá léta sloužit. Třeba mezitím v Brně dozraje situace natolik, kdy i developeři si uvědomí, že je lepší nádraží v centru do svých plánů zakomponovat, než se snažit o jeho odsun. V Praze také nakonec developeři vzali na milost Masarykovo nádraží, byť zhruba ještě před patnácti až dvaceti lety byl velký tlak na jeho zrušení, což pražští zastupitelé tehdy předkládali veřejnosti jako naprosto nezbytný… Číst vice »

Pája

Brno má fungující uzel s přestupy vlak – MHD, ale nanavazuje autobus. Přesunout by se měla raději Zvonařka. Umím si představit místo obchodního domu velkou galerii zahrnující současně hlavní nádraží – klidně rozšířené dozadu o nějakou tu kolej s nástupišti – k tomu navazující autobusové nádraží, kde by mohli jezdit i zelený a žlutý (místo ke Grandu), to všechno napojeno na nákupní centrum a před tím zcivilizovaný prostor i uzel MHD. Samozřejmě vím, že nápadů jsou spousty, proto to píšu jako můj osobní nic neznamenající názor.

Kleist

Hlavní problém byl podle všeho že se nástupiště nevejdou a nejdou narovnat. To je samozřejmě blbost stačí oddělat tu obludu za nádražím

mgr.pavel

.. které se chce Tesco stejně zbavit, pokud vím.

Gwann

Které se zbavilo, stát i město zaspaly a koupila to finanční skupina

Pája

Kurňa fakt? No tak to je mazec.

Poudy

Půjde k zemi letos.

K.S.

Ano, už celkem dávno.

K.S.

Nádraží odsunuto bude, na Vídeňskou. 😀

A nebo možná bude nějaké lite verze na Dolním. Přece jenom se pořád plánuje VRT z jihu.

Ibragim z Bastru

At je odsunut co nejdříve. Ta směšná zastávka u centra je dobra tak pro přiměsto….

Jan T

Ať si místní sednou na vlak a zajedou se podívat do Štýrského Hradce, jak má vypadat přednádražní prostor. Pár zákazu odbočení balkánský esprit města příliš nevylepší.

robert

Nebo do Basileje.

Jiří Kocurek

Nebo do Bernu. Autobusové nádraží na střeše, vedle něj velké P+R. https://mapy.cz/s/hujavekava

V Brně by se to dalo přehodit, na stropě podzemního parkoviště by bylo nádraží. Což ale neprojde, protože autbijci se potřebují vyřádit i za cenu toho, že vyženou lidi z vlaku.

Jelen

Hm, investice do tramvajového uzlu, který za pár let ztratí smysl, když bude nádraží někde úplně jinde.
Ale jo, je to dobře, že je v plánu úprava, stávající přednádraží je děs. Hlavně toho zábradlí je tam zbytečně moc.

Tomáš Gottschalk

A kdy to bude?

Jiří Kocurek

Jakože v roce 2024 (pár = 2) bude hotové Dolní a zrušené Horní?

Huffnagell

Nezapomeňte, že je na nádraží plno obchodů, které budou muset být nějak zásobovány. Taky je u 5.nástupiště, na Nových Sadech vystavěna nová technologická budova SŽ, odkud musí zaměstnanci nějakým způsobem odjet. Připočtěte autobusy ke Grandu, poštovní vozy k ČP a o mizení aut nemůže být řeč…

mic

No tak ono by stačilo nechat lidi na povrchu, kde by vznikla poměrně rozlehlá pěší zóna a naopak zakopat to zásobování. Pokud by pod zemí byl nějaký jízdní pruh + vedle místo pro vykládku, mohly by tamtudy projíždět i ty žluté autobusy. Zbytek dopravy nechat za nádražím. Pak bychom mohli hovořit o zklidnění přednádražního prostoru…

Jiří Kocurek

„Pokud by pod zemí byl nějaký jízdní pruh + vedle místo pro vykládku“

Podívejde se do zákona o provozu, § 27 odst. 1 g)

Až s tím budete hotov, tak si cvičně zkuste představit, kudy to všechno zboží taháte z podzemí nahoru.

Jiří Kocurek

Nápověda: Výtah z podzemí zabere skoro stejně místa jako dodávka. Schodiště spíše jako dvě dodávky.

Jiří Kocurek

Jenže autobijcům vadí i ty linkové autobusy, natož dopravní obsluha.

Lubomír B.

Také v to věřím. Stačí si jen v Brně uvědomit, že kvalitní VHD nespasí tramvaje a že objíždění centra po semaforech okolo konkurenceschopnosti VHD vůči chůzi nepřidá.

Lubomír B.

No sláva, konečně bude nejzatíženější uzel VHD vypadat trochu k světu. Je to posun dopředu.

Pavel Skládaný

Je to nadějný krok k tomu, že by z toho mohla nakonec být tzv. sdílená zóna (Begegnungszone), která se momentálně dynamicky rozvíjí v Rakousku a mnoha evropských zemích (a la shared space). Přístup aut malou rychlostí zůstává zachován, ale stavebním řešením je maximálně usnadněn provoz chodců, čemuž odpovídá i estetické pojetí prostoru (hodnotné stavební materiály, zeleň…).