Brno začne snímat křižovatku na Staré osadě a pokutovat jízdu na červenou
Semafor, ilustrační foto. Autor: Unisouth – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3934535
I když přestupky bude zaznamenávat systém automaticky, pokutu musí vyřešit úředník ve správním řízení.
Neměly by spíš měřit, zdali se řidič mohl na žlutou zastavit, ale neučinil tak? I náklaďáku se může stát, že to na žlutou neubrzdí, a naopak řidiči aut to tam střelí…
Snad existuje nějaké minimální odrychlení, kterého musí auto dosáhnout, aby prošlo technickou kontrolou. A snad je signální plán křižovatky počítán právě pro toto minimální odrychlení – takže pokud řidič neudělá chybu, nemělo by se stát, že projede na červenou. (Jiná věc je, že řidič musí odhadovat, kde je to místo, od kterého to ještě ubrzdí a od kterého už ne – bylo by fajn, kdyby to místo bylo pro maximální povolenou rychlost vyznačené přímo na silnici.)
Tím pádem by pokutování jízdy na červenou mělo být přesně to, co píšete.
Co se týče nakresleného bodu na komunikaci….to asi není dobré. Musely by se zohlednit všechny povětrnostní podmínky, všechny kategorie vozidel, jejich zatížení a brzdové systémy a také sklon vozovky. Dovedu si představit, že by to mohlo být doplněno snížením rychlosti před křivatkou aby brždění bylo z nějaké nižší rychlosti.
Ne, zohlednilo by se akorát maximální odrychlení, které je považované ze běžné provozní brzdění. Ke snížení rychlosti před křižovatkou by nebyl důvod, počítalo by se to z maximální rychlosti v daném místě povolené, s tím, že se počítá, že běžně dosahovaná rychlost se jí bude blížit. Kdyby jel někdo pomaleji, ničemu by to nevadilo, jen by zastavil s menším odrychlením.
To je pověra že to náklaďák (někdy) nemůže stihnout ubrzdit… ať má uspořádání pohonu jaké chce, brzdy má na všech nápravách co ji má a pokud by to nestihl, neměl by být připuštěn do provozu protože nesplňuje podmínky. Popřípadě, kdyby to byl nějaký speciální stroj, tak s omezenou maximální rychlostí (například na 40kmh). Každý řidič který dodrží maximální povolenou rychlost (v daném místě) a má rychlost reakce takovou aby směl mít řidičák, a má auto v pořádku, dokáže pokud začne brzdit okamžitě po zaregistrování oranžového světla na semaforu zastavit tak aby nemusel projet na červenou. Pokud je nááááhodou náledí nebo… Číst vice »
Takže jak jsem na tu křovatku tak koukal je to pěkný chaos. Pokud by nešly světla musel by to být děs. Řidič jdoucí po Gajdošova a odbočující do Bubeníčkovy si automaticky najede po projetí křižovatky do pravého, jenže ouha. Vozidlo jedoucí z Gajdošovy tam má značku, že jede po hlavní. Osobně bych očekával, že tam bude mít Dej přednost v jízdě a konec hlavní. Jedinou možností je o tom vědět a najet do levého. Jenže v případě autobusu to znamená hned zase do pravého když má stavět na zastávce. Pokud by si najel do pravého a měl dávat přednost zprava… Číst vice »
Řidič odbočující jak popisujeteje jezdí jak prase. Jestli vás neučili v autoškole jak se při odbočování řadit do jízdních pruhů, tak nevím jak jste získal řidičák, tedy jestliho vůbec máte.
Vás v autoškole učili, že se po odbočení máte řadit do nějakého konkrétního pruhu? To vás učili špatně, protože zákon nic takového nedefinuje. Takže řidič odbočující z Gajdošovy vlevo musí dávat přednost protijedoucím vozidlům. https://www.autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/razeni-do-pruhu-za-svetelnou-krizovatkou-dela-ridicum-potize-mylne-se-domnivaji-ze-maji-prednost
Díky za super odkaz a článek. Ano, pokud se bude jednat o situaci nako na obrázku kdy protisměr bude mít rovněž zelenou a bude tam odbočovací pruh doprava těžko někdo bude najíždět do pravého. Ale na této křižovatce jsou z protisměru pruhy jen rovně. Proto když jsou za křižovatkou dva jízdní pruhy je to matoucí. Vozidlo, které z protisměru odbočuje v pravo se tak „připojuje“. Na některých silnicích je to vyřešeno buď povinností dát přednost v jízdě, připojovacím pruhem nebo tím, že před připojením je doprava svedena jen do levého a ten pravý slouží pro vozidla, která na tuto komunikaci… Číst vice »
Žádná další informace tam není potřeba. V zákoně je, že když odbočujete vlevo, musíte dát přednost všem protijedoucím vozidlům. Všem znamená všem, tedy i těm, které odbočují vpravo. Na té křižovatce nejsou ze Svatoplukovy jen pruhy rovně, jak jste chybně napsal, je tam i odbočovací pruh vpravo. Kdyby se ze Svatoplukovy nedalo odbočit vpravo, nemohla by vůbec nastat situace, o které píšete.
Řidičák mám už desítky let a nikdy jsem s křižovatkami něměl žádný problém. Ale s touto bych ho nepochybně měl. Přijde mi to absolutně nelogické. Není důvod aby tady byla možnost díky vodorovnému značení možnost najet jen do konkrétního pruhu tedy levého aby vozidla jedoucí z protisměru a odbočující vpravo se mohla připojit do pravého. Ale barva je asi drahá.
ŘP jsem dělal před mnoha lety a v Praze. Pokud je více odbočovacích pruhů vlevo je jasné, že pruh nebudu měnit jsem liv levém. Je li jen jeden a za křižovatkou jsou dva můžu si vybrat. V tom případě nás učili, že najíždím do pravého. Všechno je to závislé na konkrétní situaci. A jak jsem napsdal „pro toho, kdo to tam nezná“ by tato křižovatka a odbočení z Gajdošovy do Bubenířkovy mohla být problém.
Trochu jsem to nepochopil. Jedu z Gajdošovi doleva do Bubeníčkovi a mám přednost stejně jako auta, která dělají totéž 😀
Myslíte kdo chce ze Svatuplokovi doprava do Bubeníčkovi – v tom je snad jasné, při odbočování doleva dávám přednost protisměru.
Ano, omlouvám se. Já to popletl. Přehlédl jsem, že Gajdošova přechází za křižovatkou v Svatoplukova. proto je jasné,, že jsem to celé zvoral a to co jsem napsal bylo obtížné pro pochopení. „Myslíte kdo chce ze Svatuplokovi doprava do Bubeníčkovi – v tom je snad jasné, při odbočování doleva dávám přednost protisměru. Ano, přesně to jsem myslel. Ale pokud odbočuji vlevo je jasné, že dávám přednsot protijedoucím. O tom žádná. Ale po tom co dáte přednost protijedoucím a odbočíter a najedete do levého neexistuje NIC co by vás upozornilo na to, že vozidla jedoucí z prava (odbočující vprvo ze Svatoplukovy)… Číst vice »
Když odbočujete z Gajdošovy vlevo do Bubeníčkovy, musíte dát přednost všem protijedoucím vozidlům – tedy i těm, která odbočují ze Svatoplukovy do Bubeníčkovy. Je to jedna křižovatka tvaru T, to, že je v té křižovatce ostrůvek, na tom nic nemění.
Ano, a to je to co říkám. Ten kdo odbočuje vlevo Musí dát přednost protijedoucím vozidlům. Najede do křižovatky, dá jim předsnost a pak poukračuje v průjezdu. Jenže ze Svatoplukovy jede vozidlo odbočující vpravo. Je protijedoucím jak říkáte a rovněž přijíždí zprava. Řidič co projel křižovatkou vlevo tak musí dát přednsot a to i kdyby byl tak dlouhý a nechá půlku vozidla trčet do křižovatky. Proto jsem se nad tím pozastavoval. Není jediný důvod proč by tam vozidla ze Svatoplukovy nemohla mít dej předsnost v jízdě. Nebylo by to nic proti ničemu a dopravní situace by se mohla zjednodušit a… Číst vice »
Situace, kterou jste popsal, ovšem znamená, že proti jedou nějaká auta, kterým dotyčný nedal přednost.
A je otázka, zda se tam dlouhé auto odbočující vlevo, které nedá přednost protijedoucím, vyskytuje tak často, aby se kvůli tomu musela komplikovat křižovatka a musely se přidávat tři nebo čtyři další značky.
Křižovatka na Staré Osadě i ta s Táborskou je navržena na desetinu počtu vozidel, než která tudy opravdu projedou (cca 80 tisíc- 100 tisíc denně). Jízda na červenou je tu nutností, každá vteřina se počítá a přetížené kamióny to stejně neubrzdí.
Vybírání pokut je to jedinné na co se MmB zmůže – škoda.
jezdím tam poměrně pravidelně a nikdy jsem nemusel jet na červenou…
Gajdošova ulice je ostudou nejen města Brna. Přetížené kamióny, tu na červenou prostě nedokážou zabrzdit.
Neplatí tu žádná pravidla, v noci tu pořádají motorkáři závody, ŘSD nedělá žádná opatření proti hluku a znečištění i když vede přímo mezi domy. Žádné protihlukové stěny, žádné omezení znečištění ovzduší, žádná kontrola přetížených vozidel.
Omezení znečištění (hlavně prach z brzd a výfukové částice při neustálých rozjezdech) by byla průjezdnost a ne brzdění nákladních vozidel v daném místě. To ale politici ignorují a řešení bývají drahá.
Na Gajdošce je toho špatně víc.
Tahle ulice je naprosto zdevastovaná přetíženými kamiony, velice špatně zorganizovaná a jak PČR, tak ŘSD si ji radši nevšímá.
Je to ta nejhnusnější ulice v EU, žádné protihlukové clony, žádná opatření proti překračování emisí. V noci se tu pořádají závody za tichého přihlížení kamerového systému.
HNUS – Vitzitka ŘSD a nezájmu magistrátu.
Spíš by měli snímat a pokutovat najíždění do křižovatek v kolonách. Nedávno na celej cyklus zelené jsem se dokázal nacpat na Gajdošovu z Bubeníčkove směr kasárna jako jedinej z asi deseti. Nevjížděj do křižovatky, když ji nemůžeš opustit je u řidičů velká nezmámá. Oni jen nevěřícně čumí, když dostanou půlminutovej klakson.
Řešením by byl odečet času do červené, nebo blikající žluté světlo spolu se zeleným tak jako v Rakousku..
Všude v zahraničí to funguje,. Tady dávají přednost pokutám za pomalou reakci řidiče – krátký časový interval, riziko nehody při okamžitém zastavení.
Bezohlední lidí tak stejně vjedou, oni nechápou, že takhle je město ucpané ještě mnohem víc.
hm, predstava … pri takomto zablokovaní jednej križovatky dať červenú na okolitých do príchodu polície … (pokutovať, ale hlavne chrániť dotyčného)
Nebo prostě dpokud se křižovatka nevyčistí. Dynamické řízení hadra…
Ale nám se tady rozmohl takový nešvar. Oni tam vjíždí na zelenou, i když vidí, že zůstanou trčet v půlce křižovatky. A ta kolona se pak klidně ještě minutu nehne. Policajta nevidno. Toto odečet ani blikající světlo nevyřeší. To je buď hloupost nebo neohleduplnost řidiče.
Úžasná je křižovatka u viaduktu u nádraží. Vemena v plechovkách ji ucpou a trolejbusy či tramvaje nemohou vyjet na zelenou zpod viaduktu. Jednou jsem tam čekal 7 minut. Tato křižovatka je přímo pod okny Městské policie, ale ta má v Brně asi šedý zákal a nevidí.
Jojo. Tam je průser – 2 odbočováky a hned po odbočení je to svedený do jednoho. Přitom je tam dobře vidět, ale řidiči to tam sypou dokud nepadne červená. Netuším jestli MP s tím něco zmůže. Ale viděl jsem jednou šalináře, který si k těm autům popojel a zvonil jim jak o život. Těm řidičům muselo pak zvonit v uších ještě hodně dlouho.
Pokud to za zipem jede, je důvod aby se to ucpalo? (Nestačí těch pár metrů dvoupruhu k nastavení rozestupů a stejné rychlosti, pokud je to vidět před křižovatkou tak i víc.) Musí vemena dojet na nárazníku toho předchozího do zúžení?
Dobrý den,
zde v diskuzi na serveru je možno označovat a nálepkovat ostatní účastníky silničního provozu urážlivým výrazem vemena?
Toto by sice bylo celkem dobré, ale „řešením“ by to bylo tak maximálně v 10% případů… zbytek je úmyslné „na oranžovou ještě můžu“ a případně „sakra to už bylo na tmavooranžovou“
Údajně už je na to naprostá většina řadičů křižovatek u nás připravená (blikající zelená), stačí tomu dát legislativní rámec…
V Brně normální, tam se to ještě nenaučili. Před lety jsem o kousek vedle na Zábrdovické čekal asi 5 cyklů, protože přede mnou bylo auto (btw.s pražskou RZ, ano vím, že služebáky,operáky apod.), jehož řidič do křižovatky prostě nevjel, protože byla ucpaná. Ucpaná auty z kolmé ulice, které tam vždy při svojí zelené vjely do ucpané křižovatky. Jelikož jsem fakt spěchal (jel jsem pro ženu do nemocnice), nasral jsem se a udělal s autem manévr, který tu nebudu rozebírat 🙂
Pokud toho poctivého někdo nevytroubil, ať tam taky vjede, tak tam asi stojí dodnes 🙂
Zažil jsem i výpadek semaforů Tkalcovská / Körnerova ve špičce. Kolony byly poloviční a všechno se pořád posunovalo. Takže na jednu stranu dokážeme pustit auta z vedlejší, když nejde semafor (přece tam chudáci nebudou stát věčně) a na druhou stranu, vidím zelenou, jedu, nezájem že 2m za semaforem není kam.
Tohle je v Brně i Zlíně bohužel běžný jev. Takže pokud se člověk snaží chovat slušně a alespoň trochu podle pravidel, tak je v menšině. Je to jeden z důvodů, proč já osobně preferuji veřejnou dopravu – místo mně se stresuje jinej. Vím, nejde to vždycky a je to sobecké. Ale nervy mám jen jedny.
Není to sobecký. Ten jinej si tu práci vybral, má udělaný psychotesty a je za to placenej.
„Ten jinej“ si vybral práci řidiče, ne čekače v kolonách a terč „myškařů“. Proto jeden po druhém odchází jinam. A máme tu evergrren „nejsou řidiči“ a „nevypravené spoje“…
jako souhlasím, ale ve spoustě případů je to tak, že když tam nevjedete tak místo toho dostanete půlminutovej klakson od toho zaváma a ten z druhé strany tam nepovoleně vjede a uvízne místo vás, což mu můžete (ale neměl byste) oplatit půlminutovým klaksonem a jsme opět na začátku. Lešpí je podle mě nebrat toto pravidlo dogmaticky, za určitých okolností je v rámci zachování nejlepší průjezdnosti toto pravidlo porušit.
To ale opravdu záleží na tom, jestli to průjezdnosti pomůže. Je potřeba u toho trochu myslet a předvídat. Když nemám kam, může si za mnou troubit jak chce. Taky třeba použiju tram / bus pruh k odbočení, když vidím, že tram ani bus se neblíží a já tím pruhem stihnu zelenou a odbočím. Posledně takhle hned za mnou další tři. Kolona v rovném směru kratší o 4 auta. Pokračovat v rovným směru až k semaforu a pak teprve odbočit = 4x červená.
Ono je to tak trošku sporné. Pokud jde o jízdu křizovatkou vlevo kdy zelenou dostanou i protijedoucí je nutné v křířovatce zastavit a přednost protijedoucím dát. To nejde udělat tak, že člověk zůstane stát na světlech a do křižovatky vjede až když je z protisměru volno. To volno totiž může nastat až tehdy když naskočí červená. Tohle řeší zelená směrová šipka kdy přednost protijedoucím dávat nemusí, protože stojí. Takže co se odbočování týče dá se takové vjíždění v některých případech pochopit. Co se nedá pochopit je zas…í křižovatky při jízdě přímo kdy vozidla zůstanou přes křižovatku. Tam je jasné, že… Číst vice »
Rozumím. Zmíněná křižovatka je ve tvaru T. Tam jsme protijedoucí neměli. Najížděli tam neustále zprava. Já jedinej se tam nějak vešel.
JJ. Ted jsem na ní koukal. Tohle mi přijde dcela dost matoucí. Jako neznalý poměrů bych v tomto příopadě očekával , že budu dávat přednost potijedoucím. To je takový problém tam dát světlo s šipkou? Vypadá to, že pokud je zelená auta z protisměru stojí.
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=94683799&newest=1&yaw=5.753&fov=1.571&pitch=0.084&x=16.6432598&y=49.2018363&z=19
Ale je tam zase vidět i situace kdy odbočující vozidla dávají protijedoucím vozidlům jedoucím přímým směrem přednost. To bude tou zelenou vylučovací šipkou v protilehlém rohu. Dobře. Ale co je sakra tohle? Modelový příklad. Vozidlo 1 jede po hlavní a odbočuje doprava. Semafory nejdou a tak je tam značka, že jede po hlavní. Z protisměru prolelo a odbočilo křižovatkou vlevo vozidlo 2. Vozidlo 1 jede po hlavní a vozidlo 2? Má mu dávat přednost zprava? Jako fakt? Nebylo by lepší, aby vozidlo 1 tam mělo dej přednost v jízdě protože se připojuje ? V případě, že bude vozidlo 2 autobus… Číst vice »
S tím odbočováním doleva, podle „striktního“ výkladu zákona, by mělo v křižovatce čekat jenom jedno auto, neboť to dává přednost protijedoucímu (ostatní jenom stojí v koloně). U nás jde vidět případy, kdy si tam může najet víc aut (zelená šipka na konci intervalu) nebo jenom jedno (není šipka na konci intervalu).
Nejhorší jsou ale ti, co musí odbočit doleva tak rychle, že přitom ohrožují ještě přecházející chodce. Taky není zakázané „zablokovat“ protisměr kvůli tomu, že pouštím chodce, takže ať si před přechodem počkají.
V Brně jsem jezdil pár let jako zásobování dva roky už nejezdím a zjistil jsem že dopr. značky jsou pro Brnaky jenom informativní a teď už nedodržují ani semafor mě ani nepřekvapuje
Domnívám se že to není pravidlo opomíjené, ale bohužel dost často úmyslně ignorované… další typický výskyt je Tvrdého x Úvoz při odbočování „z kopce dolů“ po Tvrdého a doleva… tam mají ve špičce vždycky aspoň 2 až 3 řidiči dojem že už čekají tak dlouho, že už za žádnou cenu déle čekat nemůžou, a nastaví se do prostředka křižovatky…