Brno vytáhlo na své řidiče MHD analýzu: Ukázala vliv poslechu rádia na nehodovost

Rychlá a hlasitá hudba může podněcovat k dynamičtějšímu stylu jízdy. Rizikové je hlavně mluvené slovo.
Když loni v květnu brněnský dopravní podnik (DPMB) zakázal svým řidičům poslech hudby či mluveného slova během jízdy, setkal se s obrovským odporem.
Proti zákazu se postavily zejména odbory, které si vzápětí na jednání s vedením podniku vymohly návrat rádií zpět.
Generální ředitel DPMB Miloš Havránek tehdy uvedl, že je „zaskočen a zklamán vlnou zájmu, kterou toto interní opatření vyvolalo.“ Nicméně uznal, že zkušenosti ani studie, které se věnují vlivu poslechu hudby na řízení, nejsou jednoznačné.
Vzápětí však objednal u Centra dopravního výzkumu (CDV) analýzu vlivu poslechu hudby na bezpečnost řízení. Do obdržení výsledků řidičům rádia povolil.
Analýza je nyní hotova a podle tiskové zprávy DPMB přinesla zajímavé poznatky o vlivu poslechu hudby a mluveného slova na soustředění řidičů.
Pomáhá koncentraci
Výzkum neprokázal statisticky významný vliv poslechu hudby na vznik dopravních nehod. Naopak, poslech hudby může v některých případech pomoci udržet pozornost a snížit únavu.
Na chování řidičů může mít dle zprávy vliv i hlasitost hudby a hudební styl. Rychlá a hlasitá hudba může podle CDV podněcovat k dynamičtějšímu stylu jízdy, oproti tomu pomalejší a tišší hudba může přispět k větší koncentraci.
Rizikovější se ukázal být poslech mluveného slova, který vyžaduje větší pozornost a může tak mít souvislost se vznikem dopravních nehod.
„Výsledky výzkumu jsme sdíleli s našimi řidiči. Každý z nich má jiné preference i potřeby, a proto považujeme za důležité, aby si na základě těchto informací sami uvědomili, co jim pomáhá udržet pozornost a co je naopak může rozptylovat. Tyto nové poznatky samozřejmě zahrneme do pravidelných školení řidičů,“ uvedl nyní Miloš Havránek.
Výzkum probíhal pět měsíců a zahrnoval individuální rozhovory s řidiči a členy managementu, workshopy s různými skupinami zaměstnanců (včetně autoškoly a dispečerů), systematické pozorování řidičů ve vozidlech všech trakcí, analýzu dat z hloubkových šetření dopravních nehod a pilotní testování nového dotazníku pro ponehodový screening.
Výzkumný tým rovněž provedl rozsáhlou rešerši odborné literatury a mezinárodních studií.