Brno vytáhlo na své řidiče MHD analýzu: Ukázala vliv poslechu rádia na nehodovost

Nové uniformy pro zaměstnance Dopravního podniku města Brna. Foto: DPMBNové uniformy pro zaměstnance Dopravního podniku města Brna. Foto: DPMB

Rychlá a hlasitá hudba může podněcovat k dynamičtějšímu stylu jízdy. Rizikové je hlavně mluvené slovo.

Když loni v květnu brněnský dopravní podnik (DPMB) zakázal svým řidičům poslech hudby či mluveného slova během jízdy, setkal se s obrovským odporem.

Proti zákazu se postavily zejména odbory, které si vzápětí na jednání s vedením podniku vymohly návrat rádií zpět.

Generální ředitel DPMB Miloš Havránek tehdy uvedl, že je „zaskočen a zklamán vlnou zájmu, kterou toto interní opatření vyvolalo.“ Nicméně uznal, že zkušenosti ani studie, které se věnují vlivu poslechu hudby na řízení, nejsou jednoznačné.

Vzápětí však objednal u Centra dopravního výzkumu (CDV) analýzu vlivu poslechu hudby na bezpečnost řízení. Do obdržení výsledků řidičům rádia povolil.

Analýza je nyní hotova a podle tiskové zprávy DPMB přinesla zajímavé poznatky o vlivu poslechu hudby a mluveného slova na soustředění řidičů.

Pomáhá koncentraci

Výzkum neprokázal statisticky významný vliv poslechu hudby na vznik dopravních nehod. Naopak, poslech hudby může v některých případech pomoci udržet pozornost a snížit únavu.

Na chování řidičů může mít dle zprávy vliv i hlasitost hudby a hudební styl. Rychlá a hlasitá hudba může podle CDV podněcovat k dynamičtějšímu stylu jízdy, oproti tomu pomalejší a tišší hudba může přispět k větší koncentraci.

Rizikovější se ukázal být poslech mluveného slova, který vyžaduje větší pozornost a může tak mít souvislost se vznikem dopravních nehod.

Výsledky výzkumu jsme sdíleli s našimi řidiči. Každý z nich má jiné preference i potřeby, a proto považujeme za důležité, aby si na základě těchto informací sami uvědomili, co jim pomáhá udržet pozornost a co je naopak může rozptylovat. Tyto nové poznatky samozřejmě zahrneme do pravidelných školení řidičů,“ uvedl nyní Miloš Havránek.

Výzkum probíhal pět měsíců a zahrnoval individuální rozhovory s řidiči a členy managementu, workshopy s různými skupinami zaměstnanců (včetně autoškoly a dispečerů), systematické pozorování řidičů ve vozidlech všech trakcí, analýzu dat z hloubkových šetření dopravních nehod a pilotní testování nového dotazníku pro ponehodový screening.

Výzkumný tým rovněž provedl rozsáhlou rešerši odborné literatury a mezinárodních studií.

Tagy cdv Centrum dopravního výzkumu DPMB MHD nehodovost řidiči autobusu
23 komentářů