Brno využije smlouvu se Škodou naplno. Objedná i zbylých dvacet tramvají 45T

Tramvaj Škoda ForCity Smart 45T v Brně. Pramen: DPMBTramvaj Škoda ForCity Smart 45T v Brně. Pramen: DPMB

Všech 40 vozidel by měl mít dopravní podnik v provozu na konci roku 2026.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JjZz

Šaliny nejsou od toho aby byly hezké ale aby lidi pokud možno bez po ránu na*rání dovezly lidi do práce. Študáci ať si stojí, stejně mají slevu na šalinkartě.

Petr

Mindráky?

JZ

Pánové, jezdíte někdy tou „hezkou“ a „moderní“ šalinou? Minimální prostor pro sedící lidi kteří se na sebe mačkají. Není se pořádně kde chytit madla. A když jedete s cestovní taškou a batohem na vlak/autobus není kam je dát! Nasaďte tyto „moderní “ a „sqelé“ tramvaje na linku 12. Studenti jsou skladní. A mladí se v davu rádi mačkají!😁😁

Ondra K.

45T cestuju celkem často, a za mě je to fajn tramvaj. Prostornost interiéru mi připadá solidní a mnohem lepší jak v KT8.

Michal Bartoníček

Jezdím a po dlouhé době ji považuju za výrobek, za který se Škoda nemusí stydět. Cestování s ní si užívám. 🙂

vladki

Jo, to madlo u 4-sedacek mi taky chybi, ale jinak se na jizdu tou hezkou a moderni (bez uvozovek) salinou vzdycky tesim. Misto na 4-sedackach rozhodne neni o nic horsi nez v „osvedcenych“ KT8.

PvvS

Ještě že ty kachny umíraj takovým tempem… Brzy od nich bude klid.

Michal Bartoníček

Dobrá zpráva. Už se na ně těším. 🙂

Lukáš Kníže

Výborně! 🥳🥳🥳
Sice nejsem rád za nárůst ceny, ale i tak je to správné rozhodnutí!

Tukan

„Výrobce Škoda Transportation je zkonstruoval speciálně pro Brno.“

Nevíte, proč Škoda nejde cestou jednoho typu tramvaje (jako byly třeba 14T), který modifikuje podle požadavků zákazníka? Aktuálně mají docela dost různých typů, které si nejsou minimálně z venku moc podobné. Nevím, ptám se.

VojtaDrevik

Technicky vychází ze stejného řešení, které upraví dle různých přání zákazníka. 36T – 41T a 45T. Neboli Škoda ForCity Smart

Luděk

Teď se více vyrábí podle potřeb zákazníka co způsobuje rozdílný design, velikost dveří (dveře u kabiny můžou být jen jednokřídlové) a rozložení vozu (vzdálenost podvozků od kloubů a délka převisů).
Ale technický jsou to tři typy tramvají:
1. všechny podvozky pevné
2. Všechny podvozky otočné
3. Krajní otočné vnitřní pevné

cracatit

Jj, Hess, proč ne. Jenomže pak by jeden tříčlánek nestál dvanáct míčů, ale čtyřicet pět. 🙂 Viz. článek na ČS-dopravákovi o Bernu:
https://www.cs-dopravak.cz/bern-poridi-dalsi-triclankove-trolejbusy/

Adam

Neviem ako v Prahe, ale Bratislavský trojčlánok stal teda 27 mil. Kč

Peeetr

V Praze podobně, dvojčlánky jsou za dvanáct, ale pořád daleko lepší než za těch čtyřicetpět od Hessu.

Jiří Kocurek

Se servisem nebo bez?

OndraG

Ale jo, proč ne …. V Brně jim to bude slušet … :->)

218

Takže bude mít Brno víc obousměrných tramvají než Praha?:)

MKzB

Ledaže by Pražáci ty vyřazené kachny koupily. Ale co se ke mě dostalo, tak 1706 prý odmítli.

Michal M

To je opravdu velká škoda, těch popelnic tu jezdí málo a v Budapešti i Košicích došly.

Jiří Kocurek

Ale jsou správně historické, takže se do Prahy víc hodí 🙂

Danny

Kuš 🙂

Jiří Kocurek

Já vím, ty mosty, ty mosty… libeňský i vyšehradský, k nim by ojetá a dojetá KT8 sedla jak labuť do Vltavy.

PvvS

Kolik že jich v té Budapešti bylo ? A v Košicích jich ještě dost zbývá …

Ondra K.

Bodejť by je chtěli. Ty KT8 jsou vesměs opotřebovaný do mrtě.

PvvS

To ani nemusí převážet. Co zbyde po opískování, tak na to stačí menší kontejner…

Luděk

Tím že už teď je KT8 5 sešrotováných a 4 trvale odstavených budeme rádi když jich po příštím roce přežije 15 včetně těch Nkových (ty od výroby nízkopodlažní)

jva

A proč by (kromě nějakého historického) měl nějaký 35 letý střep z doby největšího úpadku kvality výroby přežít? KT8 bylo max. 38, 45T bude 40…

Nose Peak

Protože krom KT8 se nám tu před očima rozpadají ještě jiné hrůzy….

Ondra K.

Ruční KTN a pár dalších šlapacích je relativně nedávno po generálce. Lze čekat tyhle vozy ještě pár let vydrží.

Luděk

Takže je lepší držet vysokopodlažní T3 staré 52 let a T6 staré 28 let místo částečně nízkopodlažního vozu?
Stejně tento článek je kapanek zavádějící. Rada města pouze schválila že pokud si podnik sežene peníze může objednat další.

Vendelín

Je to rychlé, pohodlné a hbyté, jen tak dál.

Vendelín

… hbitév…

Václav

Vendelýne, Vendelýne 🤦

Hala D

Ti jsy ale natvrdlí Vendelýn.

MP22

Opakovaný vtyp není vtypem

Dartid

A teď by to ještě chtělo ty velkokapacitní tramvaje a bude to super…

Cuba

1 a 12 by si zasloužily…

SYN

Proč proboha? Soupravy 1,5+1 (21m+15m) a 1,5+1,5 jsou absolutně v pohodě…

Michal Bartoníček

Nejsou, je to málo.

Nose Peak

Soupravy jsou v pohodě, kaštani už moc ne…

Dartid

Proč proboha? Při stávajícím intervalu je 8 v ranních i odpoledních hodinách mnohdy nedobytná. 1, 12 ani nekomentuju, soupravy Várií jsou kapacitně dostačující. Ale při podstatně kratším intervalu. A vůbec, po Covidu jsou jízdní řády taký výsměch všem, co kdy tramvají jeli. A 30 m při stávajících intervalejch prostě nemají šanci.

Jura

Čím delší tramvaj (souprava), tím déle musí jet pomalu v zatáčce. Viz Brno, Hybešova – Václavská. Takže jako cestující hlasují pro kratší soupravy!

Šalina na Špilas

Tedy hlasujete pro zrušení souprav, protože u soupravy projíždí pomalu zatáčkou i spřáhlo, na kterém se nikdo neveze, a také prázdná kabina.
A bez dlouhých šalin to prostě na 1 a 12 jinak nepůjde!

vladki

Obcas se nejakej frajer na sprahle veze… Ale ne na tom prostrednim. 😉

Marana_CZE

To je dobře, že z městského rozpočtu dotujeme Škodovku 🙂

Nose Peak

Podpora vdov a sirotků je šlechetný skutek…

Paolo

To je dobre ze misto vozu, ktere uz maji neco za sebou prijde 21 stoleti vid? Co by za take rozhodnuti dali napriklad v Praze nebo Kosicich.

tmsq

Smutné je hlavně to, že se nevyužila opce za původní cenu, a počkalo se na její razantní zvýšení. V mezičase se investovalo do takových kravin jako projekční přípravy lanovky do Kampusu. Do toho Kampusu, kam jsme udělali tunel a přivedli tramvaje, ale na ty se jaksi zapomnělo a teď se to dohání, protože KT se stávají pomalu a jistě průhledné a korozi nezastavíš.

Paolo

Obci muzes vyuzit jen pokud ji mas financne krytou drive o tom jednat nemuzes. Porusil by si zakony CR. Dalsi vec je srovnavani lanovky projekce a novych tram. Financne jsou to dva svety…

SYN

Dejme tomu, jako povzdech… nicméně, jaký z toho uděláme závěr nyní? Nekoupit nic? Nebo se spojit s Prahou a koupit jiné šaliny, ještě o něco dražší?

Marana_CZE

Já jsem neřekl, že je špatně, že přijdou vozy hodné 21 století, jenom že je špatně dotovat soukromou firmu z městského rozpočtu. Vypsat soutěž, objednat pár kousků, razantně zdražit, využít zbytek opce NENÍ správně a je škoda, že se tohle u nás neřeší…

Paolo

Trocha se zamysli co pises. Magistrat nesmi podle zakonu k verejnym zakazkam se zavazat na vice kusu nez ma krytych. To by byl docela hruby fail. Dalsi vec je ani uplatit obci drive nez ma vozy financne kryte take nesmi. To, ze doslo k zvyseni – inflacni dolozky jsou vzhledem k situaci normal. Souhlasim s tebou, ze levnejsi by to bylo lepsi – dodrzeni zakonu ze strany MMB nelze vnimat jako dotovani soukr. firmy. Tohle by si spis mel adresovat zakonodarcum.

Paolo

a dodavam ta cena je za 45T i po zvyseni hodne privetiva i s ohledem na to, ze TRAM s levnejsi poriz. cenou maji casto vyssi naklady ziv. cyklu plus horsi dostupnost nahr. dilu pro stredoevropsky trh.

Jiří Kocurek

„horsi dostupnost nahr. dilu pro stredoevropsky trh.“

Proč mám pocit, že čtu politické prohlášení.
Jako levnější mě napadají Stadler (viz Ostrava) a Tram for Envi (KOS Krnov). Ani u jednoho bych neřekl, že ve střední Evropě mají horší dostupnost náhradních dílů než jinde na světě.

PvvS

Asi v jisté fabrice rozdávaj premie za hájení …

SYN

Které konkrétně modely od Stadlera a Envi? A začít cyklus znovy, povolování, zjistit jak se osvědčí, pak se modlit aby se nezdražili též?
Proběhlo to nic moc, ale dají se udělat i citelně horší chyby.
V Praze mají slíbené 52T za 83Mega a to uvidíme jestli tam ještě nezapoměli klimačku jako minule…

kix

jako ze stadler z ostravy je stejný jako 45T?

nedulezite

je to „OPCE“, kdybyste tu chybu udělal jednou,
mlčím. Ale Vy to tak píšete stále:(((

Karel

Tramvaj není houska, pro její nákupy platí jiné zásady.

Nose Peak

Ehm…v Brně právě dolítáváme vraky, které by byly moc už i na Prahu…T6A5, průměr 29 let, T3P, průměr 47 let,…

Hoermalmeister

Však MMB se proti zvýšení ceny ohradil, ÚOHS řekl, ne, je to v pohodě, můžou. A tak Brno muselo chtě nechtě koupit za vyšší cenu. Tak jako tak by cena v nové soutěži byla ještě vyšší

Michal M

Někdy v roce 2010 jsem byl v Brně a žasnul jsem nad fragmentovaným vozovým parkem – 40 ks jedné řady pomůže vyřešit i tohle…

jva

No ale lepší se to, i 13T nebo EVO2 už nejsou po kvartetu jako RT6, K3 nebo vleky…

SYN

To jo, ty smolné série po 4ks každá… Wolf, K3RN, RT6… mimochodem u K3 mě dost zaskočilo jak se dá vyrobit téměř neopravitelný kloub, zezačátku to jezdilo v pohodě a nebylo špatné na tu dobu (taková „trochu menší jednosměrná Kačena“), akorát pak začaly mohutně vrzat ty klouby a od té doby jezdí jen semtam…

JackBrno

A dotoval bys raději zahraničního výrobce?

Tomáš Gottschalk

Kdyby poskytl výrazně vyšší užitnou hodnotu, tak klidně. Např. místo kloubových SORek pořízených na linky t25/26 bych raději koupil švýcarské Hessy, klidně i tříčlánkové.

Peeetr

Za tříčlánkové Hessy platí ve Švýcarsku 45 milionů u nás platíme za „předražené“ supermoderní tříčlánkové Škodovky se stejnou užitnou hodnotou 27 milionů.

Peeetr

PS Jedná se o trolejbusy, odpovídám na toho nade mnou.

Hala D

Lepší než dotovat řidičům IAD, parkovací domy, parkovací místa a opravy silnic.

hroch obojživelný

Mám pro tebe hru. Je zajímavá a stačí ti k ní google a trocha času.

1) Zjisti si, jakou část nákladů MHD pokrývá jízdenka a jaká část je dotovaná z veřejného rozpočtu.

2) Zjisti si, kolik je spotřební daň z benzínu a nafty, silniční daň a DPH z pořizovací ceny vozidla. Jako bonus můžeš zkusit odhadnout, o kolik více přispívají na dani z příjmu a odvodech uživatelé IAD.

3) Řekni: „Děkuju.“