Brno vytáhlo na své řidiče MHD analýzu: Ukázala vliv poslechu rádia na nehodovost
Nové uniformy pro zaměstnance Dopravního podniku města Brna. Foto: DPMB

Rychlá a hlasitá hudba může podněcovat k dynamičtějšímu stylu jízdy. Rizikové je hlavně mluvené slovo.
Co by asi řekl pan ředitel na to, že jsem po nástupu do tramvaje v Lidické ulici v Praze na Smíchově uviděl řidiče s naszenými náhlavními sluchátky?
Mě hudba určitě uklidňuje.
Když mi nefungoval příjem rádia, musel jsem ihned pořídit nové na paměťové karty .
Řídit v tichu bylo problémové 🤨
😁😁😁
1/ tak mě napadá jestli má pan ředitel dopravního podniku Brno vůbec řidičák a jestli někdy řídil auto
2/ toto vyhodnocení vlivu hudby na řidiče stálo skoro milion ? no tak to si založím výzkumnou firmu, přestože tyto výsledky jsou známé několik desetiletí…
pan ředitel občas řídí autobusy i šaliny
Jo a v naprostém tichu 😟😖🤨
Tak nevím jestli je ta personální situace v dopravním podniku města Brna tak zoufalá a nebo jestli se pan ředitel předvádí…🤔
Jak by asi dopadl průzkum
o vlivu klimatizace řidiče MHD
na bezpečnost provozu …
Od r. 83. do r. 94. jsem brigádničil na busech MHD Praha, poslech rádia sme měli zakázaný. Chodili technici jízdy na kontrolu a porušení -20% z prémií! A odbory, ty to schvalovaly!
Ono to není ani moc profi když na celý autobus hluší kecy z frekvence 1 nebo jiného rádia kde se střídají staré jingly…
Podle mě docela nesmysl. Mě se právě při hudbě řídí lépe a dokážu se více soustředit. Bez hudby mě jízda nebaví a soustředím se tím pádem méně.
Upřímně, tohle je za mě na Havránkovu okamžitou rezignaci. Měl to udělat už loni po tom, co s tomto nesmyslem přišel. Ten zoufalec nemá dostatek řidičů, není je schopen do podniku nalákat, musí mu jezdit vypořádat lidi až z Ostravy a ten člověk udělá ck? Ukáže řidičům, že je má za žáky zakladni skoly či posledni dělníky od pasu či brigádníky z mekace, kteří musí celou směnu být bez hudby, bez médií, raději aby i odevzdali telefon do skříňky a dostali je až na konci školního roku(smeny). Pak nechá za peníze nás všech vypracovat jakýsi posudek, aby že své urazenosti… Číst vice »
Tak tady u nás už je to snad normálka a není se vůbec čemu divit 😕
Zatímco u chodců a cyklistů je poslech hudby či mluveného slova (ve sluchatkách bez znalosti intenzity hlasitosti) sprosté slovo, tak u řidičů je poslech hudby normou proti nudě při řízení.
To, co se dlouhodobě ignoruje u motorových vozidel je používání handsfree. To je jeden z nejvyšších vlivu na pozornost:
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/handsfree-je-horsi-nez-pul-promile-alkoholu-tvrdi-cesky-vyzkum
https://www.cdv.cz/tisk/poslanci-ve-velke-britanii-vyzyvaji-k-zakazu-hands-free-volani-behem-rizeni
Velké dotykové displeje infotaimentu mají také negativní vliv na pozornost:
https://www.cdv.cz/tisk/fyzicka-tlacitka-predci-dotykove-obrazovky-v-novych-autech/
Je fajn, že se na problematiku poslechu hudby podařilo upozornit alespoň přes DPMB.
Pro mě za mě jsi třeba řiďte v absolutním tichu 😟. Což mimochodem také škodí 😆.
Handsfree jsem používal 3 roky za 500,-. Pak měli už za 850,- 🤨. Tak už jsem nekoupil. Mimochodem někteří zákazníci mě přes handsfree vůbec neslyšeli 😢. Teď používám hlasitý odposlech když mi někdo za jízdy volá. Já volám až když zastavím, řízení je přednější.
Ale hudbu určitě poslouchám 👍
Takže ještě doplnit o průzkum „proč musí v Brně vypomáhat přespolní řidiči“ s výsledkem, který tušíme, a je to kompletní.
Když to shrnu, řidiči by měli poslouchat Country rádio, techno jen výjimečně, pokud potřebují dohnat zpoždění 🙂
Tak proto v mém autubusu jde naladit jen to Country radio! A já si myslel, že jen zapomněli připojit anténu.
Do Brna ale nic jineho nez Country radio nepatri ..
Očekáváte smích za jak dlouho?
S Brnem zkušenost nemám, ale v Praze u DPP řidiči rádio neposlouchají co pamatuji a funguje to bez problému. Naopak to ve mě, jako v cestujícím, vyvolává vyšší pocit profesionality řidiče a nepřijdu si jak někde na Balkáně.
No a predstavte ze treba mne ticho neuveritelne znervoznuje.
Zvanit s nekym nebo poslechat podcast, to asi za volant v MHD nepatri. Ale hudba?
Nepristupujte k tomu ve stylu…kdyz to tak mam ja, tak to tak maji vsichni
pro mě je hudba v autobuse jen další akustický smog, navíc málokdy má řidič stejný hudební sluch jako já, takže jeho xxx-radio vnímám stejně jako neuklizený autobus.
Podle mě, by pokud to neobtěžuje nad běžný rámec mělo být na výběru řidiče. Hlavně aby to bylo pohodlné jemu. On Vás veze a měl by být v pohodě. To samé se týká např. oblečení.
Neuklízený autobus je vyzitkou cestujících ne řidiče 😉vyjma vytřené podlahy ráno před směnou a v případě delší pauzy
Když to neproniká k uším cestujících, ať si poslouchají co chtějí, pokud je to nerozptyluje. Ale proč bych měl jako cestující znát hudební vkus řidiče, to netuším. 😉
Z pohledu cestujícího je cestování a pozorování krajiny s hudbou příjemnější. Nerad jezdím autobusem, ale kvůli tomuto mám docela rád výluky, kde se jede autobusem, ve kterém z otevřené kabiny obvykle hraje rádio, což ve vlaku nebývá (pokud nějaký spolucestující něco nepustí nebo nevytáhne kytaru – obojí mne vždy potěší). Sice ne zrovna v mém stylu, většinou Rádio Blaník s „odrhovačkami“, ale i tam je občas něco docela hezkého. A když třeba jedu ze zahraničí (což náhodou dost často vyšlo na výluky), je to takový návrat do kruté reality, zase si zvyknout na češtinu. 🙂 Ve východnějších zemích je rádio… Číst vice »
závislost na formách hluku je jednou z civilizačních závislostí. Pokud vás absence hluku, hudby nebo čehokoli znervozňuje, narušuje koncentraci, spánek atd, trpíte prostě touto formou závislosti. Dá se to léčit, jsou na to terapie atd, ale většina lidí si to nepřipouští a pokud tím nikoho neohrožují, je to jejich věc
Až na to, že i v Praze řidiči radio běžné poslouchají. Jen nemají pošahaneho ředitele, který by jim to zkoušel zakazovat a pak fnukal jak je zklamaný jako malý Jarda, když mu rodiče nezatleskali za padesátých osmý skok do hotelového bazénu. 😀
kolik to stálo ?
Necelý milionek
A to víte, nebo jde o produkt felace digitu?
ano, to vime. jde o verejne dostupnou informaci.
Tak a teď může DPMB vytvořit science-based oficiální povolené Spotify playlisty a jeden z palčivých problémů planety Země je vyřešen.
Kazdy ridic nude mit svuj na zaklade psychotestu.
Playlist bude dynamicky sestavován AI na základě historie řízení daného řidiče, dopravní situaci a velikosti zpoždění.
Což je reálně velmi dobrá nápad – jen by asi ve veřejném sektoru stálo spoustu milionů na realizaci (pro sebe soukromě si ho pravdpodobně dnes můžete realizovat za pár korun)
Škoda, že řidiči nejsou v pozici, aby mohli oni vytáhnout trumf ♦️♣️ na DPB. Mohli by vedení udělat pápá 👮🏻🙋🏻🙋🏻🙋🏼👮🏻.
Ať si v kabině poslouchá. Ale když to ohulí tak, že produkce je zřetelně slyšet až v zadní polovině vozu, to v pořádku není.
S takhle hlasitou hudbou sem potkal jenom cestující, ale řidiče ještě ne
já jsem takhle potkal jedno ortele
Jezdím MHD v Brně i několikrát denně a zažil jsem to snad jen dvakrát. Bylo to nepříjemné, ale aspoň to byla celkem fajn hudba, tak se to dalo přežít.
Ale úplně jsem si vzpomněl, že když jsem před cca 25 lety jezdil linkovými autobusy, tak hlasité rádio byl celkem standard (ale uznávám že selektivní paměť taky udělá své). Několikrát jsme seděli až úplně vzadu a bylo z rádia slyšet každé slovo…
Škoda že nevíme, kolik se za toto „moudro“ zaplatilo…
Stačilo dvacet vteřin: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/30827028
A ono je to asi jedno. CDV je státní.
A? Jako, že státním firmám se neplatí?
Blbě na všech stranách. Jednak je smlouva dohledatelná a jednak tuhle studii považuju za docela cennou. Mně záleží na tom, jestli mě neveze řidič, který za volantem usíná.
Když řidič skončí směnu v sedm večer, ve 4:01 může mít začátek další směny. Když mám nástup ve 4:01 já, mám budík nastavený na 2:40.
Vážně si myslíte, že vás nevozí řidiči, kteří za volantem neusínají?
Právě proto jsem s touto prací skončil. Na ranní jsem vstával i ve 2 hod. v noci a naopak z odpolední jsem dorazil domů až někdy i kolem 1 30 hod. v noci. Každý druhý víkend pracovní, střídání směn na ranní, odpolední, šejdr a občas noční bylo velmi náročný. Snad jen ta relativně slušná mzda, kterou dostanete prakticky bez vzdělaní mi to trochu vynahrazovala. A představa, že si bývalí kolegové by nemohli pustit ani rádio které je udrží v bdělosti mne teda znepokojuje…
Je možné, že při cestách po městě je to jiné, ale mně při delších cestách pomáhá poslech mluveného slova… zatímco hudba mne může po 4 hodinách jízdy uspávat, protože je na pozadí a nevnímám jí, tak nějaká audiokniha mne udržuje v pozornosti…
Přesně, já v autě nesnáším hudbu a zásadně poslouchám audioknihy. Ideálně nějaké severské krimi 🙂
To si nedokáži představ. Poslech mluveného slova vyžaduje velké soustředění, zatímco poslech zpravidla známých písní nevyžaduje nic, pokud to není potřeba…
Člověk si hlavně musi předem a vědomě ujasnit priority. Muzu traba drzet v ruce kafe, ale kdyz je zle, tak ho poustim a šoféruju na 100%. Klepy klep, jeste jsem to nepotreboval.
Taky posloucham typicky mluvené slovo, ale už se mi párkrát stalo, ze jsem ho vypnul, páč mě rušilo, typicky právě v neznámém přehuštěném provozu.
Mám to dokonce zřejmě naopak, než většina ostatnich: hudbu odsouvám do pozadí daleko obtížněji, než mluvené slovo.
Pozornost není řiditelná vědomím a vůlí – to bylo prokázáno už v 70. letech (Kahneman, Tversky)
Přesně, mě občas vadí i když je v hudbě zpěv, a cokoliv známého je na soustředění vždy lepší než něco co neznám..
Já to mám třeba přesně naopak. Když se mám soustředit, potřebuju něco, u čeho neznám text. Když text znám, mám tendenci se na něj soustředit a třeba si ho opakovat. Zatímco když ho neznám, tak to prostě odsunu do pozadí a soustředím se na to, co pootřebuji.
Nebo třeba slovní průjmy fialky nutelky 😀
„slovní průjmy“ – Nesuďte ostatní podle sebe.
on si jenom spletl server.
A neměl by tento opustit?
Cirkus DPMB pokračuje. Šoférů je podstav, nikdo tu práci nechce dělat a tak jim ještě budeme házet klacky pod nohy. Jen to dokresluje celkový obraz tohoto “ústavu”. Vozovna Komín se rozpadá, nové tramvaje nemají kde servisovat (nenajedou do dílen), dvakrát rekonstruované šatny v Medlánkách je taky dílo hodno obdivu, klauni.
A nenajedou do dílen proč? Díky za odpověď
Koleje/vjezd do dílen se musí přebudovat, je to v plánu ještě letos.
Analyza objednana a zaplatena DPMB podporuje tvrdenie DPMB. No to je mi prekvapenie.
asi jsme cetli uplne jiny clanek – ta studie v podstate (az na par detailu) tvrzeni DPMB vyvratila.
ze vy jste precetl jenom nadpis , a pak mozna podnadpis, ktere oba, pokud budou vytrzeny z kontextu, mohou vasi interpretaci podnecovat?
doporucuji precist cely clanek. asi budete prekvapen.
Jo, uznavam, precital som perex a siel som pisat nasraty komentar. Normalne to nerobim, asi som uz na tuto temu som haklivy.
Popravdě přijde mi to zvláštní , žijeme v EU která reguluje kdeco, ale zatím jsem nezaznamenal, že by zkoumala vliv poslechu hudby nebo rádia v motorových vozidlech na řidiče a , že by se chystala nějaká regulace tohoto typu.
Snad se tohoto brněnského výzkumů EU nechytí, doufejme…
To by pak museli řešit i převoz manželky(a) na místě spolujezdce. A to je rozhodně rizikovejší než nějaké audio. Nemluvě o malých dětech v sedačkách vzadu.
zapomněl jste na tchyni
V takovém případě je nějaká nehoda tak trochu chtěna 😀 😀
ten výskum evidentne nejaké výsledky má. Rozhodutie oboznámiť zamestnancov s výsledkami a nechať to na nich je imho dobré manažérske rozhodnutie.